اخبار داغ

حکایت قانونی که باز هم به انتخابات نرسید؛

بلاتکلیفی یک طرح 20 ساله در مجلس/ اصلاح قانون انتخابات، معطل نظر لاریجانی

بلاتکلیفی یک طرح 20 ساله در مجلس/ اصلاح قانون انتخابات، معطل نظر لاریجانی
طرح اصلاح قانون انتخابات که از مجلس پنجم تا کنون بارها مطرح شده است باز هم به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی نرسید و در حال حاضر در بلاتکلیفی به سر می‌برد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ ابتدای اردیبهشت ماه امسال، تکلیف اصلاح قانون انتخابات در مجلس مشخص شد و نمایندگان بعد از کش و قوس های فراوان و بررسی طولانی‌ مدت این طرح، مواد مختلف آن را به تصویب رساندند و موضوع برای بررسی و اعلام نظر به شورای نگهبان ارسال شد. شورای نگهبان نیز به این طرح ایراد گرفت و برای اصلاح به مجلس بازگشت که در حال حاضر این طرح مسکوت مانده است و به احتمال زیاد به انتخابات پیش روی مجلس نخواهد رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

واقعیت این است که از مجلس پنجم تا کنون، طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی تقریبا در هر دوره مطرح می شود، اما در نهایت به جایی نمی رسد؛ یا مجلس به جمع بندی لازم نمی رسد و یا شورای نگهبان آن را رد می کند و به قولی این موضوع همواره از این انتخابات به انتخابات بعدی موکول می شود و این مسئله جز چند پاره کردن قانون نتیجه دیگری ندارد لذا لازم است برای این موضوع چاره ای اندیشیده شود.

,

در همین رابطه و در خصوص آخرین وضعیت قانون اصلاح انتخابات چند تن از نمایندگان مجلس صحبت هایی را مطرح کرده اند که در ادامه به ‌آنها اشاره می شود.

,

طرح اصلاح قانون انتخابات در انتظار تعیین تکلیف رئیس مجلس است

, طرح اصلاح قانون انتخابات در انتظار تعیین تکلیف رئیس مجلس است,

اصغر سلیمی در گفت و گو با خبرنگار راه آرمان؛ در این خصوص اظهار کرد: هدف اولیه این طرح استانی شدن انتخابات بود که به صورت دو فوریتی در مجلس تصویب  شد و به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس فرستاده شد.

,

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس افزود: در کمیسیون الحاقاتی به این طرح اضافه شد و  علاوه بر مواد استانی شدن، سایر موارد مربوط به انتخابات مجلس در آن گنجانده و حدود 6 بار بین کمیسیون و صحن ارجاع داده شد و در نهایت تصویب و به شورای نگهبان ارسال شد.

,

سلیمی خاطر نشان کرد: شورای نگهبان هم ایرادات شرعی و  هم قانونی به طرح اصلاح قانون انتخابات به ویژه به موارد استانی شدن آن گرفت و سرانجام طرح به صحن برگشت و به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ارجاع داده شد.

,

وی بیان کرد: در ادامه ماجرا کمیسیون موادی که مربوط استانی شدن انتخابات بود را کامل حذف و بقیه موارد را تایید کرد و به صحن علنی  ارسال کرد که این طرح اصلاح شده در صحن علنی رای نیاورد و به این دلیل دوباره به کمیسیون برگشت داده شد.

,

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس عنوان کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز پیشاپیش ایراداتی را در خصوص استانی شدن انتخابات به دلیل مغایرت با برخی سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری مطرح کرده بود لذا اگر صحن روی استانی شدن انتخابات تاکید کند و ما طرح را بر همین اساس اصلاح و به صحن بفرستیم مجمع با آن مخالفت می کند.

,

سلیمی ادامه داد: آخرین تصمیم کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس بر این است که طی نامه ای از رئیس مجلس تعیین تکلیف شود و اگر ایشان تشخیص دهد که اگر قانون اصلاح انتخابات را می توان بدون موارد استانی شدن با نمایندگان مطرح کند که آن را به صحن بفرستیم در غیر این صورت مجمع قطعا با آن مخالفت می کند و طرح باز هم مسکوت می ماند و کاری روی آن انجام نمی شود.

,

قانون اصلاح انتخابات سال آخر مجلس دهم مورد بررسی قرار گرفت

, قانون اصلاح انتخابات سال آخر مجلس دهم مورد بررسی قرار گرفت,

بیت الله عبداللهی نیز در همین رابطه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: قانون اصلاح انتخابات به انتخابات سال 98 مجلس شورای اسلامی نمی رسد چرا که تمام قوانین انتخابات باید تا زمان استعفا اصلاح شود لذا کسی که استعفا داده است و کاندید می  شود اگر قانون عوض شود ضرر می کند.

, ما,

نائب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس بیان کرد: قانون انتخابات باید سال های اول و دوم مجلس اصلاح شود نه اینکه سال آخر مجلس بیاید که به انتخابات آتی نرسد لذا قانونی که دیر بیاید هیچ نتیجه ای نخواهد داشت.

,

بررسی استانی شدن انتخابات در نشست کمیسیون شوراها با شورای نگهبان

, بررسی استانی شدن انتخابات در نشست کمیسیون شوراها با شورای نگهبان,

محمدجواد کولیوند نیز در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت در همین خصوص اظهار کرد: اعضای کمیسیون شوراها حدود10 ماه بر روی اصلاح موادی از قانون انتخابات کار کردند و به مواردی چون استانی شدن انتخابات، شفافیت مالی، جرائم انتخاباتی، شرایط انتخاب کننده و انتخاب شوند و پیگیریی های قضایی پرداخته شد.

,

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس افزود: نمایندگان در صحن علنی با تمام اصلاحات از جمله استانی شدن انتخابات مجلس موافقت کردند اما نه تنها  شورای نگهبان بلکه کمیسیون قضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام به استانی شدن انتخابات مجلس ایراد گرفت.

,

کولیوند تصریح کرد: جلساتی را با مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان برگزار کردیم، اما نتوانستیم مجمع و شورای نگهبان را اقناع کنیم لذا بخش استانی شدن انتخابات را حذف و مابقی اصلاحات مدنظر قانون انتخابات در صحن علنی مورد بررسی قرار گرفت که صحن نیز با حذف استانی شدن انتخابات مخالفت و  به استانی شدن آن اصرار کرد.

,

 وی در پایان مطرح کرد: از آنجایی که کمیسیون قضایی مجمع تشخیص مصلحت پیش از این نظر مخالف خود را با استانی شدن انتخابات بیان کرده است، قرار است با اعضای شورای نگهبان جلسه ای در این مورد برگزار کرده تا به تفاهمی جدید دست پیدا کنیم.

,

بنابراین گزارش، در هرحال قانون اصلاح انتخابات باز هم به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی نرسید و باید منتظر ماند که مجلس آتی با این قانون چگونه رفتار می کند و آیا می تواند بعد از گذشت مدت طولانی از بلاتکلیفی این قانون، فکری به حال آن کنند و یک بار همیشه تکلیف آن روشن شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه