اخبار داغ

صنایع دستی چوبی؛ نمادی از ذوق هنری کُردها / شاهکارهایی که از چوب خشک «ظریف » می‌شوند + تصویر

صنایع دستی چوبی؛ نمادی از ذوق هنری کُردها / شاهکارهایی که از چوب خشک «ظریف » می‌شوند  + تصویر
این روزها خیابان شهدا سنندج به یکی از مراکز اصلی عرضه صنایع دستی به ویژه نازک کاری روی چوب استان کردستان به شمار می رود...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، به گزارش خبرنگار آفتاب دل، صنایع دستی به عنوان بخشی از میراث فرهنگی و نمادی از نوع زندگی فرهنگی یک جامعه، همواره مورد توجه می باشد. به علت ویژگی زندگی سنتی در بسیاری از نقاط کردستان و عدم استیلای بخش صنعتی، هنوز صنایع دستی کردستان از لحاظ کیفیت و گستردگی در سطح کشور مطرح می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

, ,


یکی از این هنرهای زیبا و ماندگار که همواره به عنوان یکی از سوغات اصلی در استان کردستان مطرح است نازک کاری چوب و خراطی است که کارگاه های زیادی در این شهر مشغول به احیای این هنر زیبا و ماندگار هستند.

,
,

 

,

, ,


کردستان مهم ترین استان کشور و از  مهم ترین تولیدات صنایع دستی اش نازک کاری است. هنر نازک کاری ترکیب قطعات بسیار کوچک از انواع چوب های پرداخت شده طبیعی می باشد که با ظرافت خاص در کنار هم قرار گرفته و موجب به وجود آمدن قطعات بسیار ظریف چوبی همانند قلمدان و سایر محصولات می گردد. علاوه بر نازک کاری، اروسی سازی، منبت و معرق سنندج نیز از شهرت و اعتبار برخوردار است.

,
,

, ,


ساخت فرآورده های چوبی و نازک کاری در سنندج سابقه طولانی دارد و محصولات چوبی این شهر از قدیم الایام خواستاران فراوانی داشته است و این روزها خیابان شهدا سنندج به یکی از مراکز اصلی عرضه صنایع دستی به ویژه نازک کاری روی چوب استان کردستان به شمار می رود.

,
,

, ,


از مهمترین محصولاتی که با نازک کاری ساخته می شود می توان به تخته نرد، قلمدان، تخته شطرنج، قوطی سیگار، شیرینی خوری، کیف زنانه، جعبه و لوازم آرایش، سینی و بشقاب اشاره کرد.

,
,

 

,

, ,


اندیشه سالم، مهارت، ظرافت و زیبایی، ابتکار و سلیقه در نازک کاری سنندج حرف اول را می زند، گره های گردو و سنجد که بسیار زیبا و پر نقش اند در دستان ماهر و با ذوق هنرمندان سنندجی به هر صورت و شکلی که بخواهند در می آید.

,
,

, ,


علاوه بر مهارت استاد کاران سنندجی، تنوع و زیبایی گره های گردو و سنجد باعث زیبایی دو چندان این محصولات شده است. نازک کاری در سنندج حدود یک قرن و نیم سابقه دارد و به گفته استادکاران نازک کار ، بانی و بنیانگذار این هنر زیبا در سنندج استاد نعمت الله نعمتیان پدر مرحوم استاد حاج مجید نعمتیان بوده است.

,
,

 

,

, ,


در کنار نازک کاری روی چوب، منبت کاری چوب در کردستان از قدیم رواج داشته است و درهای چوبی در کردستان و برخی از روستاهای آن که به جای مانده متعلق به دوران صفوی است که دارای کنده کاری های دقیق و به صورت گل و کتیبه های گوناگون است.

,
,

, ,


منبت کاری هایی که بر در امامزاده ها و مشایخ انجام شده باقی مانده است بسیار با ارزش است و امروز هم منبت کاران کُرد در کردستان به کار خود ادامه می دهند و منبت کاری رواج کامل دارد.

,
,

, ,


اکنون در سنندج معروفترین و زبردست ترین منبت کاران در کارگاه های خود مشغول به کار هستند و همراه با سبک های جدید که آن را ابداع کرده اند، ابتکار خود را محفوظ داشته اند.

,
,

, ,

, ,

عکس از الهام امی

,


انتهای پیام/

,
,

 

,


 

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه