اخبار داغ

جدیدترین خبر از فردو؛

سیلندر خوراک به خطوط گازدهی زنجیره‌ها متصل و عملیات پسیواسیون آغاز شد

سیلندر خوراک به خطوط گازدهی زنجیره‌ها متصل و عملیات پسیواسیون آغاز شد
ساعتی پیش بعد از اتصال سیلندر خوراک به خطوط گازدهی زنجیره‌های سانتریفیوژ و پایان موفقیت آمیز خلأ سازی خطوط، عملیات پسیواسیون در سایت فردو شروع شده و پس از آن، گازدهی به زنجیره‌ها آغاز خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در ادامه فعالیت‌های انجام شده در سایت غنی سازی شهید علیمحمدی فردو، ساعتی پیش بعد از اتصال سیلندر خوراک به خطوط گازدهی زنجیره‌های سانتریفیوژ و پایان موفقیت آمیز خلأ سازی خطوط، عملیات پسیواسیون شروع شده و پس از این اقدام، گازدهی به زنجیره‌ها آغاز خواهد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

بر اساس اطلاعات دریافتی از سایت غنی سازی شهید مسعود علیمحمدی (فردو) تا ساعت ۲۴ امشب زنجیره‌ها در حال پسیواسیون و خارج کردن گازهای سبک خواهند بود، و تیل و پروداکت دو مرتبه مخلوط می‌شوند، پس از نیمه شب شیرها باز شده و محصول جمع آوری خواهد شد و فردا بعد از ظهر (پنجشنبه) بعد از پایدار شدن شرایط نمونه گیری انجام خواهد شد.

,

به گزارش فارس، گفتنی است امروز  (چهارشنبه) مخزن ۲۸۰۰ کیلویی حاوی حدود ۲ هزار کیلوگرم گاز هگزافلوراید اورانیوم UF6، از مجتمع غنی سازی شهید احمدی‌روشن نطنز به سایت شهید علیمحمدی فردو منتقل و این انتقال تحت نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شد.

,

در این خصوص بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفته بود: فرآیند غنی سازی چند مرحله دارد که مرحله اول انتقال مواد است که انجام شد، در مرحله دوم باید این مواد به خطوط خوراک وصل شود و بعد از آن مراحل دیگری هست که در چند ساعت آینده این مراحل انجام می‌شود.

,

کمالوندی افزود: ساعت ۱۲ امشب عملا گاز را به سانتریفیوژها تزریق می‌کنیم و چند ساعت طول می‌کشد تا به مرحله پایداری برسد و تا روز شنبه (۱۸ آبان) که مجددا بازرسان آژانس خواهند آمد، ما به مرحله‌ای می‌رسیم که حدود ۴.۵ درصد غنی سازی خواهیم داشت.

,

گفتنی است در حال حاضر ۱۰۴۴ ماشین سانتریفیوژ IR1 (شامل ۶ زنجیره ۱۷۴ تایی) در فردو مستقر است که در ساعات پایانی امشب به چهار زنجیره از ۶ زنجیره ۱۷۴ تایی سانتریفیوژ IR1 یعنی ۶۹۶ سانتریفیوژ گاز هگزافلوراید اورانیوم UF6 تزریق خواهد شد و دو زنجیره دیگر که شامل ۳۴۸ ماشین IR1 هستند اقدام به تولید و غنی سازی ایزوتوپ‌های پایدار می‌کنند. 

,

جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی، گازدهی به سانتریفیوژها در فردو را از امشب آغاز خواهد کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه