اخبار داغ

گزارش/

شرط استانی در سامانه تشرف موجب افزایش قیمت قبض حج در خراسان جنوبی شد

شرط استانی در سامانه تشرف موجب افزایش قیمت قبض حج در خراسان جنوبی شد
شرط بومی و سکونت طرفین دراستان جهت واگذاری و دریافت قبض حج تمتع به دلیل عرضه کم و تقاضای زیاد در خراسان‌جنوبی منجر به افزایش قیمت قبض حج تمتع در این استان شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از خاورستان، حج فریضه‌ای است که بر افراد مستطیع واجب می‌شود و فرد مستطیع باید برای تشرف به حج ثبت‌نام کرده و سال‌ها در انتظار زیارت خانه خدا باشد.

سهمیه حج مطابق با قواعد سازمان همکاری‌های کنفرانس اسلامی متناسب با جمعیت هر کشور تعیین می‌شود که نسبت آن یک به هزار است. با این حساب سهم ایران از حج حدود 80 هزار حاجی می‌شود. با این وجود در چند سال اخیر ایران موفق شد 85 هزار زائر را به حج اعزام کند.

بعد از حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و حادثه منا که منجر به شهادت تعدادی زیادی از حجاج شد و با توجه به این‌که عربستان به وعده‌هایش در تأمین امنیت حجاج عمل نکرد، حجاج ایرانی در سال 1395 به مکه و مدینه اعزام نشدند.

ایران در سال 1396 نزدیک به 85 هزار زائر را در توافق با عربستان به این کشور راهی کرد. سازمان حج و زیارت برای سال 1397 اعزام 90 هزار زائر را درخواست کرده بود که عربستان به همان 85 هزار نفر رضایت داد. بنابراین سهیمه ایران با وجود وعده‌های عربستان در سه سال گذشته تغییری نکرده است؛ هر چند که عدد آن از نسبت جمعیت کشور بیشتر است اما وعده‌ها را جبران نمی‌کند.

حمید محمدی رئیس وقت سازمان حج و زیارت سال گذشته اعلام کرد "یک میلیون و 200 هزار ایرانی در نوبت حج تمتع قرار دارند" که با در نظر گرفتن سهمیه حج ایران در چند سال گذشته که بدون تغییر 85 هزار نفر بود اعزام تمام این زائران تقریبا 14 سال طول می‌کشد.

طبق بررسی در خبرها به نظر می‌رسد آخرین سالی که برای حج تمتع ثبت‌نام شده و بعد از آن ثبت‌نام صورت نگرفته سال 1386 بوده است. حال با توجه به این‌که فریضه حج بر افرادی که مستطیع هستند واجب می‌شود و در حال حاضر که ثبت‌نام برای حج انجام نشده و برخی مستطیع شدند واجدین شرایط سفر حج اقدام به خرید قبض حج تمتع می‌کنند و به دلیل ثابت بودن عرضه و بالا رفتن تقاضا میزان قیمت خرید قبض حج تمتع افزایش پیدا کرده است.

بعد از برگزاری حج در سال‌های 1396، 1397 و 1398 که در آرامش برگزار شد، اشتیاق زیارت خانه خدا در بین مشتاقان رو به فزونی گذاشته و این عمل باعث افزایش قیمت فیش حج تمتع در بازار آزاد شده است.

یکی از مسئولان دفاتر خدمات زیارتی در خراسان‌جنوبی در گفت‌و‌گو با خاورستان، اظهار کرد: سازمان حج و زیارت برای حذف دلالی‌ها سایتی را جهت واگذاری قبض حج تمتع راه‌اندازی کرده و چند گزینه برای شرایط واگذاری قبض حج تمتع از جمله (تعلق قبض به استان/ شهرستان آن مدیریت، بومی و سکونت طرفین در استان/ شهرستان، عدم معرفی و کارسازی مراتب از طریق واسطه و دلال ها، حضور طرفین در دفاتر زیارتی و ...) را لحاظ کرده است.

وی افزود: هدف از راه‌اندازی سایت و استانی بودن واگذاری و دریافت قبض حج تمتع حذف دلالی‌ها و کوتاه شدن مسیر دریافت قبض برای متقاضیان عنوان شده است.

این مسئول دفتر خدمات زیارتی با بیان اینکه به شدت با این بخش‌نامه جدید و شرایط بومی بودن برای واگذاری و دریافت قیض مخالف است، گفت: به نظر می‌رسد اقدام واگذاری قبض حج تمتع بر اساس گزینه استانی‌بودن طرفین، مناسب نیست و نه‌تنها باعث خواهد شد که دلالی‌ها حذف نشود بلکه این عمل باعث گران‌ترشدن حج برای زائران خراسان‌جنوبی می‌شود.

وی اظهار کرد: در استانی مانند تهران با توجه به زیاد بودن جمعیت طبیعی است که ثبت‌نام بیشتر باشد اما مشتاقان زیارت در استان تهران نسبت به جمعیتش از استان خراسان‌جنوبی کمتر است چراکه در حج سال گذشته خراسان‌جنوبی نهمین استان در تعداد زائر بود و جمعیت زائران خراسان‌جنوبی از زائران استان‌های گیلان، هرمزگان و بوشهر بسیار بیشتر بود به‌گونه‌ای‌که 17 کاروان از خراسان‌جنوبی به حج اعزام شد.

یکی ازمتاقاضیان دریافت قبض حج تمتع در استان که با افزایش قیمت بسیار زیاد قبض رو به رو شده در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: در خراسان‌جنوبی تعداد افرادی که فیش حج تمتع دارند بسیار کم هستند و دراین شرایط بر اساس عرضه کم و تقاضای زیاد شاهد افزایش قیمت فیش حج تمتع در استان هستیم.

وی با بیان اینکه بیش از 10 سال می‌شود ثبت‌نام برای حج تمتع انجام نشده، افزود: در این مدت عده‌ای از مردم مستطیع شده و شرایط رفتن به حج را دارند اما به دلیل عدم ثبت‌نام طی سال‌های گذشته اقدام به دریافت قبض حج تمتع کردند اما با توجه به قیمتی که برای قبض حج تمتع توسط واگذار کننده‌ها تعیین می‌شود فردی که تا قبل از این احساس مستطیع بودن داشته از استطاعت خارج می‌شود.

این منتقاضی بر کم بودن عرضه و زیاد بودن تقاضا در استان اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد در استان‌های بزرگ به دلیل زیاد بودن عرضه قیمت قبض حج تمتع از استانی خراسان‌جنوبی کمتر باشد.

ابوالفضل نوفرستی مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: سامانه برای افرادی که انتقال‌دهنده و گیرنده فیش حج تمتع هستند به نشانی http://tasharof.haj.ir طراحی شده است.

وی افزود: کسانی که به هر دلیلی دنبال این هستند که اولویت تشرف خود به حج را به شخص غیر واگذار کنند وارد این سامانه شده و بر اساس دستورالعمل سامانه اقدام می‌کنند.

مدیرحج و زیارت خراسان جنوبی بیان کرد: این سامانه به دلیل این‌که از سوءاستفاده دلال‌ها جلوگیری کند طراحی شده و گام مهمی برای جلوگیری از دلالی‌ها است.

نوفرستی عنوان کرد: فرد انتقال‌دهنده فیش با ورود به سامانه اولویت‌های واگذاری فیش خود را مطرح کرده و فرد گیرنده نیز فیشی که با اولویت‌های وی همخوانی دارد را درخواست می‌کند.

وی ادامه داد: از طریق سامانه دو طرف با یافتن شماره تماسی از یکدیگر زمانی را برای حضور در یک دفتر زیارتی در نظر گرفته و با حضور در دفتر زیارتی کار نقل و انتقال فیش انجام می‌شود.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی با بیان اینکه بحث واگذاری فیش در دفتر زیارتی بحث عرضه و تقاضا است، اظهار کرد: انتقال دهنده چون به پول نیاز دارد و می‌خواهد به پول برسد مبلغی را برای فیش تعیین می‌کند و گیرنده که می‌خواهد به فیش برسد در نهایت با قیمت تعیین‌شده موافقت کرده و با تفاهم بین طرفین، واگذاری فیش حج تمتع صورت می‌گیرد.

نوفرستی گفت: این خرید و فروش مانند خرید و فروش ماشین یا هر چیز دیگری است و اختیار قیمت به دست صاحب کالا است.

وی خاطرنشان کرد: البته واگذاری فیش ضوابطی دارد. مثلا فردی که می‌خواهد فیش خود را واگذار کند یکبار می‌تواند این کار را انجام دهد و برای دفعه دوم با محدودیت مواجه خواهد شد.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی بیان کرد: در سال‌های گذشته که نقل‌وانتقال فیش حج تمتع از سایر استان‌ها انجام می‌شد سامانه ذکر شده وجود نداشت و حال که سامانه راه‌اندازی شده رفت‌وآمدها حذف شده است.

نوفرستی تصریح کرد: بخش‌نامه توسط دفاتر زیارتی و سایت‌ها اطلاع‌رسانی و مطرح‌شده افرادی که می‌خواهند کار نقل‌وانتقال فیش را انجام دهند باید از طریق سامانه اقدام کنند.

بادآور می‌شود؛ طی روزهای اخیر که در خراسان جنوبی به سایت تشرف مراجعه کردیم برای استان هیچ فیشی جهت واگذاری در سایت تشرُف وجود نداشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،, خاورستان, خاورستان, ،,  حج فریضه‌ای است که بر افراد مستطیع واجب می‌شود و فرد مستطیع باید برای تشرف به حج ثبت‌نام کرده و سال‌ها در انتظار زیارت خانه خدا باشد.,
,
, سهمیه حج مطابق با قواعد سازمان همکاری‌های کنفرانس اسلامی متناسب با جمعیت هر کشور تعیین می‌شود که نسبت آن یک به هزار است. با این حساب سهم ایران از حج حدود 80 هزار حاجی می‌شود. با این وجود در چند سال اخیر ایران موفق شد 85 هزار زائر را به حج اعزام کند.,
,
, بعد از حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و حادثه منا که منجر به شهادت تعدادی زیادی از حجاج شد و با توجه به این‌که عربستان به وعده‌هایش در تأمین امنیت حجاج عمل نکرد، حجاج ایرانی در سال 1395 به مکه و مدینه اعزام نشدند.,
,
, ایران در سال 1396 نزدیک به 85 هزار زائر را در توافق با عربستان به این کشور راهی کرد. سازمان حج و زیارت برای سال 1397 اعزام 90 هزار زائر را درخواست کرده بود که عربستان به همان 85 هزار نفر رضایت داد. بنابراین سهیمه ایران با وجود وعده‌های عربستان در سه سال گذشته تغییری نکرده است؛ هر چند که عدد آن از نسبت جمعیت کشور بیشتر است اما وعده‌ها را جبران نمی‌کند.,
,
, حمید محمدی رئیس وقت سازمان حج و زیارت سال گذشته اعلام کرد "یک میلیون و 200 هزار ایرانی در نوبت حج تمتع قرار دارند" که با در نظر گرفتن سهمیه حج ایران در چند سال گذشته که بدون تغییر 85 هزار نفر بود اعزام تمام این زائران تقریبا 14 سال طول می‌کشد.,
,
, طبق بررسی در خبرها به نظر می‌رسد آخرین سالی که برای حج تمتع ثبت‌نام شده و بعد از آن ثبت‌نام صورت نگرفته سال 1386 بوده است. حال با توجه به این‌که فریضه حج بر افرادی که مستطیع هستند واجب می‌شود و در حال حاضر که ثبت‌نام برای حج انجام نشده و برخی مستطیع شدند واجدین شرایط سفر حج اقدام به خرید قبض حج تمتع می‌کنند و به دلیل ثابت بودن عرضه و بالا رفتن تقاضا میزان قیمت خرید قبض حج تمتع افزایش پیدا کرده است.,
,
, بعد از برگزاری حج در سال‌های 1396، 1397 و 1398 که در آرامش برگزار شد، اشتیاق زیارت خانه خدا در بین مشتاقان رو به فزونی گذاشته و این عمل باعث افزایش قیمت فیش حج تمتع در بازار آزاد شده است.,
,
, یکی از مسئولان دفاتر خدمات زیارتی در خراسان‌جنوبی در گفت‌و‌گو با , خاورستان, ، اظهار کرد: سازمان حج و زیارت برای حذف دلالی‌ها سایتی را جهت واگذاری قبض حج تمتع راه‌اندازی کرده و چند گزینه برای شرایط واگذاری قبض حج تمتع از جمله,  (تعلق قبض به استان/ شهرستان آن مدیریت، بومی و سکونت طرفین در استان/ شهرستان، عدم معرفی و کارسازی مراتب از طریق واسطه و دلال ها، حضور طرفین در دفاتر زیارتی و ...),  را لحاظ کرده است.,
,
, وی افزود: هدف از راه‌اندازی سایت و استانی بودن واگذاری و دریافت قبض حج تمتع حذف دلالی‌ها و کوتاه شدن مسیر دریافت قبض برای متقاضیان عنوان شده است.,
,
, این مسئول دفتر خدمات زیارتی با بیان اینکه به شدت با این بخش‌نامه جدید و شرایط بومی بودن برای واگذاری و دریافت قیض مخالف است، گفت: به نظر می‌رسد اقدام واگذاری قبض حج تمتع بر اساس گزینه استانی‌بودن طرفین، مناسب نیست و نه‌تنها باعث خواهد شد که دلالی‌ها حذف نشود بلکه این عمل باعث گران‌ترشدن حج برای زائران خراسان‌جنوبی می‌شود.,
,
, وی اظهار کرد: در استانی مانند تهران با توجه به زیاد بودن جمعیت طبیعی است که ثبت‌نام بیشتر باشد اما مشتاقان زیارت در استان تهران نسبت به جمعیتش از استان خراسان‌جنوبی کمتر است چراکه در حج سال گذشته خراسان‌جنوبی نهمین استان در تعداد زائر بود و جمعیت زائران خراسان‌جنوبی از زائران استان‌های گیلان، هرمزگان و بوشهر بسیار بیشتر بود به‌گونه‌ای‌که 17 کاروان از خراسان‌جنوبی به حج اعزام شد.,
,
, یکی ازمتاقاضیان دریافت قبض حج تمتع در استان که با افزایش قیمت بسیار زیاد قبض رو به رو شده در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: در خراسان‌جنوبی تعداد افرادی که فیش حج تمتع دارند بسیار کم هستند و دراین شرایط بر اساس عرضه کم و تقاضای زیاد شاهد افزایش قیمت فیش حج تمتع در استان هستیم.,
,
, وی با بیان اینکه بیش از 10 سال می‌شود ثبت‌نام برای حج تمتع انجام نشده، افزود: در این مدت عده‌ای از مردم مستطیع شده و شرایط رفتن به حج را دارند اما به دلیل عدم ثبت‌نام طی سال‌های گذشته اقدام به دریافت قبض حج تمتع کردند اما با توجه به قیمتی که برای قبض حج تمتع توسط واگذار کننده‌ها تعیین می‌شود فردی که تا قبل از این احساس مستطیع بودن داشته از استطاعت خارج می‌شود.,
,
, این منتقاضی بر کم بودن عرضه و زیاد بودن تقاضا در استان اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد در استان‌های بزرگ به دلیل زیاد بودن عرضه قیمت قبض حج تمتع از استانی خراسان‌جنوبی کمتر باشد.,
,
, ابوالفضل نوفرستی مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی نیز در این خصوص در گفت‌وگو با , خاورستان, ، اظهار کرد: سامانه برای افرادی که انتقال‌دهنده و گیرنده فیش حج تمتع هستند به نشانی http://tasharof.haj.ir طراحی شده است.,
,
, وی افزود: کسانی که به هر دلیلی دنبال این هستند که اولویت تشرف خود به حج را به شخص غیر واگذار کنند وارد این سامانه شده و بر اساس دستورالعمل سامانه اقدام می‌کنند.,
,
, مدیرحج و زیارت خراسان جنوبی بیان کرد: این سامانه به دلیل این‌که از سوءاستفاده دلال‌ها جلوگیری کند طراحی شده و گام مهمی برای جلوگیری از دلالی‌ها است.,
,
, نوفرستی عنوان کرد: فرد انتقال‌دهنده فیش با ورود به سامانه اولویت‌های واگذاری فیش خود را مطرح کرده و فرد گیرنده نیز فیشی که با اولویت‌های وی همخوانی دارد را درخواست می‌کند.,
,
, وی ادامه داد: از طریق سامانه دو طرف با یافتن شماره تماسی از یکدیگر زمانی را برای حضور در یک دفتر زیارتی در نظر گرفته و با حضور در دفتر زیارتی کار نقل و انتقال فیش انجام می‌شود.,
,
, مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی با بیان اینکه بحث واگذاری فیش در دفتر زیارتی بحث عرضه و تقاضا است، اظهار کرد: انتقال دهنده چون به پول نیاز دارد و می‌خواهد به پول برسد مبلغی را برای فیش تعیین می‌کند و گیرنده که می‌خواهد به فیش برسد در نهایت با قیمت تعیین‌شده موافقت کرده و با تفاهم بین طرفین، واگذاری فیش حج تمتع صورت می‌گیرد.,
,
, نوفرستی گفت: این خرید و فروش مانند خرید و فروش ماشین یا هر چیز دیگری است و اختیار قیمت به دست صاحب کالا است.,
,
, وی خاطرنشان کرد: البته واگذاری فیش ضوابطی دارد. مثلا فردی که می‌خواهد فیش خود را واگذار کند یکبار می‌تواند این کار را انجام دهد و برای دفعه دوم با محدودیت مواجه خواهد شد.,
,
, مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی بیان کرد: در سال‌های گذشته که نقل‌وانتقال فیش حج تمتع از سایر استان‌ها انجام می‌شد سامانه ذکر شده وجود نداشت و حال که سامانه راه‌اندازی شده رفت‌وآمدها حذف شده است.,
,
, نوفرستی تصریح کرد: بخش‌نامه توسط دفاتر زیارتی و سایت‌ها اطلاع‌رسانی و مطرح‌شده افرادی که می‌خواهند کار نقل‌وانتقال فیش را انجام دهند باید از طریق سامانه اقدام کنند.,
,
, بادآور می‌شود؛ طی روزهای اخیر که در خراسان جنوبی به سایت تشرف مراجعه کردیم برای استان هیچ فیشی جهت واگذاری در سایت تشرُف وجود نداشت.,

 

,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه