اخبار داغ

مدیرکل ارشاد مازندران:

فرهنگ بومی مازندران در معرض فراموشی است

فرهنگ بومی مازندران در معرض فراموشی است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: فرهنگ بومی استان در معرض تهدید فراموشی قرار گرفته است که اگر به همین ترتیب پیش رود نسل بعدی از فرهنگ بومی ما مطلع نخواهند بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، عباس زارع چهارشنبه شب در جلسه برگزاری ستاد برگزاری جشنواره استانی نوج  و رونمایی از پوستر این جشنواره در محل فرمانداری شهرستان سوادکوه به برگزاری چهارمین «جشنواره نوج» اشاره واظهار کرد:یکی از اهداف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری جشنواره‌هایی همچون «جشنواره نوج» ترویج فرهنگ بومی است.
 
وی با بیان اینکه فرهنگ بومی مازندران در معرض تهدید فراموشی قرار گرفته است که اگر به همین ترتیب پیش رود نسل بعدی از فرهنگ بومی ما مطلع نخواهند بود، افزود: اولویت نخست کاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآوری فرهنگ بومی است، رسالت ما این است که با برگزاری برنامه‌ها و جشنواره‌هایی باید مانع از فراموشی فرهنگ غنی مازندران شویم.
 
*احیا آیین‌هایی که رفته رفته به سمت فراموشی می‌رفت
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران با اشاره به برگزاری هفته مازندران در آبان ماه سال جاری خاطرنشان کرد: برای نخسین بار از  13 تیرماه، سیزده شو تا تولد نیما یوشیج را به عنوان هفته مازندران نامگذاری کردیم تا آیین‌هایی که رفته رفته به سمت فراموشی می‌رفت را دوباره احیا کنیم.
 
این مسئول با بیان اینکه جشنواره نوج در تقویم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ثبت و درج شده است، افزود:امسال با وجود مشکلات اقتصادی با مدیریت فرماندار شهرستان سوادکوه جشنواره نوج متفاوتی خواهیم داشت، این جشنواره با محوریت شعر آزاد برگزار می‌شود.
 
زارع به بخش‌های جشنواره  نوج اشاره و اظهار کرد: موضوع دفاع مقدس امسال در بخش ویژه گنجانده شد که با محوریت شهدای مدافع حرم و 8 سال دفاع مقدس است، سوادکوه دارای مشاهیر برجسته‌ای است که در سطح استان تاثیر گزار هستند، جغرافیای زبان و گویش طبری فقط مختص مازندران نیست و در بخش‌هایی از استان تهران، سمنان قزوین و... به نام گویش بزرگ طبری شناخته شده است.
 
وی یکی از برنامه های شاخص جشنواره نوچ امسال را دریافت آثار از استان‌های دیگر برشمرد و افزود: با گسترش جشنواره می‌توان برای سال‌های آینده آن را منطقه‌ای برگزار کرد.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران با تاکید براینکه علاقه ای به برگزاری جشنواره‌های پرهزینه نداریم، گفت:جشنواره نوج متفاوت از جشنواره دیگر است، این فقط جشنواره نیست بلکه یک سرمایه‌گذاری است، در این جشنواره فقط از چهره‌های تکراری استفاده نشود بلکه استعدادهای جدید را شناسایی و در جشنوراه معرفی کنیم خصوصاً چهره‌های نوجوان و جوان در اولویت‌ها قرار گیرند.
 
*فراموشی خرده‌فرهنگ‌ها و عناصر فرهنگی
 
سعید یزدانی در ادامه جلسه اظهار کرد: عدم شناسایی نیازهای فرهنگی خلا آن در جامعه حس می‌شود، با رشد سریع تکنولوژی خرده‌فرهنگ‌ها و عناصر فرهنگی خود را فراموش کردیم، موضوعات کلی فرهنگ بومی ازیاد رفته است.
 
وی با بیان اینکه شکاف عمیق بین نسل‌ها ایجاد شده است که سعی نکردیم این خلا فرهنگی را برطرف نماییم، افزود: بیگانه بودن با زبان و ادبیات یکدیگر یکی از عوامل شکاف بین نسل‌ها است، گاهی از شناسایی نسل‌های خود عاجز هستیم.
 
فرماندار شهرستان سوادکوه زبان و گویش را به عنوان شناسنامه یک قوم نام برد و گفت:زبان و گویش ما در بحران قرار دارد،زبان اولین وسیله ارتباطی در طول تاریخ است که اما امروز زبان ما دچار بحران شده است،به فزرندان خود یاد ندادیم با زبان محلی آشنا شوند.
 
*برگزاری جشنواره نوج در نیمه دوم اسفندماه سال جاری
 
این مسئول در پایان با اشاره به جشنواره نوج که به معنی جوانه زدن است گفت:هدف جشنواره نوج این است است که فرهنگی که درحال از بین رفتن است دوباره جوانه بزند و این کار فقط مختص فرهنگ و ارشاد نیست بلکه نیاز به تعامل و همیاری یک مجموعه است، برای نوج زدن مجدد نیاز به همکاری همه جانبه است، جشنواره نوج در نیمه دوم اسفندماه سال جاری در سوادکوه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
, *احیا آیین‌هایی که رفته رفته به سمت فراموشی می‌رفت,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, *فراموشی خرده‌فرهنگ‌ها و عناصر فرهنگی,
,
,
,
,
,
,
,
, *برگزاری جشنواره نوج در نیمه دوم اسفندماه سال جاری,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه