اخبار داغ

گزارش دانا از برنامه‌ریزی دولت روی فروش 1 میلیون بشکه نفت؛

بودجه‌ای که همچنان به نفت چسبیده است/ دود برنامه‌ریزی غیرواقع بینانه در چشم مردم

بودجه‌ای که همچنان به نفت چسبیده است/ دود برنامه‌ریزی غیرواقع بینانه در چشم مردم
عدد فروش نفت در سال گذشته 1 و نیم میلیون بشکه بود که امسال به یک میلیون بشکه تقلیل پیدا کرده است اگرچه بررسی این آمار روی کاغذ حاکی از کاهش فروش نفت است اما این رقم نشان می‌دهد که چسبندگی بودجه به نفت زیاد است.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اصلاح ساختار بودجه شاید یکی از مهمترین نکاتی باشد که در یک سال گذشته دولت و مجلس بارها ب ضرورت آن پی بردند؛ در شرایطی که بودجه سال 98 بسیار واقع بینانه و متکی به درآمدهای نفتی بسته شده بود، تحریم های همه جانبه و سخت گیرانه علیه ایران، بودجه سال 98 را با چالش هایی مواجه کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

فروش یک و نیم میلیون بشکه نفت ایران که در بودجه 98 پیش بینی شده بود یکباره افت شدیدی پیدا کرد و در مراحلی این رقم به کمتر از 500 هزار بشکه نفت نیز رسید و از همین جهت دولت در سال گذشته با کسری بودجه شدیدی مواجه شد.

,

این در حالی بود که کارشناسان از ابتدا تذکراتی راجع به بودجه غیرواقع بینانه دولت داده بودند؛ ویژگی مشترک بودجه های گذشته چسبندگی شدید آنها به نفت بود در حالی که در کشورهایی که نفت ندارند، بودجه بر اساس درآمدهای دیگر نظیر مالیات بسته می شود.

,

تذکرات مکرر رهبر انقلاب در ابتدای سال به دولت و مطالبه ایشان از مجلس و دولت برای اصلاح ساختار بودجه اگرچه بسیار دیر اما در نهایت ماه گذشته تا حدی اعمال شد؛ تا جایی که نوبخت اعلام کرد بودجه امسال را بر اساس عدم وابستگی به نفت و همچنین یک بودجه مقاومتی تدوین خواهند کرد.

,

رئیس جمهور در جلسه علنی مجلس بودجه سال 99 را «بودجه مقاومت» توصیف کرده بود اما بررسی ها نشان می دهد وابستگی به نفت با وجود ادامه تحریم ها همچنان در بودجه 99 دیده می شود.

,

بودجه ای که دولت به مجلس تقدیم کرد حاوی چند نکته کلیدی است نخست درآمد حاصل از فروش نفت است که در بودجه بر پایه یک میلیون بشکه در روز لحاظ شده است؛ نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه این نکته را در گفتگویی تایید کرده است.

,

 

,

فروش یک میلیون بشکه نفت؛ رویای خام دولت در بودجه 99

, فروش یک میلیون بشکه نفت؛ رویای خام دولت در بودجه 99, فروش یک میلیون بشکه نفت؛ رویای خام دولت در بودجه 99,

نوبخت با بیان اینکه، با فرض صادرات 1 میلیون بشکه نفت، با قیمت 50 دلار، نرخ تسعیر 4200 تومان برای هر دلار، درآمد ارزی 18.25 میلیارد دلار حاصل خواهد شد، گفت: درآمد ارزی صادرات گاز 4 میلیارد دلار بوده که جمع درآمد ارزی 22.25 میلیارد دلار خواهد بود.

, فرض صادرات 1 میلیون بشکه نفت, فرض صادرات 1 میلیون بشکه نفت,

اگرچه به گفته نوبخت قیمت 50 دلار در هر بشکه بدبینانه ترین حالت است اما طبیعی است فروش نفت در شرایط تحریمی به کشورهای دیگر با تخفیف هایی باید همراه باشد و در شرایط تحریم این رقم خوشبینانه نیز خواهد بود.

,

دولت خود نیز می داند که فروش یک میلیون بشکه محقق نخواهد شد به همین دلیل بر این اساس دولت پیشنهاد استفاده 45 هزار میلیارد تومانی از منابع نفتی را ارائه کرده است. در صورت کاهش درآمدهای نفتی، دولت پیشنهاد کرده تا ما به التفاوت از محل حساب ذخیره ارزی تامین شود.

,

 در شرایطی دولت رقم صادرات نفت را یک میلیون بشکه در نظر گرفته که در نگاه اول فروش این مقدار بشکه نفت غیرقابل قبول است؛ چرا که در سال جاری که یک سال تحریمی بود هم میزان فروش نفت ایران به کمتر از 500 هزار بشکه رسیده بود و این رقم تقریباً محقق نخواهد شد.

,

در همین راستا حیدر مستخدمین حسینی معاون اسبق وزیر اقتصاد و بانک مرکزی گفت: میزان صادرات نفت در حال حاضر 300 هزار بشکه در روز است بنابراین تعیین فروش یک میلیون بشکه نفت در روز برای بودجه سال آینده غیر واقعی است.

,

 

,

اصلاح ساختار بودجه برای 500 هزار بشکه نفت!

, اصلاح ساختار بودجه برای 500 هزار بشکه نفت!, اصلاح ساختار بودجه برای 500 هزار بشکه نفت!,

ایجاد درآمد به ویژه درآمد پایدار با توجه به نارسایی‌های اقتصاد ایران و وابستگی شدید آن به منبع ناپایداری مانند نفت از مهمترین دغدغه‌های کارشناسان بودجه است که در طرح سازمان برنامه برای اصلاح ساختار بودجه مورد توجه قرار گرفته بود.

,

اما دولت در حالی ادعای اصلاح ساختار بودجه و عدم وابستگی بودجه جدید به نفت را مطرح کرده است که همچنان میزان فروش نفت در بودجه سال 99 بالا در نظر گرفته شده است.

,

عدد فروش نفت در سال گذشته 1 و نیم میلیون بشکه بود که امسال به یک میلیون بشکه تقلیل پیدا کرده است اگرچه بررسی این آمار روی کاغذ حاکی از کاهش فروش نفت است اما این رقم نشان می‌دهد که چسبندگی بودجه به نفت زیاد است. به گفته نوبخت قرار است با فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت، درآمد ارزی 18.25 میلیارد دلار حاصل شود.

,

تعلل چند ماهه دولت برای تدوین پیش نویس اصلاح ساختار بودجه بارقه های امیدی به وجود آورده بود که دولت درگیر اصلاحات جدی در ساختار بودجه است اما با گذشت دو روز از انتشار لایحه بودجه سال 99 مشخص شده است که همچنان دولت امیدوار به خارج از کشور برای فروش نفت بوده و اصلاحات آن چنانی صورت نگرفته است.

,

دولت جبران کسری های بودجه خود را بیشتر از آنکه متوجه دستگاه ها کند به سمت مردم رفته و با افزایش قیمت بنزین اولین فشار بودجه ای را به مردم وارد کرد؛ در چنین شرایطی تعیین یک میلیون بشکه نفت در روز جهت صادرات برای سال آینده جای بس تامل دارد.

,

دود نگارش بودجه خوشبینانه و وابسته به نفت در نهایت به چشم مردم خواهد رفت چرا که به محض کاهش میزان فروش نفت، نرخ ارز دچار تلاطم شده و دولت ها آسان ترین راه برای جبران کسری بودجه یعنی افزایش نرخ ارز را در پیش می گیرند و فشار تورم حاصل از افزایش نرخ ها قشر متوسط را فقیر و فاصله طبقاتی را بیشتر می کند.

,

 

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه