اخبار داغ

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی:

خانواده، اولین پله در کتابخوانی/ تفاوت مطالعه در مجاز و حقیقت

خانواده، اولین پله در کتابخوانی/ تفاوت مطالعه در مجاز و حقیقت
محمدپور معتقد است: مطالعه‌ی کتاب به‌صورت فعال و هدفمند انجام می‌شود ولی اطلاعات در فضای مجازی به‌صورت منفعل و بی‌هدف قرار داده می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه عموما سطح سرانه مطالعه در کشور کم است به خبرنگار آناج گفت: دلایل متعددی را می‌توان نام برد که باعث کاهش میزان مطالعه به خصوص در بین نسل جوان می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج ,

وی افزود: اگر محیط خانواده، بستر لازم برای کتابخوانی را نداشته باشد هیچگاه فرزندان، اهل مطالعه نخواهند بود لذا خانواده اولین قدم و پله برای تربیت نسل کتابخوان است.

,

محمدپور بیان کرد: منابر و تکایا از جمله عوامل دیگری هستند که در تشویق مردم به مطالعه نقش بی‌بدیلی دارند، ادعیه و کتب مذهبی در گذشته بخش قابل توجهی از میزان مطالعه افراد را در برمی‌گرفت.

,

وی افزود: تریبون‌های رسمی و وعاظ منابر باید درباره اهمیت کتاب و مطالعه سخن بگویند، همچنین آموزش و پرورش ما که وظیفه تعلیم و تربیت نسل آینده را بر عهده دارد در این راه باید پیش‌قدم باشد.

,

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به تاثیرپذیری دانش‌آموزان از معلم خود خاطرنشان کرد: نحوه تعامل معلم با دانش‌آموز در ارتباط با کتاب بسیار حائر اهمیت است چراکه اگر معلم علاقه خود را به کتاب نشان دهد به صورت ناخودآگاه دانش‌آموزان نیز به این سمت گرایش خواهند یافت.

,

وی مدرک‌گرایی را آفت علمی کشور دانست و افزود: مدرک‌گرایی در کشور، یکی از عوامل اصلی کاهش سرانه مطالعه در جامعه می‌باشد چراکه تمرکز فرد فقط برای به دست آوردن مدرک تحصیلی است و تاثیرپذیری چندانی از علوم  مطرح شده نمی‌پذیرد به همین علت، مطالعه مفید و ارزشمند به شدت کاهش یافته است. نیاز به مطالعه به شدت در جامعه احساس می‌شود.

,

محمدپور مسائل اقتصادی را از دیگر عوامل کاهش کتابخوانی در جامعه برشمرد و یادآور شد: مسائل معیشتی و اقتصادی جامعه در چند سال اخیر، باعث شده توجه مردم از حوزه مطالعه به سایر حوزه‌های اقتصادی معطوف شود. مطالعه در روند توسعه اثرگذر میباشد، بنابراین افرادی که در رابطه با توسعه به معنای عام درگیر هستند باید برنامه‌هایی تدوین کنند تا مردم دوباره به سمت کتابخوانی متمایل شوند چراکه توسعه هر جامعه‌ای از مطالعه و آگاهی مردم آن جامعه نشات می‌گیرد.

,

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، بیان داشت: فضای مجازی را شاید مهمترین دلیل در کاهش سرانه مطالعه در کشور دانست. تفاوتی که بین کتاب و اینترنت در نوع مطالعه وجود دارد ، به هدف‌مند بودن  مطالعه برمی‌گردد. مطالعه کتاب به صورت فعال و هدفمند انجام می‌شود ولی در فضای مجازی به صورت منفعل و بی هدف اطلاعات قرار داده شده است.

,

وی ادامه داد: فضای مجازی برای شروع کار می‌تواند مناسب باشد ولی  مطالبی در این فضا جا داده می‌شود که باعث خستگی و گاها انزجار خواننده می‌شود. آینده در جهت مطالعه کتاب و فضای واقعی خواهد بود.

,

محمدپور با اشاره به میزان مطالعه در آذربایجان‌شرقی گفت: سرانه مطالعه در استان نسبت به سرانه کشوری، پایین است. همچنین سرانه مطالعه در کشور نسبت به کشورهای توسعه یافته پایین است. یکی از الزامات جامعه اسلامی رشد و آگاهی افراد است. آن زمان می توانیم جامعه اسلامی را تعریف کنیم که مطالعه در جامعه نهادینه شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه