اخبار داغ

بررسی ایده اولیه سیاست های کلی توسعه روستایی

بررسی ایده اولیه سیاست های کلی توسعه روستایی
کمیته توسعه روستایی و عشایری کمیسیون زیربنایی و تولیدی دبیرخانه مجمع با موضوع ایده اولیه سیاست های کلی توسعه روستایی به ریاست سید مصطفی میرسلیم، تشکیل جلسه داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اداره کل روابط عمومی مجمع، ایده اولیه سیاست های کلی توسعه روستایی و عشایری در نشست روز شنبه 23 آذرماه 98 کمیته توسعه روستایی و عشایری با حضور دبیران کمیته های کمیسیون زیربنایی و تولیدی و کارشناسان دبیرخانه مجمع مورد بررسی قرار گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در ابتدای این نشست، آذرشب رئیس کمیته توسعه روستایی و عشایری با اشاره به اینکه گزارش های 75 دستگاه، در موضوع توسعه روستایی پایش شده و در کمیته علمی با پنج کارگروه، روند توسعه روستایی، آسیب شناسی شده است و با احسای چالش های راهبردی داخلی و استفاده از تجارب جهانی بررسی شده و ایده های نهایی، در ذیل 25 بند تدوین شده است.

,

وی گفت: محورهای پیشنهادی ایده اولیه سیاست های کلی توسعه روستایی و عشایری در پنج محور «نهادی-سیاسی»، «محیطی اکولوژیک»، «کالبدی فضایی»، «اقتصادی» و «فرهنگی – اجتماعی» تنظیم شده است.

,

 میرسلیم گفت: اگر در موضوع مشارکت روستاییان، بر آگاهی تاکید نشود، موفقیت چندانی به دست نخواهیم آورد. آگاهی های علمی و مهارتی و آموزش های دینی روستاییان باید مورد توجه سیاستگذاران باشد.

,

وی با تاکید بر موضوع ایمن سازی مسکن روستایی گفت: بازسازی روستاها نباید موجب دگرگونی بافت سنتی روستاها شود اما بهسازی مسکن روستایی و استفاده بهینه از انرژی، نظیر بهره گیری از انرژی خورشیدی و انرژی های تجدیدپذیر موضوعاتی هستند که باید مورد تاکید قرار گیرند.

,

رئیس کمیسیون زیربنایی و تولیدی دبیرخانه مجمع با اشاره به موضوع بازیابی هویت تاریخی و سنن و آئین های بومی در روستاها و عشایر گفت: باید رقابت سازنده در میان روستائیان در موضوع اثرگذاری ملی را تقویت کنیم، همچنین موضوع زندگی عشایری را باید در قالب این سیاست ها، باید تعیین تکلیف کنیم.

,

در ادامه پس از قرائت بندهای پیشنهادی، اعضای کمیته توسعه روستایی و عشایری، پیرامون آن به بحث و تبادل نظر پرداختند. سجاد افروغ نماینده کمیته محیط زیست دبیرخانه مجمع، از اهتمام متولیان تهیه پیش نویس سیاست های کلی توسعه روستایی، به موضوع محیط زیست و آمایش سرزمین بر اساس مشخصات اقلیمی قدردانی کرد. بیک محمدلو از کمیته توسعه دریامحور، ضمن برشمردن انتقادهایی برای ایده ی ارائه شده گفت: باید به جایگاه این سیاست کلی نسبت به سایر سیاست های کلی به ویژه سیاست های ابلاغی قانونگذاری اشاره می شد و در چارچوب یک نقشه جامع از سیاست ها نگاه می شد.

,

همچنین مرتضایی دبیر کمیته ی انرژی گفت: باید به نقطه غایت و هدف و مطلوب تهیه کنندگان این پیشنویس اشاره می شد. امیر عظیمی، دبیر کمیته حمایت از تولید ملی، صنعت معدن و فن آوری به برخی واژه گزینی ها در بندهای ایده ی اولیه سیاست های کلی اشاره کرد و گفت: جایگاه روستای هوشمند در جهان دیجیتال در این پیش نویس اشاره نشده است. خانم حق روستا دبیر کمیته شهرسازی، آمایش و مسکن گفت: متولی و نحوه اجرای این سیاست ها، مشخص نیست و باید در پیوست این سیاست ها به این موضوع اشاره شود. وی با تاکید بر الویت بندی در سیاست ها، گفت: در تنظیم این سیاست ها، ادبیات و شیوه نگارش سیاست ها در کمیسیون زیربنایی باید در نظر گرفته می شد.

,

در ادامه محسنی دبیر کمیته کشاورزی، آب و منابع طبیعی گفت: شایسته است که منظورمان را از توسعه ی روستایی به وضوح بیان کنیم تا دچار ناهمخوانی توسعه روستایی نشویم. باید تکلیف امور بخشی را در قبال توسعه روستایی که در سایر سیاست ها و قوانین آمده را مشخص کنیم. بحث تضمین درآمد مردم روستا، در توسعه روستا یک موضوع محوری است. در کشورهای توسعه یافته به ساماندهی نظام بازار محصولات روستایی و کشاورزی توجه ویژه ای شده است و لازم است ما رویکرد اصلی خودمان را در این سیاست ها، به طور شفاف بیان کنیم.

,

آذرشب در پایان با اشاره به فرایند تدوین ایده اولیه سیاست های کلی توسعه روستایی گفت: اگر بخواهیم همه مسائل را یکباره و یکجا حل کنیم، توفیقی نخواهیم داشت و باید به اولویت ها پرداخته شود. در این پیش نویس با محوریت انسان روستایی و عشایری، مسائل و چالش ها را دیده ایم و برای هر بند هدفگذاری و تعیین شاخص کرده ایم.

,

 قوام ملکی دبیر کمیته توسعه روستایی و عشایری، به جمع بندی مباحث و نکات مطرح شده در این نشست پرداخت و گفت: برای ارائه ایده اولیه، مباحث را به صورت مطول مطرح کردیم و با استفاده از آرای صاحبنظران تراز اول مباحث روستایی و 75 دستگاه متولی و مسئول به این بندها رسیده ایم. کارگروه های علمی تدوین این ایده ها، همه سیاست های کلی کشور اعم از کشاورزی، منابع آب و انرژی و جمعیت و ... را مورد بررسی قرار دادیم و با توجه به آسیب های عملکردهای دولت ها و نهادهای مختلف در دهه های اخیر، به این محورهای پیشنهادی رسیدیم.

,

در پایان میرسلیم، رئیس کمیسیون زیربنایی و تولیدی با اشاره به ضرورت تدوین مقدمه ای بر این ایده ها، بر ارائه پیوستی از شاخص های کلیدواژه های آن تاکید کرد.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه