اخبار داغ

گزارش/

طلای سرخ در عطش بی آبی می سوزد

طلای سرخ در عطش بی آبی می سوزد
از آن‌جا که محصول زعفران از ساقه آبیاری می‌شود به دلیل کمبود بارندگی در سال‌های اخیر آب کم‌تری به پیاز آن می‌رسد و برداشت میزان محصول دچار افت می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، لب‌های تشنه زمین تا نمناک نشود خورشید تماشاگه لبخند گل زعفران نخواهد شد و این سال‌ها که خشکسالی پنجه بر گلوی آسمان می‌فشارد خلق زعفران‌کاران خراسان جنوبی نیز تنگ شده است چراکه آبی برای آبیاری مزارع زعفران نیست و این موضوع خود پیامد های منفی زیادی برای برداشت محصول در آینده به دنبال دارد و مشکلات دیگری که باید از زبان خود آن‌ها شنید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  به نقل از , خاورستان, خاورستان, خاورستان, ، لب‌های تشنه زمین تا نمناک نشود خورشید تماشاگه لبخند گل زعفران نخواهد شد و این سال‌ها که خشکسالی پنجه بر گلوی آسمان می‌فشارد خلق زعفران‌کاران خراسان جنوبی نیز تنگ شده است چراکه آبی برای آبیاری مزارع زعفران نیست و این موضوع خود پیامد های منفی زیادی برای برداشت محصول در آینده به دنبال دارد و مشکلات دیگری که باید از زبان خود آن‌ها شنید.,
آن‌طور که یکی از زعفران‌کاران استان در زیرکوه می‌گوید: جنگ آب بر سر آبیاری زمین‌های زعفران موضوعی است که این روزها زیاد به چشم می‌خورد.
,
 
,
دروگر افزود: هر 24 روز پیاز زعفران نیاز به آبیاری دارد اما از آن‌جا که نوبت سهم آب بین کشاورزان جابه‌جا می‌شود این اتفاق هر 48 روز یکبار می‌افتد و چون زمین تشنه است آب بیشتری به عمق فرو می‌رود؛ بنابراین پیاز زعفران دچار ضعف و سال آینده گل کم‌تری از زمین‌ها برداشت می‌شود.
,
 
,
به گفته وی از آن‌جا که محصول زعفران از ساقه آبیاری می‌شود به دلیل کمبود بارندگی در سال‌های اخیر آب کم‌تری به پیاز آن می‌رسد و برداشت میزان محصول دچار افت می‌شود.
,
 
,
وی هم‌چنین حمله موش‌ها به مزارع زعفران را یکی دیگر از مشکلاتی می‌داند که حتی مسئولان مربوطه نیز نتوانسته‌اند با آن مقابله کنند.
,
 
,
وی ادامه داد: علاوه بر این پیاز زعفران باید هر 5 سال یک بار جابه‌جا شود اما این موضوع در مناطقی از خراسان جنوبی که زمین کم‌تری در اختیار دارند، با مشکل هزینه‌های بالا مواجه شده است؛ هم‌چنین از آن‌جا که گل زعفران به صورت تازه نیز به بازار عرضه می‌شود نیاز به سرعت بالایی هنگام جمع‌آوری محصول از زمین‌های کشاورزی دارد و بعد از آن نیز باید به سرعت خشک شود بنابراین زعفران‌کاران مجبور هستند به قیمت پایینی گل را بفروشند و سود چندانی عایدشان نمی‌شود.
,
 
,
نوسان قیمت
 
, نوسان قیمت, نوسان قیمت,
,
یکی دیگر از زعفران‌کاران استان در سرایان به خبرنگار ما گفت: بازار خرید و فروش زعفران دچار نوسانات زیادی است به طوری که قبل از برداشت زعفران از مزارع کیلویی 18 میلیون تومان و هنگام آماده و عرضه به بازار 11 میلیون تومان قیمت دارد.
,
 
,
خزایی افزود: سازمان تعاون و نهادهای متولی باید وارد عرصه شده و از نوسانات قیمت جلوگیری کنند.
,
 
,
به گفته وی هزینه برداشت و فرآوری این محصول راهبردی نیز بسیار بالا است اما از طرفی اگر چه قیمت دلار در ما ه‌های اخیر  با افزایش چشم‌گیری مواجه بود اما قیمت زعفران تغییر چندانی نداشت.
,
 
,
وی هم‌چنین با اشاره به بالارفتن قیمت نهاده‌های کشاورزی ادامه داد: این در حالی است که قیمت زعفران تغییر چندانی  نکرده است.
,
 
,
وی هم‌چنین از کشت زعفران در مناطق مرطوب کشور نیز گلایه‌مند و معتقد است کشت این محصول در مناطق مرطوب نه‌ تنها باعث کاهش کیفیت می‌شود بلکه روند اشتغال‌زایی را در مناطق کمتر توسعه‌یافته فلج می‌کند در حالی که خاستگاه زعفران مناطق حاشیه کویر است و مسئولان جهاد کشاورزی بدون  توجه به این موضوع کشت زعفران را در مناطق مرطوب کشور در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌کنند.
,
 
,
نماینده زعفران‌کاران استان نیز به خبرنگار ما گفت: آبیاری مزارع زعفران یک نوبت قبل از رنده‌زدن زمین انجام می‌شود و بعد از گل‌دهی یک نوبت دیگر به مزارع آب می‌دهند که به آن زایش آب می‌گویند.
,
 
,
موضوعی که براتی از آن به عنوان دغدغه زعفران‌کاران نام می‌برد این است که در برهه‌ای که بهترین موقعیت برای آبیاری باغ‌های زرشک است، به دلیل این‌که سهمی از چاه‌های کشاورزی بعد از شارژ شدن آن برای آبیاری زعفران، این محصول راهبردی در نظر گرفته نشده است، زعفران‌کارانی که زرشک هم دارند مجبورند از سهم آب باغ‌های زرشک کم و مزارع زعفران را آبیاری کنند تا محصول برای برداشت داشته باشند.
,
 
,
لغو منابع آبی
 
, لغو منابع آبی, لغو منابع آبی,
,
عبدالرضا رضایی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی نیز با بیان این‌ که تا پنج سال قبل کمیته‌های برنامه‌ریزی شهرستان‌ها منابعی برای آبیاری مزارع زعفران اختصاص می‌دادند تا از زعفران‌کاران حمایت بیشتری شود گفت: از چهار سال قبل به دلیل محدودیت‌های اعتباری، از این محل منابعی برای آبیاری مزارع زعفران اختصاص نمی‌یابد. هم‌چنین آب‌هایی که چهار سال قبل توسط پیمانکاران به مزارع زعفران منتقل می‌شد به دلیل شور بودن از کیفیت لازم برخوردار نبود و حمل این نوع آب‌ها ممنوع شد.
,
 
,
وی آب اول زعفران را برای این که محصول دچار سرمازدگی نشود بسیار مهم دانست و افزود: برای این‌که زعفران‌کارانی که منابع آبی آن‌ها از قنات‌هاست و به دلیل خشکسالی به شدت کاهش یافته است، آب اول زعفران آن‌ها تأمین شود، دو اولویت را سازمان جهاد کشاورزی در دستور کار قرار داد؛ یکی این‌ که آب مورد نیاز با قیمت کم‌تر از محل منابع آبی در اختیار نهادهای زیرمجموعه جهاد کشاورزی مانند منابع طبیعی و امور عشایری تأمین شود. دیگر این‌که کاشت زعفران از محل منابع آبی مانند قنات در مناطق کوهستانی به سمت مناطق دشتی و با استفاده از چاه موتورها شیفت داده شود.
,
 
,
حسین امامی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی نیز در این خصوص اظهار کرد: تاکنون در بیرجند و قاین دو چاه  برای تأمین آب مورد نیاز مزارع زعفران حفر شده است.
,
 
,
وی افزود: در شهرستان سرایان نیز سال گذشته با همکاری فرمانداری از چاه‌های سطح شهر برای آبیاری این مزارع استفاده شد.
,
 
,
به گفته امامی در سال جاری نیز کمبود آب مزارع زعفران با تانکرهای آب شیرین از طرف بخش خصوصی مرتفع خواهد شد.
,
 
,
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تأکید کرد: امسال دغدغه‌ای برای تأمین آب شیرین مزارع زعفران وجود ندارد.
,
 
,
حدیثه رنجبر
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه