printlogo


کد خبر: 1726461تاریخ: 1400/01/31 14:38
عرضه و تقاضا دو عامل موثر در تعیین نرخ کرایه/بارگیری روزانه ۲ هزار دستگاه محصول از جنوب به سایر نقاط کشور
مدیرکل راهداری و حمل  و نقل جاده ای جنوب استان کرمان:
عرضه و تقاضا دو عامل موثر در تعیین نرخ کرایه/بارگیری روزانه ۲ هزار دستگاه محصول از جنوب به سایر نقاط کشور
جمیلی گفت: چیزی که در مورد مقوله پیاز اهمیت پیدا می کند این است که بازار اشباع شده و وقتی بازار اشباع باشد متناسب با آن قیمت محصول نیز افت می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مسعود جمیلی مدیرکل راهداری و حمل  و نقل جاده ای جنوب استان کرمان در گفتگو با راه آرمان، در رابطه با اینکه این روزها کشاورزان جنوب برای حمل پیاز خود به سایر شهرها و استان ها دچار مشکل هستند،  اظهار کرد: وظیفه ما تامین ناوگان برای حمل محصولات کشاورزی و از طرفی نظارت بر قیمت ها است.

وی گفت: براساس آمار، روزانه ۲ هزار دستگاه وسیله نقلیه از جنوب حرکت می کند و بار را به اقصی نقاط کشور می رساند چیزی که در مورد مقوله پیاز اهمیت پیدا می کند این است که بازار اشباع شده و وقتی بازار اشباع باشد متناسب با آن قیمت محصول نیز افت پیدا خواهد کرد به حدی که حتی برای کشاورز پرداخت کرایه حمل نیز مقدور نخواهد بود به هر حال صنف حمل و نقل تابع شرایط خاص اقتصادی است.

مدیرکل راهداری و حمل  و نقل جاده ای جنوب استان کرمان در پاسخ به این سوال که آیا در این بحرانی که بوجود آمده آیا اداره کل راهداری در زمینه حمل و نقل  از کشاورزان حمایت می کند، یا نه، افزود: رانندگان بخش خصوصی هستند و بخش دولتی نیستند که بخواهند حمایت شوند بنابراین ناوگان بخش خصوصی نمی تواند از کشاورز حمایتی داشته باشد  و بیشترین مسئله پایین بودن قیمت محصول است و الا وسایل نقلیه به تعداد موجود است و هم اینکه بر کرایه ها نظارت کافی صورت می گیرد.

جمیلی ادامه داد: در اصل بازاری برای پیاز وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد نرخ محصول خیلی پایین تر از کرایه حمل محصول است به همین دلیل کشاورز وسیله نقلیه را عامل بر این مسئله می داند.

وی به نرخ کرایه ها نیز اشاره کرد و گفت: براساس قوانین شورای عالی ترابری کشور نرخ حمل و نقل تابع عرضه و تقاضا است، بعضا این نرخ ها متناسب با افزایش عرضه و نیاز کامیون است و برای اینکه محصول کشاورز روی دستش نماند نرخ ها تغییر خواهد کرد.

مدیرکل راهداری و حمل  و نقل جاده ای جنوب استان کرمان تصریح کرد: به محض اینکه تعداد وسایل حمل از یک حدی کمتر شد ما با اهرم نرخ، وسایل حمل و نقل  را جذب می کنیم و زمانی که به حد متعادل رسید و دیگر آن دغدغه برطرف شد خود بخود مکانیز نرخ برعکس عمل خواهد کرد و نرخ پایین خواهد آمد و این افزایش و کاهش نرخ همچون افزایش و کاهش نرخ محصول می ماند و دست خود بازار است.

جمیلی تاکید کرد: با این همه به انجمن های صنفی نظارت داریم که از حد روال خارج نشود و بیشتر از این نباشد.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای دیماه که فصل برداشت محصول شروع می شود نرخ کرایه هم به تبع آن در نوسان خواهد بود و اوج قیمت ها در همین اوایل اردیبهشت ماه خواهد بود و بعد از آن مجددا نرخ پایین خواهد آمد.

انتهای پیام/


لینک مطلب: https://www.dana.ir/News/1726461.html