printlogo


کد خبر: 1552077تاریخ: 1398/09/13 10:32
بازار خارجی فرش ایرانی زیر تیغ جولان دلالان
به‌مناسبت روز جهانی معلولان مطرح شد؛
بازار خارجی فرش ایرانی زیر تیغ جولان دلالان
معصومه درگاهی، هنرمند معلول البرزی گفت: نبود شبکه تهیه و توزیع مواد اولیه باعث تشدید دلال بازی در بازار فرش دستبافت ایرانی شده و این امر به مرور زمان کاهش کیفیت تولیدات فرش و از دست رفتن بازارهای خارجی و داخلی را به دنبال داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از "تیتریکمعصومه درگاهی از هنرمندان معلول استان البرز که 5 سالی است به هنر قالیبافی مشغول است و از این راه امرار معاش می کند، او آموزش های قالیبافی را در بهزیستی می گذارند و پس از گذراندن دوره ها با حمایت های خوب مربی آموزشش کار قالیبافی را ابتدا در خانه و سپس در کارگاه مربی اش ادامه می دهد.

وی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: مهمترین مشکل هنرمندان معلول استان البرز عدم حمایت است اینکه ما صفر تا صد کار را خودمان انجام می دهیم و برای فروش آثار نیازمند حمایت های حداقلی بهزیستی و ارگانهایی مثل استانداری و ... هستیم اما همیشه در روز جهانی معلولان قولهایی از طرف مسئولین به ما داده می شود و در حد حرف باقی می ماند.

درگاهی به گرانی مواد لازم برای فرشبافی اشاره کرد و ادامه داد: به قدری ملزومات قالیبافی گران شده است که واقعا پس از اتمام کار و فروش قیمت تمام شده بالا در می آید و یک سود حداقلی نصیب هنرمند می شود.

این هنرمند وضعیت هنر قالیبافی در استان را عالی ارزیابی کرد و افزود: صنعت فرش دستبافت اگرچه با فرهنگ و هنر ایرانی عجین شده است ولی کمتر در خانه ای فرش دستبافت دیده می شود.متاسفانه اکثر مردم استان برای خرید فرش از فرش ماشینی استفاده می کنند و قدر و منزلت هنر فرش دستی برایشان ملموس نیست و خیلی محدود افراد از تابلو فرش های دستی برای تزئین خانه هایشان استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه دلالان؛ کمر هنرمندان فرشباف را شکسته اند، تصریح کرد: بازار فرش ایرانی در حال حاضر در دست دلالان و واسطه‌ ها است و به جرات می‌ توان گفت که در حال حاضر دستمزدی که برای بافندگان فرش دستباف خصوصا فرش ابریشم پرداخت می‌ شود به هیچ وجه قیمت واقعی زحمات آن‌ ها نیست.

درگاهی تاکید کرد: نبود شبکه تهیه و توزیع مواد اولیه باعث تشدید دلال بازی در بازار فرش دستبافت ایرانی شده و این امر به مرور زمان کاهش کیفیت تولیدات فرش و از دست رفتن بازارهای خارجی و داخلی را به دنبال داشته است.

 

 

این هنرمند سلیقه شناسی و بازارشناسی را یکی از مولفه های مهم در رونق صنعت فرش دانست و گفت: امروزه با الکترونیکی شدن تجارت نیز گسترش ارتباطات بازاریابی سلیقه یابی اهمیت بیشتری به خود گرفته و از این رو باید در این مورد کارهای تخصصی انجام گیرد.

وی با تاکید بر اینکه نقشه فرش های دستبافت نیازمند تغییرات اساسی است، افزود: امروز نقشه فرش هایی که مصرف کننده از آن استقبال می کند با فرش هایی که در گذشته بوده متفاوت است. اما از آنجایی که بافندهای ما مشکل دارند، نقشه های قدیمی را می بافند و در بازار برای فروش با مشکل مواجه می شوند.

درگاهی تاکید کرد: ما در دنیا در زمینه فرش دستبافت حرف اول را می زنیم بنابراین باید سعی کنیم متناسب با پیشرفت تکنولوژی بازاریابی مان را بروز، نقشه های فرش هایمان را جدید، بازار فرش مان را با حذف واسطه ها و حمایت از بافنده رونق دهیم.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: من با داشتن یک مربی خوب و دلسوز در قالیبافی رشد کردم و آموختم آرزو می کنم مثل مربی ام شوم و بتوانم تمام بچه های معلول را با وجود اینکه مشکل مالی دارند با آموزش هنر حمایت کنم و به خود کفایی برسانم نه اینکه با دادن پول آنها را کوچک و گدا کنم.

انتهای پیام/


لینک مطلب: https://www.dana.ir/News/1552077.html