اخبار داغ

ده نکته درباره انتخابات پیش رو؛

فرصت تغییر به دست مردم، به نفع مردم

فرصت تغییر به دست مردم، به نفع مردم
انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی یکی از مهم ترین و راه گشا ترین انتخاب هایی خواهد بود که اگر با انتخاب آگاهانه و توام با شناخت شاخص های جهادی و انقلابی باشد قطعا ثمرات آن را مردم که همان انتخاب کنندگان هستند لمس خواهند کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ ثبت نام داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز شده اما تنور انتخابات فعلا داغ نیست و تب و تاب چندانی ندارد. از آنجایی که یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اولین انتخابات بعد از صدور بیانیه راهبردی و حکیمانه گام دوم انقلاب است ذکر چند نکته در این خصوص اهمیت مضاعفی دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

یکم: انتخابات یک اصل بنیادین در نظام جمهوری اسلامی و یک نعمت الهی برای مردمی که تا قبل از انقلاب اسلامی استبداد، استعمار و استثمار را تجربه کرده  و هیچ گونه حق انتخاب نداشتند است لذا نباید نعمت گزینش حکمران، مدیران و مسئولان توسط مردم را نادیده بگیریم و از دست بدهیم. حق انتخاب جزء ذات طبیعی انسان هاست و هیچ کس با هیچ بهانه ای نمی تواند این حق را از مردم سلب کند.

,

دوم: انتخابات، واقعا احترام به راى مردم است؛ احترام به تشخیص مردم است. جمهوری اسلامی بر خلاف نظام های دموکراتیک غربی در عمل ثابت کرده که برای انتخاب مردم احترام قائل بوده و برای مصونیت از جمهوریت نظام با هیچ احدی عقد اخوت نبسته است و در تایید این ادعا می توان به انتخابات سال ۸۸ و حتی در سال های قبل اشاره کرد که نظام اسلامی و سکاندار و علمدار آن، مقام معظم رهبری برای دفاع از آرای اکثریت و جمهوریت نظام اسلامی در برابر زیاده طلبی های و شورش اشراف ایستاده است.دفاع از یکی از پایه های نظام اسلامی همواره در بیانات امامین انقلاب به کرات مشاهده شده است و رهبر انقلاب به انتخاب مردم و جمهوری اسلامی اعتقاد راسخ دارد و با جان و دل مردم سالاری دینی را پذیرفته است.

,

سوم: صندوق رای به گفته تمامی فعالین سیاسی در کشور محل گزینش و انتخاب است و مردم برای دست یافتن به مطالبات خود باید از طریق انتخابات شورای شهر، مجلس، ریاست جمهوری و … که سازوکار آن در قانون به صراحت عنوان شده است اعتراض و انتقاد خود را بیان کنند و مردم به عنوان ولی نعمتان حکومت حق پیگیری مطالبه و اعتراض به مسائل و موضوعات را دارند.

,

چهارم: باید اعتراض را از آشوب تفکیک کنیم. بعد از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت ما شاهد نگرانی، ناراحتی و حتی اعتراض بخش از مردم بودیم اما به دلایلی این اعتراض به آشوب تبدیل شد که جای بررسی و تامل دارد اما چرا در طول ۴۰ سال اخیر محلی برای بیان مطالبات و اعتراضات مردم نسبت به سیاست و مسائل مختلف نداشته ایم در حالی که قانون به صراحت حق اعتراض و تجمع را با شرایطی به رسمیت می شناسد و اصل ۲۷ قانون اساسی می گوید: « تشکیل اجتماعات و راه پیمایی ها، بدون حمل سلاح ، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است .» علی حال بهترین شیوه برای اعتراض به سیاست ها و اعتراض مسیرش در انتخاب است، اگر به سیاستی، فردی، دیدگاهی و تفکری انتقاد و یا اعتراضی داریم بهترین شیوه و راهکار و قانونی ترین مسیر صندوق رای است نه کف خیابان!

,

پنجم: انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی یکی از مهم ترین و راه گشا ترین انتخاب هایی خواهد بود که اگر با انتخاب آگاهانه و توام با شناخت شاخص های جهادی و انقلابی باشد قطعا ثمرات آن را مردم لمس خواهند کرد. در شرایطی که ناکارآمدی دولت، مجلس و برخی دیگر از نهادهای انتخابی بر همگان آشکار شده اینک زمان کنش سیاسی آگاهانه و فعالانه است تا مردم نماینده ای که دارای سلامت اقتصادی، سیاسی و توان مدیریتی و کارامدی لازم را داراست را به عنوان وکیل خود انتخاب کنند. علاج ناکارامدی های افراد در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و معیشتی جز با مشارکت حداکثری و انتخاب صحیح میسر نخواهد بود.

,

ششم: به هیچ وجه نباید برای پیگیری مطالبات و رساندن صدای اعتراض خود، با صندوق رای قهر کینم چرا که مشارکت حداقلی مجلسی خنثی و وکیل الدوله ها را شکل خواهد داد که صرفا با اتکا به تبلیغات پر زرق و برق توانستند بر جایگاه نمایندگی تکیه کنند. برای رسیدن به شرایط بهتر و مطلوب‌تر باید صندوق را بهترین اهرم و موثرترین راهکار بدانیم.

,

هفتم: انتخابات پیش رو دو گروه انتخاب کننده و انتخاب شونده دارد. بعد از دوم اسفند هم مسئولیت پذیری تصمیم نمایندگان ملت نیز بر عهده انتخاب کننده و فرد منتخب است لذا نباید پایان رای گیری را اتمام وظیفه و کنش سیاسی خود بدانیم بلکه باید آغاز مطالبه گری از نمایندگان منتخب و پذیرش مسئولیت تصمیمات افراد منتخب و نتیجه انتخاب خود بدانیم. چرا که ما در گزینش این نمایندگان نقش اثر‌گذار و مستقیمی داریم. صندق رای محل بیان اعتراضات به سیاست های غیر کارشناسی شده و عدالت کش است.

,

هشتم: مشارکت سیاسی مستلزم داشتن اطلاعات و سواد سیاسی است و بدترین بی سوادی بی سوادی سیاسی است، چرا که هر تصمیم ما مستقیم یا غیر مستقیم بر کیفیت زندگی ما اثر می گذارد. تعیین کننده میزان رفاه، آسایش، آرامش در بعد شخصی و در بعد اجتماعی و کلان نیز تعیین‌کننده پیشرفت کشور در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است. بدون تفکر، تأمل و بدون پشتوانه انتخاب نکنیم.

,

نهم: درمان هر دردی درمانگر خود را می‌طلبد، بیمار را پزشک معالجه می کند، ماشین را تعمیر کار! پس چه کسی می تواند مشکلات واقعی و نه ساختگی و کاذب مردم را حل کند؟ آیا بازیگران سینما و تلویزیون و سلبریتی ها می توانند در حوزه مسائل سیاسی، اقتصادی نظر کارشناسی شده و صائبی داشته باشند؟ چرا سلبریتی های اجاره ای را به عنوان مرجع و الگوی سیاسی می پذیریم و به تبعیت از آن ها تکرار می کنیم؟

,

دهم: اعتراض و مطالبه‌گری راه قانونی دارد و قانون در این خصوص دوراندیشی کرده و راهکاری تدوین کرده اما به دلایلی از جمله کوتاهی دولت ها اجرا نشده است اما با وجود عدم اجرا بازهم راه همچنان مسدود نیست هرچند اعتراض جاده چند بانده نیست لیکن نه تنها برای پیگیری و مطالبه گری بن بستی وجود ندارد بلکه مطالبه از نمایندگان یکی از شیوه‌های اعتراض و رساندن صدای مردم است و به تعبیر بهتر مطالبه گری را باید به گفتمان غالب جامعه تبدیل کنیم  تا هم مردم وارد میدان مطالبه شوند و هم مسئول خود را موظف به ارائه گزارش و پیگیری مطالبات مردم بداند. لذا ساختار نظارتی و تقنینی می تواند راه حل مسالمت‌آمیز، موفق و البته موثر باشد.

,

بنابراین برای اصلاح شیوه حکمرانی دولتمردان و برگرداندن مجلس به راس امور و همچنین برای ترمیم ایرادات و اشکالات قانونی و ساختاری کشور باید با مشارکت حداکثری به عرصه انتخابات وارد شویم تا بتوانیم مجلسی در تراز انقلاب محقق کنیم تا مطالبات واقعی ملت در خانه ملت پیگیری و رتق و فتق شود. مجلس انقلابی، توانمند، جهادی و گره گشا با آراء مردم آگاه، بصیر و در صحنه شکل می گیرد، با مجلس قدرتمند دولت قدرتمندی خوهیم داشت که لازمه این امر مهم و ضروری انتخاب نمایندگانی است که جدای از باند ثروت، قدرت باشند و بدون نگاه منفعت طلبانه و مسئولیت گریزانه، پیگیر مسائل و مشکلات مردم باشند. مجلس قوی و تراز انقلاب می‌تواند جلوی تصمیمات خلق الساعه و بدون برنامه و به دور از کارشناسی دولت را که در طول این چند سال به مردم لطمات و آسیب های جدی وارد کرده را بگیرد و ناکارآمدی و بی تدبیری دولت را به کارامدی و تدبیر تبدیل کند، این گوی و این میدان. انتخاب با مردم است.

,

امیر حسین حسینی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه