printlogo


کد خبر: 1753589تاریخ: 1400/05/01 18:19
فرد رسانه؛ پدیده ای نوین در دنیای رسانه کشور
کارشناس رسانه مطرح کرد:
فرد رسانه؛ پدیده ای نوین در دنیای رسانه کشور
بهزاد مهرکش گفت: زمانی می گفتیم که فقط صدا و سیما تنها مرجع رسانه و اخبار است که الان وضعیت به این گونه نیست و ما با یک پدیده ای به نام فرد - رسانه مواجه هستیم یعنی یک فرد فارغ از اینکه درست است یا غلط، خود مرجع انتشار خبر می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس رسانه در گفتگو با "تیتریک" گفت: به صورت کلان، بحث سواد رسانه و جریان شناسی رسانه دو موضوعی است که به هم بستگی دارد.

سرعت و تنوع انتشار اخبار، زیاد و به لحظه شده است

بهزاد مهرکش ادامه داد: ساحت رسانه یک مسئله کلانِ ثابتی نیست یعنی اینکه زمانی هست که ما در مورد رسانه در صد سال یا پنجاه سال گذشته صحبت می کنیم یک زمانی هم هست که ما در مورد رسانه در عصر حاضر صحبت می کنیم الآن تکثر و تعدد رسانه ها، تنوع رسانه ها به گونه ای است که سرعت و تنوع انتشار اخبار، زیاد و به لحظه شده است.

برخی از اخبار در کسری از ثانیه فراگیر می شوند

وی افزود: گاهی می بینید که خبر در گوشه ای از دنیا در فاصله بسیار کوتاهی مثلاً حوادث تروریستی و موضوعات این چنینی در کسری از ثانیه فراگیری پیدا می کند، موقعی هم در همین چند دهه گذشته روزنامه ها در نوبت صبح و بعد از ظهر منتشر می شدند و مردم در صف های کیوسک مطبوعات می ایستادند تا روزنامه بخرند.

مدل و سبک اطلاع رسانی کاملاً متفاوت شده است

این کارشناس تصریح کرد: الآن با گسترش شبکه های اجتماعی و تنوع آن ها که همان ها هم تفاوت های زیادی دارد و برخی از آن ها پیام رسان هستند و برخی دیگر تعاملی، تصویری مبتنی بر صدا، تصویر و تکست است می بینیم که مدل و سبک اطلاع رسانی کاملاً متفاوت شده است.

سرعت انتشار و اطلاع رسانی در کنار مزیت های گسترده ای که دارد؛ با  آفت هایی نیز همراه است

مهرکش ادامه داد: قبلاً می گفتند که یک خبری آمده که مثلاً در پشت چراغ قرمز روزنامه می فروختند در فیلم های قدیمی که ببینید جار زن هایی که داشتند و می گفتند، روزنامه، خبرهای داغ ولی الآن این گونه نیست و در سکوتی کاملاً سیستماتیک که در افکار عمومی است همه در جریان همه موضوعات قرار می گیرند و همین سرعت انتشار و اطلاع رسانی در کنار مزیت های گسترده ای که دارد، دارای آفت هایی هم شده است یعنی آفت هایی هم دارد.

فردرسانه؛ پدیده ای نوین در دنیای رسانه کشور است

وی افزود:  گسترش فیک نیوزها، اخبار جعلی، اخبار غیر واقعی و ...اگر این را در نظر بگیریم که ما در کشورمان ایران با یک مسئله دیگری هم مواجه هستیم آن هم به نام اینکه ما حکمرانی سایبری نداریم بخش قابل توجهی از مردم اخبار و اطلاعاتشان را از شبکه های اجتماعی می گیرند.

این کارشناس بیان کرد: زمانی می گفتیم که فقط صدا و سیما تنها مرجع رسانه و اخبار است و زمانی می گفتیم صدا و سیما فقط رسانه های رسمی هستند مثل روزنامه ها و خبرگزاری ها که الان وضعیت به این گونه نیست و ما با یک پدیده ای به نام فرد رسانه مواجه هستیم یعنی یک فردی خود مرجع انتشار خبر می شود و این فارق از این که درست یا غلط است.

مهرکش گفت: فردی هست که اکانت توییتری دارد با چند ده هزار مخاطب توییتی می زند و می بینیم که تعداد قابل توجهی منشن می آید و خیلی ها آن را پسند کرده و باز نشر می کنند و گاهی از طرفی آن توییت از یک خبر در خبرگزاری بیشتر دیده می شود.

روند رشد رسانه ها؛ از روزنامه های رسمی تا فرد رسانه

وی خاطرنشان کرد: مدل اطلاع رسانی از آن فضای قدیمی روزنامه های رسمی و تریبون داری رسانه ملی  و رسانه رسمی وارد میکرو بلاگ ها، بعد سوشال نت ورک ها و شبکه های اجتماعی و حالا به شبکه های فرد رسانه ای رسیده است که هر فردی خود رسانه می شود.

موضوع اخبار جعلی در ماجرای خوزستان در فضای مجازی بیشمار بود

مهرکش گفت: در همین ماجرای خوزستان تصویر یک خانمی که چندین روایت در مورد او آمده است و خود بهنود می گوید که این عکس برای سی سال پیش است، فردی می گوید برای سال 2012 است نه به خوزستان مرتبط است و نه به ایران و نه برای عصر حاضر است.

وی ادامه داد:  خانمی که در فضای بسیار اسفباری از آب گل آلود خم شده و آب می خورد اصلاً نه آن خانم ایرانی است و نه آنجا ایران است و نه برای الآن است.

این کارشناس تاکید کرد: بخش قابل توجهی از سلبریتی های ورزشی و هنرمندان ما وقتی بررسی می کنید شرایطشان را به لحاظ فرهنگی، تحصیلی، سطح تناسبات سیاسی و اجتماعی بخش قابل توجهی از این ها واقعاً سطح بالایی ندارند و عمدتاً برای این ها مهم است که به مخاطب چه بگویم که مردم خوششان بیاید.

مهرکش بیان کرد: یا اینکه درگیر است که به آن ها نگویند که شما با ما همراهی نکردید خرجشان هم زیاد است، آرایش، پیرایش، خرید و سفرهای خارجی دارند، فلان فوتبالیست و بازیگر شروع می کنند عکس گذاشتن و استوری می کنند و ندای خوزستان سر می دهند.

وی در خاتمه گفت:  در صورتی که معلوم نیست چند درصد از آن ها حاضر هستند که بخش کوچکی از درآمد خودشان را برای همین موضوع خرج کنند و بیشتر کسانی هم که کمک می کنند همان قشر مستضعفی هستند که زیر پای سیستم لیبرالیسم له شده اند همان ها کمک می کنند و پُزش را آن ها می دهند یعنی سطح فراگیری این گونه است.

انتهای پیام/


لینک مطلب: https://www.dana.ir/News/1753589.html