اخبار داغ

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری مطرح کرد:

آمریکا و انگلیس نقش خونخواری را ایفا می کنند نه خونخواهی/ سفیر انگلیس یک عنصر نامطلوب است

آمریکا و انگلیس نقش خونخواری را ایفا می کنند نه خونخواهی/ سفیر انگلیس یک عنصر نامطلوب است
اسماعیلی گفت: اینها کسانی هستند که در سیل فروردین 98 حتی از رساندن کمک های مردمی و نهادهای بین المللی به مردم سیل زده ایران ممانعت کردند، اگر دوستدار ایران و ایرانی بودند این اقدامات جنایتکارانه را انجام نمی دادند.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سخنگوی قوه قضائیه با تسلیت ایام فاطمیه و شهادت سپهبد سلیمانی و همرزمانش، گفت: او قهرمان بین المللی مبارزه با تروریسم به ویژه تروریسم دولتی بود. خون ایشان و شهدای همرزمش روحیه انقلابی مجددی به جامعه ایران اسلامی بخشید. حضور بی نظیر و بی مانند مردم در تکریم و تعظیم و تشییع این شهیدان همایش قدرت و پایگاه مردمی نظام جمهوری اسلامی و نمایش انسجام و همدلی همه نیروهای انقلاب در برابر دشمن جنایتکار و تروریسم دولتی امریکا بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: مردمی که دشمنان قسم خورده نظام تمام تلاش خود را کردند تا آنها را از صحنه های انقلاب دور کنند اما خون به ناحق ریخته این شهیدان آنها را به میدان آورد. این حضور حماسی یک رزمایش بی نظیر  نظامی و مردمی در امتداد اربعین حسینی و یک رفراندوم بزرگ بود.

,

غلامحسین اسماعیلی ضمن تشکر مضاعف از سپاه پاسداران که در اولین فرصت نخستین گام را برداشت و بر چهره استکبار و ترامپ قمارباز سیلی سختی نواخت گفت: گام های بعدی توسط اعضای جبهه مقاومت برداشته خواهد شد و به حضور امریکایی ها در منطقه پایان می دهند.

,

وی با بیان اینکه مردم به خوبی می فهمند استکبار از حضور مردم و از سیلی سپاه ناراحت و عصبانی بوده و بدنبال بحران آفرینی است گفت: امروز توطئه اصلی جنگ نرم و تبلیغاتی است که هوشیاری مردم این توطئه را خنثی خواهد کرد.

,

اسماعیلی با خونخوار نامیدن امریکا و انگلیس گفت: اینها  خونخواه مردم ما نیستند و می‌خواهند انتقام بگیرند؛ اینها دلسوز ایران و ایرانی نیستند. آنها در سیل فروردین ۹۸ حتی از رساندن کمکهای بین المللی ممانعت کردند که اگر دوستدار ایرانی بودند این اقدام جنایتکارانه را انجام نمی دادند.

,

وی با اشاره سیل این روزها در استان سیستان و بلوچستان و شهرهای جنوبی کشور گفت: با ابلاغ رئیس قوه قضائیه مراجع قضایی مسؤول شدند در کنار مردم باشند و علل تشدید بارشها را بررسی کنند که امیدواریم با همراهی و همکاری همه دستگاه ها هرچه سریعتر گرفتاری مردم برطرف شود.

,

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص حضور سفیر انگلیس در اغتشاشات اخیر مقابل دانشگاه امیرکبیر و دستگیری وی گفت: بین اقدام اعتراضی و اقدام مغایر با امنیت ملی تفاوت قائل هستیم و از امنیت کشور کوتاه نمی آییم. در این موضوع تعارفی با هیچ کس حتی افراد دارای مصونیت دیپلماتیک نداریم؛ البته به قوانین بین‌المللی احترام می گذاریم اما احترام به کنوانسیون های بین المللی یک طرفه نیست.

,

وی ادامه داد:اینکه سفیر انگلیس به عنوان بالاترین مقام انگلیسی در کشور با حضور در تجمع غیر قانونی  فیلم و عکس تهیه کند، قابل قبول نیست، این فرد ابتدا خودش را معرفی نکرد و وقتی دید در مظان بازداشت است خودش را معرفی کرد. شیطنت و دروغ گویی از این بالاتر را از یک شخصیت دیپلماتیک را می توان شاهد بود؟ طبق کنوانسیون وین اگر شخصی در کشور پذیرنده چه دیپلمات و چه غیر دیپلمات عنصر غیر مطلوب باشد کشور مزبور می تواند به اخراج این عنصر اقدام کند. هم مردم و هم قواعد بین المللی انتظار اخراج سفیر انگلیس را دارند البته وزارت امور خارجه متولی است. ما به عنوان جامعه حقوقی برداشت مان این است که این فرد عنصر نامطلوب است.

,

اسماعیلی در رابطه با بررسی ابعاد حقوقی و قضایی سقوط هواپیما و گزارش ها و بازداشتی ها و تقدیر و تشکر از ستاد نیروهای مسلح و فرمانده هوافضا دارد که خاضعانه در برابر ملت حاضر شد و گزارش دقیق و جامعی داد گفت: از ابتدا کمیسیونهای تخصصی در ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل شده و ابعاد موضوع در حال بررسی است. همچنین سازمان قضایی نیروهای مسلح مامور شده که با بررسی ابعاد مختلف و بهره گیری از کارشناسان متخصص حوزه سایبری، جنگ الکترونیک و اطلاعات جعبه سیاه هواپیما و جمع آوری همه مدارک و مستندات موضوع بررسی شود. از افراد زیادی در این موضوع تحقیقات به عمل آمده و هر شب تیم های ما از سازمان قضایی نیروهای مسلح تا ساعت ۱۱شب مشغول تحقیق هستند.

,

وی افزود: در این بررسی ها چند محور مورد تاکید است: محور اول استیفای حقوق مادی و معنوی جانباختگان و خانواده های آنها است و محور دوم کشف حقیقت است  که همه نظریات مطروحه پس از بررسی اعلام نتیجه خواهد شد . محور سوم اجرای عدالت در این رسیدگی است.همچنین در این قصه بررسی خواهیم کرد که جنگ افروزی آمریکا به عنوان سبب این حادثه چه میزان نقش داشته است. افرادی در این خصوص  بازداشت شده اند.

,

سخنگوی قوه قضاییه اظهار داشت: در پرونده سکه ثامن با پیگیری های انجام شده و تشکیل دادگاه، حکم صادر شده اما قطعی نیست. در این پرونده متهم اصلی به ۱۵ سال حبس تعزیری و پرداخت بیش از ۳ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال ردمال در حق شکات و پرداخت یک هزار و ۱۲ میلیارد تومان در حق دولت به اتهام کلاهبرداری و پرداخت بیش از  ۹۹ میلیارد تومان هم بابت پولشویی محکوم شده است. این پرونده بیش از ۳۰۰ جلد داشت و پیش از این هم ۷۰۰ میلیارد تومان از متهم اموال شناسایی شده بود.

,

اسماعیلی با اشاره به اینکه قوه قضاییه در بازگشت اراضی به بیت‌المال نقش مهمی ایفا کرده گفت: بعد از سفر رئیس قوه قضاییه به استان آذربایجان شرقی و طرح پرونده‌های زمین خواری تنها در یک مورد بیش از ۳۰۲ هکتار از اراضی سهند به بیت المال بازگشت. در منطقه رودبار قصران سند دو قطعه زمین به ابعاد ۲۰۰ و ۳۰ هکتاری به نام دولت زده شد. در استان یزد ۱۰۰ هکتار از اراضی به دولت بازگشت و عناصر متخلف بازداشت و اراضی از ید زمین خواران خارج شده است.

,

وی بیان کرد: در ماجرای حمله به کلانتری شهر اهواز در آشوبهای آبان ماه که علاوه بر حمله مسلحانه و شهادت دو تن از سربازان و مجروح شدن تعدادی از آنها، معاندان بنا داشتند اقدام به ضبط فیلم و ارسال آن برای شبکه های ماهواره ای معاند داشتند که تعدادی دستگیر شده و هفته گذشته محاکمه شدند. در این پرونده ۳ نفر به اعدام و سایر متهمین به حبس ۱۰ تا ۱۵ سال حبس و یک نفر با تخفیف به ۵ سال حبس محکوم شدند.

,

سخنگوی قوه قضائیه درباره تخلفات انتخاباتی مجلس و رد صلاحیت برخی از افراد در ارتباط با محکومیت مالی آنها گفت: شورای نگهبان مرجع تأیید صلاحیت داوطلبان در مجلس است که هنوز فرایند رسیدگی تمام نشده و فرصت اعتراض وجود دارد؛ تعدادی از این افراد در محاکم قضایی پرونده دارند که تعداد آنها بالا نیست. البته تعدادی از نمایندگان رد صلاحیت شده پرونده قضایی ندارند.

,

وی اذعان داشت: در خصوص رسیدگی قضایی به ترور سپهبد سلیمانی با توجه به اقرار رسمی دولت آمریکا ترامپ و دولت در حوزه کیفری سه مرجع صالح برای رسیدگی به این موضوع وجود دارد مرجع اول دادگاه های کیفری جمهوری اسلامی است. مرجع دوم کشور عراق  به لحاظ محل وقوع است. مرجع سوم دیوان بین‌المللی کیفری لاهه است. بنای ما این است که در همه این مراجع علیه ارتش و دولت آمریکا و علیه ترامپ اعلام جرم کنیم و تشکیل پرونده دهیم.

,

اسماعیلی گفت: روند رسیدگی به پرونده اخلالگران ارزی به لحاظ اینکه کش و قوس برای رفع نواقص موجود در رسیدگی بین دادسرا و دادگاه هنوز به نتیجه نرسیده است اما بعد از رفع نقص و تکمیل تحقیقات اطلاع رسانی می‌شود. در خصوص پرونده ۱۸میلیاردی تخصیص ارز این پرونده خوب تبیین نشد؛ یکبار گفتند ۱۸ میلیارد گم شده و یکبارهم گفتند گم نشده است. برخی تعبیر بر باد رفتن این میزان ارز کردند و ما در این حوزه بخش‌هایی را بررسی کردیم. چه میزان تعهدات ارزی رفع شده است. البته بخشی مربوط به مسولان بانک مرکزی است که در حال رسیدگی هستیم.  باید گفت بخشی از تخصیص ها درست بوده و واقعا کالا وارد شده بود.

,

سخنگوی قوه قضاییه درباره آمار تعداد کشته شدگان اغتشاشات آبان ماه گفت: در رابطه با بازداشت شدگان ما مسئول هستیم و عدد را هم اعلام کردیم که البته این تعداد رفته رفته با غربالگری انجام گرفته این آمار رفته رفته کاهش یافت.‌ در رابطه با آمار جان باختگان نهاد متولی شورای امنیت است و بخشهایی از قوه قضاییه مربوط به این قضیه آمار داده است.

,

وی اظهار داشت: در مورد حمایت دستگاه قضا از واحد‌های تولیدی دستگاه قضا از بیش از ۵۰۰ واحد تولیدی حمایت و از تعطیلی واحد‌های زیادی جلوگیری کرده است. برخی معترض هستند که چرا برخی مدیران شرکت ها در پرونده‌‌های قضایی با لباس عادی در دادگاه شرکت می‌کنند، دلیل این اقدام این است که مدیران این شرکت‌ها بیرون از زندان باشند تا کارگران بیکار نشوند و در کنار آن به پرونده‌ها رسیدگی می‌کنیم، به عنوان مثال در کرمان یک شرکت تولید رب و یک شرکت فرآوری زیتون در معرض تعطیلی بودند که از آن جلوگیری شد. در هفت تپه برای جلوگیری از تعطیلی شرکت فرد را آزاد گذاشتیم تا کارگران شرکت بیکار نشوند.

,

اسماعیلی درباره لغو محکومیت بقایی و مشایی با توجه وضعیت جسمانی آنها گفت: محکومیت  این افراد در حال اجراست و درباره درمان آنها همانند سایر زندانیان  به تناسب از مرخصی استفاده می کنند و اتفاقی که به معنای آزادی آنها به معنای مختومه شدن پرونده نیفتاده است.

,

سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین پیگیری ها در رابطه با کیک های آلوده به قرص و بیان اینکه  هنوز تحقیقات ادامه دارد گفت: طبق آخرین بررسی ها واحدهای تولیدی ما هیچ نقشی در این ماجرا نداشتند. آلوده شدن بیش از پنجاه برند نشان از پروزه ای برای آسیب زدن به تولید اقتصادی کشور انجام گرفته است. با وجود اینکه در این پرونده حتی یک مورد و نمونه از سوی مسئولان امنیتی کشف نشده با این حال بررسی ها ادامه دارد.‌

,

اسماعیلی درخصوص حذف صفحات اینستاگرام شهروندان به علت انتشار تصاویر سردار شهید سلیمانی گفت: در این زمینه توسط وزارت ارشاد اقداماتی شده و وزارت ارتباطات نیز باید اقدامات لازم را انجام دهد چراکه از پهنای باند ایران استفاده کردند و ما این اقدام را محکوم می‌کنیم.

,

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که آیا تبعه خارجی به جز سفیر انگلیس در اغتشاشات اخیر بازداشت شده گفت: به غیر از سفیر انگلیس گزارشی از بازداشت تبعه خارجی نداشتیم. در حوادث اخیر عدد دقیق بازداشتی ها را نداشتم. عدد اولیه حدود سی نفر بودند اما عدد نهایی نیست.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه