اخبار داغ

مشکلات آموزش و پرورش قصد حل شدن ندارند؛

اثر معکوس مدارس حمایتی در سیستم آموزشی کشور/ توسعه عدالت آموزشی که محقق نشد

اثر معکوس مدارس حمایتی در سیستم آموزشی کشور/ توسعه عدالت آموزشی که محقق نشد
با تشکیل مدارس حمایتی از ابتدای دولت دوازدهم همواره این مدارس با مشکلاتی مواجه بودند که گویی قصد حل شدن ندارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، مدارس حمایتی از ابتدای دولت دوازدهم با شعار و رویکرد بالابردن سطح کیفیت آموزشی و توسعه عدالت آموزشی در مناطق محروم شروع به کار کردند و از ابتدای اجرایی شدن این طرح تا به امروز با مشکلات فراوانی روبه رو بوده است که متاسفانه بسیاری از این مشکلات به دلیل رویکرد کلی آموزش و پرورش نسبت به این مدارس، گویی قصد حل شدن ندارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

در مدارس حمایتی، آموزش و پرورش به بهانه کمبود بودجه و معلم، مدارس دولتی را در اختیار یکی از نیروهای رسمی یا بازنشسته خود قرار می دهد و به ازای تعداد دانش‌آموزان، مبلغی به او می‌پردازد و وی ملزم به اداره مدرسه با حداقل بودجه و امکانات است.

,

این اتفاق چالش های فراوانی را به دنبال دارد که یکی از اصلی ترین آن ها کمبود بودجه است. موسس یا مدیر مدرسه مجبور می شود تا برای اداره مدرسه معلم هایی را با حقوق بسیار پایین به خدمت بگیرد و در اکثر اوقات این بودجه تنها کفاف حقوق معلم ها می شود و دیگر بودجه ای برای امور تحقیقاتی، آزمایشگاهی و فوق برنامه دانش آموزان باقی نمی ماند که این امر نابرابری فاحشی را در بین مدارس حاشیه شهر و مرکز شهر مشهد ایجاد کرده است.

,

 اکثر معلمان به‌کارگیری شده در این مدارس جوانانی هستند که با انگیزه بالا و به امید استخدام پا به این عرصه گذاشتند و امروز نیز علاوه بر حقوق کم از امنیت شغلی مطلوبی برخوردار نیستند که این امر قطعا بر کیفیت آموزشی تاثیر مستقیم دارد.

,

تحصیل ۶۰هزار و ۱۴۹دانش‌آموز خراسان رضوی در مدارس حمایتی

, تحصیل ۶۰هزار و ۱۴۹دانش‌آموز خراسان رضوی در مدارس حمایتی,

لازم به ذکر است هم اکنون در خراسان رضوی، در حدود ۳۳۶ مدرسه طرح مدارس حمایتی در حال انجام است که ۶۰هزار و ۱۴۹دانش‌آموز در این مدارس تحصیل می‌کنند از این رو نیاز است فکر جدی در خصوص مشکلات این مدارس برداشته شود.

,

, ,

حقوق معلم های مدارس حمایتی کفاف هزینه رفت و آمد آن ها را نمی دهد

, حقوق معلم های مدارس حمایتی کفاف هزینه رفت و آمد آن ها را نمی دهد,

در همین راستا حسین علی عظیم زاده، مسئول سابق ارزشیابی مدارس حمایتی در مشهد در گفت‌وگو با صبح توس اظهار کرد: بودجه تخصیص یافته به مدارس حمایتی بسیار کم است به صورتی که حقوق دریافتی یک معلم شاید کفاف هزینه رفت و آمد او را ندهد.

,

وی افزود: متأسفانه برخی مدیران مدارس حمایتی برای جبران کمبود بودجه اختصاص یافته مجبور به کم کردن ساعات تدریس معلم‌ها و روزهای تعطیل از آن‌ها هستند تا بتوانند به نوعی با کم کردن حقوق معلم‌ها به هر بهانه‌ای، کمبود بودجه خود را جبران کنند.

,

عظیم زاده با اشاره به اینکه تمام نیروی به کار گرفته شده در مدارس حمایتی ملزم به طی مراحل گزینشی آموزش و پرورش هستند، گفت: اغلب معلم‌های مشغول در این مدارس به دلیل انگیزه بالا و مدرک تحصیلی بالایی که دارند، نیروهای کارآمد و قابلی هستند اما با این وجود مواردی وجود داشته است که افرادی ناکارآمد با سفارش برخی افراد وارد سیکل آموزشی می‌شوند که مشکلات فراوانی را به دنبال داشته است.

,

مسئول سابق ارزشیابی مدارس حمایتی در مشهد تأکید کرد: نیروی مشغول در این مدارس به دلیل اینکه انگیزه بالا و جوان بودن از بسیاری از نیروهای رسمی آموزش و پرورش کارآمدتر هستند و طبق بازرسی‌هایی که ما از مدارس حمایتی داشتیم، میزان قبولی و یادگیری دانش‌آموزان در این مدارس از مدارس دولتی بالاتر بوده است.

,

وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش برای آموزش نیروهای به کار گرفته شده در مدارس حمایتی نیز دوره‌های آموزشی را به صورت ماهیانه و مجازی برگزار می‌کند تا میزان آگاهی این افراد به روز و از استانداردهای لازم برخوردار باشد.

,

مدارس حمایتی ظلمی است به دانش‌آموزان حاشیه شهر

, مدارس حمایتی ظلمی است به دانش‌آموزان حاشیه شهر,

عظیم زاده با اشاره به اینکه با این وضع موجود در مدارس حمایتی به دانش‌آموزان مناطق محروم اجحاف می‌شود، یادآور شد: دولت باید با حل مشکلات بودجه‌ای و تأمین نیرو رسمی دوباره اداره و مدیریت مدارس حاشیه شهر را بر عهده بگیرد زیرا با واگذاری با حداقل مبلغ و به این شکل در واقع به معلم و دانش‌آموز مدارس حمایتی و حاشیه شهر ظلم می‌شود.

,

, ,

یکی از معلمان مدارس حمایتی مشهد که با درخواست اینکه نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با خبرنگار صبح توس اظهار کرد: مدارس حمایتی در واقع به صورت پیمانکاری از سوی آموزش‌وپرورش به فردی با عنوان مؤسس که اغلب افراد بازنشسته آموزش‌وپرورش یا دارندگان مدارس غیرانتفاعی هستند واگذار می‌شود.

,

وی با بیان اینکه این اقدام در راستای اجرای قانون خصوصی‌سازی در آموزش‌وپرورش است، افزود: این مدارس اغلب در حاشیه شهر مشهد که دارای بار جمعیتی بالایی است حضور دارند تا بتوانند خدمات بهتری به دانش‌آموزان این مناطق ارائه دهند.

,


استفاده از نیروهای آزاد به‌جای رسمی

,
, استفاده از نیروهای آزاد به‌جای رسمی,

این معلم خاطرنشان کرد: یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های این مدارس با مدارس دولتی، استفاده از نیروهای آزاد به‌جای معلم‌های رسمی آموزش‌وپرورش است که این نیروهای آزاد از سوی آموزش‌وپرورش یا دیگر مدارس غیرانتفاعی به مؤسسان مدارس حمایتی معرفی و به‌کارگیری می‌شوند.

,


وی تصریح کرد: معلم‌ها با سوابق کاری متفاوتی در این مدارس حضور دارند که گاها تازه کار بودن معلم‌ها از کیفیت آموزش می‌کاهد اما درکل معلم‌ها به دلیل انگیزه‌ای که برای ادامه فعالیت خود دارند، تلاش بیشتری می‌کنند تا مؤسس از آن‌ها راضی باشد و این امر باعث بالا رفتن سطح نسبی کیفت آموزش می‌شود.

,
,

, ,

بسیاری از معلمان رشته تحصیلی مرتبط و سابقه کاری ندارند

, بسیاری از معلمان رشته تحصیلی مرتبط و سابقه کاری ندارند,

این معلم ادامه داد: بسیاری از معلم‌های مدارس حمایتی، رشته تحصیلی مرتبط با آموزش ندارند اما با این وجود آموزش‌وپرورش به صورت سالیانه یا فصلی دوره‌های ضمن خدمت جهت بالا بردن توان این آموزگاران برگزار می‌کند.
 وی با بیان اینکه معلمانی که در مدارس حمایتی مشغول‌اند به امید استخدام رسمی هستند، گفت: یکی از مفادی که در قراردادی که با این معلمان بسته می‌شود، عدم استخدام رسمی است اما با این وجود معلمان امید به استخدام دارند.

,
,

این معلم خاطرنشان شد: بیمه معلمان در این مدارس اجباری است و نماینده‌های بیمه نیز به‌طور مرتب از این مدارس سرکشی می‌کنند که تمامی نیروها بیمه داشته باشند اما گاهی زمان پرداخت حقوق‌ها به تعویق می‌افتد.

,


بودجه‌ای برای توسعه وسایل آموزشی وجود ندارد

,
, بودجه‌ای برای توسعه وسایل آموزشی وجود ندارد,

وی با بیان اینکه این مدارس از لحاظ امکانات آموزشی در حد مدارس دولتی هستند، گفت: بودجه‌ای که در اختیار مؤسس قرار می‌گیرد در حد گذراندن امورات جاریه مدارس است و بودجه‌ای برای تجهیز و ارتقاء مسائل کمک آموزی باقی نمی‌ماند، از این رو بسیاری از کلاس‌های ما هوشمند نیستند و وسایل آزمایشگاه و کمک آموزشی کم داریم.

,

 

,

با توجه به حضور محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در مشهد برای افتتاح ۱۵۶ پروژه ورزشی که در کشور به صورت همزمان انجام می‌شود، بد نیست نگاهی نیز به وضعیت مشکلات آموزشی در حاشیه شهر مشهد داشته باشد.

,

 انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه