اخبار داغ

در میزگرد عفاف و حجاب مطرح شد؛

بدحجاب‌ها کمتر از 8 درصد جامعه را تشکیل می‌دهند/ رنجی که حجاب از کج‌سلیقگی و سوءمدیریت‌ها می‌برد

بدحجاب‌ها کمتر از 8 درصد جامعه را تشکیل می‌دهند/ رنجی که حجاب از کج‌سلیقگی و سوءمدیریت‌ها می‌برد
پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای ترویج حجاب وعفاف تلاش های زیادی شده اما در سال‌های اخیر شاهد ضعف‌هایی در این حوزه بوده‌ایم که ثمره آن فراگیر شدن برخی سبک‌های غیر ایرانی و غربی میان نسل جدید از نوع مانتوها و لباس‌های امروزی تا تغییراتی در تعریف عفت در جامعه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از عصر اترک، در همین راستا میزگرد تخصصی با موضوع بررسی وضعیت پوشش، عفاف و حجاب با حضور ابوالفضل رسولی، مسئول ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان شمالی، هاشمی، یکی از تولید کنندگان پوشاک استان، فاطمه فخر نبی و مریم نودهی از طراحان و مدرسان طراحی دانشگاه های استان  برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک، ,

عصراترک: رسیدن وضع پوشش و حجاب زنان و دختران و گاها پسران در جامعه به حالت فعلی نتیجه چیست؟

, عصراترک: رسیدن وضع پوشش و حجاب زنان و دختران و گاها پسران در جامعه به حالت فعلی نتیجه چیست؟,

فاطمه فخرنبی، مدرس دانشگاه و طراح لباس: بازگشت به تاریخچه لباس در کشور ایران نشان از پوشش کامل و روسری هایی بلندی بوده، لباس هایی سنتی و قدیمی که با رنگ و طرح های مختلف در آمیخته بودند، اما سالیانی است که رنگ های تیره همچون مشکی، سورمه ای، قهوه ای در جامعه به یک عرف تبدیل شده و پوشیدن لباس با رنگ روشن در جامعه جلب توجه می کند و جوان هم با توجه به روحیه ای که دارد تمایل به استفاده از رنگ های شاد می کند.
شاید یکی از دلایل اصلی ایجاد محدودیت در جوان باشد که با منع جوان از یک عمل فرد به آن سمت تمایل زیادی پیدا می کند.

, فاطمه فخرنبی، مدرس دانشگاه و طراح لباس:,  ,
,

در کشور و استان خراسان شمالی طراحان متخصص زیادی در حوزه لباس فعالیت دارند، اما این افراد دیده نشده اند و ارگان هایی همچون آموزش و پرورش که طراحی لباس قشر خاصی را برعهده دارد معمولا از طرح های آماده و طراحان خارج از استان استفاده می کنند و هیچ توجهی به طراحی های داخل استان نمی شود.

,

مدتی است که مانتوی جلو باز باب شده و باتوجه به حجاب نامناسبی که ایجاد کرده قابل نقد قرار گرفته ، اما در کارگاه تولیدی ما طرح هایی زده می شود که مانتوی جلو باز با حجاب و پوشش کامل مورد استفاده قرار گیرد، مانتو رویی جلوباز ولی لباس مورد استفاده در زیر به گونه ای است که هیچ گونه منافاتی با بحث پوشش ندارد.

,

 

,

, ,


لباس ایرانی به اندازه ای کامل است که نیاز نیست از طرح های غربی و وارداتی استفاده کنیم، متاسفانه وقتی به جوان گفته شود طرح ایرانی و اسلامی به سمت و سویی دیگر کشیده می شود بنابراین گفته شود طرح ایرانی کفایت دارد.

,
,


هاشمی، یکی از تولیدکنندگان لباس خراسان شمالی: حجاب تاج کرامت یک زن است که برای نهادینه شدن در جامعه نیاز به یک سری کارهای جامعه شناسی و روانشناسی دارد. تذکر دادن و یا دستگیری افراد با پوشش نامناسب در دید عموم در خیابان ها باعث ایجاد لج بازی در این افراد می شود و باعث تمایل بیشتر این افراد به سمت بدحجابی خواهد شد، زیرا  قشر جوان از تذکر و نصیحت بیزار است ، بنابراین باید با برنامه صحیح و تعریف شده ای در بحث پوشش زنان و مردان وارد عمل شد.

,
, هاشمی، یکی از تولیدکنندگان لباس خراسان شمالی:,


نکته دیگر طراحی های متناسب برای لباس است در حال حاضر شاهد هستیم که متاسفانه فرم مدارس طوری طراحی می شود که دختران دبیرستانی بعد از خروج از مدرسه مانتو را عوض می کنند که تمامی اینها نتیجه این است که فرمها بدون کارشناسی طراحی می شوند و مورد قبول دانش آموزان نیست. من به عنوان تولید کننده می خواهم درآمد کسب کنم در حالی که اگر دنبال هدف دیگری غیر از این باشم نمی توانم برای امرار معاش زندگی ام کسب در آمد داشته باشم.

,
,


عصراترک: هر کسی به نحوی به دنبال این است که بتواند نیازهای مادی زندگی را مرتفع کند اما این نکته مدنظر است که هر کدام از ما در نقش طراح، تولید کننده و رسانه مسئولیت هایی داریم که به هم مرتبط است و اگر به درستی ایفا نشود و فقط به بازار فروش فکر کنیم،  قطعا به هدف نخواهیم رسید، شما به عنوان طراح چه میزان در این پازل به هم مرتبط موظف و مسئول هستید؟ 

,
, عصراترک: هر کسی به نحوی به دنبال این است که بتواند نیازهای مادی زندگی را مرتفع کند اما این نکته مدنظر است که هر کدام از ما در نقش طراح، تولید کننده و رسانه مسئولیت هایی داریم که به هم مرتبط است و اگر به درستی ایفا نشود و فقط به بازار فروش فکر کنیم،  قطعا به هدف نخواهیم رسید، شما به عنوان طراح چه میزان در این پازل به هم مرتبط موظف و مسئول هستید؟ ,


هاشمی: هر کدام از ما می توانیم تاثیر گذار باشیم، اما جامعه به سمتی می رود که اگر تولیدات متناسب با نیاز و خواست بازاری که تنوع طلب است، نباشد فروش نخواهیم داشت و اگر بخواهم کالایی تولید کنیم که از مد روز به دور باشد طرفدار نخواهد داشت و فروشی هم نخواهیم داشت.

,
, هاشمی: ,

 

,

, ,

 

,

عصراترک: توجه به بحث اقتصادی قابل قبول است اما این درست است که هر کس با هدف فکر کردن به وضعیت و شرایط خودش موضوع را رها کند و خود را کنار بکشد؟

, عصراترک: توجه به بحث اقتصادی قابل قبول است اما این درست است که هر کس با هدف فکر کردن به وضعیت و شرایط خودش موضوع را رها کند و خود را کنار بکشد؟,


ابوالفضل رسولی، مسئول ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان شمالی: در بحث عفاف و حجاب با دو نگاه مادی و معنوی مواجه هستیم که فراوانی نگاه مادی بیشتر از نگاه معنوی در جامعه است. در نگاه مادی برای یک تولید کننده جزء نمی صرفد که تولیداتی داشته باشد که 20 درصد متقاضی در بازار داشته باشد، اما ما در جامعه اسلامی زندگی می کنیم و اولین رویکرد ما باید رویکرد دینی به مسائل اجتماعی جامعه باشد.

,
, ابوالفضل رسولی، مسئول ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان شمالی:,


در بحث مادی قضیه چیزی تولید می شود که راحت تر فروش برود، اما در جامعه ای زندگی می کنیم که به هم وابسته است، لذا نمی شود شرایط جامعه را به گونه ای پیش برد که مورد قبول خودمان باشد، اما باید تغییرات از جایی شروع شود. مقام معظم رهبری بارها تاکید داشتند که هر جا کلمه ایرانی مطرح شد باید اسلامی نیز در ادامه آن بیان شود، زیرا ما در جامعه با یک فرهنگ ایرانی اسلامی ، زندگی می کنیم و تنها فرهنگ ایرانی نیازهای اجتماعی ما را برآورده نخواهد کرد.

,
,


حجاب در ایران همیشه کامل بوده و از دوره پهلوی اول با این مقوله مخالفت شد. نمی توان زن را تنها محصور در محیط خانه یا در اجتماع تصور کرد بلکه زن در هر دو جایگاه نیاز به حضور دارد اما طبق آیات و روایات زن نباید با زینت در ملا عام ظاهر شود، اسلام دین شفافیت، شادابی و به دور از غم و گناه است.

,
,


در مسائل عفاف و حجاب متاسفانه رویکردها به سمت حداقلی پیش رفته است، نگاه حداقلی به مسائل اعتقادی نمی تواند نتیجه خوبی داشته باشد، اگر فضای فکری مان بر این اساس باشد همین وضعیت فعلی جامعه را خواهیم داشت، در همه روایات بیان شده آموختن در دوران کودکی مثل کوبیدن در سنگ است که ماندگار می شود، اما امروز در مهدهای کودک به بهانه های مختلف کلاس رقص برگزار می شود، تربیت در ذهن کودک نقش می بندد و در دوران بزرگسالی نمی شود انتظاری غیر از این تربیت از آن فرد داشت.

,
,


همچنین مراکز آموزش عالی غیردولتی در مقابل مبلغی که از دانشجو دریافت می کنند، خود را موظف می دانند که در برابر نگرش ها و فضای فکری فرد هر آنگونه که دانشجو می خواهد، برخورد کند.

,
,

 

,

, ,

 

,

عصراترک: با توجه به اینکه بخشی از تربیت فرزند در محیط خانواده ها صورت می گیرد، در حوزه امر به معروف و نهی از منکر چقدر سعی بر این است که الگوی مثبتی را ارائه دهید که تاثیر گذار باشد؟

, عصراترک: با توجه به اینکه بخشی از تربیت فرزند در محیط خانواده ها صورت می گیرد، در حوزه امر به معروف و نهی از منکر چقدر سعی بر این است که الگوی مثبتی را ارائه دهید که تاثیر گذار باشد؟,


رسولی، مسئول ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان: امروز کسی حجاب را مانعی برای پیشرفت نمی داند، در بحث تبیین موضوع عفاف و حجاب 24 نهاد و ارگان دولتی و غیردولتی مسئولند در بحث بیان موضوع نمونه موفق و با پوشش مناسب کم نداریم، برگزیدگان علمی، اعتقادی، سیاسی افتخار آفرین بوده اند که با معرفی این افراد می توان الگوهایی موفق را به جوان شناساند اما متاسفانه با شاغل بودن والدین فرزندان به یک پرستار یا مهدکودک سپرده می شود و فرزند در حالی والدینش را ملاقات می کند که در خستگی کامل قرار دارند و وقتی برای گذراندن با کودک ندارند.

,
, رسولی، مسئول ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان: ,


تمامی ارگان ها و دستگاه های دولتی بودجه فرهنگی دارند و در موضوع اهمیت بنیان و جایگاه خانواده جلسات زیادی برگزار شده و از لحاظ سخنران و عالم محدودیت نداریم، بلکه اگر مشکل را در ذات‌مان جستجو کنیم، به نتایج بهتری خواهیم رسید.

,
,


امروز تلاشمان بر این است که هرگونه هزینه مادی را صرف کنیم تا فرزندانمان را به دانشگاه بفرستیم اما در مقابل هیچ هزینه ای صرف تربیت معنوی فرزندنمان نمی کنیم و این قضیه باعث شده تا دشمن تمرکز اصلیش را روی این قشر بگذارد و شخصیت های غربی و خارجی به الگوهایی برای دختران و پسران ما تبدیل شده اند.

,
,

 

,

, ,

 

,


فخرنبی: نوجوانان ما در مقاطع تحصیلی متوسطه در گروه سنی خاصی قرار دارند که یک مشاور خوب می تواند در تربیت آنان نقش زیادی داشته باشد اما این را به قطعیت اعلام می کنم که آموزش و پرورش در این زمینه نیروهای مازاد و بدون سواد مرتبط  را به عنوان مشاور مدرسه در نظر گرفته است به گونه ای که دانش آموز از شنیدن نام اتاق مشاور نگران می شود و آموزش و پرورش در این زمینه دغدغه مند نبوده است. از طرفی محدودیت جوان باعث می شود که جوان در جهت مخالف تذکر حرکت کند و وجهه خوبی نداشته باشد.

,
, فخرنبی:,

 

,

عصراترک : چقدر دستگاه های مرتبط با پوشش از ظرفیت طراحان داخلی بهره می گیرند؟

, عصراترک : چقدر دستگاه های مرتبط با پوشش از ظرفیت طراحان داخلی بهره می گیرند؟,


فخر نبی: متاسفانه تولید کنندگان از طراحان داخلی استفاده نمی کنند بلکه از طرح هایی آماده ایده می گیرند اما طراحان باتوجه به تخصص و علمی که دارند می توانند روانشناسی و جامعه شناسی شده طرح را برای قشر مدنظر ارائه دهند.

,
, فخر نبی:,

 

,

عصراترک: چرا این اعتماد نسبت به طراحان داخلی جلب نمی شود؟

, عصراترک: چرا این اعتماد نسبت به طراحان داخلی جلب نمی شود؟,


هاشمی: بحث اصلی تولید کننده بخش مادی است و این نکته باعث شده که افراد به دنبال تولید کارهای تزئینی نباشند، بلکه کارها را در جهتی تولید می کنند که متناسب با خواست و نیاز بازار باشد. هیچ زمانی از من به عنوان تولید کننده حمایتی نشده که در جهت توسعه بحث عفاف و حجاب تولیداتم را عرضه کنم بنابراین به اجبار به سمتی می روم که بتوانم کسب درآمدی برای زندگی ام داشته باشم، باید پایه را درست کنیم.

,
, هاشمی: ,


خانواده ها در این موضوع خیلی نقش دارند، خانواده ای که با فرهنگ غربی زندگی می کند نمی تواند فرزندش را با فرهنگ ایرانی اسلامی آشنا کند، باید زیرساخت ها آماده شود، در حالی که مشکلات به صورت پایه ای است و جوانان امروز با عقاید ما مخالف هستند، بعضا خانم های محجبه در جامعه ما به تمسخر گرفته می شوند و این به خاطر فرهنگ غلط جامعه است در بحث خانواده ها و جامعه کار زیادی نشده و با اجبار نمی شود کسی را به حجاب واداشت.

,
,

 

,

, ,

 

,

عصراترک: ارگان هایی که در راس تاثیرگذاری عفاف و حجاب هستند چقدر از مسئولیت خود غافل مانده اند که محیط هایی به نام محیط فرهنگی از لحاظ پوشش ظاهر شایسته ای را ندارند ؟

, عصراترک: ارگان هایی که در راس تاثیرگذاری عفاف و حجاب هستند چقدر از مسئولیت خود غافل مانده اند که محیط هایی به نام محیط فرهنگی از لحاظ پوشش ظاهر شایسته ای را ندارند ؟,


رسولی: طبق آمارهای رسمی، قشر بدحجاب و دارای پوشش نامناسب کمتر از 8 درصد جامعه هستند، ضعف ما در عدم حضور نیروهای ارزشی و محجبه است، حضور مسئولان به همراه خانواده ها برای خرید یا تفریح در محیط های اجتماعی شهر باعث ایده ایده گرفتن از وضعیت حجاب این افراد می شود، وضعیت حجاب جامعه به گونه ای نیست که بگوییم از دست رفته است و نمی‌شود کاری کرد، بلکه با حضور پررنگ افراد باحجاب می توانیم حضور بدحجابان را کمرنگ کنیم لذا ابتدا باید به بنیان خانواده و اصل خودمان برگردیم و باورهای دینی را در فرزندانمان پرورش دهیم.

,
, رسولی:,

صداوسیما و آموزش و پرورش که ارگان های اصلی در بحث عفاف و حجاب هستند، کمتر در این زمینه وارد شده اند، اگر دستگاه هایی که در این حوزه دخیل هستند هر یک وظایفشان را به درستی انجام دهند، قطعا وضعیت به سمت و سویی که از یک جامعه اسلامی انتظار می رود پیش خواهد رفت، باید با زبان هنر معضلات جامعه را به تصویر بکشیم، لذا همه باید دست به دست هم بدهیم و این همچون پازلی است که اگر یک ارگان پای کار نباشد، کامل نخواهد شد.

,

دنبال مقصر گشتن در موضوع عفاف و حجاب در واقع برداشتن بار مسئولیت از دوشمان است و با نصب تعدادی بنر که حجابتان را رعایت کنید، قطعا هیچ نتیجه ای نخواهیم گرفت، مد لباس قدمت چند هزار ساله ای دارد، حجاب تنها ویژه زنان نیست، بلکه برای مردان نیز این موضوع مطرح است و یک مرد نیز باید طوری رفتار کند که باعث تشنج جامعه نشود، اگر همدیگر را محکوم نکنیم و در هر بخشی که وظیفه داریم فعالیت کنیم نتیجه ای قابل قبول خواهیم دید و نمود آن در جامعه محسوس تر خواهد شد.

,

 

,

, ,


مریم نودهی، مدرس دانشگاه در رشته طراحی لباس: بخش زیادی از اقشار جامعه تفکرشان به این صورت است که وقتی صحبت از حجاب و عفاف به میان می آید منظور چادر است، می توان به جای این واژه از آراستگی ظاهر استفاده کرد که موردقبول تر برای قشر جوان و نوجوان واقع شود.

,
, مریم نودهی، مدرس دانشگاه در رشته طراحی لباس: ,

بنیان سازی در حوزه عفاف و حجاب باید از مدارس و آموزش و پرورش شروع شود چراکه تاثیرپذیری فرزند از خانواده به عنوان الگو قابل توجه است، اگر به گونه ای برنامه ریزی شود که در جشن هایی که بنام تکلیف در سن 9 سالگی برای دختران برگزار می شود، به صورت هنرمندانه در قالب برنامه هایی که اجرا می شود، خانواده ها توجیه شوند، قطعا می تواند ثمره بهتری داشته باشد.

,

مشکلات ریشه ای است، وقتی دختر یکی از وزیران به عنوان وارد کننده پوشاک قاچاق شناخته می شود نه تنها نقش این فرد بلکه حرکتش نیز می تواند ضربه های زیادی به کشور وارد کند.

,

تهیه و تنظیم میزگرد: آرزو رحمانی 

, آرزو رحمانی ,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه