اخبار داغ

بررسی ابعاد خروج آمریکا از منطقه در گفتگوی دانا با کارشناس مسائل خاورمیانه:

همه جریان های مختلف ملی عراق درصدد اخراج آمریکایی ها از کشورشان هستند

همه جریان های مختلف ملی عراق درصدد اخراج آمریکایی ها از کشورشان هستند
سیدجعفر رضوی به ابعاد خروج آمریکا از منطقه خاورمیانه اشاره کرد و گفت: در داخل عراق چه جریان شیعه و چه جریان سنی و حتی جریان های مختلف دیگر ملی عراق تلاش می کنند تا آمریکایی ها را از عراق اخراج کنند تا جایی که مصوبه خروج آمریکایی ها از خاک عراق در پارلمان این کشور تصویب و به قانون تبدیل شد.
[

«سیدجعفر رضوی»کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به اظهارات و تاکیدات مقامات لشکری کشور مبنی بر خروج آمریکا از منطقه خاورمیانه اظهار داشت: با توجه به فرمایشات رهبری و اتفاقاتی که در عراق افتاده است، به نظر می رسد که آمریکایی ها لاجرم باید از منطقه خارج شوند، البته خود آمریکایی ها پیش از این به این جمع بندی رسیده اند و این حرکت را تقریباً از سال 2018 آغاز کرده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی با بیان این که ماجرای شهادت سپهد قاسم سلیمانی و یارانش به خروج آمریکایی ها از منطقه سرعت می بخشد، گفت: کسانی مثل ترامپ که به دلایل مختلف تلاش می کنند خروجشان از منطقه را به تعویق بیاندازند یا این کار را فعلا انجام ندهند، بالاخره مجبور خواهند شد این کار را انجام دهند.

,

کارشناس مسائل خاورمیانه خاطر نشان کرد: آمریکایی ها از سال 2018 و 2019 بودجه خودشان را در سوریه صفر اعلام کردند و شاهد بودیم که ترامپ هم دو مرتبه خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را اعلام کرد.

,

رضوی تصریح کرد: مفهوم این مسئله این است که خود آمریکایی ها به این نتیجه رسیده اند که منطقه خاورمیانه و به خصوص مناطق بحرانی مثل سوریه و عراق جای آن ها نیست ور در واقع این مسئله بر اساس تحلیل مقامات نظامی آمریکایی ها است.

,

وی در تشریح وضعیت آمریکا در عراق اذعان داشت: وضعیت حضور آمریکایی ها در عراق متفاوت تر بود و علت آن این است که آمریکایی به دنبال منابع نفتی عراق هستند و به نوعی تلاش می کردند تا حضورشان در عراق دامنه دارتر باشد.

,

این کارشناس علت تلاش ترامپ برای به تعویق انداختن خروج آمریکایی ها از عراق را به دلیل مسائل اقتصادی دانست و افزود: آمریکایی ها آینده منطقه خاورمیانه را مثل گذشته برای خودشان خیلی پربار می دانستند و از طرفی چین و منطقه شرق آسیا را تهدید و چالش اولیه خودشان می دانشتند، به همین خاطر آمریکایی ها به این تحلیل رسیده بودند که طی یک دهه آینده از منطقه خارج شوند.

,

سیدجعفر رضوی به دلیل دیگری که باعث شد خروج آمریکا از منطقه به عقب بیوفتد اشاره کرد و گفت: اول صهیونیست ها بودند که تلاش می کردند حضور آمریکا را پر رنگ کنند تا در منطقه باقی بمانند، دوم ترامپ -که با لابی صهیونیستی و قدرت سرمایه داران یهودی آمریکا به راس کار آمد- بود که تلاش می کرد تا از منابع موجود در منطقه نهایت بهره را ببرد.

,

همه جریان های مختلف ملی عراق درصدد اخراج آمریکایی ها از کشورشان هستند

, همه جریان های مختلف ملی عراق درصدد اخراج آمریکایی ها از کشورشان هستند,

وی با تاکید بر این که شهادت سردار سلیمانی خروج آمریکا از منطقه را به پیش انداخت و قطعاً به پیش هم خواهد برد، ابراز کرد: عراقی ها از گذشته از زمان اشغال بخشی از خاک عراق توسط آمریکا یک قرارداد امنیتی بین عراق و آمریکا منعقد کردند و آن قرارداد هنوز هم باقی است.

,

کارشناس مسائل خاورمیانه در تشریح مفاد این معاهده عنوان کرد: این قرارداد امنیتی به گونه ای تنظیم شده بود که حضور آمریکایی ها در عراق را حفظ کند؛ در داخل عراق چه جریان شیعه و چه جریان سنی و حتی جریان های مختلف دیگر ملی عراق تلاش می کنند تا آمریکایی ها را از عراق اخراج کنند، اما هیچ حرکتی در داخل عراق صورت نگرفت.

,

رضوی اظهار داشت: اما امروز شاهد بودیم که بدون ذره ای شک و تردید در بین تمامی جریان های سیاسی عراق مصوبه خروج آمریکایی ها از خاک عراق در پارلمان این کشور تصویب و به قانون تبدیل شد؛ این نشانه همان پیش بینی ای هست که مقام معظم رهبری داشتند و نشان می دهد که ثمره خون سردار سلیمانی و یارانش این مهم را رقم می زند.

,

وی افزود: آمریکایی ها از سوریه تقریباً خارج شده اند و تعدادی از پایگاه هایی که در اختیار داشتند را به سوریه داده اند و حالا در داخل عراق هم برخی نیروهای اروپایی مثل آلمانی ها اعلام کرده اند که حاضرند نیروهای خودشان را از عراق خارج کنند. آن چیزی که از مابقی منطقه باقی می ماند یک تعدادی از هم پیمانان آمریکا مثل کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند که تعدادی پایگاه آمریکایی در آن کشورها مستقر است. دو مسئله وجود دارد که خروج آمریکایی ها را از آن پایگاه ها و از آن مناطق هم کلید می زند؛ اولین نکته این است که آمریکایی ها با ضربه ای که از ایران خوردند دیگر پایگاه هایشان در منطقه امنیت نخواهد داشت.

,

این کارشناس تصریح کرد: وقتی عین الاسد از ضربات ایران در امان نمی ماند و قبل از آن هم نیروهای مقاومت نیز اقداماتی داشتند و تلاش می کردند این پایگاه را به خطر بیاندازند؛ بر همین اساس آمریکایی ها بعد از این با چالش های زیادی مواجه خواهند شد که به نظر می رسد حتی اگر خودشان نخواهند پایگاه هایشان را جمع کنند، حتماً آن ها را کاهش و تقلیل خواهند داد.

,

رضوی در تشریح دومین نکته در خصوص لزوم خروج آمریکایی ها از منطقه گفت: نکته دیگری که وجود دارد این است که الان یک بحثی بین هم پیمانان آمریکا در منطقه در مورد اعتمادشان به آمریکا به وجود آمده است؛ زمانی که مخازن نفتی عربستان توسط انصارالله مورد هدف قرار گرفت و حملاتی که در فجیره انجام شد و آن ها ایران را متهم کردند و همچنین اتفاقات آرامکو، در همه این موارد آمریکایی ها موضع گیری به نفع عربستان و کشورهای هم پیمان خودشان انجام نداند و آمریکا در آن موقعیت و حتی در مسئله خاشقجی هیچ حمایتی نکرد که نهایتاً سعودی ها به این نتیجه رسیدند که آمریکای ها قابل اعتماد نیستند.

,

اعتراض مردمان کشورهای عربی هم پیمان آمریکا از نتایج خون شهدا و انقلاب اسلامی است

, اعتراض مردمان کشورهای عربی هم پیمان آمریکا از نتایج خون شهدا و انقلاب اسلامی است,

وی با بیان این که مردمان کشورهای های عربی هم پیمان آمریکا در صدد محکوم کردن حکومت های خودشان هستند، افزود: در حقیقت اعتراضات مردمان کشورهای عربی هم پیمان آمریکا، از نتایج خون شهدا و انتشار انقلاب اسلامی طی چهل سال حاکمیت انقلاب اسلامی است و همانطور که رهبری پیش بینی کردند به نظر می رسد طی 4 پنج سال آینده آمریکایی مجبور به ترک منطقه خواهند شد.

,

رضوی در پاسخ به این سوال که "واکنش احتمالی آمریکا برای عدم خروج شان از منطقه چه خواهد بود؟" گفت: واکنش هایی که آمریکایی ها نشان خواهند داد و متصور است، این است که فشارهای اقتصادی را افزایش خواهند داد. اخیراً هم تحریم های جدیدی را علیه کشور ایران اعمال کرده اند و این فشار اقتصادی همیشه در دستور کار دولت ترامپ است، چون ترامپ یک بازرگان است به همین دلیل نگاهش همیشه نگاه اقتصادی است.

,

وی به دیگر اقدامات و تحرکات احتمالی آمریکا در خصوص عدم خروج از منطقه اشاره کرد و گفت: شاید شاهد باشیم؛ احتمال دارد آمریکا جنگ های نیابتی و حملات غیر مستقیمی که نشود آمریکا را محکوم و متهم کرد را در دستور کار قرار دهد و احتمالاً بمب گذاری ها تشدید خواهد شد بویژه در عراق که برخی از هسته های حزب بعث در قالب داعش فعالیت دارند.

,

این کارشناس افزود: احتمال دارد آمریکایی ها در اقدامات بعدی خود حملات سایبری علیه سایت های معتبر ایرانی و سایت های نفتی و ... داشته باشند که در سال های گذشته نیز انواع ویروس ها و کرم های اینترنتی را وارد برخی سیستم های کشور کردند.

,

رضوی در پایان گفت: علاوه بر این آمریکایی ها نشان داده اند که همواره در عرصه بین الملل هم تلاش خواهند کرد فشارهایی را به ایران بیاورند و در همین حادثه هواپیمای اوکراینی هم تلاش می کنند تا در شورای امنیت اقداماتی علیه ایران انجام دهند و در دادگاه بین المللی کانادایی ها و اوکراینی ها را شارژ تا فشار حقوقی به ایران وارد کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه