اخبار داغ

نائب رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس:

40 هزار قانون در ایران با سایر کشورها مطابقت ندارد/ عدم وجود تنقیح مقررات در حوزه قانون‌گذاری

40 هزار قانون در ایران با سایر کشورها مطابقت ندارد/ عدم وجود تنقیح مقررات در حوزه قانون‌گذاری
نائب رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: 40 هزار قانون در کشور داریم که می توان گفت با هیچ کدام از کشورهای دنیا مطابقت نمی کند و علت اصلی این امر این است که ما در حوزه قانون گذاری تنقیح مقررات در عرصه های مختلف نداشته ایم و حجمی از قوانین را در کشور ایجاد کرده ایم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یحیی کمالی‌پور نائب رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه متأسفانه کشور ما از جمله متورم ترین کشورهای دنیا در حوزه قوانین است، گفت: 40 هزار قانون در کشور داریم که می توان گفت با هیچ کدام از کشورهای دنیا مطابقت نمی کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

وی ادامه داد: علت اصلی این امر این است که ما در حوزه قانون‌گذاری تنقیح مقررات در عرصه‌های مختلف نداشته‌ایم و حجمی از قوانین را در کشور ایجاد کرده ایم.

,

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: علت اینکه برخی از قوانین اجرا نمی شوند یا ابتر اجرا می شوند و یا اینکه پس از مدت کوتاهی اصلاح می شوند به این دلیل است که ما در کشور ساز و کار مناسب و بسترهای لازم را برای قانون گذاری فراهم نکرده ایم.

,

کمالی پور با اشاره به اینکه در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز آمده است که حتما پیش از تصویب قوانین باید ساز و کار اجرایی شدن قوانین فراهم شود، تصریح کرد: از جمله معضلات ما در عدم و انحراف اجرا  قوانین این است که بعد از تصویب بسترهای اجرای قوانین را فراهم نمی کنیم.

,

وی افزود: وقتی ما قانونی را تصویب می کنیم در زمان اجرا مشاهده می کنیم که بنا به ده ها دلیل امکان اجرایی شدن آن قانون وجود ندارد و یا قانونی را تصویب می کنیم که آن را به اجرای آئین نامه واگذر می کنیم و سال ها طول می کشد که آئین نامه مرتبط با آن تصویب نمی شود و این مسئله یکی از چالش های فرا روی مجلس است.

,

نائب رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در نظام قانون گذاری باید بسترهای قانون را فراهم کنیم تا قانون جامع الشمول باشد که بتواند نیازهای سال های بعد را در نظر بگیرد و اجرائی کند.

,

کمالی پور در پایان خاطر نشان کرد: ما باید تمامی امتیازات لازم را در حوزه قانون‌گذاری قوانین مزاحم و منسوخ داشته باشیم و قانونی را تصویب کنیم که حداقل این قوانین را از گردنه خارج کند و در نهایت ما یک قانون در یک حوزه داشته باشیم نه ده ها قانون با ده ها تصویب و گرفتاری در یک حوزه وجود داشته باشد.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه