اخبار داغ

به مناسبت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه؛

علم باید به نفع جوامع باشد/ لزوم حمایت از تلاش های علمی

علم باید به نفع جوامع باشد/ لزوم حمایت از تلاش های علمی
امروز فرصتی برای بسیج کردن تمام حامیانِ موضوع علم در خدمت صلح و توسعه از مقامات دولتی و رسانه ها گرفته تا دانش آموزان مدرسه را فراهم می آورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ هر ساله 10 نوامبر روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، نقش قابل توجه علم را در جامعه و لزوم مشارکت عموم مردم در مباحث مربوط به موضوعات علمی نوظهور را برجسته می کند. این مناسبت همچنین بر اهمیت و ارتباط علم با زندگی روزمره ما تأکید می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, 10 نوامبر,

امروز فرصتی برای بسیج کردن تمام حامیانِ موضوع علم در خدمت صلح و توسعه از مقامات دولتی و رسانه ها گرفته تا دانش آموزان مدرسه را فراهم می آورد.

,

یونسکو با سازماندهی رویداد و فعالیت های خود در این روز، همه را به شرکت در جشن روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه ترغیب می کند.

,

 

,

, ,

اهداف روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه عبارتند از:

,

- تقویت آگاهی عمومی درباره نقش علم در جوامع مسالمت آمیز و پایدار

,

- ارتقاء همبستگی ملی و بین المللی به منظور اشتراک گذاری علم بین کشورها

,

- تجدید تعهد ملی و بین المللی برای استفاده از علم به نفع جوامع

,

- توجه به چالش های پیش روی علم و افزایش حمایت از تلاش علمی

,

 

,

, ,

موضوع سال 2019: "علم باز، برای همه"

, موضوع سال 2019: "علم باز، برای همه",

علم باز نه تنها مسئله توسعه علم برای جامعه پژوهش است، بلکه در مورد دسترسی آزاد و داده های باز به علمی باز برای همگان اشاره دارد.

,

علیرغم پیشرفت های انجام شده طی سال های اخیر، ما هنوز هم هنگام دسترسی به علم، فناوری و نوآوری (STI) و بهره مندی از مزایای آنها شاهد اختلافات بزرگی در سراسر مناطق و کشورهای مختلف هستیم. برای برطرف کردن این اختلافات و بستن شکاف های موجود در علم، فناوری و نوآوری، علم باز گامی مهم در جهتی درست است.

,

ارتباطات بازِ داده های علمی، نتایج، فرضیه ها و نظریه ها، در قلب فرآیند علمی قرار دارند. در این زمینه، علم باز توسعه جهانی به سوی دستیابی به تحقیقات علمی و داده های قابل دسترس را برای همگان ارتقاء می دهد.

,

 

,

, ,

علم باز این پتانسیل را دارد که همکاری های علمی و اکتشافات را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و فناوری های سازگار را نیز تسهیل کند. این علم می تواند یک تغییردهنده بازی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار به ویژه در آفریقا، کشورهای در حال توسعه و کشورهای در حال توسعه جزایر کوچک (SIDS) باشد.

,

بگذارید ما از علم باز به عنوان ابزاری برای دسترسی هر چه بیشتر به دانش، فرآیند علمی فراگیرتر و خروجی های علمی با آمادگی بیشتر برای همه استفاده کنیم.

,

با پیوند نزدیک تر علم و جامعه، روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه اطمینان از اینکه شهروندان از تحولات علم و دانش آگاه می شوند را هدف قرار می دهد. این مناسبت همچنین بر نقش دانشمندان در گسترش درک ما از سیاره قابل توجه و شکننده که ما آن را خانه می نامیم و پایدارتر کردن جوامع ما تأکید می کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه