اخبار داغ

سرپرست بهزیستی مازندران:

70 درصد ادارات مازندران برای تردد معلولان مناسب‌سازی نشد

70 درصد ادارات مازندران برای تردد معلولان مناسب‌سازی نشد
سرپرست بهزیستی مازندران با بیان اینکه سازمان بهزیستی یک سازمان عمرانی نیست و این سازمان هیچ نقشی در ساخت و سازهایی که در کشور صورت می‌گیرد ندارد، گفت: بنابر ارزیابی صورت گرفته در سال 97، تنها 33 درصد از دستگاه‌ها یعنی یک سوم دستگاه‌های استان این مناسب سازی را دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، جمال باقری نسامی امشب در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به مناسبت 12 آذرماه روز جهانی معلولان برگزار شد؛ اظهار کرد: شعار امسال، ارتقای مشارکت افراد دارای معلولیت برای دستیابی به توسعه فراگیر و عادلانه انتخاب شده است.

وی افزود: بیش از 10 سال است که قانون حمایت از معلولان به تصویب رسیده است و طی این سالیان چند باری تغییر پیدا کرده است و اخیرا هم قوانین جامعی با نگاه حمایتی به تصویب رسیده است.

سرپرست بهزیستی مازندران خاطرنشان کرد: قانون حمایت تکلیف را برای سازمان بهزیستی و تمامی دستگاه‌های دولتی و شرکای اجتماعی این حوزه مشخص کرده است و حتی در برخی موارد، بخش‌های خصوصی را نیز دخیل کرده است.

این مسئول در ادامه با اشاره به یکی از نمونه‌های حمایتی قوانین وضع شده در حوزه ایجاد اشتغال برای معلولان، بیان کرد: یکی از قوانینی که وضع شده است کارفرمایانی را که در واحدهای خود افراد معلول را بکارگیری کنند؛ از پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی معاف می‌شوند و برابر قانون در جهت اشتغال به کار افراد تحت پوشش بهزیستی از پرداخت حق‌السهم تامین اجتماعی معاف هستند.

باقری متذکر شد: در راستای حمایت از حقوق جامعه معلولان و با توجه به گرانی قیمت بنزین، دولت، سازمان بهزیستی و وزارت کار و رفاه اجتماعی، اقدامات حمایتی مناسبی را رقم زده است و بسته‌های حمایتی به حساب مددجویان واریز شده است.

وی ادامه داد: حق پرستاری از بیماران ضایعات نخاعی که در گذشته مبلغ 180 هزار تومان بود، اکنون با 2.5 برابر افزایش به مبلغ 554 هزار تومان ارتقا پیدا کرده است.

سرپرست بهزیستی مازندران گفت: یارانه مراکز شبانه روزی نگاهداری از معلولان در سال 97 770 هزار تومان بود که طی سال جاری با 20 درصد افزایش اکنون به 920 هزار تومان رسیده است.

این مسئول اعلام کرد: 6 هزار و 800 مدد جوی سازمان بهزیستی مازندران، بسته‌های معیشتی دریافت کردند که این مبلغ علاوه بر مستمری و یارانه‌ای است که مددجویان دریافت می‌کنند.

باقری با بیان اینکه در استان مازندران 58 هزار و 810 معلول شناسایی شده داریم؛ یادآور شد: از این تعداد، 3 هزار و 600 نفر مستمری بگیر و یارانه بگیر سازمان بهزیستی هستند و از مجموع این تعداد نزدیک به 2 هزار و 900 نفر در مراکز روزانه و 3 هزار نفر در مراکز شبانه روزی تحت پوشش بهزیستی تحت مراقبت هستند.

وی اضافه کرد: 66 مرکز روزانه و 26 مرکز شبانه روزی در استان مشغول فعالیت هستند.

سرپرست بهزیستی مازندران تصریح کرد: آنچه در تحقق قانون حمایت وجود دارد آن است که جامعه را به ویژه مسئولان و مدیران دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی را حساس کنیم و یکی از مباحث مهم و ابتدایی موضوع دسترسی ساده جامعه معلولان به تمامی امکانات اجتماعی در جامعه، دستگاه‌های دولتی، بانک‌ها، مراکز خرید، تفریحی و درمانی است.

این مسئول تأکید کرد: رسانه‌ها باید از مدیران دستگاه‌ها بپرسند که شما برای معلولی که باید برای دریافت خدمات به طبقه سوم دستگاه شما مراجعه کند، چه تمهیدی اندیشیده‌اید؟

باقری با بیان اینکه مناسب سازی هزینه مضاعفی را به هیچ دستگاهی تحمیل نمی‌کند؛  اظهار کرد: امکان دسترسی معلولان به ویژه نابینایان و معلولان جسمی-حرکتی به بسیاری از امکانات و خدمات مهیا نیست و بحث مناسب سازی معابر یکی از گزینه‌های قانون حمایت است که آنگونه که باید در عمل، اجرایی نشده است.

وی گفت: البته شهرداری‌ها و نظام مهندسی نقش بسزایی در تحقق مناسب سازی دارند چرا که نظارت بر ساخت و سازها در الویت کاری و عملکرد اجرایی این دو نهاد است و این موضوع یکی از برنامه‌های لازم الاجرا از سوی دستگاه‌ها در قانون حمایت دیده شده است.

سرپرست بهزیستی مازندران تصریح کرد: سازمان بهزیستی یک سازمان عمرانی نیست و این سازمان هیچ نقشی در ساخت و سازهایی که در کشور صورت می‌گیرد ندارد و بنابراین تنها راه ما آن است که عدم مناسب سازی از سوی دستگاه‌ها را فریاد بکشیم و آن قدر این موضوع را در مجامع گوناگون تکرار کنیم تا به یک فرهنگ در جامعه مبدل شود.

باقری اعلام کرد: بنابر ارزیابی صورت گرفته در سال 97، تنها 60 درصد از دستگاه‌های استان، ورودی‌هاشان مناسب برای همه افراد جامعه بود و شاخص مناسب‌سازی در استفاده از سرویس‌های بهداشتی این دستگاه بسیار ضعیف بوده و تنها در 20 درصد از دستگاه‌ها، این شاخص رعایت شده است.

وی ادامه داد: در مجموع و در سر جمع شاخص‌های ارزیابی مناسب سازی دستگاه‌ها که گزینه‌های دیگری نظیر آسانسور و سطح شیب‌دار یا رمپ ویژه معلولان وجود داشت؛ تنها 33 درصد از دستگاه‌ها یعنی یک سوم دستگاه‌های استان این مناسب سازی را دارا هستند.

سرپرست بهزیستی مازندران با بیان اینکه در بحث جذب و اشتغال سهم جامعه معلولان 3 درصد از نیروهای استخدامی تمامی دستگاه‌های دولتی و موسسات غیردولتی معین شده است؛ گفت: در گذشته رقابت معلولان با کل شرکت کنندگان در آزمون بود اما از سال جاری، معلولان در این آزمون‌ها با جامعه خودشان رقابت می‌کنند و سهم 3 درصدی آن‌ها ثابت است.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه