اخبار داغ

گزارش دانا از 5 سال بی‌توجهی به حمل و نقل عمومی؛

باک‌ها خالی و حمل و نقل عمومی قفل شد

باک‌ها خالی و حمل و نقل عمومی قفل شد
با تعطیل شدن سهمیه بندی بنزین در خرداد ماه سال 94 تقریباً توسعه حمل و نقل عمومی و تخصیص عواید ناشی از کاهش مصرف برای این اقدام متوقف شد؛ آنچه که امروز در مترو اتفاق افتاده به خاطر اتمام سهمیه های سوختی است که در اختیار مردم بوده و به صورت طبیعی گرایش مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی را بالا برده است.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ این روزها شلوغی و ازدحام در وسایل حمل و نقل عمومی منجر به مشکلات زیادی برای مردم شده است تا جایی که دیروز ازدحام بی‌سابقه مسافران در مترو امام خمینی(ره) و دروازه دولت در خط یک متروی تهران سبب شد تا مسافران برای رسیدن به مقصد مترو را ترک کرده و با اتوبوس و تاکسی مسیر خود را ادامه بدهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ازدحام بی‌سابقه مسافران در مترو امام خمینی(ره) و دروازه دولت در خط یک متروی تهران سبب شد تا مسافران برای رسیدن به مقصد مترو را ترک کرده و با اتوبوس و تاکسی مسیر خود را ادامه بدهند.,

, ,

این ازدحام به شکلی بود که تأخیر یکی از قطارها سبب شد تا جمعیت به قدری در این ایستگاه‌ها زیاد شود که ورود مسافر به سکوی قطارها غیرممکن شد و برخی از مسافران به ناچار ایستگاه را ترک کردند.

,

از طرف دیگر با وجود تلاش‌های مأمورین مترو حمل و نقل مسافر در این خط به کندی صورت می گرفت.

,

بروز چنین شلوغی هایی قابل پیش بینی بود چرا که با افزایش قیمت بنزین در کنار سهمیه بندی و به دنبال آن افزایش قیمت تاکسی ها انتظار روی آوردن مردم به وسایل حمل و نقل عمومی وجود داشت. حتی در نخستین روزهای افزایش قیمت بنزین و با اعلام کاهش مصرف بنزین کارشناسان هشدار دادند که باید حمل و نقل عمومی توسعه بیشتری داشته باشد.

,

در همین راستا محمدی یک کارشناس حوزه انرژی گفته بود که 60 لیتر سهمیه برای مردم عادی کم نیست و لازمه آن همکاری دولت با مردم است که برای بهبود خدمات حمل و نقل عمومی و افزایش کیفیت و میزان آن تلاش کرده تا گرایش و تمایل مردم برای استفاده از این خدمات بیشتر شود.

,

وی همچنین تأکید کرد: دولت باید از بخشی که برای افزایش درآمدهای بودجه ای کشور ناشی از کاهش مصرف بنزین ایجاد شده، در راستای توسعه زیرساخت های حمل و نقل و عمومی نیز استفاده کند چرا که در شرایط فعلی مردم اگر بخواهند مصرف خود را کاهش بدهند لاجرم باید از حمل و نقل عمومی استفاده کنند که زیرساخت های کشور پاسخگوی نیاز مردم در بخش حمل و نقل عمومی نیست.

,

 

,

حمل و نقل عمومی؛ نکته مغفول در 5 سال گذشته

, حمل و نقل عمومی؛ نکته مغفول در 5 سال گذشته, حمل و نقل عمومی؛ نکته مغفول در 5 سال گذشته,

در سال 86  و با آغاز سهمیه بندی بنزین، توسعه حمل و نقل عمومی هم در دستور کار دولت قرار گرفت؛ طبیعتاً یکی از مشوق های مردم برای مصرف کمتر، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است به طوری که کمترین دردسر و هزینه را برای آنها به همراه داشته باشد.

,

در سال های 86 تا 94 و در خلال سهمیه بندی بنزین، واردات بنزین به شدت کاهش پیدا کرد از همین جهت یارانه ای که تا پیش از این صرف واردات بنزین می شد دیگر صرف توسعه حمل و نقل عمومی گسترش خطوط مترو، بی آرتی و تاکسی‌ها شد.

,

در ادامه این مسیر سهمیه بندی بنزین قرار بود کم کم با توسعه حمل و نقل عمومی و ارزان شدن آن سهمیه سوخت خودروهای شخصی کم و در نهایت به صفر برسد از طرف دیگر خودروهای لوکس و پر مصرف نیز موظف به پرداخت مالیات شوند.

,

 

,

حمل و نقل عمومی نصفه و نیمه که مردم را به دردسر انداخت

, حمل و نقل عمومی نصفه و نیمه که مردم را به دردسر انداخت, حمل و نقل عمومی نصفه و نیمه که مردم را به دردسر انداخت,

با تعطیل شدن سهمیه بندی بنزین در خرداد ماه سال 94 تقریباً توسعه حمل و نقل عمومی و تخصیص عواید ناشی از کاهش مصرف برای این اقدام متوقف شد؛ آنچه که امروز در مترو اتفاق افتاده به خاطر اتمام سهمیه های سوختی است که در اختیار مردم بوده و به صورت طبیعی گرایش مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی را بالا برده است.

,

اما نکته مهم این است که در چنین شرایطی همچنان سهم توسعه حمل و نقل عمومی در بودجه 99 از عواید ناشی از کاهش مصرف سوخت صفر بوده و این توسعه به درآمدهای متغیر نظیر اوراق و ... گره زده شده است.

,

با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال و افزایش استفاده مردم از حمل و نقل عمومی طبیعی است که اتفاقاتی نظیر ازدحام در مترو بیشتر شود و لازمه حل چنین مشکلاتی اضافه کردن وسایل حمل و نقل عمومی در خطوط است.

,

طبیعتاً بخشی از عواید ناشی از سهمیه بندی باید صرف توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه در کلان شهرها شود؛ حمل و نقل عمومی راحت و ارزان می تواند مردم را مجاب به استفاده از این سیستم کند و در دراز مدت حتی می توان سهمیه بنزین خودروها را حذف کرد چرا که مردم به راحتی می توانند حمل و نقل عمومی را بر استفاده از خودروی شخصی ترجیح بدهند.

,

 

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه