اخبار داغ

گزارش ویژه دانا از پشت پرده شوآف ها در مورد "وس"/

رسانه حامی دولت و "رپورتاژر" آذری جهرمی، متصدی "ارزش افزوده" از آب درآمد/ سایت "انتخاب" و شرکت ارزش افزوده، دو جسم در یک روح!+مستندات و فیلم

رسانه حامی دولت و "رپورتاژر" آذری جهرمی، متصدی "ارزش افزوده" از آب درآمد/ سایت "انتخاب" و شرکت ارزش افزوده، دو جسم در یک روح!+مستندات و فیلم
دست اندر کاران سایت انتخاب که حامی دولت و خصوصا محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات است با راه اندازی چند شرکت در حال کار خدمات ارزش افزوده یا همان وس هستند.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ چندی پیش  نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» مطلبی با قلم «روح الله فقیهی» منتشر کرد که جنجال وحواشی زیادی را در ایران ایجاد کرد. گزارش گفتگو محوری که درباره «محمد جواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران به نگارش در آمده بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
در بخشی از مطلب این نشریه با تمجید از وزیر ارتباطات آمده است: « آذری جهرمی وزیر ارتباطات جوان دولت روحانی، خود را از سردمداران دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب دور نگه داشته و بیشتر با مردم عادی در ارتباط است، اتفاقی که می تواند او را به سرعت و ناگهانی به امانوئل مکرون ایران تبدیل کرده و به قدرت برساند.»
,
 
,
, ,
 
,
ماجرای برادران فقیهی و ارتباطشان با آذری جهرمی 
, ماجرای برادران فقیهی و ارتباطشان با آذری جهرمی ,
 
,
 تعریف و تمجید فارین پالیسی از یک مسئول ایرانی آنهم با وجود سیاست‌های مخالف آمریکا با کشورمان عده ای را به این گمانه زنی رساند که چنین مطلبی می تواند یک «رپورتاژ خبری» باشد.
,
 
,
برخی از رسانه‌ها و کانال های تلگرامی نیز مدعی شدند که نشریه آمریکایی از آذری جهرمی برای نوشتن و انتشار این مطلب مبلغ ۵۰ هزار دلار (حدودا معادل ششصد میلیون تومان) پول دریافت کرده و بدین ترتیب بوده که چنین مطلبی به تیتر یک فارین پالیسی بدل شده است. البته این موضوعی بود که روابط عمومی وزارت ارتباطات آنرا تکذیب کرد.
,
 
,
, ,
 
,
اما نکته جالب توجه نام نویسنده این مطلب با عنوان «روح الله فقیهی» است. «روح الله فقیهی» برادر «مصطفی فقیهی» مشاور رسانه‌ای اکبر هاشمی رفسنجانی و مدیرمسئول سابق و صاحب امتیاز فعلی پایگاه خبری «انتخاب»  است که در حال حاضر مدیریت محتوای این سایت را انجام می دهد.
,
 
,
, ,
 
,
وبسایت تحت مدیریت مصطفی فقیهی در ایام انتخابات ریاست جمهوری ۹۲، به عنوان تریبون اکبر هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی مشهور شد و پس از روی کار آمدن دولت یازدهم نیز، همچنان به عنوان رسانه اول دولت یازدهم شهره است.
,
 
,
 
,
اما ارتباط میان این دو فرد و آذری جهرمی آیا به همین مورد ختم می شود یا اینکه موارد دیگری با توجه به رسانه ای بودن این دو وجود دارد.
,
 
,
, ,
 
,
وبسایت انتخاب از جمله رسانه های حامی آذری جهرمی است. این رسانه نزدیک به دولت اغلب خبرهای مثبت و حمایتی از جهرمی در رسانه خود منتشر می کند. اما به نظر می رسد که ارتباط میان برادران فقیهی و جهرمی تنها به این مسائل رسانه‌ای باز نمی گردد. 
,
 
,
 
,
 
,
 
,
, ,
 
,
 
,
 
,
 
,
 
,
 
,
, ,
 
,
 
,
, ,
 
,  ,  ,
, ,
 
,
 
,
رسانه حامی آذری جهرمی یا متولی «وس»!
, رسانه حامی آذری جهرمی یا متولی «وس»!, رسانه حامی آذری جهرمی یا متولی «وس»!,
 
,
یکی از مواردی که این روزها با سخنان آذری جهرمی در رسانه ها جنجال ایجاد کرده اعلام وی برای پایان دادن به خدمات ارزش افزوده (وس) است. 
,
 
,
 
,
خدمات ارزش افزوده تلفن همراه یا Value Added Service که به اختصار به آن VAS گفته می‌شود، از جدیدترین پارامترهای صنعت مخابرات است.
,
 
,
درواقع سرویس ارزش افزوده نوعی خدمات پیامکی است که با ایجاد بستری در این حوزه سعی در افزایش ارتباط و تعامل میان اپراتور و مشترک را دارد. اصول طراحی این نوع خدمات به گونه‌ای است که مخاطب در ازای اطلاعاتی که دریافت می‌کند هزینه‌ای پرداخت خواهد کرد. 
,
 
,
 
,
اما جالب اینجاست که رسانه‌ و «پایگاه خبری انتخاب» که یکی از حامیان آذری جهرمی است و حتی کار را به حمایت رسانه‌ای خارجی با ارتباط و پل زدن با این رسانه‌ها کشانده خود یکی از رسانه هایی است که صاحبان آن با خدمات ارزش افزوده درآمد کسب می کنند.
,
 
,
 
,
تحریریه این رسانه که در حوالی میدان ونک تهران قرار دارد(البته معلوم نیست چرا در قسمت "ارتباط با ما" آدرس دیگری درج شده) به طور مشترک با یک شرکت ارزش افزوده به نام « اهورا تجارت گرگین » در یک ساختمان دو طبقه در حال فعالیت است.

زمانی که خبرنگار دانا برای اطمینان از موضوع به این ساختمان مراجعه کرد وقتی از نگهبانی درباره شرکت اهورا پرسید اینطور پاسخ گرفت که هر دو طبقه متعلق به سایت انتخاب است. (در ابتدا اینطور به نظر رسید که طبقه دوم بیشتر کار مدیریتی و اداری این سایت و طبقه اول تحریریه آن قرار دارد.)
,
,
,
 
,
 
,
"اهورا تجارت گرگین" چه می کند؟
 
, "اهورا تجارت گرگین" چه می کند؟, "اهورا تجارت گرگین" چه می کند؟,
,
اپلیکیشن های خدمات ارزش افزوده ای مانند «ببینو»، «حافظیه» و «سیاره کلمات» توسط همین شرکت طراحی و انتشار پیدا کرده است. اگر به بخش اطلاعات این اپلیکیشن ها مراجعه  کنیم متوجه می شویم که استفاده از این اپلیکیشن‌ها روزانه 500 تومان برای هر مخاطب هزینه در بر دارد. هزینه ای که شاید بسیاری از مخاطبان آن از پرداخت روزانه این اپلیکیشن ارزش افزوده خبر ندارند اما در فیش هزینه ماهیانه آنان این میزان پول درج می شود. پولی که اگر به گستردگی آن رجوع کنیم بسیار هنگفت است و درآمد سرشاری را نصیب سازندگان آن می کند.
,
 
,
, ,
, ,
, ,
 
,
وقتی به بخش اطلاعات اپلیکیشن های موبایلی که خدمات ارزش افزوده توسط شرکت اهورا تجارت گرگین ارائه می کند، مراجعه می کنیم تلفن تماس شرکتی که این خدمات را عرضه می کند، درج شده است. این شماره تلفن با شماره تلفن پایگاه خبری انتخاب مشترک است. 
,
, ,
 
,
, ,
از سوی دیگر آدرسی که توسط این سایت در سامانه وزارت ارشاد ثبت شده است نیز با آدرسی که شرکت اهورا که خدمات ارزش افزوده VAS ارائه می کند، نیز مشترک است و این موارد ما را بر آن داشت که برای کسب اطلاعات بیشتر به ساختمان شرکت ارائه دهنده خدمات وس مراجعه کنیم. 
,
 
,
 
,
 
,
در قدم اول با استفاده از شماره تلفنی که درون یکی از اپلیکیشن های موبایلی ارزش افزوده درج شده است برای ارتباط با عوامل شرکت اهورا تجارت گرگین تماس حاصل و خود را به عنوان مشتری به فردی که مطرح می کرد مدیر این شرکت است، معرفی کردیم. وی آدرس محلی که این شرکت در آن دایر است را به ما داد. 
,
 
,
 
,
خبرنگار ما بلافاصله در محل به عنوان مشتری اعزام شد و به محوطه ساختمان رفت. در وروی ساختمان یک نگهبان حضور داشت. در ابتدا از نگهبان سئوال کردیم که آیا شرکت مزبور در این ساختمان قرار دارد؟ و نگهبان که اطلاعی از موضوع نداشت جواب منفی داد.

آدرس را به وی نشان دادیم و وی اعلام کرد که آدرس درست است اما در واحد مربوطه «سایت خبری تحلیلی انتخاب» قرار دارد؛ جالب اینجاست که نگهبان نام خانمی را به عنوان مسئول و منشی پایگاه خبری انتخاب معرفی کرد که نامش به عنوان هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ارزش افزوده «اهورا تجارت» گرگین ذکر شده است. موضوع برایمان جالب تر شد. برای همین منظور به واحد مربوطه که در طبقه دوم قرار داشت مراجعه کردیم.
,
,
,
 
,
, ,
 
,
در ابتدا با خانمی روبرو شدیم که به نظر می رسد همان فردی است که نگهبان نامش را آورده است. خبرنگار ما با اشاره به اینکه با مسئول شرکت اهورا تجارت گرگین قرار ملاقات دارد، با وی درخواست ملاقات کرد. این خانم ما را به فرد دیگری که پیشتر در تماس تلفنی با وی به عنوان مشتری صحبت کرده بودیم، معرفی کرد.
,
 
,
 
,
بعد از معرفی اولیه از فردی که مسئولیت کار را در شرکت ارزش افزوده بر عهده داشت اجازه خواستیم تا مکالمات را ضبط کنیم تا نفر سومی که در جمع حاضر نیست در جریان مذاکرات قرار گیرد.


وی نیز اجازه ضبط این مکالمه را داد و با رضایت وی این مکالمه ضبط و ثبت شد.
 
,
,
,
,
,
 
,
دوستان در سایت انتخاب تصمیم گرفتند به خدمات ارزش افزوده ورود کنند/ ما به صورت هلدینگ با یکدیگر کار می کنیم/ اجازه بدهید نگویم اینجا برای چه کسی است
, دوستان در سایت انتخاب تصمیم گرفتند به خدمات ارزش افزوده ورود کنند/ ما به صورت هلدینگ با یکدیگر کار می کنیم/ اجازه بدهید نگویم اینجا برای چه کسی است, دوستان در سایت انتخاب تصمیم گرفتند به خدمات ارزش افزوده ورود کنند/ ما به صورت هلدینگ با یکدیگر کار می کنیم/ اجازه بدهید نگویم اینجا برای چه کسی است,
 
,
آنچه در ادامه می خوانید بخشی از گفت و گوی جالب خبرنگار دانا با فرد مذکور است:
,
 
,
پس این بحث ارزش افزوده (VAS) است و شما شرکت اهوارا تجارت گرگین هستید؟ واقعیت وقتی از پایین می آمدیم به ما گفتم که اینجا سایت انتخاب است؟
, پس این بحث ارزش افزوده (VAS) است و شما شرکت اهوارا تجارت گرگین هستید؟ واقعیت وقتی از پایین می آمدیم به ما گفتم که اینجا سایت انتخاب است؟,
 
,
خدمات دهنده وس: انتخاب طبقه اول است.
,
 
,
به ما گفتن که اینجا (طبقه دوم) انتخاب هست؟
, به ما گفتن که اینجا (طبقه دوم) انتخاب هست؟,
 
,
خدمات دهنده وس: اینجا هم با انتخاب یکی است. 
,
 
,
توضیح می دهید؟
, توضیح می دهید؟,
 
,
خدمات دهنده وس: ما چهار الی پنج شرکت هستیم. زمانی که شما با من قرارداد امضا می کنید با شرکت ارتباطات هوشمند سیار دنیز با شما امضا می کنم. 
,
 
,
برای چی برای مالیات؟!
, برای چی برای مالیات؟!,
 
,
خدمات دهنده وس: نه ما یک شرکت داریم که خدمات فنی انجام میدهد.یک شرکت داریم که کار تبلیغاتی انجام می دهد. سایت انتخاب هم سایت انتخاب هست دیگر. یک سایت سیاسی است. ما چیزهامون (کارها) با هم قاطی نمی کنیم. همش مال یک سیستم هست ولی ... . ببینید آقای x که وارد کار می شود ما نمی گوییم که در قالب همان شرکتی که کار می کند وارد این عرصه شود، بلکه به او می گویم که یک شرکت ثبت کند برای اینکه پول ها داخل هم قاطی نشود. مثلا شما اساسنامه تان کار صنعتی است، بعد شما بیاید و وارد حوزه ارزش افزوده شوید بی ربط است. پس بایستی شما یک شرکت ثبت کنید.
,
 
,
انتخاب یک کاری می کرده است و تیم ما تصمیم می گیرد وارد حوزه وس (ارزش افزوده) شود می آید «اهورا تجارت گرگین» را راه اندازی می کند. ما یک شرکت دیگر هم داریم به نام «صفر و یک بهنام» این شرکت هم در حوزه وس فعالیت می کند. می خواهم بگویم ما شرکت زیاد داریم. همین این شرکت (اهورا تجارت گرگین) و هم این شرکت ( صفر و یک بهنام) در وس هستند. یکسری کارهامون را با این (اهورا) لانچ کردیم فرستادیم و یکسری کارهامون را با این (بهنام) فرستادیم. در حقیقت نمی خواستیم تخم مرغ هایمان را در یک سبد بگذاریم. حالا شما وارد این بیزینس بشوی متوجه حرف من می شوی.
,
 
,
اما اسم شرکتی که من با شما قراداد امضا می کنم دنیز هست. «ارتباطات هوشمند سیار دنیز». این شرکت فنی ماست. ببینید شرکت‌های اهورا و بهنام شرکت وس ماست و این شرکت فنی مان است و انتخاب سایتمان هست.
,
 
,
مثل هلدینگ کار می کنید؟
, مثل هلدینگ کار می کنید؟,
 
,
خدمات دهنده وس: آفرین. یک تاجر تو بازار ممکن است کار صابون بکند و کار عروسک هم بکند ولی کار دو تا مغازه را با هم یکی نمی کند. هر کدام از اینها یک کار می کنند. ما همه اینها را با هم قاطی نمی کنیم. 
,
 
,
سایت انتخاب چیکار می کند؟
, سایت انتخاب چیکار می کند؟,
 
,
خدمات دهنده وس: سایت انتخاب یک سایت سیاسی است و اخبار سیاسی را کار می کند. تبلیغ هم می کنیم اما برای شما خوب نیست. برای اینکه سایت سیاسی است و تبلیغات خیلی مرتبط با تجارت ندارد. یک سایت خیلی شناخته شده است. مشکلی هم ندارد که شما تبلیغات با آن کار کنید.
,
 
,
ما با چه کسی طرف هستیم پس؟
, ما با چه کسی طرف هستیم پس؟,
 
,
خدمات دهنده وس: شما با من قرارداد می بندید. شرکت دنیز برای من است. ما اینجا یک تیم چهار نفره هستیم و هر کسی یکی از این شرکت ها دستش هست ولی مدیریت همه اینها با من هست. (سایت) انتخاب نه. (سایت) انتخاب سیستم خودش را دارد. یه چیزی را لری خدمت شما بگویم. سایت انتخاب داشته کار می کرده. دوستان تصمیم می گیرند که وارد حوزه وس شوند مثل شما. من هفت سال است که در حوزه وس در حال فعالیت هستم.از طریق دوستان مشترک آمدند و با ما جلسه گذاشتند. ما هم گفتیم بسم الله. ما به آنها همین توصیه ای که به شما کردیم را انجام دادیم. گفتیم نیایید از کانال سایت انتخاب وارد شوید. یک شرکت ثبت کنید. این شرکت ها را ثبت کردند. شرکت خودم هم هست که کار فنی می کنیم و اپلیکیشن و پلت فروم ارائه می دهیم. به این دو تا شرکت (اهورا و بهنام) من اپ فروختم. ما در خودمان می چرخانیم. مثلا می گیم که تو اپ می خواهی من از این شرکت به تو اپ می فروشم. چرا چون ما می خواهیم قراردادها و مالیات ها و بیمه هایمان را بتوانیم رد کنیم. با همین بده بستان ها را انجام می دهیم.
,
 
,
 
,
با هم کار می کنید؟ 
, با هم کار می کنید؟ ,
 
,
خدمات دهنده وس: اجازه بدهید که من نگویم که اینجا برای چه کسی است. به خاطر اینکه چرا؟ چون هر شرکتی پالیسی های خود (سیاست ها) را دارد. شما با سایت انتخاب قراداد نمی بندید. سایت سایت سیاسی است و من نمی توانم توضیح بیشتر به شما بدهم. یک چیز بگویم اصلا بچه های پایین هم اشتباه کردند به شما گفتند سایت انتخاب. چون اصلا چیزی نیست که ما به همه بگوییم. واقعیت آن کسانی که سر کار هستند علاقه ندارند اسمشان وسط بیاید. من هم اسمشون را نمی گم. چون آدم های سیاسی است و داستانشان جداست. 
,

حواشی بی پایان سایت حامی جهرمی
,
, حواشی بی پایان سایت حامی جهرمی, حواشی بی پایان سایت حامی جهرمی,
 
,
شایان ذکر است که مرادی مدیر مسئول سایت انتخاب نیز چندان بی حاشیه نیست. چندی پیش بود که یکی از رسانه‌ها از انتصاب «علی مرادی» مدیر مسئول سایت انتخاب با حکم رئیس هیات مدیره بانک ملی، به عضویت در هیات مدیره کارگزاری بانک ملی خبر داد. انتصابی معنادار که بسیاری مطرح کردند بر اساس کار کارشناسی و شایسته سالاری انجام نشده است. 
,
 
,
, ,
 
,
 
,
 
,
جالب اینجاست که درحالی جهرمی علم مقابله با شرکت های خدمات ارزش افزوده برافراشته و با سر و صدا زیاد و فضای رسانه ای کشور را پر کرده که رسانه حامی وی خود یکی از شرکت هایی هستند که در این حوزه فعالیت می کنند.
,
 
,
 
,
گفته می شود که با طرح موضوع مقابله‌ی وزیر ارتباطات با کلاهبرداری‌ها و پایان دادن به خدمات ارزش افزوده (وس)، این اقدام آذری جهرمی باعث جلوگیری از ورود پول‌های کثیف به انتخابات می شود. اما گویی برخی از رسانه های نزدیک به دولت و وزیر ارتباطات خود در این حوزه فعالیت جدی دارند و جالب تر اینجاست که به نظر می رسد سایت مذکور خود برای تامین پول تبلیغات انتخاباتی از خدمات ارزش افزوده یا همان VAS در حال بهره گیری است.
,
 
,

این گزارش نشان میدهد برخی انتقادات مطرح درباره "وس" (فارغ از مثبت یا منفی بودن فعالیت شرکت های ارزش افزوده) بیشتر در نقش یک کاسبی اقتصادی و سیاسی عمل می کند؛ انتقاداتی که ظاهرا با هدف حذف رقبا در موضوع وس و کاسبی به نام حق الناس تعریف میشود!
,
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه