اخبار داغ

علما و مراجع تقلید مطرح کردند؛

علامه عاملی عمر خود را برای تألیف کتب در زمینه تاریخ اسلام و تشیع صرف کرد

علامه عاملی عمر خود را برای تألیف کتب در زمینه تاریخ اسلام و تشیع صرف کرد
مراجع تقلید و علمای دین و اساتید حوزه علمیه و برخی علمای کشور عراق درگذشت آیت الله سید جعفر مرتضی عاملی را تسلیت گفتند و اعلام کردند ارتحال علامه خسارتی برای مراکز علمی و دینی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، مرحوم آیت‌الله سید جعفر مرتضی عاملی در۱۵ صفر سال ۱۳۶۴ هجری قمری  ( ۶ ژانویه ۱۹۴۵) در شهر «دیرقانون» از توابع استان «صور» در جنوب لبنان به دنیا آمد و اصلیت خانواده وی به شهر عیتا الجبل در استان «بنت جبیل» بازمی‌گردد.
وی مقدمات علوم اسلامی را نزد پدرش در لبنان آموخت و در سال ۱۹۶۲ در سن هیجده سالگی برای ادامه تحصیلات حوزوی راهی نجف شد. در سال ۱۹۶۲ از نجف به حوزه علمیه قم آمد و در سال ۱۹۹۳ به لبنان بازگشت و در آنجا حوزه علمیه امام علی بن ابیطالب(ع)  را بنیان نهاد . وی مراکز اسلامی دیگری نیز در لبنان تأسیس کرد و تألیفات بسیار زیادی به‌ویژه در حوزه تاریخ اسلامی دارد.

مرحوم آیت الله سید جعفر مرتضی عاملی اندیشمندی ژرف‌نگر بود
علامه  مرتضی عاملی در شامگاه شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ پس از چند سال تحمل درد و رنج بیماری در لبنان دارفانی را وداع گفت که  جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور پیامی ارتحال آیت الله سید جعفر مرتضی عاملی را تسلیت و وی را اندیشمندی فرزانه و مورخی ژرف‌نگر دانست.
در این پیام آمده است: این عالم فقید، اندیشمندی فرزانه و مورخی ژرف‌نگر بود که آثار ارزشمند و ماندگاری در تاریخ‌نگاری به‌ویژه در سیره‌نویسی نبوی و علوی به یادگار گذاشت. کوشش و اجتهاد کم‌نظیر ایشان در تحقیقات تاریخی آثاری سرشار از استناد، استدلال، اتقان، جامعیت و پختگی را به ثمر نشاند که همواره منشأ الهام و تقدیر اندیشمندان است.
بدون شک آیت الله سید جعفر مرتضی عاملی، در چند دهه اخیر، در پژوهشهای اسلامی و عمدتا در حوزه تاریخ اسلام، در مراکز شیعی، نقش مهمی داشت و در پیشرفت علمی در این زمینه، سخت موثر بود.

آیت‌الله سبحانی: آثار علامه عاملی بسیار مفید است
 این در حالی است که آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید  با صدور پیامی ضمن تسلیت ارتحال آیت‌الله سید جعفر مرتضی عاملی، گفت: آثار این عالم بزرگوار بدون استثناء بسیار سودمند و مفید است.
در این پیام اضافه‌شده است: علامه عاملی در تحقیق موضوع فروگذار نمی‌کرد. اثر اخیر ایشان درباره سیره نبوی، ماندگار و بسیار ارزشمند است.
در این پیام تصریح‌شده است: در ایام سوگواری اربعین سالار شهیدان که مسلمانان در غم و اندوه فرورفته بودند، بار دیگر، جامعه اسلامی با مصیبت جدیدی که به‌حق باید آن را ثلمه در اسلام نامید که لا یسدّها شیء، روبرو شدند و آن درگذشت عالم بزرگوار، محقق عالی‌قدر در عرصه ولایت مرحوم آیت‌الله سید جعفر مرتضی (قدس الله سره) است و آن‌هم در شب رحلت جدّ بزرگوارش پیامبر اسلام و این حاکی از یک نوع پیوند با خاتم پیامبران می‌باشد.

آیت الله صافی گلپایگانی: ارتحال علامه عاملی خسارتی برای مراکز علمی و دینی است
همچنین آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید با صدور پیامی ضمن تسلیت ارتحال آیت الله سید جعفر مرتضی عاملی، فقدان این روحانی وارسته را برای مراکز علمی و دینی ثلمه و خسارت دانست.
دراین پیام آمده است:‌ با تأسف و تأثر فراوان، خبر رحلت عالم بزرگوار، مدافع راستین اسلام و ولایت، علّامه محقق آقای حاج سید جعفر مرتضی عاملی رضوان الله علیه را دریافت کردیم.
در بخش دیگری ازاین پیام آمده است:‌  شخصیتی که عمر پر برکت خود را در ارائه صحیح تاریخ اسلام و مذهب حقّه جعفری و پاسخ به شبهات و دفاع از معارف نورانی اهل البیت علیهم‌السلام گذرانید و ده‌ها کتاب نفیس و ارزنده و معتبر را به عالم اسلام و حوزه‌های علمیه و  پژوهشگران این عرصه تقدیم نمود.فقدان این روحانی وارسته برای مراکز علمی و دینی ثلمه و خسارت است.
پیام ادامه یافته است:‌اینجانب این ضایعه مؤلمه را به حضرات علمای اعلام، حوزه‌های علمیه و دانشگاهیان محترم به ویژه مردم شریف کشور لبنان و خاندان مکرّم آن فقید سعید تسلیت عرض نموده؛ از خداوند متعال علوّ درجات برای روح مطهر ایشان و صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان محترم مسئلت دارم.

آیت‌الله علوی گرگانی:علامه عاملی عمر خود را برای تألیف کتب در زمینه تاریخ اسلام و تشیع صرف کرد
از طرفی  حضرت آیت‌الله علوی گرگانی از مراجع تقلید درگذشت علامه سید جعفر مرتضی عاملی (ره)رحمت‌الله علیه با صدور پیامی تسلیت گفت.
در این پیام آمده است: خبر درگذشت عالم زحمتکش و مورخ متبحر مرحوم علامه سید جعفر مرتضی عاملی موجب تأثر و تألم شدید گردید.
در بخش دیگری از پیام آمده است:این عالم بزرگوار عمر بابرکت خود را درراه تبیین سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام و تألیف کتب ذی‌قیمت درزمینهٔ تاریخ اسلام و تشیع صرف نمودند و درراه تربیت دانش‌آموختگان و حقیقت جویان مکتب اسلام زحمات زیادی کشیدند و همچنین در لبنان منشأ خیرات و برکات متعددی بودند.
در ادامه پیام گفته شده است: اینجانب این ضایعه مولمه را در درجه اول به محضر امام زمان علیه السلام و مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری همچنین حوزه‌های علمیه نجف اشرف و قم و طلاب فرهیخته لبنانی تسلیت گفته و برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان آن مرحوم صبر و اجر جزیل مسئلت می‌نمایم.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب: علامه سید جعفر عاملی دفاع از مقاومت اسلامی را وظیفه خود می دانست
حجت الاسلام و المسلمین نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب به مناسبت ارتحال عالم عامل علامه سید جعفر مرتضی عاملی، پیام تسلیتی صادر کرد و گفت: علامه سید جعفر عاملی از هیچ کوششی در دفاع از انقلاب و نظامی که امام خمینی رهبر و پایه گذارش بود، دریغ نکرد. او دفاع از مولود انقلاب اسلامی در لبنان، یعنی مقاومت اسلامی را وظیفه خود می دانست.

همچنین در سوگ فوت این عالم ربانی برخی علمای عراق همچون آیت الله سیستانی، آیت الله بشیر نجفی، آیت الله اسحاق فیاض و... با صدور پیامی درگذشت علامه سید جعفر مرتضی عاملی را تسلیت گفتند.


انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، , پایگاه خبری تحلیلی قم فردا, پایگاه خبری تحلیلی قم فردا, ،,
,
,
, مرحوم آیت الله سید جعفر مرتضی عاملی اندیشمندی ژرف‌نگر بود,
,
,
,
,
, آیت‌الله سبحانی: آثار علامه عاملی بسیار مفید است,
,
,
,
,
, آیت الله صافی گلپایگانی: ارتحال علامه عاملی خسارتی برای مراکز علمی و دینی است,
,
,
,
,
,
, آیت‌الله علوی گرگانی:علامه عاملی عمر خود را برای تألیف کتب در زمینه تاریخ اسلام و تشیع صرف کرد,
,
,
,
,
,
, رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب: علامه سید جعفر عاملی دفاع از مقاومت اسلامی را وظیفه خود می دانست,
,
,
,
,
,
, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه