اخبار داغ

یادداشت؛

شهرهای خلاق رویکرد جدید توسعه

شهرهای خلاق رویکرد جدید توسعه
شهرهای خلاق رویکرد جدید توسعه ای است که ایده آن از اواسط دهه ۱۹۹۰ م. به طور جدی مطرح گردید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، شهرهای خلاق بعنوان مراکز نوآوری، خلاقیت و تبدیل ایده به ثروت، قلمداد میگردند. از آن جاکه ایده و نوآوری از عناصر اصلی رقابت در عصر جهانی شدن، است. شهرهای خلاق مکانی جذاب برای زندگی  کردن شهروندان بخصوص نسل جوان هستند و همچنین میتواند مکانی برای جذب گردشگران و توانمندسازی  بخشهای مختلف اقتصادی باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

خلاقیت در شهرها باعث رهایی از بن بستهای مدیریتی و کالبدی میگردد. حرکت به سمت ایجاد و تحقق شهر خلاق به دلایل جایگاه شهر بعنوان محل شکل گیری بسترهای جامعه دانایی، اهمیت و محور بودن شهرها در توسعه اقتصادی بسیار ضروری و مهم است. خلاقیت شهری بعنوان یک رویکرد راهبردی میتواند کیفیت های زیستن  در شهر را تحت تأثیر فراوان قرار دهد.

,

شهرهایی که  ویژگی های منحصر به فردی را در خود جای داده اند و محیطی جذاب برای فعالیت و زندگی افراد_متخصص، هنرمند، پژوهشگر و در یک کلام افراد_خلاق فراهم می سازند. درگرانیگاه این استراتژی فرهنگ و برنامه ریزی فرهنگی قرار دارد؛ به طوری که سایر بخش ها متأثر از این بخش است.

,

 اقتصاد این شهرها با فرهنگ و منابع فرهنگی پیوند خورده است. اصطلاحاتی چون صنعت_هنر، صنایع_فرهنگی و صنایع _خلاق که جانمایه آن فرهنگ و هنر است ، واژگان رایج در اقتصاد این شهرها و اقامتگاه هاست.

,

مواد خام اقتصاد این شهرها  منابعی از جنس فرهنگ است. نه منابعی مثل گچ و سیمان ، نفت و مواد معدنی. از این رو شهرهای_خلاق  چشم_اندازی متفاوت از شهرهای دوره صنعتی،وابسته به کارخانه ها و صنایع کوچک وبزرگ دارد .گرچه ممکن است در یک شهر_خلاق صنایع کارخانه ای هم وجود داشته باشد؛ اما، بخش اعظم درآمد و تولید را باید در صنایع_فرهنگی_خلاق مانند رسانه، فیلم، موسیقی، طراحی، مد، تولید نرم افزار، تئاتر، گردشگری، انتشارات، نقاشی،اغذیه،صنایع دستی،فرش و دیگر مواردجست و جو نمود.

,

این شهرها برای رسیدن به خلاقیت باید بتوانند افراد_خلاق یعنی نویسندگان، شاعران، پژوهشگران، هنرمندان ، مهندسان وحتی افراد عادی را جذب کنند. این عده افرادی هستند، که به دنبال محیط های جذاب می گردند. بنابر این آنها در مکان هایی مستقر می شوند که شرایط محیطی و فرهنگی و اقتصادی به بهترین شکل فراهم باشد.

,

 پس خلاقیت یعنی اینکه باید محیطی جذاب از لحاظ کالبدی، نهادی، اقتصادی و فرهنگی برای بروز خلاقیت افراد ساکن و نیز جذب افراد_متخصص_خلاق از بیرون مهیا نمایند.

,

به طور کلی در این مجال مباحث مطرح شده، می توان ویژگی های زیر را برای شهرهای خلاق بیان نمود:

,

ویژگی_اول؛ این شهرها را می توان متحمل پذیرش تنوع دانست؛ به طوری که آن ها محیط های بازی هستند، که توانایی پذیرش گروه های مختلف انسانی با فرهنگ های مختلف را دارا هستند. حضور جمعیتی متنوع با عقاید و ایده های متفاوت فرصتی ویژه برای بروز خلاقیت، نوآوری و ابتکار در زمینه های مختلف است. با عنایت به این که نیاز و سلایق گروه های مختلف اجتماعی متفاوت و گوناگون است یک شهر برای جذب افراد_خلاق باید بتوان شرایط اقتصادی، محیطی و فرهنگی متنوعی را نیز فراهم نماید. به طوری که انتخاب های متنوعی برای افراد جهت زندگی، فعالیت و تفریح وجود داشته باشد.

,

ویژگی_دوم فراهم نمودن یک بستر مناسب جهت بروز و ظهور ایده های ساکنان و تبادل این ایده ها و در نهایت استفاده از آن ها جهت حل مشکلات و مسائل و نیز توسعه اقتصادی، اجتماعی و شهری است.

,

مسعود حبیبی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه