اخبار داغ

گزارشی از کوره‌هایی که امید آفریدند

تبلور تولید ملی و اعتماد در کارخانه فولاد کلاچ/ در آینده نزدیک از تکنولوژی جدید ساختمانی رونمایی می‌شود

تبلور تولید ملی و اعتماد در کارخانه فولاد کلاچ/ در آینده نزدیک از تکنولوژی جدید ساختمانی رونمایی می‌شود
کارخانه فولاد کلاچ قزوین با تولید سالانه ۸۵ هزار تن از جمله نمونه‌های تکیه برتوان داخلی و تولید ملی است و این میزان طی ماه‌های آینده به ۲۰۰ هزار تن نیز خواهد رسید و در آن صفر تا صد ساخت، نصب و راه‌اندازی ماشین آلات توسط نیروهای داخلی انجام شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛ تکیه بر توان داخلی و تولید ملی از جمله مواردی است که در تمام کشورها و در تمام برهه‌ها دارای اهمیت است و از جمله معیارهای قدرت کشورها به شمار می‌رود و جایگاه آن‌ها را مشخص می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

کشور ما درگذشته در تکیه بر توان داخلی به ویژه در حوزه تکنولوژی و صنعت جایگاه بالایی نداشت و بیشتر به بیرون وابسته بود، اما در سال‌های اخیر با استفاده از نیروهای داخلی در عرصه‌های مختلف به نتایج مثبتی رسیده است.

,

باتوجه به موقعیت جغرافیایی ایران و وجود منابع نفتی همواره استخراخ و صادرات این ماده یکی از منابع اصلی درآمدی کشور به شمار می‌رود، اما در سال‌های اخیر با توجه به تحریم‌های صورت گرفته صادرات محصولات نفتی با مشکل جدی روبه رو شد.

,

در کنار محدودیت صادرات نفتی، برای واردات بسیاری از کالاها و تکنولوژی‌ها به ایران نیز ممانعت ایجاد شد و همین دو عامل ضرورت تکیه بر توان داخلی و استفاده از صنایع جایگزین صادرات نفتی را افزایش داد.

,

در واقع در شرایط کنونی برای بهبود موقعیت اقتصادی و تامین نیازها ناگزیر از تولید ملی هستیم، اهمیت این موضوع تاحدی بالاست که رهبر معظم انقلاب هر سال رهنمودهایی را در راستای تولید ملی و اقتصاد بیان می‌کنند و در بیانیه گام دوم انقلاب نیز بر این موضوع تاکید شده است.

,

طی سال‌هایی که تولید ملی به طور جدی مورد توجه قرار گرفته، استفاده از ظرفیت‌های داخلی به خلاقیت‌های مختلفی در تولید منتهی شده و افراد مختلف به ویژه جوانان استعدادهای خوبی را در زمینه‌های مختلف به نمایش گذاشته‌اند.

,

تولیدات مختلف در حوزه صنعت و به‌روز رسانی و توجه به شرکت‌هایی که ورشکسته شده‌اند در این زمان از اهمیت بالایی برخوردار است.

,

, ,

شرکت فولاد کلاچ قزوین نمونه‌ای از تکیه بر توان داخلی و تولید ملی است که توانسته با اعتماد به نفس و آموزش، کوره‌هایی که چندین سال رو به خاموشی بود را فروزان کرده و به جایگاه بالایی در صنعت فولاد تبدیل شود.

,

کارخانه لوله و اتصالات چدنی(کلاچ) در سال‌های دور در شهر صنعتی البرز شروع به فعالیت کرد، با گذشت زمان به دلایل مختلف از جمله منسوخ شدن تولید و استفاده از محصولات چدنی ورشکسته و چراغ تولید در آن خاموش شد.

,

باگذشت چند سال از ورشکستگی، سید رضا شهرستانی کارخانه را در سال 86 که در آن زمان به یکی از بانک‌ها واگذار شده بود خریداری و با تغییراتی بنیادین و با تکیه بر توان داخلی بر کالبد این کارخانه خاموش جانی دوباره بخشید.

,

امروز با استفاده از آموزش و توان مهندسین موجود در کارخانه، تکنولوژی‌های جدید به کار گرفته شده و محصولاتی شامل شمش فولادی سبک آلیاژی، ساخت ماشین آلات و تجهیزات ذوب و نورد، ساخت و راه اندازی کوره‌های القایی در آن تولید می‌شود.

,

برای اطلاع از وضعیت این کارخانه با مدیرعامل آن گفت‌وگو کردیم.

,

آغاز یک راه نو

سید رضا شهرستانی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت و فناوری صبح قزوین؛ اظهار می‌کند: در سال 86 کارخانه فولاد کلاچ را درحالی که ورشکسته شده و در شرایط بدی قرار داشت خریداری کردیم.

, آغاز یک راه نو,
,
,

وی ادامه می‌دهد: باتوجه به منسوخ شدن لوله‌های چدنی، محصولات را در حوزه فولاد و اسلب تولید کردیم که مواد اولیه ورق شرکت‌هایی همچون مبارکه را شکل می‌دهد.

,

, ,

مدیرعامل کارخانه فولاد کلاچ ابراز می‌کند: تکنولوژی کوره‌های موجود مربوط به 40سال پیش بود، در راستای به‌روز رسانی و بهبود کیفیت از ماشین آلات جدید استفاده شد و از صفر تا صد این کار از جمله طراحی، نصب و راه اندازی با استفاده از توانایی متخصصان داخل شرکت که با آموزش ارتقا یافته و به خودباوری رسیده بودند؛ صورت گرفت.

,

وی اضافه می‌کند: پس از آن به تولید شمش، مواد اولیه میل‌گرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی مشغول شدیم، در گذشته تولید سالانه کارخانه هفت هزار تن بود که امروز به 85 هزار تن رسیده است، البته این مقدار با استفاده از 7/2 مگاوات برق است و با رسیدن برق به 25 مگاوات این میزان به بالای 200 هزار تن می‌رسد.

,

شهرستانی عنوان می‌کند: از سال‌های گذشته در پی افزایش میزان برق بودیم که این موضوع به دلایل مختلف به تعویق افتاده است، همچنین مشکلاتی نیز در مسیر تولید وجود دارد.

,

کارخانه کلاچ در آستانه 250 نفری شدن

, کارخانه کلاچ در آستانه 250 نفری شدن,

وی سپس به مشکلات موجود در مسیر تولید اشاره کرده و می‌گوید: راه اندازی مجدد شرکت بدون هیچ وامی بوده و اکنون نیز اداره مالیات به ناحق میلیاردها تومان از حساب سهامداران برداشت کرده که این موضوع بر وضعیت تولید شرکت بی تاثیر نیست.

,

شهرستانی توضیح می‌دهد: ما در گذشته ارزش افزوده را به شرکت‌هایی که مورد تایید اداره مالیات و دارای گواهی ارزش افزوده بوده پرداخت کرده‌ایم، با وجود این پس از چهار سال این اداره مدعی شده که شرکت‌های مذکور فاقد تایید بوده و ازاین رو با جریمه سه برابری مبلغ را از حساب سهامداران برداشت کرده‌اند.

,

, ,

وی سپس با بیان نقاط روشن و ابتکارات روی داده در کارخانه اذعان می‌کند: در راستای ادامه فعالیت به ابزارات و تکنولوژی‌هایی نیاز بود که تولید آن‌ها در دنیا در انحصار چند شرکت محدود بود و به دلیل تحریم از در اختیار قرار دادن آن برای کارخانه‌های ایرانی امتناع می‌شد، از این رو با ظرفیت داخلی با تغییراتی موفق به تولید این موارد مورد نیاز الکترونیکی شده و حتی با این کار هزینه‌ها در آن زمینه تا یک سوم کاهش یافت.

,

این کارآفرین اظهار می‌کند: در زمان خریداری صرفا چند نگهبان در کارخانه مشغول به کار بودند اما امروز 150 نیرو در این مجموعه فعالیت دارند و با تحقق برق 25 مگاواتی و طرح توسعه تا چهار ماه آینده این تعداد به 250 نفر خواهد رسید.

,

وی اضافه می‌کند: باتوجه به اینکه محصولات کارخانه نیمه نهایی است و برای شرکت‌های دارای نورد به فروش می‌رسد که محصولات آنان صادر می‌شود و درواقع تولیدات کارخانه ما به‌طور غیر مستقیم به مرحله صادرات می‌رسد.

,

رتبه دهم دنیا در تولید فولاد

مدیرعامل کارخانه فولاد کلاچ با بیان انگیزه خود از خریداری این شرکت تصریح می‌کند: دارای زندگی راحتی در انگلستان بودم اما باتوجه به احساس وظیفه و ندای وجدانم مبنی بر خدمت به کشور به ویژه در شرایط کنونی که حتی دولت مردان نیز در مسیر تولید و صنعت موانعی ایجاد می‌کنند به کشور آمده و این کارخانه را با هدف افزایش کمیت و کیفیت تولید خریداری کرده و مشغول به فعالیت شدم.

, رتبه دهم دنیا در تولید فولاد,
,
,

وی ادامه می‌دهد: اکنون در شرایط سختی قرار داریم و لازم است دولت مردان و قانون گذاران به صنعت گران و سازمانهای مردم نهاد داخلی اطمینان و اعتماد داشته و از توان و تجربه آن‌ها در نحوه قانون گذاری و عملکرد بهره ببرند و موانع را حذف کرده تا صادرات افزایش پیدا کند.

,

شهرستانی بیان می‌کند: خودکفایی همراه با بهبود کیفیت‌، بهره وری و توجه به محیط زیست دارای اهمیت است و در این کارخانه به این موارد توجه ویژه‌ای شده است و باید بدانیم رسیدن به این نقطه امکان پذیر است و همانطور که اکنون نسبت به گذشته پیشرفت کرده و در رتبه دهم دنیا در تولید فولاد قرار گرفته و 8/5 میلیون تن نیز صادرات داریم.

,

, ,

وی ادامه می‌دهد: پیش بینی شده بود میزان صادرات از 8/5 به 13 میلیون تن افزایش یابد که متاسفانه با سیاست‌های دولت و وزارت صمت این امر تحقق نمی‌یابد.

,

سیاست‌های غلطی که ترمز پیشرفت و رشد تولید ملی است

این عضو انجمن فولاد ایران با توضیح سیاست‌های دولت درباره صنعت فولاد می‌گوید: اکنون قیمت داخلی شمش فولاد از صادرات آن پایین‌تر است و از طرفی نیز صادرات میل‌گرد و تیرآهن ارزان‌تر از شمش است و بنابراین تبدیل شمش‌ها به این محصولات و فروش و صادرات آن با این قیمت‌ها و همچنین نحوه قیمت سنگ مورد نیاز در کارخانه‌های فولاد نیز معضلات این عرصه از صنعت هستند.

, سیاست‌های غلطی که ترمز پیشرفت و رشد تولید ملی است,
,
,

وی اضافه می‌کند: همچنین هر یک از کشورهای خریدار نیز تعرفه خاص خود را برای محصولات ایران دارند و به‌عنوان نمونه تعرفه عراق برای این محصول ایرانی 100 تا 108دلار و افغانستان 80 دلار است؛ درواقع با شرایط موجود ارز از کشور خارج شده و زمینه قاچاق نیز فراهم می‌شود.

,

این کارآفرین ابراز می‌کند: تا 9 ماه گذشته در زمینه مواد اولیه با مشکلی مواجه نبوده و موارد مورد نیاز تامین می‌شد اما به ویژه طی دو ماه گذشته به دلیل کمبود سنگ؛ میزان مواد اولیه‌ آهن اسفنجی و قراضه کاهش و از طرف دیگر قیمت‌ها افزایش یافته و این وضعیت را بحرانی کرده تاجایی که با ادامه این روال سه شیفت کاری به دو شیفت کاهش می‌یابد.

,

آشتی صنعت و دانشگاه رمز پیشرفت در زمینه تولید

شهرستانی درباره ضرورت پیوند صنعت و دانشگاه تصریح می‌کند: یکی از دلایل پیشرفت اروپا همراهی دانش و صنعت است، ما نیز به شدت پیگیر این موضوع هستیم و چندین بار از اساتید برای همکاری دعوت داشتیم و در کارخانه نیز به روی بازدیدکنندگان و دانش‌آموزان باز است، اما در کشور دانشگاه‌ها از حالت عملی دور بوده و بیشتر تئوری هستند و حتی در مواردی مراجعه کنندگان صنعت را پس می‌زنند.

, آشتی صنعت و دانشگاه رمز پیشرفت در زمینه تولید,
,
,

وی ادامه می‌دهد: ما در زمینه‌های مختلف در راستای بهره‌وری بالا، بهبود کیفیت، رفع مشکلات فرم و کاهش مصرف انرژی فعالیت داشته، موفق بوده و از نیروهای جوان استفاده می‌کنیم و برای نیروهای شرکت 20 ساعت در سال در مباحث مختلف آموزش داریم.

,

مدیرعامل کارخانه فولاد کلاچ ابراز می‌کند: تمام ماشین آلات حتی در بخش الکترونیکی توسط نیروهای آموزش دیده‌ای که به خودباوری رسیده‌اند تولید می‌شود و حتی در مجموعه مدیریتی من برخی ماشین آلات برای استفاده سایر شرکت‌ها از جمله فولاد مبارکه ساخته شده اما در مواردی نیز شاهد این هستیم که تولید کنندگان به استفاده از ابزار خارجی ومصرف ارز تمایل دارند.

,

وی با اشاره به افزایش تمایل مدیران و صاحبان صنایع به استفاده از تولیدات داخلی در زمان حاضر اظهار می‌کند: برگزاری جشنواره انجمن فولاد ایران به افزایش تمایل استفاده از تولیدات داخلی کمک کرد و طی ماه‌های آینده دومین دوره آن برگزار می‌شود.

,

, ,

جشنواره انجمن فولاد ایران انگیزه‌ای در راستای بهبود تولید ملی

این عضو انجمن فولاد ایران ادامه می‌دهد: طی این جشنواره 180 تفاهم نامه امضا شده که باتوجه به آن اجناسی که پیش از این از خارج از کشور خریداری می‌شد توسط تولیدکنندگان داخلی تامین شود؛ در این جشنواره بیش از 1500شرکت کننده حضور داشته و در غرفه‌هایی نیازها و توانایی خود را ارائه داده‌اند تا تبادل نیاز و امکانات صورت گیرد.

, جشنواره انجمن فولاد ایران انگیزه‌ای در راستای بهبود تولید ملی,
,
,

وی با بیان حمایت‌های مسئولین استان از صنعت می‌گوید: طی یک سال و نیم اخیر مسئولان مختلف به ویژه فرماندار ما را مورد حمایت قرار دادند و حتی خود بانک سپه برای پرداخت وام به ما مراجعه کرد، نیروهای انسانی قزوین نیز نسبت به سایر استان‌هایی که در آن فعالیت داشتم جزء بهترین‌ها بودند و صرفا اداره مالیات در حق شرکت اجحاف داشته و ناعادلانه برخورد کرده است.

,

اتکا به خود و نوآوری برگ برنده رسیدن به رشد

مدیرعامل کارخانه فولاد کلاچ با اشاره به اهمیت خودباوری در تولید اظهار می‌کند: مهم‌ترین عامل موفقیت در شرایط وخیم کنونی داشتن حسن نیت، تلاش و امید است و باید افراد به تعهدات خود عمل کنند و بدانند که وضعیت اقتصادی کشور همیشه به این شکل باقی نمی‌ماند و روزهای خوبی نیز خواهیم داشت.

, اتکا به خود و نوآوری برگ برنده رسیدن به رشد,
,
,

, ,

وی تاکید می‌کند: ما باید به خود اتکا و اعتماد داشته باشیم و با استفاده از تجربه و فکر، نوآوری به ارمغان بیاوریم، همچنین لازم است مسئولین نیز ضمن همدلی و همراهی موانع را برای صنعت و تولید کاهش دهند.

,

شهرستانی با بیان دیگر طرح‌ها و تکنولوژی‌های جدید این شرکت ابراز می‌کند: طی ماه‌های آینده یک تکنولوژی جدید در زمینه ساخت و ساز و ساختمان ایجاد می‌شود که دارا بودن 30 برابر عایق ساختمان معمولی، ضد زلزله و ضد حریق و آکوستیک بودن از ویژگی‌های این طرح است و زمان ساخت را بین یک چهارم تا یک ششم و قیمت را تا 70 درصد کاهش می‌دهد.
انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه