اخبار داغ

عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

عدم درمان به موقع سینوزیت عوارض چشمی و مغزی به دنبال دارد

عدم درمان به موقع سینوزیت عوارض چشمی و مغزی به دنبال دارد
عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: محل قرار گرفتن سینوس‌ها در کنار چشم و در کنار جمجه و مغز قرار دارند که اگر به درستی درمان نشوند و یا طول درمان مناسبی نداشته باشند بیمار دچار عوارض سینوزیت می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین، اگر کمی آگاهی خود را از انواع بیماری‌ها و نحوه برخورد با آن‌ها بالا ببرید، مطمئن باشید می‌توانید بر آن غلبه کرده و بیماری را درمان کنید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین, ،,

تشخیص سینوزیت چندان کارمشکلی نیست، اما آنچه از اهمیت فوق العاده برخوردار است، نحوه برخوردبیمار با این بیماری است به عبارت بهتر این بیماری خوب درمان نمی شود، مگر آنکه بیمار خود بخواهد همکاری کند.

,

ما در این بخش به کمک دکتر فرشید صفدریان به این موضوع می‌پردازیم؛

,

عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت اظهار کرد: سینوس‌ها به طور کلی فضاهای هوادار اطراف صورت و جمجمه هستند که ترشحاتی را تولید می‌کنند که وارد بینی و از پشت وارد حلق و در نتیجه بلعیده می‌شود.

,

وی افزود: وظیفه این ترشحات گرم و مرطوب کردن هوا است، در حقیقت ذراتی که ممکن است آلودگی‌های هوا باشد را جذب می‌کند و هوای تمیز، مرطوب و گرم را در هنگام استشمام وارد بدن ما می‌کند.

,

صفدریان ادامه داد: ‌به هر دلیلی که دهانه سینوس بسته شود ترشحات داخل سینوس تجمع پیدا کرده و عفونی می‌شود که سینوزیت چرکی صورت می‌گیرد.

,

این پزشک متخصص با اشاره به انواع سینوزیت ها، افزود: سینوزیت‌ها شامل‌ سینوزیت ویروسی، چرکی حاد، چرکی تحت حاد و مزمن است. هنگامی که فردی به سینوزیت مبتلا می‌شود، غشاهای مخاطی بینی، گلو و خود سینوس ملتهب و متورم می‌شود.

,

وی با بیان علائم اصلی سینوزیت، گفت: کسانی که دارای ترشحات چرکی از داخل بینی، ترشحات چرکی پشت حلق، گرفتگی بینی، کاهش حس بویایی یا از بین رفتن حس بویایی، فشار و سنگینی در صورت هستند به سینوزیت دچارند.

,

متخصص گوش، حلق، بینی و فلوشیپ ادامه داد: برخلاف تصور عموم مردم سردرد جزو علائم اصلی سینوزیت چرکی نیست، علائم فرعی سینوزیت چرکى سردرد، بوی بد دهان، سرفه، و درد دندان است.

,

این پزشک متخصص افزود: اگر در بینی فرد بیمار ترشحات چرکی مشاهده کنیم فرد دچار به سینوزیت چرکی شده است؛ محل قرار گرفتن سینوس‌ها در کنار چشم و در کنار جمجه و مغز قرار دارند که اگر به درستی درمان نشوند و یا طول درمان مناسبی نداشته باشند بیمار دچار عوارض سینوزیت می‌شود.

,

صفدریان تاکید کرد: در سنین خردسالی شیوع عوارض چشمی بالا است و احتمال اینکه سینوزیت‌ها درگیر شوند نیز وجود دارد، نخستین علامت درگیری چشم هم “عدم اطراف چشم” و در سنین اطفال با توروم اطراف چشم خود را نشان مى‌دهد و به علت این عارضه چشمی درمان سریع آنتی بیوتیک شروع می‌شود.

,

, ,

فوق تخصص جراحی بینی و سینوس در مورد ادامه روند درمان، گفت: با توجه به نیاز پزشک معالج گاهی نیاز به بستری و معاینه چشمی هم وجود دارد و اگر مراحل اولیه به خوبی طی نشود هر لحظه امکان عدم بهبود سینوزیت است و عوارض چشمی شدیدی سراغ فرد می‌آید.

,

وی در ادامه بیان کرد: این عوارض باعث کاهش بینایی برگشت‌ناپذیر و عوارض مغزی است چراکه عفونت از طریق سینوس‌های پیشانی وارد مغز می‌شوند که همراه با سردرد، مننژیت، آبسه‌های مغزی و عوارض خیلی خطرناکی مواجه است.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: خوشبختانه با توجه به مصرف آنتی بیوتیک در سینوزیت که بسیاری از پزشکان سریع شروع به استفاده می‌کنند این عوارض در کشور کمتر دیده می‌شود.

,

این پزشک متخصص ادامه داد: اگر علائم‌های ذکر شده کمتر از هفت روز به طول انجامد، فرد دچار یک سینوزیت وویروسی که هنوز چرکی نشده، شده است و نیاز به مصرف آنتی بیوتیک نیست.اگر که بیش از هفت روز به طول انجامید، اصطلاحا می‌گوییم بیمار دچار سینوزیت چرکی حاد باکتریال شده و این باکتریال به آنتی بیوتیک نیاز دارد.

,

صفدریان افزود: اگر از شروع علائم سینوزیت چندروز گذشته باشد(بین یک تا سه هفته) به این سینوزیت حاد گفته می‌شود و اگر به هر دلیلی درمان طولانی شود و بهبود حاصل نشود و بیمار مدام مشکل داشته باشد، به آن سینوزیت مزمن می‌گویند.

,

متخصص گوش، حلق، بینی و فلوشیپ ادامه داد: سینوزیت مزمن به دو دسته تقسیم می‌شود؛ سینوزیت مزمنی که همراه با پلیپ بینی همراه است که معمولا در این پرسه آنتی بیوتیک خیلی موثر نیست و اگر پلیپ‌های بینی خیلی وسیع باشد باید جراحی شود.

,

, ,

وی اضافه کرد: اما در سینوزیتی که بدون پلیپ است نیز از درمان‌های آنتی بیتویکی استفاده می‌شود که باعث کاهش ترشحات، بازتر شدن بینی و دهانه سینوس می‌شود. سینوزیت‌های مزمن درمان قطعی ندارد اما با تجویز دارو علائم بیماری قابل کنترل است.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در حقیقت ما به بهبود روند زندگی بیمار کمک کرده تا مریض یک کیفیت زندگی خوبی داشته باشد. همچنین شستشو بینی با سرم برای پیشگیری و درمان توصیه می‌شود.

,

صفدریان در پایان تاکیدکرد: بیماران خودسرانه و بدون اطلاع پزشک آنتی بیوتیک مصرف نکنند چراکه خیلی از آن‌ها آنتی بیوتیک نیاز ندارند و اصلا تاثیری هم ندارد درحالی که باعث می‌شود مقاومت بدن فرد در برابر آنتی بیوتیک بالا برود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه