اخبار داغ

بررسی خسارت‌های معنوی اغتشاشات در گفت‌وگو با علمای اهل سنت کردستان؛

آشوب‌های اخیر جشن‌های ولادت پیامبر (ص) را به حاشیه برد/ عشق به پیامبر خوبی‌ها با هیچ فتنه‌ای خاموش نمی‌شود

آشوب‌های اخیر جشن‌های ولادت پیامبر (ص) را به حاشیه برد/ عشق به پیامبر خوبی‌ها با هیچ فتنه‌ای خاموش نمی‌شود
در حالی ایام مبارک ماه ربیع الاول، ماه مولود پیامبر(ص) را به پایان می رسانیم که عده ای آشوبگر جشن‌های عشق به خاتم پیامبران و ماه سرور مسلمانان را به حاشیه بردند و موجب غم و اندوه مردم شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، جمعیت یک میلیون و 460 هزار نفری کردستان در شمال غرب کشور عزیزمان، قرن‌های متمادی است که حریم میهن را پاسداری می‌کنند؛ در نظر این مردمان که اهل سنت و شافعی مذهب هستند، ماه ربیع الاول که به ماه "مولود" معروف است، معنوی‌ترین و بهترین ماه سال است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

اعتقاد اهل سنت بر این است که حضرت محمد مصطفی (صلی الله و علیه و آله و صحبه و سلم) در روز دوازدهم ربیع الاول قدم به عرصه گیتی نهاده است که اهل تشیع معتقدند که هفدهم ربیع الاول است لذا اهل سنت برای جشن مولود احترام فراوانی قایل هستند و ماه ربیع الاول در میان مردم کردستان به ماه مولود معروف شده است.

,

آیین دف نوازی و مولودی خوانی در وصف حضرت رسول (ص) و تزیین معابر و کوچه ها و خیابان های شهر در میان مردم کردستان اساسی‌ترین برنامه این ماه است.

,

کردستانی‌ها بر این باورند که برگزاری آیین مولودی‌خوانی در منزل آنها موجب افزایش رزق و روزی و دوری درد و بلا از افراد خانواده می شود به طوری که سعی دارند برنامه های مولودی خوانی خود را در ماه مولود انجام دهند.

,

متاسفانه این جشنها در چند روز اخیر تحت تاثیر اغتشاشات و آشوب‌هایی که در پی اعتراض به افزایش قیمت بنزین توسط عده‌ای آشوبگر اتفاق افتاد، قرار گرفت و حتی باعث شد جشن‌های مساجد یا منازل هم تحت تأثیر قرار بگیرد چون مردم نگران بودند.

,

ماموستا برجسته اهل سنت سنندج:
مراسم مولودی‌خوانی در مساجد کردستان به دلیل وجود اغتشاشگران کمرنگ شد/ این حرکت‌ها را محکوم می کنیم

, ماموستا برجسته اهل سنت سنندج:
مراسم مولودی‌خوانی در مساجد کردستان به دلیل وجود اغتشاشگران کمرنگ شد/ این حرکت‌ها را محکوم می کنیم
,
,

, ,

ماموستا امین راستی امام جمعه موقت سنندج در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، اظهار کرد: اعتراضات مردم در این ماه میلاد پیامبر اکرم را می توان از دو بعد امنیتی و عبادی بررسی کرد. از لحاظ امنیتی مردم می‌توانستند به صورت مسالمت آمیز اعتراضات خود را بیان کنند اما متاسفانه عده ای از این اعتراضات سوء استفاده کرده و قصد اغتشاش داشتند.

, کُردتودی،,

وی با بیان اینکه اغتشاش‌گران مهره‌های دست نشانده دشمنان بودند، گفت: اعتراض به افزایش قیمت بنزین طبیعی بود اما اینکه عده ای بخواهند از این قضایا سوءاستفاده کنند قابل قبول نیست و نباید اجازه داد.

,

وی افزود: صف مردم از دشمنان و ضدانقلاب جداست، کسانی که دست به اغتشاش، آتش زدن بیت المال و ناامنی زدند از عوامل دشمنان بودند چون در طول 40 سال عمر انقلاب اسلامی مردم همراهی خود با انقلاب را ثابت کرده و استقامت همین مردم حلال بسیاری از مشکلات بوده است.

,

ماموستا راستی یادآور شد: از لحاظ عبادی هم اگر بررسی شود در سال های قبل مراسم مولودی خوانی بسیار باشکوه‌تر برگزار می‌شد اما متاسفانه امسال به دلیل وجود این اغتشاشگران و سوء استفاده از امنیت مردم شاهد حضور کمرنگ مراسم‌های مولودی‌خوانی در مساجد و مراسم‌های مولودی بودیم.

,

امام جمعه موقت سنندج با اشاره به اینکه این آشوب‌ها خلاف موازین و قانون است، یادآور شد: این اغتشاشگران با خلل وارد کردن به نظم جامعه نمی‌توانند تزلزلی ایجاد کنند چرا که کردستان مهد جوانمردی و سخت کوشی و ایثار و مجاهدت است و مردم همواره اثبات خواهند کرد که پایبند نظام هستند.

,

آشوب، جرات حضور در جشن میلاد پیامبر(ص)  را از مردم گرفت

, آشوب، جرات حضور در جشن میلاد پیامبر(ص)  را از مردم گرفت,

, ,

مفاخری یکی از سرگروه‌های مولودی‌خوانی شهرستان دهگلان در گفتگو با کُردتودی، بیان داشت: متاسفانه امسال مراسم جشن مولودی خوانی در شهرستان و استان به علت ناامنی‌های ایجاد شده توسط اراذل و اوباش بسیار کم رنگ شده است زیرا مردم از ترس جرات شرکت و حضور در مراسمات را نداشتند.

, کُردتودی،,

کمرنگ بودن مراسمات مولودی‌خوانی به دلیل مشکلات اقتصادی مردم است

, کمرنگ بودن مراسمات مولودی‌خوانی به دلیل مشکلات اقتصادی مردم است,

, ,

 سید بهاءالدین حسینی که چندین سال است در حوزه دف و دف نوازی مشغول به فعالیت است در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، گفت: مراسم مولودی خوانی از گذشته تا به امروز هر ساله پررنگ‌تر از سال‌های قبل برگزار می‌شود و این به برکت انقلاب اسلامی هر ساله شور و شوق فراوانی در بین مردم اهل سنت و اهل تشیع دارد.

, کُردتودی،,

وی مردم کردستان را مردمی با فرهنگ و اصیل خواند و گفت: شرایط اقتصادی باعث کمرنگ شدن مراسمان ماه ربیع الاول در بین مردم گردیده است چرا که برگزاری مراسمی در دوسال گذشته با ۵۰۰ تومان هزینه برپا می شد امسال به دلیل شرایط اقتصادی بالا حدود ۵ میلیون هزینه می‌برد.

,

ماموستا معروف خالدی:
امنیت واژه‌ای مقدس، زیر بنا و زمینه ساز آسایش و آرامش  است

, ماموستا معروف خالدی:
امنیت واژه‌ای مقدس، زیر بنا و زمینه ساز آسایش و آرامش  است
,
,

, ,

ماموستا معروف خالدی امام جمعه موقت سنندج در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، اظهار کرد:  طبق احادیث موجود امنیت واژه مقدسی است که  اگر نباشد ایمان هم وجود ندارد در نتیجه امنیت و معنویت دو مقوله جدا ناپذیرند که یکی بدون دیگری امکان  پذیر نخواهد بود.

, کُردتودی،,

ماموستا خالدی گفت: جشن مولودی در کردستان هرگز ضعیف نخواهد شد و تا قیامت پابرجا است اما در چند روز گذشته بنا بر مسائل امنیتی و اغتشاشات ایجاد شده برگزاری این مراسم در خانه ها و مساجد مقداری محدود شد اما این تاثیر به صورت نسبی بوده  نه مطلق و این مراسمات به محض برقراری امنیت  به رونق سابق بازخواهد گشت.

,

وی گفت: وقتی  کشوری امنیت خود را از دست بدهد هر کسی به خود اجازه هر گونه کاری را خواهد داد و هر اتفاقی خواهد افتاد پس ما در وهله اول باید حافظ امنیتمان باشیم.

,

 امام جمعه موقت سنندج عنوان کرد: در کردستان امنیت پایدار است و کردستان از امن‌ترین مناطق کشور محسوب می شود و روحیه همگرایی باعث شده این استان به عنوان حافظ میراث و ارزش‌های دینی و معنوی باشد.

,

وی از مردم استان کردستان خواست تا با برگزاری مراسمات مولودی خوانی در خانه ها و مساجد اجازه ندهند که این مراسم معنوی دستخوش بی مهری یک سری از نا امنیها و اغتشاشات واقع شود.

,

ماموستا عبدالسلام محمدی:
صف مردم از اغتشاشگران جدا است

, ماموستا عبدالسلام محمدی:
صف مردم از اغتشاشگران جدا است
,
,

, ,

ماموستا عبدالسلام محمدی امام جمعه شهر حسین آباد در گفت و گو با خبرنگار کُردتودی، اظهار داشت: یکی از سنت های مذهبی در استان کردستان برگزاری جشن های هفته وحدت در ماه ربیع الاول است.

, کُردتودی،,

وی افزود: مردم استان کردستان طبق این سنت قدیمی مشغول برگزاری جشن های وحدت در قالب برگزاری مولودی نامه در مساجد، تکایا و منازل خود بودند که جریانات اخیر موجب کمرنگ شدن این جشن ها در هفته اخیر شد.

,

 امام جمعه حسین آباد گفت: عدم شفاف سازی دولت نسبت به افزایش قیمت بنزین در چند روز اخیر موجب شد عده ای آشوب طلب دست به تخریب اموال عمومی مردم بزنند و همین امر موجب دلسردی مردم استان کردستان نسبت به برقراری جشن های هفته وحدت شد.

,

 وی با بیان اینکه اعتراض حق مردم است، اما اغتشاش نه، بیان داشت: عده ای از افراد معاند با حمایت بیگانگان اقدام به تخریب اموال عمومی و ایجاد ناامنی در استان کردستان کردند.

,

 ماموستا محمدی با تاکید بر اینکه تلاش نیروهای نظامی و انتظامی در برقراری امنیت در استان کردستان ستودنی است، گفت: به اذعان مدیران کانال های معاند مانند اینترنشتنال، بی بی سی، من و تو از دو سال قبل اقدام به آموزش این افراد جهت ایجاد اغتشاش در داخل کشور کردند.

,

 امام جمعه شهر حسین آباد با تاکید بر اینکه سخنان مقام معظم رهبری فصل الخطاب برای مردم و مسولان است، گفت: مردم ما با پیروی از سخنان معظم له صف خود را از اغتشاشگران جدا کردند و همین امر موجب شد در عرض ۴۸ ساعت قائله در کشور خاموش شود.

,

وی تاکید کرد: امیدواریم مسئولان با پیروی از منویات مقام معظم رهبری در راستای رفع مشکلات اقتصادی مردم تلاش بیشتر کنند.

,

اغتشاشات نمی‌تواند اتحاد مردم را خدشه‌دار کند

, اغتشاشات نمی‌تواند اتحاد مردم را خدشه‌دار کند,

 تغییر قیمت بنزین عاملی شد تا دشمنان اسلام یکبار دیگر از گوشه و کنار کشور خود را نشان دهند و با ایجاد اغتشاشات برنامه ریزی شده و سنگ پرانی به سمت نیروهای نظامی امنیت ملی را دچار خدشه کنند، آن هم درست در زمانی که مردم در مساجد و حسینیه ها با برگزاری جشن های هفته وحدت اتحاد و یکپارچگی اهل سنت و اهل تشیع را به تصویر می کشیدند.

,

این موضوع در استان کردستان از اهمیتی دوچندان برخوردار بود چرا که همه ساله شاهد حضور ده ها هزار نفر در مساجد و تکایا و حسینیه های استان کردستان بودیم که با برنامه های مولودی خوانی و دف نوازی در مدح و ستایش رسول اکرم (ص) این هفته را جشن می گرفتند و نه تنها انسجام و اتحاد و یکپارچگی مردم در سرزمین فرهنگ و هنر بیش از پیش نمود می یافت بلکه آثار و خیر و برکات این برنامه ها تا مدت ها در زندگی مردم نیز نمود داشت.

,

اما متاسفانه امسال و با تحرکات افراد آشوبگری که هر یک به گونه ای با دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی در ارتباط بودند برنامه های هفته وحدت نیز به حاشیه کشیده شد و مردم نتوانستند از خانه های خود خارج شوند تا در این مراسمات مذهبی که شاید یکسال را منتظر برگزار شدن آن بودند حضور یابند.

,

, ,

امام جمعه اهل سنت قروه در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، با بیان اینکه امنیت و نظم عمومی در هر کشوری و در هر عصر و زمانی جزء اولویت اول اجتماع و مردم بوده است، اظهار داشت: اغتشاشات باعث ایجاد تفرقه و دو دستگی و فاصله بین مردم می شود و تاثیرات منفی بسیاری بر جامعه خواهد گذاشت.

, کُردتودی،,

ماموستا ملا هاشم نوری افزود: هفته وحدت بزرگترین و مهمترین هفته ای است که تجلی اتحاد و یکپارچگی مسلمانان است و همه ساله مسلمانان در سراسر جهان و بخصوص در استان کردستان با شور و اشتیاق خاصی در برنامه های این هفته حضور می یابند اما متاسفانه امسال هفته وحدت به دست فراموشی سپرده شد.

,

وی با بیان اینکه اغتشاشات رخ داده در کشور آسیب ها و ضرر و زیان های بسیاری به اموال عمومی وارد نمود، خاطرنشان کرد: اینگونه اقدامات محکوم است و در هر نقطه از کشور که رخ دهد به شدت باید مورد بررسی قرار گیرد.

,

نوری با تاکید بر اینکه اینگونه اقدامات مذبوحانه نمی‌تواند وحدت مسلمانان را خدشه‌دار کند، گفت: ممکن نیست اتحاد مردم با یک چنین رفتارهایی دچار خدشه شود چرا که ما در کشور از حضور رهبری بصیر و آگاه برخوردار هستیم که با بیانات خود تمامی توطئه های دشمن را خنثی می‌کنند.

,

یک مداح قروه‌ای:
دشمنان ما هفته وحدت را نشانه گرفته‌اند

, یک مداح قروه‌ای:
دشمنان ما هفته وحدت را نشانه گرفته‌اند
,
,

, ,

حسن صادقی یکی از مداحان شهرستان قروه نیز در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، در محکومیت اغتشاشات اخیر کشور اظهار داشت: عده ای که جاهلانه وارد خیابان ها شدند و اغتشاشات را به بار آوردند آگاه نبودند چرا که این ایام ، ایام هفته وحدت بود و تمام دنیا می توانست وحدت مسلمانان را ببیند و نظاره گر اتحاد و یکپارچگی مسلمانان باشد.

, کُردتودی،,

وی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم نیز می فرماید که مسلمانان باید در کنار یکدیگر باشند و اتحاد و انسجام داشته باشند تا پیروز شوند.

,

این مداح قروه ای با تاکید بر اینکه این اغتشاشات نمی تواند به اسلام و مسلمانان ضربه وارد کند، ادامه داد: دشمن هیچوقت دست از دشمنی برنمی دارد و هم اکنون دشمنی خود را در هفته وحدت نشان داده است که به دنبال از بین بردن اتحاد مردم است.

,

وی بیان داشت: مردم ما باید با بصیرت و روشن بینی توطئه های دشمن را شناسایی کنند و به تمام امورات آگاهی داشته باشند و گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب باشند و اجازه ندهند آب به آسیاب دشمن ریخته شود.

,

به گزارش کُردتودی، اگر چه هیچوقت با چنین رفتارهایی نمی توان وحدت و یکپارچگی مسلمانان را خدشه دار کرد اما چقدر حیف که هفته وحدت دارد به پایان می رسد و آنهایی که یک سال را منتظر برگزار شدن مراسمات هفته وحدت بودند، نتوانستند در مساجد حضور یابند تا وحدت و یکپارچگی مسلمانان را بیش از گذشته نمایان کنند.

, کُردتودی،,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه