اخبار داغ

گزارش؛

شکوفایی استعدادهای معلولان در مراکز حرفه‌آموزی

شکوفایی استعدادهای معلولان در مراکز حرفه‌آموزی
معلولان دارای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های عظیم بالقوه‌ای هستند که این توانمندی‌ها در مراکز حرفه‌آموزی شکوفا می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، هرکدام از افراد جامعه دارای ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی است، معلولان نیز دارای ظرفیت‌های عظیم بالقوه‌ای هستند و می‌طلبد که زمینه‌سازی لازم برای تحقق ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این افراد در جامعه مهیا شود.

در کشور افراد شایسته و تأثیرگذاری داشته‌ایم که باوجود معلولیت‌های مختلف، در عرصه‌های گوناگون درخشیده‌اند، نقش معلولان در زمینه‌های مختلف نقش ویژه و اثرگذاری بوده است و باید تلاش کرد که از این ظرفیت و توانمندی برای پیشرفت کشور و استان بهره‌مند شویم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان,
,
,
محبت در وجود ما ایرانیان وجود دارد، انتظار می‌رود که این رابطه محبت و مودت بین اقشار مختلف جامعه به‌ویژه با معلولان بیشتر تقویت شود و یک پیوند همیشگی و ناگسستنی بین معلولان و اقشار مختلف جامعه ایجاد شود.
,
 
,
در خراسان‌جنوبی ۱۲ مرکز حرفه‌آموزی معلولان کم‌توان ذهنی بالای ۱۴ سال وجود دارد که به ۲۶۰ نفر معلول کمک می‌کند تا استعدادهای آن‌ها شکوفا شود.
,
 
,
به بهانه هفته جهانی معلولان به یکی از مراکز حرفه‌آموزی روزانه معلولان کم‌توان ذهنی در بیرجند سری زدیم تا از نزدیک با فعالیت‌های این مرکز آشنا شویم. مرکز توانبخشی و حرفه‌آموزی دختران خورشید یکی از مراکز خصوصی روزانه‌ است که از سال 1381 زیر نظر سازمان بهزیستی آغاز به کار کرده است تا خدمتی نوین به جامعه معلولان ذهنی ارائه دهد.
,
 
,
فهیمه هاتف‌فر مسئول فنی مرکز توانبخشی و حرفه‌آموزی دختران خورشید در این مرکز با ما همراه می‌شود و از فعالیت‌ها و هنرهایی که به این دختران آموزش داده می‌شود می‌گوید.
,
 
,
به همراه هاتف‌فر به یکی از این اتاق‌ها وارد می‌شویم. در این اتاق ۹ دختر کم‌توان ذهنی دور یک میز نشسته بودند.
,
 
,
مسئول فنی مرکز توانبخشی و حرفه‌آموزی دختران خورشید گفت: این دختران پایین‌ترین سطح هوشی را بین سایر دختران این مرکز دارند و توانایی صحبت‌کردن ندارند.
,
 
,
وی افزود: این دختران با کمک مربی از وسایل دورریختنی چیزهای زیبایی مانند تابلو و دستبند درست می‌کنند.
,
 
,
در ادامه به یکی دیگر از اتاق‌های این مرکز رفتیم که دور تا دور آن تابلوهای نقاشی بسیار زیبایی نصب شده بود. هاتف‌فر گفت: هنردرمانی یکی دیگر از سرگرمی‌های دختران این مرکز است که هفته‌ای ۲ روز در این اتاق انجام می‌شود و این دخترها با چند تکنیک ساده که مربی‌ به آن‌ها می‌آموزد این نقاشی‌های زیبا را خلق می‌کنند.
,
 
,
در اتاق دیگری چند دختر دور یک میز مشغول دوخت‌ودوز روی پارچه بودند. یک نفر گلدوزی و دیگری پته‌دوزی یا سرمه‌دوزی می‌کرد. در اتاق دیگر جمعی از دختران کم‌توان ذهنی مشغول ساختن زیورآلات هستند و در اتاق دیگری 6 نفر از دختران مشغول قالی‌بافی و توبافی بودند که از سطح هوشی بالاتری نسبت به سایر دختران این مرکز برخوردار بودند.
,
 
,
در این مرکز یک گلخانه کوچک وجود داشت که در آن انواع گل پرورش داده می‌شد و به فروش می‌رسید.
,
 
,
مسئول فنی مرکز توانبخشی و حرفه‌آموزی دختران خورشید گفت: دختران کم‌توان ذهنی از ساعت هشت صبح تا یک بعدازظهر در این مرکز نگهداری می‌شوند.
,
 
,
وی با اشاره به این‌که در این مرکز برای نگهداری دختران معلول هیچ هزینه‌ای از خانواده‌ها دریافت نمی‌شود و تمام هزینه‌ها توسط بهزیستی تأمین می‌شود، افزود: صنایع‌دستی تولیدشده توسط دختران این مرکز در نمایشگاه‌ها به نمایش گذاشته می‌شود و گاهی نیز به فروش می‌رسد.
,
 
,
هاتف‌فر با بیان این‌که در حال حاضر ۳۶ دختر کم‌توان ذهنی بالای ۱۵ سال از خدمات این مرکز بهره‌مند می‌شوند، تصریح کرد: دختران این مرکز هر روز یک میان وعده و نهار را در این مرکز میل می‌کنند.
,
 
,
مسئول فنی مرکز توانبخشی و حرفه‌آموزی دختران خورشید با اشاره به این‌که بعضی از این دختران این توانایی را پیدا کرده‌اند که می‌توانند در کارگاه‌های صنایع‌دستی کار کنند، افزود: از این مرکز نیز افرادی به کارگاه‌ها معرفی شده که در این کارگاه‌ها درآمدزایی دارند.
,
 
,
گفتنی است؛ ۲۳ هزار و ۶۰۹ معلول در خراسان جنوبی از خدمات بهزیستی برخوردار می‌شوند که از این تعداد ۶ هزار و ۶۲۹ نفر معلول ذهنی هستند و برای نگهداری هر فرد معلول در مراکز روزانه درجه یک ۵۲۰ هزار تومان و درجه ۲ به ازای هر نفر ۴۶۶ هزار تومان در ماه یارانه پرداخت می‌شود.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه