اخبار داغ

پای نظارت در بازار دوگانه‌سوزها می‌لنگد

گرانی 2 برابری قیمت‌ها در بازار لوازم CNG و LPG/تقاضای تبدیل خودروها به دوگانه‌سوز 5 برابر شد

گرانی 2 برابری قیمت‌ها در بازار لوازم CNG و LPG/تقاضای تبدیل خودروها به دوگانه‌سوز 5 برابر شد
خلأ نظارت بر بازار لوازم دوگانه‌سوز پس از اجرای طرح اصلاح نرخ سوخت، نمود بیشتری پیدا کرد و ابعاد بیشتری از این فقدان را مشهود ساخت که شاهد گرانی 2 برابری قیمت‌ها در بازار لوازم CNG و LPG هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، پس از تغییر نرخ سوخت از سوی دولت و متعاقب آن افزایش قیمت بنزین در کشور، تمایل بسیاری از مردم به دوگانه سوز کردن خودروهایشان چند برابر شده است.

حال جدا از کمبود سیلندر گاز مایع در مراکز عرضه به صورت همزمان با افزایش نرخ بنزین و گرانی دو تا 3 هزار تومانی آن، خدمات، لوازم و قیمت تمام شده برای دو گانه سوز شدن خودروها هم در بخش CNG  و هم در خصوص LPG افزایش چشمگیری داشته است و مردم فراوانی به دلیل مقرون به صرفه بودن استفاده از گاز نسبت به بنزین، تن به این گرانی‌ها داده‌اند.

البته با توجه به قیمت تمام شده ارزان‌تر LPG نسبت به CNG که بنا بر رصد میدانی خبرنگار ما نصف قیمت CNG است، رغبت عمومی بیشتر به سمت استفاده مردم از گاز مایع بوده است که البته از سویی دیگر به دلیل قاونی بودن و همچنین دسترسی آسان‌تر استفاده از گاز CNG، خیلی‌ها این هزینه دو برابری را به جان خریده‌اند.

در این میان، خلأ نظارت بر شرکت‌های فروش لوازم جانبی، شرکت‌های نصاب گازهای مایع و CNG، عدم تحت پوشش بیمه قرار داشتن خودروهای دو گانه سوز با سوخت LPG، گرانی همزمان کپسول‌های گاز مایع و همچنین لوازم جانبی دو گانه سوز کردن خودروها توسط مردم، از چالش‌های پیش رو برای مردم پس از سهمیه بندی بنزین و فرار از هزینه سوخت 3 هزار تومانی است که آن‌ها را با دردسرهای فراوانی مواجه ساخته است.

آنچه بدیهی است خیلی از مردم، ناگزیر برای کاهش هزینه‌ها و مقرون به صرفه بودن استفاده از سوخت‌های گازی به جای بنزینی، تن به این اقدام می‌دهند و غالب این افراد مالکان خودروهایی هستند که اسباب تهیه رزق و روزی روزانه آن‌ها است.

در ادامه برای اطلاع بیشتر از بازار مراکز دو گانه‌سوز کردن خودروهای شخصی به سراغ یکی از فعالان این کسب و کار در استان مازندران رفتیم تا آخرین وضعیت بازار را از زبان خود کسبه این حرفه بشنویم:

مجتبی تقی‌نیا متصدی یکی از شرکت‌های فروش و نصب لوازم گاز سوز در مازندران در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: میزان متقاضیان نصب کپسول‌های گاز CNG و LPG پس از تغییر نرخ بنزین نسبت به قبل از اجرای این طرح، تقریبا 4 تا 5 برابر شده است.

وی افزود: البته از سویی دیگر، نظارتی بر شرکت‌های توزیع کننده لوازم مورد نیاز برای دوگانه‌سوز کردن خودروها نیست و این شرکت‌ها، اجناس مورد نیاز را قطره چکانی به بازار تزریق می‌کنند و اجناس مورد نیاز مراکز نصب کپسول‌های دو گانه سوز را بیرون نمی‌دهند.

این فعال صنفی خاطرنشان کرد: این موضوع باعث به وجود آمدن بازار سیاه به ویژه در پایتخت شده است و با وجود اینکه خیلی از اجناس از قبل از سوی مراکزی مثل ما پیش خرید شده است و شرکت‌ها اعلام کرده‌اند دو هفته طول می‌کشد تا به دست شما برسد و فعلا موجودی کم است اما همان اجناس با قیمت 100 تا 200 هزار تومان بالاتر در بازار از سوی متقاضیان خرید و فروش می‌شود.

تقی‌نیا ادامه داد: البته علیرغم اینکه به مشتریان می‌گوییم این قیمت‌ها واقعی نیست و خیلی گران تر از قیمت واقعی است اما آن‌ها در پاسخ می‌گویند هزینه‌ای سوختی که طی این دوهفته قرار است پرداخت کنیم، خیلی بیشتر از این گرانی لوازم است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر، جنس در بازار نیست و به ما جیره‌ای بار می‌دهند؛ تصریح کرد: قیمت تمام شده لوازم گاز مایع تا 40 درصد افزایش پیدا کرده است و در حالیکه قیمت تمام شده آن تا قبل از تغییر نرخ سوخت، حداکثر به یک میلیون تومان می‌رسید اکنون در بازار به یک میلیون و 600 هزار تومان رسیده است.

این فعال صنفی تاکید کرد: قیمت تمام شده نصب گاز CNG روی خودروها تا پیش از اجرای طرح مثلا روی پراید حداکثر به دو میلیون تومان می‌رسید که اکنون به بیش از 4 میلیون تومان رسیده است.

مدیر فروشگاه لوازم دوگانه سوز طبرستان تشریح کرد: قیمت عمده هزینه تمام شده نصب گاز CNG روی خودروها مربوط به کپسول مخزن است که به دلیل اینکه شرکت‌های تولیدی این کپسول‌ها را به مقدار لازم بیرون نمی‌دهند و می‌گویند مواد اولیه نداریم؛ قیمت این مخزن‌ها به نسبت قبل دو برابر شده است و قیمت تمام شده آن نیز به همین نسبت به دو برابر قبل رسیده است.

تقی نیا با بیان اینکه رغبت مشتریان به نصب گاز LPG بیشتر از گاز CNG است؛ اظهار کرد: البته نبود یا کمبود سیلندرهای گاز مایع در مراکز عرضه برای استفاده و تزریق که مشخص هم نیست به چه دلیلی است بسیاری از مالکان این خودروها را با مشکل مواجه کرده است و علیرغم صرف هزینه، عملا برای آن‌ها بلا استفاده شده است.

وی اضافه کرد: هر چند نصب گاز CNG در کشور رسمی و قانونی اعلام شده و جدا از وجود جایگاه‌های CNG و پوشش بیمه‌ای اما علیرغم تصور عام مردم، خطر گاز مایع کمتر از گاز CNG است؛ چرا که گاز CNG در زمان حادثه موجب انفجار می‌شود اما در گاز مایع، آتش سوزی صورت می‌گیرد.

این فعال صنفی گفت‌: علیرغم اینکه در اغلب کشورهای همسایه، گاز LPG در کنار بنزین سوخت رسمی و در دسترس است اما در کشور ما علیرغم اینکه سوبسید هم برای گاز مایع پرداخت می‌شود، اما جایگاه استانداردی برای تزریق سوخت وجود ندارد و این امر به دلیل سهل انگاری جایگاه‌داران غیررسمی باعث بروز حوادثی شده است؛ ضمن اینکه این خودروها تحت  پوشش بیمه‌ای هم قرار نمی‌گیرند.

همان‌طور که در این گفت‌وگوی میدانی خواندید خیلی از اتفاقات این بخش به همان روالی که روی کاغذ از سوی تصمیم‌گیران کشور متصور می‌شود، در اجرا اتفاق نمی‌افتد و حواشی متعددی را به دنبال دارد که در زمان انتخاب، این مردم هستند که درست یا اشتباه آن را بر می‌گزینند و در ادامه به جای بی تفاوتی و نادیده گرفتن، می‌بایست به آن شکل و فرم مناسب و قانونمندی داد.

در این ماجرا هم با توجه به رغبت فراوان مردم به نصب گاز مایع که نمی‌شود آن را نفی و یا انکار کرد و در عمل در حال انجام و اتفاق است؛ می‌بایست طی سالیان پشت سر گذشته، فکری جدی برای حل معضلات متعدد این بخش می‌شد، مواردی نظیر استقرار جایگاه‌های استاندارد تزریق گاز LPG، جانمایی مراکز استاندارد نصب و تعمیر لوازم گاز مایع، تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خودروهای دارای گاز مایع، آموزش‌های لازم به مالکان برای استفاده از گاز مایع و مواردی از این دست که مغفول مانده است؛ هر چند اگر نظر مسئولان بر عدم استفاده از گاز مایع در خودروهای شخصی سواری و باری بود، باید با قوت و جدیت بیشتری مانع از رواج نصب این گازها روی خودروها و گسترش روز افزون مراکز توزیع، نصب و فروش لوازم گاز سوز در کشور می‌شدند.

نظارت قوی و بی نقص، تنها راه عملی کنترل وضعیت موجود است که از طریق گلوگاه‌هایی مثل مراکز معاینه و تعویض پلاک و یا به هنگام توقیف خودروها در پارکینگ‌های تصادفات برای ممانعت از نصب و حتی کنترل کیفی آن ممکن به نظر می‌رسد؛ از سویی دیگر نظارت صحیح و جامع بر بازار، واحدهای تولیدکننده لوازم و مراکز نصب و تعمیر لوازم گاز سوز مطابق با استانداردهای کیفی و مطلوب یکی دیگر از راهکارهای پیشنهادی است که باید گفت پای نظارت در تمامی این حوزه‌ها، می‌لنگد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه