printlogo


کد خبر: 1725043تاریخ: 1400/01/27 10:24
هیچ دلیل علمی مبنی بر افزایش احتمال ابتلا به کرونا بخاطر روزه‌داری وجود ندارد/ لزوم توجه به تغذیه صحیح در دوران روزه‌داری
متخصص تغذیه:
هیچ دلیل علمی مبنی بر افزایش احتمال ابتلا به کرونا بخاطر روزه‌داری وجود ندارد/ لزوم توجه به تغذیه صحیح در دوران روزه‌داری
آزاده نجارزاده گفت: آن چیزی که مسلم است اینکه تغذیه صحیح در دوران روزه‌داری می‌تواند روی سلامت جسم خیلی تاثیرگذار باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، آزاده نجارزاده متخصص تغذیه و سرپرست مرکز تحقیقات تغذیه و امنیت غذایی درگفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: سال دومی است که روزه‌داری همزمان شده است با شیوع ویروس کرونا و سال گذشته خیلی ترس از این بود که روزه‌داری باعث افزایش شیوع این بیماری شود اما دلیلی بر این مسئله دیده نشد.

وی افزود: اما اینکه بالاخره روزه چطور می‌تواند روی سیستم ایمنی بدن اثر بگذارد بحثی است که در مقالات علمی روی آن کار شده است و این تنها روزه‌داری نیست که می‌تواند روی سیستم ایمنی اثر بگذارد یعنی سیتسم ایمنی یک سیستم پیچیده‌ای است که می‌تواند تحت تاثیر ژن، غذا و محیط قرار بگیرد لذا نمی‌توانیم بگوییم روزه‌داری صرفا می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف و یا قوی کند بلکه عوامل بسیاری زیادی روی این موضوع اثر دارند.

دانشیار دانشکده بهداشت اظهار داشت: اما آن چیزی که مسلم است اینکه تغذیه صحیح در دوران روزه‌داری می‌تواند روی سلامت جسم خیلی تاثیرگذار باشد و از اینکه فرد بخواهد مبتلا بشود به بیماری‌های مختلف پیشگیری کند.

نجارزاده خاطرنشان کرد: هر جایی صحبت از تغذیه صحیح می‌شود به دو اصل تعادل و تنوع اشاره می‌شود، در روزه‌داری هم باید به آن توجه داشته باشیم که تعادل و تنوع را رعایت کنیم و هیچ چیزی را بیش از حد توصیه شده‌اش استفاده کنیم.

وی بیان کرد: برخی مواقع استفاده بیش از حد از برخی مواد غذایی مورد تاکید قرار می‌گیرد که عوارض و مشکلاتی را در بدن به وجود می آورد و برخی مواقع برخی مواد غذایی مانند سبزیجات را حذف می‌کنند به بهانه اینکه شستن آن‌ها در دوران کرونا مشکل است و ما می بینیم که از ابتدای شیوع کرونا تا کنون مصرف سبزیجات کمتر شده است که همه این موارد نشان دهنده عدم تعادل در رژیم غذایی است که می‌تواند خطراتی را برای بدن داشته باشد.

متخصص تغذیه ادامه داد: همچنین در هر گروه غذایی بهتر است که از انواع آن مواد غذایی استفاده شود مثلا وقتی صحبت از لبنیات می‌شود هم مصرف شیر هم مصرف ماست توصیه می‌شود درست است که مقدار کلسیم شیر با ماست برابری می‌کند اما شیر جذب کلسیم بیشتری نسبت به ماست دارد این در حالی است که ماست هم به دلیل میکروب‌های مفیدی که در آن وجود دارد می‌تواند نقش زیادی را در سلامت دستگاه گوارش داشته باشد و باعث تعادل در میکروب‌های مفید روده شود و این میکروب‌ها می‌توانند بدن را در برابر بسیاری از بیماری‌ها مقاوم کنند و روی سیستم ایمنی تاثیرگذار باشند.

نجارزاده اضافه کرد: لذا اینکه بعضا توصیه می‌شود ماست یا شیر استفاده نشود این‌ها توصیه‌های غلطی است ممکن است در روزهایی که فرد مبتلا است و رژیم خاصی دارد قابل قبول باشد اما قبل از آن و یا در دوران نقاهت توصیه می‌شود که از این ترکیبات بدلیل اینکه روی میکروب‌های دستگاه گوارش تاثیرگذار هستند و می‌توانند روی سیتسم ایمنی بدن موثر باشند استفاده شود.

وی تأکید کرد: نکته حائز اهمیت بحث سحری است و حذف وعده سحری بسیار مضر است و حتی برخی از افراد ممکن است بگویند ما با مصرف سحری دچار ضعف بیشتری در ساعات اولیه صبح می‌شویم که این برمی‌گردد به ترکیب سحری که مصرف می‌کنند. ترکیب سحری باید حتما پروتئین خوبی داشته باشد حالا این پروتئین می‌تواند پروتئین حیوانی مانند گوشت، مرغ، ماهی و یا تخم مرغ باشد و یا می‌تواند از پروتئین‌های گیاهی مثل سویا و حبوبات باشد.

سرپرست مرکز تحقیقات تغذیه و امنیت غذایی تصریح کرد: اگر ماهی سرخ شود غذای مفیدی برای سحری نیست بدلیل اینکه باعث افزایش حس تشنگی می‌شود اما اگر بصورت آب‌پز و یا بصورت کبابی مصرف شود مسئله‌ای ندارد و پروتئین بسیار خوبی است.

نجارزاده عنوان کرد: اما مصرف پروتئین‌ها باعث افزایش نیاز به آب می‌شود چرا که دفع اوره‌ای که در پروتئین‌ها وجود دارد نیاز به مصرف آب را بالا می‌برد؛ لذا بهتر است که هم از مصرف مایعات در طول فاصله افطار تا سحر و همین‌طور در وعده سحری غافل نشویم و همین طور ترکیباتی که در خوشان آب را نگه می‌دارند مثل انواع سبزیجات و سالاد و در کنار آن هم میوه‌ها را استفاده کنیم.

وی یادآور شد: در مصرف میوه‌ها نیز از حد تعادل نباید خارج شویم چون میوه‌ها قند بالایی دارند بخصوص اگر بصورت آب‌میوه مصرف شوند می‌توانند باعث افزایش سریع قند خون و متعاقب آن افزایش ترشح و در نهایت کاهش قند خون شوند بنابراین در تمام این‌ها باید حد تعادل را رعایت کنیم. مصرف خود میوه‌ها ترجیح دارد به مصرف آب‌میوه‌ها و آب‌میوه‌های صنعتی به هیچ وجه توصیه نمی‌شوند.

متخصص تغذیه گفت: شربت‌ها که با شکر شیرین می‌شوند در حد تعادل مصرف شوند اینکه اصلا آن‌ها را مصرف نکنیم در روزه‌داری خیلی توصیه دقیقی نیست چرا که ما حتی در کسانی که دیابت هم دارند می‌توانیم از قندهای ساده استفاده کنیم اما قندهای ساده مثل قند، شکر و نبات چون غیر از قند چیز دیگری در کنارشان به بدن نمی‌رسانند توصیه می‌شود که بجای آن از قندهای طبیعی مثل خرما و کشمش استفاده شود.

نجارزاده اظهار داشت: اما باز هم می‌شود از شربت‌هایی که کم‌شکر هستند در ایام روزه‌داری بخصوص در وعده افطار استفاده شوند چون مدت زیادی بدن قند و غذا دریافت نکرده و ما در ساعات آخری روز با یک افت قند مواجه می‌شویم لذا اولین چیزی که در وعده افطار می‌خوریم بهتر است که قند طبیعی باشد.

وی افزود: وعده افطار را باید یک وعده سبک داشته باشیم که بعد از افطار دچار سنگینی و احساس رخوت نشویم چون می‌خواهیم در عین حال که روزه می‌گیریم به کارهای روزانه و معمول‌مان هم برسیم لذا یک غذای سبک که می‌تواند نان و پنیر و سبزی و یا نان و پنیر و گردو باشد و یا می‌تواند انواع سوپ‌های سبک و یا حلیم‌هایی که خیلی چرب و شیرین نباشند باشد. همه این‌ها ترکیبات غذایی مفیدی هستند برای وعده افطار و بعد مصرف میوه‌ها و کمی مغزی‌جات هم تا آخر شب توصیه می‌شود.

دانشیار دانشکده بهداشت اضافه کرد: افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شده‌اند و دیگر علامتی ندارند و یا حتی برخی علائم خفیف مثل از دست دادن حس بویایی را دارند این‌ها مشکلی برای روزه گرفتن ندارند بخصوص اینکه اگر خودشان را با یک رژیم غذایی مناسب تطبیق بدهند و در کنارش از ترکیبات مکمل مولتی ویتامین استفاده کنند اما کسانی که بدن ضعیفی دارند و سیستم ایمنی‌شان ضعیف است و مدام دچار بیماری می‌شوند و الان درگیر بیماری کرونا هستند مسلما از نظر دینی هم گرفتن روزه برای این افراد واجب نخواهد بود.

 

انتهای پیام/


لینک مطلب: https://www.dana.ir/News/1725043.html