اخبار داغ

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران اعلام کرد

پایان مطالعات پروژه اتصال مترو تهران به مازندران

پایان مطالعات پروژه اتصال مترو تهران به مازندران
مدیرکل راه و شهرسازی مازندران سهمیه استان برای ساخت مسکن در طرح اقدام ملی را ۱۸ هزار واحد اعلام کرد و گفت: در گام نخست از 23 آذر سایت باز می‌شود و افراد می‌توانند ثبت نام خود را داشته باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، سید محمد نظری مدیرکل راه و شهرسازی مازندران مهمان این هفته پایگاه اطلاع رسانی بلاغ بود و ضمن بازدید از این رسانه با حضور در اتاق گفت‌وگو، به سوالات خبرنگار ما پاسخ داد که متن این گفت‌وگو را با محوریت پروژه‌های نیمه تمام و مسکن مهر و طرح ملی مسکن را می‌خوانید:
 
*طرح اقدام ملی مسکن آغاز شده، سهمیه استان در این طرح چه میزان است؟
 
در راستای فرمایشات رهبری و تاکیدات رئیس جمهور مبنی بر تامین مسکن اقشار جامعه، وزارت راه و شهرسازی طرحی را با نام اقدام ملی در دستور کار قرار داد تا دو سال آینده حداقل 400 هزار واحد مسکونی برای افرادی که مدنظر هستند ساخته شود در این راستا برای استان در این فاز 18 هزار واحد سهمیه‌ دیده شده است.
 
در گام نخست از 23 آذر سایت باز می‌شود و افراد می‌توانند ثبت نام خود را داشته باشند و پنج شرط در آن مدنظر است که اینکه سرپرست خانوار باشد، حداقل پنج سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا را داشته باشد، ظرفیت مالی در حد 30 میلیون تومان را داشته باشد که در هنگام ثبت نام بعد از اینکه شروطش تایید شد در یکی از حساب‌ها ذخیره می‌شود و اینکه بتواند وام یک میلیون و 200 هزار تومانی که برایش قسط در نظر گرفتند را در خود اظهاری اعلام کند که توان پرداخت دارد.
 
در حال حاضر 23 شهر که اراضی داشتیم را کاندیدا کردیم و در این طرح قرار دادیم و در فاز دوم هم مابقی شهرها و اراضی باید آماده شود چون بعضی از این زمین‌ها کاربری مسکونی نداشتند باید در کمیسیون ماده پنج و کارگروه‌های مغایرت‌ها رفته تا نسبت به تغییر کاربری اقدام کنیم.
 
در این طرح مکان‌هایی که مشخص شده غالبا در داخل شهر هستند و کلیه زیرساخت‌ها نظیر آب، برق، گاز و فاضلاب در مجاورت این زمین‌ها وجود دارد و در این بخش هم ما مشکلی متصور نیست.


 
تعداد واحدهایی هم که می‌سازیم از 20 واحد به بالا هستند و در حال حاضر سقف ما طبق زمینی که داریم 200 واحد است و مشکلاتی که گذشته در طرح‌هایی که وجود داشت با مطالعه‌ای که اتفاق افتاد به حداقل ممکن رسید و فعلا مانعی در این پروژه‌ها متصور نیستیم.
 
*پرونده مسکن مهر چه زمانی در استان بسته می‌شود؟
 
در مسکن مهر سه بخش پروژه را دسته بندی کردیم یک بخش مشکلات قانونی و قضایی هستند که باید مراجع قضایی رای دهند تا آن پروژه به کارش ادامه دهد، یک بخش پروژه‌های تعاونی بودند که بعضا دچار مشکل بودند که با تعاملی که با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان داشتیم بسیاری از این تعاونی‌ها تغییر مدیریت دادند و مدیرعامل آنها تغییر کرد و در جرگه کار اتفاق افتادند و بعضی از پروژه‌ها مربوط به پروژه‌های ما بودند که به صورت سه جانبه در حال کار بودیم که یک سری مشکلات خصوصا در نصب و ایجاد آسانسور و افزایش قیمت‌هایی که اتفاق افتاده بود دستورالعمل‌هایی را ابلاغ کردند که در این حوزه مشکل کاملا حل شده و وام به 45 میلیون تومان ارتقا پیدا کرده است و یک تعدادی از این واحدها فاقد متقاضی بودند که طبق بخش نامه‌ای که دست ما رسید شرط سکونت و سابقه پنج سال را برداشتند و ما از سراسر کشور ثبت نامی داشتیم و متقاضی‌ها تکمیل شدند و پروژه‌هایی که به این صورت هستند تا پایان سال تکمیل می‌شود.
 
پروژه‌هایی که به صورت تعاونی و دارای مشکلات قضایی هستند تا رای صادر نشود نمی‌توان اقدامی انجام داد و درخصوص مسکن مهر میارکلا از 2 هزار و 540 واحد 450 واحد دچار مشکل هستند که مراجع قضایی باید تعیین تکلیف کنند و مابقی مشکلاتشان حل شده است.
 
*مشکل زیرساخت‌های مسکن مهر میارکلا حل شده است؟


 
برابر قانون یک سوم سهم راه و شهرسازی بوده و دو سوم سهم دستگاه‌ها بوده و ما سهم خودمان را به نوبت در حال پرداخت هستیم، مشکل آب داشتند که کمتر از یک کیلومتر مانده تا به خط اصلی وصل شود، بحث فاضلاب هم به سیستم فاضلاب شهر جویبار وصل می‌شود.
 
*در حوادث رانندگی همه ساله راهنمایی و رانندگی بخشی از عامل را جاده معرفی می‌کند برای رفع این مشکل چه اقداماتی انجام شد؟
 
این بخش مربوط به راهداری است و برابر برنامه هر ساله باید پنج درصد این نقاط را کم کنیم اما آنچه به‌عنوان نقاط حادثه خیز مطرح است توسط نماینده راه و شهرسازی، نماینده راهداری و پلیس راه شناسایی شده و به شکل سالانه منابعی برای آن تعریف می‌کنند که یکی پس از دیگری در حال اجرا است.
 
گاها در غرب استان بریدگی‌های هم سطح بوده که دوربرگردان‌ها در حال انجام است یا در بسیاری از نقاط گلوگاهی بوده که با چهار خطه کردن و اصلاح دورها بخش اعظم مشکلات حل شده و مابقی هم در طول سال به شکل برنامه ریزی کارش در حال انجام است.
 
*چه میزان از خسارت سیل به بخش راه تامین شده است؟
 
خسارت سیل فقط مختص راه نیست و در تمام عرصه‌ها خسارت ایجاد می‌کند،  برآورد اولیه در سال گذشته 300 میلیارد تومان بوده است و مجددا در ماه گذشته سیلی در غرب استان داشتیم که مبلغی در حدود هشت میلیارد تومان در این بخش خسارت وارد کرد اما سرجمع اعتباری که داده شده بیشتر در بخش نگهداری بوده به اداره کل راهداری ابلاغ شده و مبالغ در حد نزدیک به 30 میلیارد تومان است و آنها پیمانکار گرفتند و کار را آغاز کردند و اینکه بگوییم چه زمانی مشکلاتشان به حداقل می‌رسد وابسته به منابع است و شرایط جامعه که این اعتبارات به شکل سنواتی در حال ابلاغ است و امیدواریم سهم مازندران به سرعت در اختیار قرار گیرد و با توجه به عملکردی که راه‌های استان دارند به شکل ویژه دیده شود.
 
* اتصال مترو تهران به مازندران صحت دارد؟
 
بله ، این پروژه مطالعاتش به صورت تکمیلی انجام شده است و در بحث اجرا باید برای آن منابعی تعریف شود و در ردیف اعتباری قرار گیرد و در زمانش درباره آن بحث کرد، فعلا مطالعاتش به صورت نهایی در حال انجام است.
 
* تاکنون چه مقدار تسهیلات در بخش بافت‌های فرسوده پرداخت شد؟
 
در بافت فرسوده حوزه بازآفرینی ما بسیار خوب ظاهر شد و در حال فعالیت است و بیش از 29 پروژه را در استان در حال کار کردن هستیم و اعتبار ریالی آن 75 میلیارد تومان است.



در حوزه بافت دو بخش تسهیلات داریم یک اینکه کسی که ساخت و ساز می‌کند در صدور پروانه از سوی شهرداری‌ها بین 50 تا 70 درصد به آنها تخفیف می‌دهند در حوزه نظام مهندسی هم بیش از 50 درصد تخفیف می‌دهند و وام‌هایی که به آنها تخصیص می‌دهند با بهره 9 درصد است و این آیتم‌های تشویقی را گذاشتند تا مردم پای کار بیایند و کمک کنند که بافت‌ها پایدارسازی و نوسازی شود و اراضی خرد و کوچک یکپارچه شوند و به صورت کلان بتوانند خدمات خود را ارائه و ایفای نقش کنند.
 
در حال حاضر سهمیه سال جاری ما پنج هزار و 800 واحد بوده است که تا امروز توانستیم وام در اختیار یک هزار 450 واحد قرار دهیم و یک تعداد هم در مرحله تکمیل پرونده هستند که با شهرداران و فرمانداران جلسه گذاشتیم که این اطلاع رسانی انجام شود و مردم از این تسهیلات استفاده کنند.


 *درباره پروژه‌های محور هراز چه خبر خوب دارید؟
 
تا پایان سال حدود 10 کیلومتر از این مسیر زیر بار ترافیکی می‌رود، مهمترین مشکل ما تونل بزرگ وانا بود که عملیات تکمیلی در حال اتمام است بعد آن یک پل بزرگ بوده که آن محدوده زیر بار ترافیک می‌رود و دو نقطه دیگر هم در بالا دست است که تا پایان سال به اتمام می‌رسد و پل بزرگ چهار دستگاه هم پیمانکار در حال فعالیت است و پیشرفت فیزیکی مناسبی هم دارد.
 
*چه تعداد پروژه نیمه کاره در حوزه راه و شهرسازی دارید؟
 
امسال هدف‌گذاری که کردیم پروژه محور ساری به تاکام است که تا پایان سال باید زیر بار ترافیک برود و به بهره برداری برسد، تقاطع هم سطح فریدونکنار باید تکمیل شود، اولویت دوم هم تقاطع هم سطح آمل است که تمام تلاش بر این است که تا پایان سال این را عملیاتی کنیم، الویت دیگر ما کمربندی بابل است که تقاطع همسطح ورودی آن از سمت قائم شهر است نیاز به جابجایی دوربرگردان وضع موجود دارد تا پیمانکار بتواند شمع کوبی را انجام دهد در این خصوص در آنجا نشست‌ها برگزار شد و مصوبات را گرفتیم و بزودی عملیات شمع کوبی این پروژه اتفاق می‌افتد، پروژه دیگر پل ورودی قائم شهر است که چندین جلسه گذاشتیم و شبکه برق جابجا شده و شبکه آب در حال جابجایی است و اگر این کار انجام شود عملیات شمع کوبی ادامه پیدا می‌کند و همین طور آزادی سازی زیرگذر شهید مهدوی انجام می‌شود.
 
در مجموع پروژه‌های استان نمی‌توان اعتبار خاصی گفت اما برای پروژه ساری به تاکام به 180 تا 200 میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است و تقاطع فریدونکنار هم نیاز به 10 میلیارد دیگر اعتبار نیاز دارد.
 
*مازندران سالانه با ارائه خدمات ملی نیازمند اعتبارات ملی بیشتر است در این رابطه اقدامی انجام شد؟
 
نشست‌های مختلفی در سازمان مدیریت انجام شد با نمایندگان هم صحبت کردیم و با توجه به اینکه ما در بخش آستانه تقدیم لایحه بودجه به مجلس هستیم از نمایندگان خواستیم به صورت جدی و فعال وارد عرصه شوند و آنچه که مازندران حقش است با توجه به تردد 10 درصد نسبت به کل استان‌ها و 3.5 برابر ظرفیتمان تردد جابجا می‌کنیم لازم است که اقداماتی داشته باشیم، هم با رئیس سازمان مدیریت جلسه برگزار کردیم و هم همکارانمان در وزارت‌خانه به شکل فعال حضور خوبی داشتند و امیدواریم آنچه حق استان است را بتوانیم بگیریم.
 



 
عملیات خاک شناسی حاکی از این بوده که عمق دو لایه سست بوده و مجدد بحث اکتشاف و کاوش را داشتند بعد از اینکه گراف‌ها بیرون امد روی عمق شمع‌ها بحث می‌کنند چون باید هم راه آهن را حفظ کنیم و هم جاده و آزمایشاتی که فرستادند عمق لایه نرم را یک مقدار با ارتفاع زیاد اعلام کردند و ناچار بودیم طول شمع را افزایش دهیم اما در مشاهدات عینی این موضوع ثابت نشد و دوباره آزمایشات را تکرار کردیم که عملیات اجرایی آغاز می‌شود.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
, *طرح اقدام ملی مسکن آغاز شده، سهمیه استان در این طرح چه میزان است؟,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
, *پرونده مسکن مهر چه زمانی در استان بسته می‌شود؟,
,
,
,
,
,
, *مشکل زیرساخت‌های مسکن مهر میارکلا حل شده است؟,
,
, ,
,
,
,
, *در حوادث رانندگی همه ساله راهنمایی و رانندگی بخشی از عامل را جاده معرفی می‌کند برای رفع این مشکل چه اقداماتی انجام شد؟,
,
,
,
,
,
, *چه میزان از خسارت سیل به بخش راه تامین شده است؟,
,
,
,
, * اتصال مترو تهران به مازندران صحت دارد؟,
,
,
,
, * تاکنون چه مقدار تسهیلات در بخش بافت‌های فرسوده پرداخت شد؟,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
, *درباره پروژه‌های محور هراز چه خبر خوب دارید؟,
,
,
,
, *چه تعداد پروژه نیمه کاره در حوزه راه و شهرسازی دارید؟,
,
,
,
,
,
, *مازندران سالانه با ارائه خدمات ملی نیازمند اعتبارات ملی بیشتر است در این رابطه اقدامی انجام شد؟,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه