اخبار داغ

گزارشی از غارت خاموش سرمایه‌های ملی؛

قتل‌ عام جنگل‌های غرب کشور با افزایش بی‌رویه قاچاق چوب/ نفس‌ در ریه‌های زاگرس به شماره افتاده است

قتل‌ عام جنگل‌های غرب کشور با افزایش بی‌رویه قاچاق چوب/ نفس‌ در ریه‌های زاگرس به شماره افتاده است
قتل‌عام جنگل‌های زاگرس با افزایش قاچاق چوب نفس را در ریه‌های زاگرس به شماره انداخته و غارت خاموش سرمایه‌های ملی را رقم زده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصاد، چند وقتی می‌شود که در مسیر کرمانشاه به همدان شاهد افزایش کامیون‌های حامل چوب هستیم که بدون هیچ گونه مشکلی درختان قطع شده جنگل‌های این منطقه را حمل می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  مرصاد,

تخریب جنگل‌های زاگرس در این سالها چه در اثر جاده‌سازی و کارهای عمرانی به دلیل عدم پیوست زیست محیطی و چه بر اثر استفاده به تجارت زغال و استفاده در صنایع چوبی رو به افزایش است.

,

همچنین تخریب باغات منطقه زاگرس را باید به این جنگل‌ها اضافه کرد تا عمق فاجعه را به خوبی احساس کرد؛ باغات زیبایی که تنها جاذبه برای گردشگران در برخی مناطق است به صورت تر بریده می‌شوند و در کارگاه‌ها با قیمتهای ناچیز کیلویی 300 تومان معامله می‌شود.

,

تخریب این باغات برای تغییر کاربری به ویلا و خانه‌سازی است که توسط سودجویان انجام می‌شود و طبیعت بی‌نظیر این مناطق را دستخوش تغییراتی ناخوشایند که در سال‌های آتی چوب این قصور و کوتاهی را گردشگری استان می‌خورد که از قبل اکوتوریست توانسته در برخی مناطق رونقی برای مردم کم‌برخوردار ایجاد کند.

,

قطعا با همین روندی که در تخریب باغات و جنگل‌های زاگرس در پیش گرفته‌ای چند سال دیگر باید برای طبیعت زیبای از دست رفته‌ زاگرس مرثیه بخوانیم.

,

ا

, ا,

در پیگیری‌هایی که انجام شد متوجه شدیم که این مقصد اغلب این کامیون‌ها روستایی در اطراف همدان است که محل دپوی چوب‌ها برای مصارف بعدی است.

,

اغلب کامیون‌های حامل چوب ترانزیتی از استانهای کردستان و لرستان است

, اغلب کامیون‌های حامل چوب ترانزیتی از استانهای کردستان و لرستان است,

سنجری، جانشین فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کرمانشاه در پاسخ به پیگیری خبرنگار مرصاد در مورد وضعیت قاچاق چوب در استان کرمانشاه اظهار داشت: در استان کرمانشاه قاچاق چوب نداریم.

,

وی در خصوص تردد کامیون‌های حامل چوب افزود: البته عمدتا این موارد ترانزیت از استانهای همجوار لرستان یا کردستان است و یا چوب درختان جنگلی که مجوز بهره برداری دارد.

,

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کرمانشاه با بیان اینکه بعید است این چوبها هم چوب بلوط باشد، گفت: چوب بلوط ارزش تجاری ندارد و در خصوص تبدیل این درختان به زغال هم با توجه به اقدامات انجام شده کوره زغال هم نداریم.

,

سنجری در مورد برخورد با چنین مواردی تصریح کرد: امسال برخوردهایی با این کامیون‌های حامل چوب داشته‌ایم که البته بیشتر آنها ترانزیت بوده  وکامیون‌های مذکور توقیف و جریمه شده‌اند.

,

وی در خصوص جریمه‌های این کار نیز گفت: جریمه بر حسب قطر و سال درخت با نظر کارشناسان محاسبه می شود و البته ارزش یک درخت خیلی بالاست.

,

ا

, ا,

جریمه قاچاق چوب چیست؟

, جریمه قاچاق چوب چیست؟,

داریوش جودکی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: طی سال جاری موردی از تشکیل پرونده قاچاق چوب گزارش نشده است.

,

وی با بیان اینکه البته مواردی از قاچاق زغال داشته ایم، افزود: همچنین طی سال گذشته نیز موردی از قاچاق چوب ثبت نشده است.

,

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه بیان کرد: بر اساس ماده قانون جریمه های قاچاق چوب یک تا دو برابر مقدار توقیفی در نظر گرفته شده است.

,

جودکی خاطرنشان کرد: جرائم در نظر گرفته شده از بازدارندگی برخوردار هستند.

,

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه عنوان کرد: تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه به طور کامل آمادگی ورود برای برخورد با پرونده های قاچاق را دارد.

,

کشف 101 تن چوب جنگلی قاچاق توسط پلیس

, کشف 101 تن چوب جنگلی قاچاق توسط پلیس,

طبق آمار اعلام شده توسط پلیس در اخبار منتشره رد سال جاری حدود 101 تن چوب جنگلی در سطح استان کشف شده است.

,

اما یک سوال چرا مسئولان می‌گویند در استان قاچاق چوب نداریم؟! و اینکه چطور برای این کشفیات پرونده‌ای در تعزیرات تشکیل نشده است؟!

,

به نظر می‌رسد با توجه به سودهای کلانی که با ارزش افزوده حاصل از فراوری چوب وجود دارد جریمه‌ها در این حوزه بازدارندگی چندانی نداشته باشد و به همین دلیل شاهد افزایش این فاجعه هستیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه