اخبار داغ

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی:

فرهنگ کشورمان باید در چهارچوب ارزش‌های اسلامی بازسازی شود

فرهنگ کشورمان باید در چهارچوب ارزش‌های اسلامی بازسازی شود
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید فرهنگمان در چهارچوب ارزش های اسلامی بازسازی شود که این مباحث در مهندسی فرهنگی مطرح و نوشته شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن بنیانیان در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: زمانی که مفهوم فرهنگ به کار برده می شود، منظور اعتقادات و ارزش هایی است که زندگی روزمره مردم را تحت تأثیر قرار می دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه این اعتقادات، ارزش ها و الگوهای رفتاری در تمامی عرصه های زندگی تأثیر خاص خود را دارد، ابراز کرد: این مسئله از ارتباطات روزمره ما تا زمانی که تصمیمات اقتصادی می گیریم و یا پای صندوق رأی می رویم در انتخاب فرد تأثیر گذار است.

,

الگوهای رفتاری جامعه از دو منشأ به تدریج تغییر پیدا می کنند

, الگوهای رفتاری جامعه از دو منشأ به تدریج تغییر پیدا می کنند, الگوهای رفتاری جامعه از دو منشأ به تدریج تغییر پیدا می کنند,

وی ادامه داد: همان گونه که زمانی با فردی ارتباط برقرار می کنیم نحوه برخورد ما با آن فرد به جنس اعتقادات و ارزش هایی که در ذهن ما وجود دارد بر می گردد؛ بنابراین زمانی که مفهوم فرهنگ در ذهن فرد ایجاد می شود سراغ ابزارهای فرهنگی می رود.

,

بنیانیان با بیان اینکه  اعتقادات، ارزش ها و الگوهای رفتاری جامعه از دو منشأ به تدریج تغییر و تحول پیدا می کنند که این تغییر می تواند مثبت و یا منفی باشد، تصریح کرد: یک منشأ آن اقدامات آگاهانه ای است که روحانیون و مربیان تربیتی سازمان ها و نهادهای فرهنگی تلاش می کنند به نحوی بر اعتقادات، ارزش ها و رفتارهای مخاطبشان تأثیر گذار باشند که این یکی از عوامل تغییر دهنده فرهنگ جامعه است.

,

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: منشأ دیگر بزرگتر است و شامل تحولاتی است که به تدریج از بیرون وارد جامعه ما می شود، مانند ورود تکنولوژی های جدید همچون اینترنت، ماهواره و ... که این موارد با تغییر بر رفتارهای ما ارزش های جامعه را نیز تغییر می دهند و به طور طبیعی باورهای ما تأثیرات آن را می گیرند.

,

وی افزود: به عنوان مثال دانشگاه های مدرن نیاز جامعه ما هستند و بر همین اساس جامعه می پذیرد که زن و مرد درس بخوانند و زمانی که آنان درس می خوانند، شکل خانواده تغییر پیدا می کند و هر دو مشغول به کار می شوند، خانه سازی ها از ویلایی به آپارتمان مبدل می شود که این موارد بر رفتارهای ما تأثیرات مثبت و منفی دارد.

,

توسعه فناوری از بیرون مرزها سبب تحولات فرهنگی می‌شود

, توسعه فناوری از بیرون مرزها سبب تحولات فرهنگی می‌شود, توسعه فناوری از بیرون مرزها سبب تحولات فرهنگی می‌شود,

بنیانیان با بیان اینکه توسعه علم و فناوری از بیرون مرزها به داخل کشور سبب تغییر و تحولات فرهنگی می شود، عنوان کرد: در شرایط کنونی کشورمان علاوه بر مسائل یاد شده، دشمنان با تلاش آگاهانه ای برای تأثیر گذاری بر اعتقادات، ارزش ها و الگوهای رفتاری ما دارند تا با تخریب آنها بتوانند نظام جمهوری اسلامی ایران را ناتوان کنند.

,

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: دشمنان می خواهند کارآمدی نظام را به دست گیرند تا نظام جمهوری اسلامی ایران را از بین ببرند؛ نظامی که با استکبار جهانی درگیری روزمره پیدا کرده است و نظم جهانی را به ضرر سلطه گران بر هم می زند که اسم این اقدامات را تهاجم فرهنگی و جنگ نرم گذاشته اند.

,

وی اظهار کرد: در شرایط موجود ما از سه ناحیه تلاش های آگاهانه، تغییر و تحولات سیاسی، اقتصادی، علمی و فناوری و سبک زندگی و همچنین تلاش سازماندهی شده از سوی دشمن، فرهنگمان در حال تغییر و تحول است.

,

این مقام مسئول افزود: به طور طبیعی ساختارهای معمول که توسط مردم به عنوان نماینده انتخاب می شوند به دلیل آنکه عمر فعالیت این افراد چهار ساله است و بیشتر در جهت کسب رضایت توده مردم اقدام می کنند؛ در چنین شرایطی پیگیری مسائل بلند مدت در حوزه فرهنگ مورد غفلت قرار می گیرد و دغدغه های اقتصادی و نیازهای مادی به عنوان مسائل روزمره مجلسیان و به طور طبیعی دولت ها است.

,

ساماندهی جامعه در زمینه مسائل بلند مدت در حوزه فرهنگ در شورای عالی انقلاب فرهنگی

, ساماندهی جامعه در زمینه مسائل بلند مدت در حوزه فرهنگ در شورای عالی انقلاب فرهنگی, ساماندهی جامعه در زمینه مسائل بلند مدت در حوزه فرهنگ در شورای عالی انقلاب فرهنگی,

بنیانیان با تأکید بر اینکه می خواهیم تمدن جدیدی را بر اساس مبانی اسلامی پایه گذاری کنیم، گفت: بر همین اساس باید جایی باشد که در کنار مسائل بلند مدت، موارد کوتاه مدت را نیز مد نظر قرار دهد که ببیند بر اساس تحولات تدریجی، جامعه به چه سمتی می رود.

,

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر ما اراده داشته باشیم بر اساس اعتقادات، ارزش ها و الگوهای رفتاری خودمان زندگی متفاوتی را سازماندهی کنیم و سبک زندگی مان را مبتنی بر ارزش های خودمان بسازیم که این مسئله تمدن اسلامی است و نهادی باید برای این تحول سیاست گذاری کند.

,

این مقام مسئول اظهار کرد: سیاست گذاری به این معنا که راهکارهای کلان و کلی، حرکت وزارت خانه، سازمان های مختلف دولت ها را تسریع کند؛ طبیعتا جایی مانند آموزش و پرورش و آموزش عالی و جاهایی که تربیت نیروی انسانی دارند به دلیل نقش تربیت نیروی انسانی در این مسیر جایگاه ویژه ای دارند.

,

وی ابراز کرد: با وقوع انقلاب اسلامی قانون اساسی نوشته شد و حضرت امام خمینی و پس از ایشان مقام معظم رهبری به این مسئله توجه کردند که سران قوا و مدیران ارشد اجرایی جمع شوند تا در کنار حل مسائل روزمره اقتصادی، تأمین امنیت و ساماندهی جامعه به مسائل بلند مدت در حوزه فرهنگ توجه شود که چنین نیازی در قالب شورای عالی انقلاب فرهنگی تشخیص داده شد.

,

تمامی دستگاه‌ها برای تصمیمات مهم مدیریتی باید پیوست فرهنگی داشته باشند

, تمامی دستگاه‌ها برای تصمیمات مهم مدیریتی باید پیوست فرهنگی داشته باشند, تمامی دستگاه‌ها برای تصمیمات مهم مدیریتی باید پیوست فرهنگی داشته باشند,

بنیانیان افزود: طبیعتا هر ساله از شورای عالی انقلاب فرهنگی حمایت کرده اند و به دولتمردان توصیه کرده اند که سیاست های شورا را تبیین کنند؛ در مقاطع زمانی مختلف موضوعات متفاوتی اعم از مهندسی فرهنگی، تحول بنیادین نظام های آموزشی، اسلامی شدن دانشگاه‌ها، اصلاح سبک زندگی و .. را مطرح کرده اند.

,

 رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز برای هر کدام از انتظارات رهبری با کمک کارشناسان دبیرخانه اقدام به تدوین سند کرده است.

,

این مقام مسئول با اشاره به مصوبه مهندسی فرهنگی کشور عنوان کرد: بر اساس این مصوبه دستگاه های اجرائی موظف هستند که در حوزه مسائل فرهنگی به آن مراجعه کنند و در این سند برای دستگاه های فرهنگی مسئول که عنوان فرهنگی دارند وظایفی نوشته شده است و همچنین برای تمامی دستگاه های اقتصادی، سیاسی، قضائی و .. از جهت تأثیراتی که در تحولات فرهنگی کشور دارند توصیه هایی تدوین شده است که تمامی دستگاه ها موظفند برای تصمیمات مهم مدیریتی پیوست فرهنگی داشته باشند.

,

وی گفت: به عنوان مثال اگر طرحی برای مسکن در وزارت راه وشهرسازی پیش بینی می شود مانند مسکن اجتماعی و مهر باید پیوست فرهنگی برای آن تهیه شود و یا اگر مسئولان به این جمع بندی می رسند که قیمت بنزین را گران کنند تا درآمد حاصله را به اقشار برگردانند برای این طرح باید پیوست فرهنگی نوشته شود و آثار فرهنگی و اجتماعی آن مورد بررسی قرار گیرد تا آثار مثبت آن تقویت و برای آثار منفی آن راه حل پیش بینی شود.

,

فرهنگ کشورمان باید در چهارچوب ارزش های اسلامی بازسازی شود

, فرهنگ کشورمان باید در چهارچوب ارزش های اسلامی بازسازی شود , فرهنگ کشورمان باید در چهارچوب ارزش های اسلامی بازسازی شود ,

بنیانیان ادامه داد: با اقداماتی که انجام می‌شود باید فرهنگمان در چهارچوب ارزش های اسلامی بازسازی شود که این مباحث در مهندسی فرهنگی مطرح و نوشته شده است.

,

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان خاطر نشان کرد: کار شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست‌گذاری است که طبیعتاً توده مردم در جریان اقدامات آن قرار نمی‌گیرند؛ چرا که اقدامات اجرایی را باید نهادها و دستگاه‌های اجرائی انجام دهند؛ بنابراین شورا محل رفت و آمد کارشناسان ارشد و مدیران دستگاه‌های اجرایی است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه