printlogo


کد خبر: 1724819تاریخ: 1400/01/26 10:49
اصول تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان
کارشناس ارشد تغذیه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تشریح کرد؛
اصول تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان
بتول فرهبد گفت: تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به ویروس کووید ۱۹ را دارد، آنچه در این امر مهم و دخیل است رعایت سبک تغذیه درست در وعده های غذایی است وعده سحری و دو وعده افطار و شام وعده های اصلی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بتول فرهبد کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گو با راه آرمان؛گفت: تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به ویروس کووید ۱۹ را دارد، آنچه در این امر مهم و دخیل است رعایت سبک تغذیه درست در وعده های غذایی است وعده سحری و دو وعده افطار و شام وعده های اصلی می باشد . به ویژه افرادی که در طول روز فعالیت بیشتری دارند ، نوع غذاهایی که در وعده سحری خورده می شود با تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن نقش مهمی در حفظ کارایی و جلوگیری از کم آبی بدن ، ضعف و خستگی دارد.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی اذعان کرد: توصیح می شود در هر وعده سحری از غذاهای کم حجم و غنی از مواد مغذی که کم نمک، کم چرب و کم شیرین هستند استفاده شود. اصولا مصرف زیاد قند، نمک و چربی موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود.

وی بیان کرد: مقدار مناسبی از سبزی های مختلف (سبزی خوردن و سالاد) مصرف شود، سبزی ها با دارا بودن موادمغذی مختلف و آب ، علاوه بر تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، از تشنگی و خشکی گلو که می تواند فرد را مستعد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ کند ، جلوگیری می کنند، مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی شود، مواد غذایی شیرین با تحریک ترشح انسولین و ورود سریع قند خون به داخل سلول ها و در نتیجه افت قند خون موجب گرسنگی زودرس می شود.

فرهبد اذعان کرد: با توجه به اینکه کم آب شدن بدن و خشکی گلو می تواند زمینه را برای ابتلا به کووید ۱۹ فراهم کند، دروعده سحر سبزیجاتی میزان آب  بیشتری دارند و در طول روز از تشنگی و کم آبی بدن جلوگیری می کنند مثل کاهو، خیار و گوجه فرنگی مصرف شود نوشیدنی های خیلی شیرین مثل نوشابه هی گازدار ، شربت ها و چای خیلی شیرین و چای پررنگ هم موجب تشنگی ، خشکی دهان و گلو در اوایل روز می شوند و توصیه می شود در وعده سحر مصرف نشوند. چای پررنگ به این دلیل که مدر است می تواد موجب دفع آب بدن وکم آبی در طول روزه داری شود.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی دانشکده علوم پزشکی سیرجان گفت: غذاهای پروتئین مثل انواع کباب ، جوجه کباب، ماهی و غذاهای خشک و پرروغن مثل کتلت و کوکو ، سوسیس و کالباس ، پیتزا ، کله پاچه و هم  چنین غذاهای چرب و سرخ شده و پر ادویه موجب احساس تشنگی و خشکی دهان در طول روز می شوند . به ویژه در شرایط فعلی که با شیوع بیماری کووید ۱۹ مواجه هستیم بهتر است در وعده سحر مصرف نشوند. به طور کلی غذاهای ساده و سبک مثل انواع پلو و خورشت درحجم کم (برای افرادی که فعالیت بدنی بیشتری در طول روز دارند) و یا غذاهای سبکتر شبیه وعده صبحانه برای افرادی که در طول روز فعالیت کمی دارند برای وعده سحر می تواند مناسب باشد.

فرهبد بیان کرد: در وعده افطار باید ضمن پرهیز از پرخوری، از غذاهای سبک و در عین حال پر انرژی استفاده شود سعی شود غذا به آرامی جویده شود. ودر هنگام افطار بدن نیاز به یک منبع انرژی به شکل گلوکز دارد که کاهش قند خون در ساعات روزه داری را جبران کند.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی گفت: در وعده افطار توصیه می شود مصرف یک لیوان آب گرم، چای کمرنگ و یا یک لیوان شیر گرم همراه با خرما یا عسل در شروع افطار، استفاده از غذاهای سبک مثل فرنی ، شیربرنج ، نان و پنیر و سبزی که یکی از عادات خوب غذایی ایرانی دراین ایام است. شستشوی کامل و ضد عفونی نمودن سبزی مصرفی باید براساس دستورالعمل ۴ مرحله ای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی انجام شود.

وی گفت: انواع سوپ کم چرب ، آش کم حبوبات و سبک، حلیم بدون روغن اضافه (حلیم منبع خوبی از مواد نشاسته ای، فیبر، پتاسیم و منیزیم است) غذای مناسبی برای افطار است. خوردن آش های غلیظ و یرچرب که مقدار زیادی پیاز داغ و نعناع دارد و همچنین حبوبات فراوان بدلایل ایجاد مشکلات گوارشی در وعده افطار توصیه نمی شود.

بتول فرهبد اذعان کرد: سیب زمینی آب پز، سبزی های پختته مثل کدو ، کلم ، گل کلم ، هویج و نخود فرنگی ، تخم مرغ آب یز، کره و عسل غذاهای مناسبی برای افطار هستند و مصرف بامیه و زولبیا کیه دارای مقادیر زیادی قند و چربی ، اسید های چرب اشباع و ترانس است ، بسیار محدود شود . به طور کلی زیاده روی در مصرف مواد قندی و شیرین از جمله حلوا ، شله زرد خیلی شیرین و…. در وعده افطار علاوه بر  اینکه منجربه اضافه دریافت انرژی و چاقی میشود ، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود.

وی بیان کرد: شام به عنوان  یکی از وعده های غذایی مهم در روزه داری باید مورد توجه قرار گیرد. بهتر است افراد روزه دار حدود یک ساعت پس از صرف یک افطار بسیار ساده و سبک اقدام به خوردن شام نمایند. در وعده شام می توان از گروه گوشت ، مرغ یا ماهی ، حبوبات ، نان یا برنج ، به شکل پلو و خورشت ، کوکوها و کتلت کم روغن ، خوراک های مختلف با نان سبوس دار همراه با سبزی و سالاد ، ماست و یادوغ استفاده کرد.

بتول فرهبد گفت: غذایی که در وعده شام مصرف می شود باید کم چرب و کم نمک باشد پس از شام و تا قبل از خواب مصرف میوه و مایعات برای جبران کم آبی بدن و حفظ سلامت و ایمنی بدن توصیه می شود. مصرف سبزی، سالاد در هنگام افطار و خوردن میوه بین افطار و شام و در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از ویتامین C و پیش ساز ویتامین A می باشد برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می شود. سبزیها و میوه ها همچنین دارای مقادیر کافی فیبر هستند که به پیشگیری از یبوست کمک می کنند.

این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: ۱ تا ۲ ساعت بعد از صرف افطار طبق عادت معمول اقدام به مصرف شام نمائید شام مصرفی باید کاملا سالم و مغذی بوده و حاوی مقادیر پروتئین نظیر انواع گوشتهای کم چرب، خورشتهای کم چرب و..باشد.همچنین مصرف ماست کم چرب و سالاد در کنار وعده غذایی شام بسیار مناسب و ضروری است و همچنین مصرف انواع میوه ها به منظور تامین آب، ویتامینها و آنتی اکسیدانها در فاصله بین مصرف شام و سحر توصیه می شود.

فرهبد یادآور شد: مقدار کافی آب بین افطار و خواب بنوشید تا از کم آبی جلوگیری شود، همچنین مقدار کافی سبزی ها در وعده های غذایی صرف نمائید. همینطور مصرف میوه را فراموش نکنید. از دریافت میزان بالای قند های ساده ( قند حبه، شکر ) شیرینی جات و دیگر اشکال آن ( زولبیا ، آش شله زرد ) اجتناب نمائید، از مصرف غذاهای پرادویه خودداری نمائید.
وی ادامه داد: کافئین مدر است یعنی باعث دفع آب از طریق ادرار می شود پس از مصرف زیاد نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه یا چای خودداری نمائید.

وی در پایان خاطر نشان کرد: توصیه میشود تا با رعایت اصول صحیح تغذیه و پرهیز از افراط و تفریط هم در صرف غذا و هم در عادات رفتاری به فواید روزه داری در ماه مبارک دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/


لینک مطلب: https://www.dana.ir/News/1724819.html