اخبار داغ

روزنامه‌نگار آمریکایی می‌نویسد؛

چرا جهان در حال خطرناک‌تر شدن است/ آمریکا دارای حداقل شرایط مسالمت‌آمیز در جهان است

چرا جهان در حال خطرناک‌تر شدن است/ آمریکا دارای حداقل شرایط مسالمت‌آمیز در جهان است
بزرگترین عوامل خطرناک‌تر شدن وضع جهان شامل؛ تشدید درگیری های فرا مرزی و جنگ‌های داخلی، افزایش سرکوب سیاسی و کاهش تعهدات بسیاری از کشورها نسبت به تلاش‌های سازمان ملل متحد در راستای حفظ صلح است. آمریکا در میان 50 کشور حداقل شرایط مسالمت آمیز در جهان را دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ "دومینیک دودلی" یکی از روزنامه نگاران مجله آمریکایی فوربس طی یادداشتی نوشت، بر اساس تحقیقات مؤسسه بین المللی اقتصاد و صلح (IEP)، در حال حاضر جهان نسبت به هر زمان دیگری طی دهه گذشته آرامش کمتری دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, فوربس,

طبق آخرین نسخه شاخص سالانه صلح جهانیِ IEP طی سال گذشته، وضعیت در 71 کشور بهبود یافته اما در 92 کشور دیگر رو به وخامت گذاشته است.

,

بزرگترین عوامل موجود در این روند شامل؛ تشدید درگیری های فرا مرزی و جنگ های داخلی، افزایش سرکوب سیاسی و کاهش تعهدات بسیاری از کشورها نسبت به تلاش های سازمان ملل متحد در راستای حفظ صلح است.

,

بر اساس این گزارش که 23 شاخص کیفی و کمی، عوامل مختلفی از جنگ گرفته تا میزان حبس، هزینه های نظامی، فساد، سرکوب سیاسی و وضعیت روابط با کشورهای همسایه را به منظور ساخت شاخص های خود گردآوری و تحلیل می کند، طی سال گذشته شرایط در اروپا و آمریکای شمالی بدتر شده است.

,

 

,
, ,

 

,

یعنی اینکه این گزارش تصویر فوری ساده از کشورهایی که بیشترین شرایط جنگ زدگی را دارند، نیست. اما در عوض تعریف گسترده تری از ثبات سیاسی از جمله؛ تنش های سیاسی داخلی را ارائه می دهد. این گزارش حتی با طرفداری فزاینده از محیط سیاسی خود، مداخله در درگیری های متعدد در سراسر جهان و تعداد زیاد افراد در زندان به تصریح وضعیت ضعیف در آمریکا (رتبه 121 از 163 کشور) کمک می کند.

,

آمریکا مانند کشورهای مکزیک، آفریقای جنوبی، عربستان سعودی، هند، ترکیه و روسیه در میان 50 کشور با حداقل شرایط مسالمت آمیز در جهان قرار دارد.

,

در منطقه آسیا – اقیانوسیه طی سال گذشته، 11 کشور از 19 کشور شاهد کاهش آرامش خود بودند که میانمار بدترین آسیب را از آنِ خود کرد. اکثریت کشورها در منطقه روسیه و اوراسیا پس از ارمنستان و روسیه با افت امتیاز روبرو شدند.

,

بزرگترین چالش های صلح در آمریکای لاتین اغلب جنایت، فساد و بی قانونی است. طی 8 سال گذشته، آمریکای مرکزی و کارائیب از لحاظ قتل و دیگر جنایات خشونت آمیز بدتر از هر جای دیگر بوده اند.

,

اختلاف بین کشورهای صلح آمیز و خشن در جنوب آسیا گسترده تر از هر جای دیگر است. روند نزولی افغانستان و پاکستان مانند بوتان و سریلانکا ادامه دارد. در حالی که کشورهایی مانند موریتانی و بوتسوانا در صدر این فهرست قرار دارند، چنین داستان مشابهی در کشورهای جنوب صحرای آفریقا که اوضاع در مکان هایی مانند جمهوری دموکراتیک کنگو و سودان جنوبی رو به وخامت است وجود دارد.

,

برخی از کشورهای منطقه خاورمیانه مانند؛ سوریه، عراق، یمن و لیبی نیز به لحاظ صلح آمیز بودن به ترتیب اوضاع بدتری دارند.

,

 

,
, ,

 

,

مطابق آخرین نسخه IEP، بسیاری از درگیری ها و بحران هایی که طی 10 سال گذشته به وجود آمده هنوز حل نشده و سطح کلی خشونت رو به افزایش است.

,

"استیو کیلِلا" رئیس و بنیانگذار مؤسسه اقتصاد و صلح گفت: "برقراری صلح از نابودی آن بسیار سخت تر است. این تا حدودی توضیح می دهد که چرا کشورها در پایین این شاخص گرفتار درگیری طولانی مدت می شوند. درگیری های مداوم مانند آنچه در سوریه، یمن، لیبی و افغانستان وجود دارد، طی یک دهه گذشته منجر به افزایش چشمگیر مرگ و میر در میدان جنگ، تعداد پناهندگان و تروریسم شده است."

,

تأثیر اقتصادی این خشونت ها طبق گزارش IEP در سال 2017 به 14.8 تریلیون دلار، معادل 12.4 درصد تولید ناخالص داخلی جهانی یا نزدیک به 2000 دلار به ازای هر نفر رسید.

,

IEP نشان می دهد که کشورهای صلح آمیز نسبت به کشورهای با حداقل شرایط صلح آمیز، تمایل به داشتن مزایای اقتصادی قابل توجه با تورم پایین تر، نرخ بهره کمتر و میزان سرمایه گذاری بالاتر در کشورهایی با ثبات سیاسی هستند.

,

کیلِلا گفت: "طی دهه گذشته، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی کشورهایی که در صلح پیشرفت داشتند، 7 برابر بالاتر از کشورهایی است که صلح در آنها کاهش یافته است. این ارقام قابل توجه هستند و بر مزایای اقتصادی صلح تأکید دارند."

,

تأثیر اقتصادی مهلک خشونت باعث به زانو در آمدن اقتصادهای یمن و سوریه شده است. قطر نیز طی یک سال به دلیل تحریم سیاسی و اقتصادی که از سوی بحرین، مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی بر آن تحمیل شده، بیشترین افت اقتصادی را تجربه کرده است.

,

در بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه از جمله عمان، سرکوب سیاسی منجر به امتیاز کمتر شده است. در مجموع طی سال گذشته، 9 کشور از 20 کشور منطقه شاهد بدتر شدن امتیاز خود بودند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه