اخبار داغ

دبیر اجرایی همایش کاربردهای فناوری نانو درصنایع:

ایران در حوزه ی فناوری نانو رتبه ی هفتم را در جهان داراست

ایران در حوزه ی فناوری نانو رتبه ی هفتم را در جهان داراست
دبیر اجرایی همایش کاربردهای فناوری نانو در علوم و صنایع گفت: فناوری نانو تقریبا از سال 82 وارد ایران شده و پیرامون آن بحث هایی انجام شده است ایران در حوزه ی فناوری نانو رتبه ی هفتم را در جهان در تولید علم دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مفاآنلاین در حاشیه همایش کاربردهای فناوری نانو در علوم و صنایع که در استان البرز بمناسبت هفته پژوهش، در محل سالن همایش اداره فرهنگ و ارشاد کرج برگزار گردید خبرنگار مفاآنلاین با زهرا خلج دبیراجرایی همایش گفتگویی انجام داد که در زیر می خوانید:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مفاآنلاین, کاربردهای فناوری نانو در علوم و صنایع, مفاآنلاین, مفاآنلاین,

ضمن معرفی خود ، مختصری از سوابق پژوهشی خودتان بفرمایید؟

, ضمن معرفی خود ، مختصری از سوابق پژوهشی خودتان بفرمایید؟, ضمن معرفی خود ، مختصری از سوابق پژوهشی خودتان بفرمایید؟,

زهرا خلج ، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس و مدیر نهاد ترویج فناوری نانو چکامه در استان البرز هستم.

,

لطفا رشته و مقطع تحصیلی خودتان را بفرمایید؟

, لطفا رشته و مقطع تحصیلی خودتان را بفرمایید؟, رشته و مقطع تحصیلی خودتان را بفرمایید؟,

دکتری فیزیک حالت جامد (نانوفناوری)

,

فناوری نانو چیست و درچه صنایعی کاربرد دارد ؟

, فناوری نانو چیست و درچه صنایعی کاربرد دارد ؟, فناوری نانو چیست و درچه صنایعی کاربرد دارد ؟,

فناوری نانو یک عصر جدید از تکنولوژی ، یا به بیان بهترپل ارتباطی بین علوم مختلف است. به عنوان یک مثال ساده، اگر ما تمامی رشته های دانشگاهی را به عنوان قلل مرتفع یک کوه فرض کنیم نانوفناوری پل ارتباطی است که این علوم را بهم وصل می کند. کاربردهای بسیار زیاد این فناوری دررشته های علوم پایه، فنی مهندسی و علوم پزشکی امروزه منجر به تحول عظیمی در حوزه صنعتی شده است و باعث شده این فناوری در عصر حاضر بسیار مورد توجه قرار بگیرد.به عنوان مثال در بحث پزشکی روی ساخت تجهیزات هوشمند مانند چاقوها با سختی بالا که خاصیت خود تمیز کنند گی دارند، در حوزه علوم دارویی و درمان بحث دارورسانی هدفمند و درمان سرطان مطرح است. در بحث علوم مهندسی می توان به پارچه های هوشمند در حوزه نساجی اشاره کنیم، پارچه های ضد چروک ،لباس های ضد بو و ضد عرق ،جوراب های نانویی که خاصیت آنتی باکتریال و ضد بو دارند.همچنین در حوزه ی مهندسی عمران ، معماری یا شهرسازی به رنگ های نانویی با خاصیت خود تمییز کنندگی، ساخت بتن های سبک با استحکام بالا وآسفالت های خود متراکم و… برخی از کاربردهای این فناوری در عصر حاضر می باشند.

,

فناوری نانو از چه سالی وارد ایران شده و به نظر شما عملکرد آن در ایران چقدر موفق بوده است؟

, فناوری نانو از چه سالی وارد ایران شده و به نظر شما عملکرد آن در ایران چقدر موفق بوده است؟, فناوری نانو از چه سالی وارد ایران شده و به نظر شما عملکرد آن در ایران چقدر موفق بوده است؟,

فناوری نانواز سالهای پیش در حوزه تحقیقاتی و در قالب طرحهای پژوهشی توسط محققین داخلی کار شده است اما به طور منسجم، تقریبا از سال 82 با تشکیل ستاد ویژه توسعه فناوری نانو کل کشور و تعریف یک سند راهبردی 10 ساله به صورت منسجم و با حمایت های دولتی به صورت فراگیر توسط محققین داخلی مورد توجه بیشتر قرار گرفته است. در حال حاضربا تلاش محققین و حمایتهای پژوهشی که از سوی ستاد نانو در حوزه این فناوری انجام شده خوشبختانه کشور عزیزمان به رتبه هفتم در جهان در تولید علم دست پیدا کرده است.

,

فناوری نانو در حوزه صنعتی در کشورمان در چه جایگاهی است؟

, فناوری نانو در حوزه صنعتی در کشورمان در چه جایگاهی است؟, فناوری نانو در حوزه صنعتی در کشورمان در چه جایگاهی است؟,

در حوزه صنایع هم فناوری نانو در ایران روند رو به رشد خوبی دارد .ستاد ویژه توسعه فناوری نانو کشوربا هدف ترویج علم نانو در بین تمامی اقشار جامعه، محصلین و دانشگاهیان سعی دارند تا با ارتقا دانش علمی و عمومی افراد هم به پیشبرد این علم در حوزه تحقیقاتی و هم اطلاع رسانی عمومی در حوزه بازارمصرف کمک کرده و زمینه رشد این فناوری را محیا کنند.

,

در این میان نقش نهادهای ترویجی فناوری نانوچیست؟

, در این میان نقش نهادهای ترویجی فناوری نانوچیست؟, در این میان نقش نهادهای ترویجی فناوری نانوچیست؟,

نهاد های ترویجی وظیفه اطلاع رسانی و تلاش برای گسترش و نشر این علم در حوزه آموزشی و تحقیقاتی به عهده دارند. در استان البرز با وجود تعداد زیادی دانشگاه و مراکز تحقیقاتی، ما در این حوزه یعنی فناوری نانو آمار خیلی منسجمی در سالهای قبل از سوی ستاد نانو نداشتیم. اما درسال گذشته به عنوان اولین سال ورود نهاد ترویج فناوری نانو چکامه توانستیم با همکاری دانشگاه ها، سمینار وکارگاه های تخصصی را برای دانشجویان و اساتید استان البرز برگزار کنیم و در نهایت این امرباعث شد در پایان مسابقه ملی چهارم، رتبه ملی اعلام شده از سوی ستاد نانو، برای استان البرز به رتبه پنجم در بین استانها و کسب رتبه چهارم این نهاد در بین حدودا 325 نهاد ثبت شده در کل کشور برسد، که فکر میکنم این یک موفقیت خوب برای استان البرز بوده است.

,

هفته پژوهش است در رابطه با فناوری نانو در هفته پژوهش بفرمایید ؟

, هفته پژوهش است در رابطه با فناوری نانو در هفته پژوهش بفرمایید ؟, هفته پژوهش است در رابطه با فناوری نانو در هفته پژوهش بفرمایید ؟,

هر بحث علمی مسلما با بحث پژوهش عجین است و نانو هم از این حوزه جدا نیست ، آمارها نشان می دهد خوشبختانه ما در حوزه ی پژوهشی در بحث فناوری نانو موفق بودیم. بالخصوص در حوزه پژوهش در چند سال اخیر با رویکردهای حمایتی ستاد نانو ازپژوهشگران و دانشگاهها،نتایج خوبی گرفته شده است.

,

علاقمندان رشته ی فناوری نانو به چه صورتی به این رشته ورود پیدا کنند ؟

, علاقمندان رشته ی فناوری نانو به چه صورتی به این رشته ورود پیدا کنند ؟, علاقمندان رشته ی فناوری نانو به چه صورتی به این رشته ورود پیدا کنند ؟,

اگر دانشجویان درمقطع کاردانی یا کارشناسی هستند می توانند با حمایت اساتیدشان پروژه های پژوهشی انجام دهند و دانش خودشان را با شرکت در کارگاههایی که از سوی ستاد نانو یا نهادهای ترویجی برگزار می شود ارتقا دهند. در مقاطع فوق لیسانس و دکتری در رشته های علوم پایه،فنی مهندسی و علوم پزشکی هم می توانند مستقیما پایان نامه هایشان را مرتبط با فناوری نانو اخذ کنند و یا به رشته های مهندسی فناوری نانو را در مقاطع ارشد و دکتری ورود پیدا کنند.

,

هفته پژوهش است چه توصیه ای برای پژوهشگران دارید.به نظر شما آیا پروژه های صنعتی زود بازده هستند یا دیربازده؟

, هفته پژوهش است چه توصیه ای برای پژوهشگران دارید.به نظر شما آیا پروژه های صنعتی زود بازده هستند یا دیربازده؟, هفته پژوهش است چه توصیه ای برای پژوهشگران دارید.به نظر شما آیا پروژه های صنعتی زود بازده هستند یا دیربازده؟,

طرح های پژوهش اگر روی برنامه ریزی هدفمند طرح ریزی شوند و وقتی نیاز صنعتی شناخته شده باشد وارتباط بین دانشگاه و صنایع برقرار باشد، مسلما می تواند زود بازده باشد. دانشگاهها ضعف هایی که در صنعت است را به عنوان پروژه های علمی در اختیار بگیرد و دسته بندی کند و در اختیار اساتید و دانشجویان قرار دهد و دانشجو به صورت هدفمند هدایت شود.اتفاقا در این صورت پژوهش می تواند زود بازده باشد. اما اگر پراکنده و به صورت مستقل پژوهش صورت بگیرد مسلما یک طرح پژوهشی دیربازده و در برخی مواقع بدون بازده خواهد بود که این کاملا به سیاست های برنامه ریزی دانشگاهها بستگی دارد که به امید خدا، بتواند تعامل مناسب بین صنعت و دانشگاه ایجاد شود.

,

انتهای پیام/ص

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه