printlogo


کد خبر: 1740336تاریخ: 1400/03/14 13:48
راهبردهای رسانه‌ای جریان تحریف در انتخابات ۱۴۰۰
یادداشت؛
راهبردهای رسانه‌ای جریان تحریف در انتخابات ۱۴۰۰
نقش و تاثیر رسانه و فضاهای مجازی بر افکار عمومی جامعه و فرآیند انتخابات بر همگان مشخص است، بنابراین مسئولان برگزارکننده انتخابات باید خود را به این مهم تجهیز کرده تا بتوانند زمینه مشارکت حداکثری مردم در این فرآیند ملی را فراهم کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ در آستانه انتخابات بسیار مهم و حساس ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ قرار داریم. این انتخابات از جهات بسیاری برای ایران اسلامی مهم است و شاهد صف آرایی و اتحاد تمام مخالفان، معاندان و دشمنان انقلاب اسلامی در آن هستیم.

اما این جریان که هنرش در بهره گیری های ناصواب از فضای مجازی و رسانه است چند راهبرد رسانه ای-شناختی را همزمان و به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار داده است که به اختصار به آنها اشاره می کنم:
 
دروغ بزرگ
 
معروف‌ترین مورد استفاده‌ای که از این راهبرد شده، در زمان هیتلر و به وسیله گوبلز بوده است. گوبلز می‌گوید: «دروغ هر قدر بزرگ تر باشد، باور آن برای توده‌های مردم راحت‌تر است.»
 
در انتخابات سال۸۸ شاهد استفاده از این راهبرد رسانه‌ای(دروغ بزرگ تقلب) بودیم که منتج به فتنه۸۸ شد. در انتخابات ۹۶ هم با دروغ بزرگ برجام سایه جنگ را از کشور دور کرد روبرو شدیم که البته بعدها با شهادت سردار دلها همگان نقش میدان در دور کردن سایه جنگ از کشور را دیدند که البته با رسوایی جریان تحریف که با دیپلماسی انفعالی و برجام به کشور آسیب های بسیاری رسانده بود همزمان شد. 
 
دو قطبی‌سازی آزادی - فیلترینگ، وین - معیشت، برق- مذاکره با کدخدا 
 
دومین راهبرد رسانه ای جریان تحریف در انتخابات پیش رو استفاده از این راهبرد است. این جریان با پروپاگاندای سیاه و بهره گیری از فضای مجازی رها در کشور و با دروغ خود را طرفدار آزادی نشان داده و رقیب را دشمن آزادی و حامی بستن اینترنت می دانند! جالب اینجاست که این جریان حتی از کدخدای خود یعنی آمریکا هم خود را لیبرال تر نشان می‌دهند! در قدم بعدی خود را با مذاکرات وین ناجی مردم نشان داده و با تبلیغات بسیار رقیب را مخالف مذاکره و معیشت مردم معرفی می‌کند. 
 
اهریمن‌سازی
 
جریان تحریف با طراحی راهبردهایی نظیر "اگر طرف مقابل رای بیاورد در پیاده رو دیوار می کشد" که پوچ بودن این حرف مفت! توضیح نمی خواهد با سوء استفاده از فقر سواد رسانه ای مردم و با اهریمن سازی دنبال تخریب رقیب خود است که البته نتیجه ۸ سال توسل به تخریب و دروغ را این روزها در ناکارآمدی شدید سران این جریان و کوچک شدن سفره مردم می‌بینیم.
 
تکنیک پاره حقیقت‌گوئی
 
در این راهبرد رسانه ای یک خبر به‌صورت آگاهانه و مغرضانه‌ای، ناقص مطرح شود؛ به عبارت دیگر تمام عناصر خبری که عبارتند از چگونه؟ کجا؟ کی؟ چه کسی؟ چه چیزی؟ چرا؟ در خبر بیان نشوند؛ این روش درباره نقل قول مطبوعات و رسانه‌ها از سخنان افراد و شخصیت های مهم فراوان به کار می‌رود.
 
در انتخابات ۹۶ شاهد بودیم با تقطیع سخنان کاندیداهای انقلابی در خصوص قیمت دلار چگونه با این راهبرد رسانه ای برخی از جامعه را فریب دادند.
 
نقش و تاثیر رسانه و فضاهای مجازی بر افکار عمومی جامعه و فرآیند انتخابات بر همگان مشخص است، بنابراین مسئولان برگزارکننده انتخابات باید خود را به این مهم تجهیز کرده تا بتوانند زمینه مشارکت حداکثری مردم در این فرآیند ملی را فراهم کنند.
 
رسانه‌ها می‌توانند قالب ساختاری را افکارعمومی شکل دهند اما به همان نسبت سواد رسانه‌ای کمک می‌کند مردم از جامعه و واقعیت آن درک منطقی‌تری داشته باشند و به‌خصوص با گسترش فضای مجازی ضرورت مهارت سواد رسانه‌ای کاربران بیش از پیش حس می‌شود. 
 
علی شاه محمدی، فعال رسانه ای
انتهای پیام/

لینک مطلب: https://www.dana.ir/News/1740336.html