اخبار داغ

حجت‌الاسلام پناهیان:

مصلحت‌اندیشی مانع بزرگی بر سر راه حضور جوانان است

مصلحت‌اندیشی مانع بزرگی بر سر راه حضور جوانان است
مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یکی از مانع نقش‌آفرینی جوانان در حکمرانی اسلامی را مصلحت‌اندیشی دانست و گفت: متأسفانه مصلحت‌اندیشی مانع بزرگی بر سر راه ورود و حضور جوانان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در همایش حکمرانی جوانان با موضوع جوان انقلابی که در مسجد کرامت مشهد برگزار شد، با بیان اینکه اعتماد به ظرفیت جوانان، راه برون‌رفت از مشکلات است، اظهار کرد: مشکلات سر راه این نقش‌آفرینی متعدد است، یکی از این مشکلات این است که اساسا جامعه ما دارای رویه و سبک زندگی ضد جوانان است، در حالی‌که در روایات داریم که امام صادق(ع) فرمودند انسان در ۱۸ سالگی به کمال رسیده است، یعنی فردی که ۱۸ سال دارد، تمام کمالات را دریافت کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی با بیان اینکه اگر بی‌تعهدی و بی‌مسئولیتی را به‌صورت سازمانی در آموزش‌وپرورش رواج می‌دهیم، پس نباید انتظار داشتن جوانان پویایی را داشته باشیم افزود: ما در طول انقلاب و جنگ تحمیلی جوانان ۱۸ ساله‌ای داشتیم که به گفته امام خمینی(ره) عرفا باید از آن‌ها درس بگیرند.

,

مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بازداری والدین از ازدواج جوانان دانشجو را شکلی دیگر از رفتارهای ضد جوانی برشمرد و افزود: این رفتارها سبب می‌شود جامعه جوانگرایی نداشته باشیم، همچنین رفتارهایی که در سیاست با جوانان می‌شود، نشان می‌دهد جامعه ما، جامعه‌ای نیست که به جوانان خودباوری بدهد.

,

وی نبود اعتماد بین جوانان را مهم‌ترین مشکل حال حاضر جامعه برشمرد و افزود: متأسفانه دانشجویان و طلبه‌ها ۲۰ ساله هنوز به یکدیگر نگاه می‌کنند تا یکی تعیین تکلیف کند، در حالی‌که در زمان انقلاب و در زمان جنگ اعتماد به نفس جوانان بالا بود. 

,

پناهیان با اشاره به تهدیدات دشمنان در گذشته، اظهار کرد: در زمان انقلاب و جنگ تحمیلی ما جوانانی با اعتماد به نفس بالا داشتیم، جوانان خودشان فکر می‌کردند و با مشورت و همفکری یکدیگر تصمیم درست را می‌گرفتند، اما اکنون جوانان ما منتظر دستور بزرگترها هستند.

,

مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها دومین مانع نقش‌آفرینی جوانان در حکمرانی اسلامی را مصلحت‌اندیشی عنوان کرد و گفت: متأسفانه مصلحت‌اندیشی مانع بزرگی بر سر راه ورود و حضور جوانان است.

,

وی افزود: از یک طرف به جوانان بی‌اعتمادی داده شده و از آن طرف بزرگترها جوانان را مرعوب‌ کرده‌اند، در حالی‌که باید به جوانان میدان داد‌‌، متاسفانه این مسئله به‌صورت معزل‌ بزرگی در حال شکل‌گیری است.

,

پناهیان خاطرنشان کرد: در مدارس علمیه نیز به جوانان اجازه بحث نمی‌دهند، به آنها گفته می‌شود شما ساکت باشید و فقط گوش کنید، متأسفانه شکل قوی طلبگی در حوزه نمی‌بینیم، در حالی‌که در دانشگاه‌ها شاهد فعالیت تشکل‌های جوانان هستیم، جوانان دانشجوی ما بیانیه سیاسی می‌نویسند در حالی‌که جوانان طلبه ما تنها درس و  تحصیل را پیشه کرده‌اند.

,

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: بزرگترها نباید جوانان را مرعوب کنند، چرا که این مهم مانع خودباوری جوانان انقلابی می‌شود، در حالی‌که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بر ضرورت توجه به جوانان تاکید دارند و چهل مرتبه نام جوانان را به زبان می‌آورند.

,

وی سومین عامل و مانع رشد جوانان انقلابی را خود جوانان برشمرد و افزود: متأسفانه جوانان ما از نظر دانش و مهارت برای یک فعالیت خود را فربه نمی‌کنند، نه مطالعه دارند و کتاب می‌خوانند و نه قدرت بیان دارند، جوانان ما فقط در حال تحصیل هستند، حال آنکه جوان انقلابی باید فعال باشد.

,

مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: جوانان ما باید مؤثر باشند و ببینند بزرگان ما در چه سنی چه کتاب‌هایی خوانده‌اند، یقینا جوان‌های مذهبی و انقلابی در این زمینه کم‌کاری کرده‌اند که افراد ضعیف و مزخرف در عرصه سیاست جولان می‌دهند، در این فشار و هجمه‌ها جوانان باید فعال باشند، نمی‌شود انسان فقط علاقمند باشد.

,

پناهیان به شعارهای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی اشاره کرد و افزود: آن‌هایی که دم از کنسرت و موسیقی و آزادی می‌زنند و رأی جمع می‌کنند، دشمنان سعادت این ملت هستند، متاسفانه برخی جوانان کاری کرده‌اند که این افراد وجاهت پیدا کنند.

,

مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: متأسفانه بدی این بینش این است که اگر یک نفر به‌واسطه این شعارها رأی بیاورد و رئیس‌جمهور شود، چندین نفر دیگر نیز می‌توانند به واسطه پیروی از این فرد به مجلس راه پیدا کنند، باید دقت کرد.

,

وی راه‌حل مقابله با سه مانع فعالیت انقلابی جوانان را این‌طور بیان کرد: باید مرعوب‌ مصلحت‌اندیشی نابه‌جای بزرگترها نشویم، مرعوب‌ اسارت‌ فرهنگی که به جوانان انقلابی می‌دهند، نشویم و دانش خود را افزایش دهیم، باید عنصر تشکیلاتی شویم، اهل کار گروهی، سازماندهی شدن و سازماندهی کردن باشیم. 

,

پناهیان اضافه کرد: از یارکشی‌های کودکانه پرهیز کنیم و در جلساتی که برگزار می‌کنیم باید تمام اقشار جامعه حضور داشته باشند، این یارکشی‌ها مختص جوانان انقلابی نیست، باید شبکه‌سازی کرد و از تمام اقشار جامعه در شبکه خود دعوت کرد.

,

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: برای فعالیت انقلابی باید تشکیلاتی باشیم، سازمانی باشیم و سازماندهی کنیم، برای این مهم باید وقت بگذاریم، اگر وقت نگذاریم هیچ تشکیلاتی شکل نمی‌گیرد، برای فعالیت انقلابی باید با هم تعامل داشته باشیم و همدیگر را تحمل کنیم، باید سطح انعطاف‌پذیری‌مان را بالا ببریم، اینکه از یک نفر خوشمان نمی‌آید سازمان شکل نمی‌گیرد.

,

وی تصریح کرد: کار سیاسی شوخی بردار نیست و با بازی و شوخی میسر نمی‌شود، متأسفانه ما از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان بمب‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنیم، این‌ها زندگی غربی است، ما خودمان را در تبلیغات شبکه‌های اجتماعی غرق کرده‌ایم در حالی‌که دشمنان از همین شبکه‌ها جهت تشویق جوانان ما برای شرکت در تجمعات و اغتشاشات استفاده می‌کند.

,

پناهیان تصریح کرد: تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی بد نیست، اما ما هم باید استفاده درستی از این شبکه‌ها داشته باشیم، باید شبکه‌ بزرگی برای فعالیت جوانان انقلابی شکل بگیرد.

,

مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: در طول انقلاب هرچه ضربه خوردیم، تنها ناشی از ناتوانی در مدیریت بوده و همچنان نیز ادامه دارد، چرا که به جوانان اعتماد نداریم.

,

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: بیانیه گام دوم انقلاب به حضور جوانان متعهد، انقلابی و متخصص در عرصه مدیریت کلان کشور اشاره دارد و رهبر معظم انقلاب به نیروهای جوان و تازه نفس باایده‌های نو و فکرهای جدید برای اداره کشور و بر جوان‌گرایی و اعتماد به آن‌ها تاکید می‌کنند.

,

پناهیان افزود: همان‌طور که به جوانان در دهه 60 در جنگ و فکر آن‌ها اعتماد کردیم، اکنون نیز اگر بخواهیم از بن‌بست‌ها و چالش‌های پیش روی کشور خارج شویم، باید به این ظرفیت‌ها اعتماد کنیم و از جوانان متعهد استفاده کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه