اخبار داغ

گزارشی از دغدغه‌ای مردمی؛

برخلاف تفکر غلط مردم، نان‌های سفید سبوس کمتری دارد/ غنی‌سازی نان‌های لواش و بربری با اسید فولیک؛ رفع کم‌خونی یا تشدید سرطان!

برخلاف تفکر غلط مردم، نان‌های سفید سبوس کمتری دارد/ غنی‌سازی نان‌های لواش و بربری با اسید فولیک؛ رفع کم‌خونی یا تشدید سرطان!
در افرادی که حامل تومورهای پیش سرطانی هستند افزایش مقدار فولیک اسید بیش از حد نیاز و طبیعی خطر بروز و رشد سرطان را تشدید می‌ کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، این روزها در مورد افزودنی هایی که در شرکتهای تولید آرد، به آرد اضافه می شود، فعالین طب سنتی و اسلامی و عموم خانواده ها دغدغه دارند در حالی که آردها با توجه به میزان سبوسی که از آنها برداشته می شود با یکدیگر تفاوت داشته و خواص آن ها و نوع طبخ آن ها نیز متغیر است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
آرد 12 درصد آردی است که 12درصد از سبوس آن گرفته شده و مختص نان های سنگک است و به این آرد هیچ چیزی اعم از اسید فولیک، ویتامین B9 و آهن اضافه نمی شود. 
,
 
,
آرد 15 درصد در مورد آردهای دیگر یعنی آرد لواش و بربری در استان البرز همان 15 درصد است اما متاسفانه رقم آن در استانهای دیگر 18 درصد است و این یعنی فقط 15 درصد از سبوس آن را بر می دارند و در این آردها اسید فولیک و آهن اضافه می شود! چرا این مواد به آرد اضافه می شود؟ چون وزارت بهداشت دستور داده است! 
,
 
,
حجت الاسلام علی ارجمند عضو انجمن ارگانیک ایران و نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی البرز در گفتگو با خبرنگار تیتریک می گوید؛ "بنده معتقد هستم که آن چیزی که بدن نیاز دارد یعنی ویتامین B9 و آهن در خود این آردها وجود دارد و اضافه کردن مجدد آن می تواند مخاطراتی داشته باشد هر چند که این به دستور سازمان بهداشت جهانی باشد. 
, تیتریک,
 
,
اغلب موضوعات دیگر نیز مهم است که مورد تاکید بهداشت جهانی است چرا به آنها توجه نمی کنیم؟ مثلا بهداشت جهانی می گوید ما  باید روزانه 30 گرم فیبر بخوریم، ولی روزانه 8 گرم بیشتر نمی خوریم! اگر دغدغه بهداشت جهانی در اولویت است، به این موضوع هم توجه شود! چرا صرفا در مورد آهن واسیدفولیک سختگیری می شود؟  
,
 
,
آن چیزی که بدن نیاز دارد مولکول آهن نیست بلکه یون آهن است. یون آهن از طریق یونیزه شدن به دست می آید و مانند  جریان برق وزن ندارد. اگر یک آهنی به کوره برود و کوبیده شود و در درون غذا قرار بگیرد یا ظرفی که ما طبخ می کنیم از این نوع  ظرفها باشد یون آزاد می کند و یون بدن را تامین می کند. 
,
 
,
اما مولکول آهن همان چیزی که به عنوان قطره در دهان بچه ها ریخته می شود و دندان آن ها را نابود می کند و محتملاً مضرات  دیگری هم دارد و بنده برای فرزندان خودم از این قطره آهن استفاده نکرده ام.  
,
 
,
آردهای 18 درصد مختص نان تافتون است. البته به جز البرز بقیه استان ها برای لواش و بربری از این آرد  استفاده می کنند و در این آردها نیز اسید فولیک و آهن اضافه می شود! 
,
 
,
آرد 21 تا 28 درصد نیز آردهایی که در شیرینی پزی مورد استفاده قرار می گیرد و به آن چیزی اضافه نمی شود. شیرینی جات آردهای سفید تری دارند، سبوس کمتری دارند و استفاده از آن توصیه نمی شود و در واقع به آرد بربری و آرد لواش و تافتون اسیدفولیک اضافه خواهد شد. 
,
 
,
متاسفانه این تفکر غلط جا افتاده است که مردم تصور می کنند هر چه نان سفید تر باشد بهترست!!! در حالی که نان هر چه تیره تر باشد بهتر خواهد بود به دلیل اینکه در استان البرز، آردها 3 %سبوس بیشتری دارند، در بعضی از مناطق که نزدیک مرز تهران است مثلاً اطراف مارلیک، آن سمت خیابان، نسبت به این سمت آردهای آن سفید تر است و مردم فکر می کنند چون تهرانی هستند نان بهتری می خورند! در حالیکه در استان البرز این استاندارد بالاتر است و 3 %سبوس بیشتری وجود دارد در نتیجه ما باید به خوردن نان های سبوس دار عادت کنیم. 
,
 
,
و اما در مورد این سوال که آیا می توان هنگام پخت نان، سبوس را جداگانه روی نان یا داخل آرد اضافه کرد؟ هم باید گفت: برخی از نانوایی ها تصور می کنند که می توانند روی نان یا داخل خمیر سبوس بریزند اما این یک تفکر غلط است زیرا سبوس حتما باید داخل آرد باشد، زمانیکه سبوس را روی خمیر می ریزند، در فرایند طبخ سوخته و تبدیل به دی اکسید کربن می شود که سرطانزا خواهد بود در نتیجه سبوس را نمی جداگانه به آرد اضافه کرد". 
,
 
,
همچنین جوئل ماسون پژوهشگر دانشگاه توفتر آمریکا، شرایط پس از مصرف فولیک اسید بعنوان مکمل را مورد ارزیابی قرار داده و معتقد است فولیک اسید در واقع ویتامین B4 ساخت انسان است.
,
 
,
این ویتامین در پیشگیری از نواقص عصبی مادرزادی و نیز سرطان روده و راست روده مفید است اما در کشورهایی که آرد سفید آنها با فولیک اسید غنی سازی می ‌شود مصرف اضافی این ویتامین در قالب قرص‌ های مکمل خطرناک است و می ‌تواند عوارض جانبی نامطلوبی را برای بدن در پی داشته باشد.
,
 
,
برای مثال در افرادی که حامل تومورهای پیش سرطانی هستند افزایش مقدار فولیک اسید بیش از حد نیاز و طبیعی خطر بروز و رشد سرطان را تشدید می‌ کند.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه