اخبار داغ

گزارش

رابطه مستقیم شیر مادر با سلامت نوزاد/ موهبت الهی که این روزها از کودکان دریغ می‌شود

رابطه مستقیم شیر مادر با سلامت نوزاد/ موهبت الهی که این روزها از کودکان دریغ می‌شود
شیر مادر رابطه مستقیم با سلامت روح و جسم نوزاد دارد اما این روزها اشتغال و تناسب اندام موجب شده تا این موهبت الهی از فرزندان دریغ شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شاخص، این روزها شاید عده کمتری از مادران به دنبال آن باشند تا شیر خود را برای تغذیه فرزندشان انتخاب کنند و بیشتر آن‌ها دلایل متعددی را برای انتخاب شیر جایگیزین شیر مادر عنوان می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص،,

اهمیت تغذیه طبیعی نوزاد سبب شده تا از سوی سازمان‌های بهداشت جهانی و یونیسف همه ساله از ۱۰‌ تا ۱۶ مرداد به‌عنوان هفته جهانی شیر مادر تعیین شود در ایران نیز  روز ۱۱مرداد به‌عنوان روز جهانی شیر مادر به رسمیت شناخته شده است.

,

هدف از این نامگذاری، تشویق مادران به تغذیه فرزندان خود از این موهبت الهی است چرا که نه تنها امروز بلکه در گذشته نیز به تغذیه نوزاد با شیر مادر توصیه شده است.

,

۱۴۰۰ سال پیش در آیه ۱۳۳ سوره بقره مدت زمان شیر دادن به نوزاد ۲ سال تمام ذکر شده و این در حالی است که پس از گذشت ۱۴۰۰ سال سازمان بهداشت جهانی مدت ۲ سال شیر مادر را تاکید کرده است.

,

اگر چه فواید تغذیه با شیر مادر بر کسی پوشیده نیست اما سالیانه شاهد آن هستیم که تغذیه به وسیله شیر مادر در جامعه کاهش پیدا کرده است و این کاهش تغذیه به وسیله شیر مادر نگران کننده خواهد بود.

,

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر در استان قزوین هم گرایش مادران به تغذیه نوزادان به وسیله شیر خشک افزایش پیدا کرده است به میان تعدادی از این مادران رفته و این مسئله را جویا شدیم.

,

, , ,

اشتغال و برهم زدن تناسب اندام از دلایل انتخاب شیر خشک است

,

مادری که تنها ۵ ماه از تولد فرزندش گذشته بود علت تمایل به شیر خشک را بر هم زدن تناسب اندام خود عنوان کرد و گفت: من معتقدم شیر دادن به نوزاد اندام را از حالت ایده آل خارج کرده و موجب می‌شود اندام نامناسبی داشته باشم.

,

یکی دیگر از مادران که فرزند یک ساله‌ای همراه خود داشت گفت: اشتغال سبب شده تا شیر خشک را جایگزین کنم و به جهت آن که همیشه در منزل حضور ندارم تنها امکان استفاده از شیر خشک برایم میسر است.

,

وی ابراز کرد: شیر خشک علاوه بر اینکه می‌تواند سبب رفع گرسنگی و تشنگی نوزاد شود موجب وزن‌گیری کودک هم خواهد شد.

,

این مادر قزوینی اضافه کرد: کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند معمولا بچه‌های ضعیف و با وزن کم هستند و همین امر باعث می‌شود تا کودک از جذابیت کمتری برخوردار باشد.

,

یکی دیگر از مادران که فرزند سه ماهه‌اش از شیر او تغذیه می‌کرد گفت: شیر خشک نه تنها سبب چاقی کاذب می‌شود بلکه کودک را نیز پرخاشگر بار می‌آورد.

,

وی با بیان اینکه تغذیه فرزند از شیر مادر موجب تامین آرامش نوزاد و مادر خواهد شد ادامه داد: فرزند اولم را با شیر خشک تغذیه کردم و در حال حاضر کاملا شاهد هستم که اثر منفی بر روی روحیات او گذاشته است چراکه به واسطه مصرف شیر خشک و عدم حضور من در زمان شیردهی فرزندم پرخاشگر شد.

,

این مادر ابراز کرد: اگرچه فرزند اولم به لحاظ وزنی شرایط خوبی دارد اما به جهت اینکه با شیر خشک تعذیه شده نیز از سیستم ایمنی پایینی برخوردار است و به سرعت با کوچکترین ویروسی بیمار می‌شود.

,

مصرف شیر خشک فرزندم را پرخاشگر کرده است

,

وی اضافه کرد: شیر خشک سبب شده تا فرزندم دچار خلاء عاطفی شود چراکه معمولاً هنگام شیر خوردن در آغوش خودم قرار نمی‌گرفت و همین امر باعث کمبود محبت شده است.

,

شیر مادر علاوه بر اینکه ارتباط صمیمی و نزدیکی بین کودک و مادر برقرار می‌کند سبب افزایش سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود و البته می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کند.

,

اگرچه بعضی مادران اشتغال را دلیلی برای جایگیزین کردن شیر خشک به جای شیر مادر عنوان می‌کردند ولی به نظر می‌رسد چنین دلیلی نمی‌تواند قانع کننده باشد چراکه آنچه در مرحله اول پس از بچه‌دار شدن احساس می‌شود تامین نیازهای روحی و روانی نوزاد و اهمیت به سلامتی آن است و مادران باید این موضوع را مد نظر قرار دهند.

,

, , ,

شیر مادر سبب پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها خواهد شد

,

دکتر سعید اسکویی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به اینکه تغذیه نوزادان با شیر مادر از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: استفاده از شیر مادر علاوه بر ارتقاء تکامل دوران نوزادی و بالا رفتن سطح IQ سبب پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها خواهد شد.

,

وی افزود: ۶۰ درصد رشد مغزی نوزاد در سال اول تولد اتفاق می‌افتد و تا ۲ سالگی ۷۰ درصد مغز رشد کرده و در ۳ سالگی نیز تقریباً ۲۰ درصد رشد مغز باقی می‌ماند بنابراین شیر مادر اثرگذاری زیادی در این زمینه دارد.

,

این مسوول با بیان اینکه که رشد فرزند ارتباط مستقیمی با مصرف شیر مادر دارد گفت: متاسفانه ۵۰ درصد مادران ایرانی تنها تا ۶ ماهگی به فرزندان خود شیر می‌دهند.

,

اسکویی بیان کرد: متاسفانه امروزه یک تفکر غلط و به نوعی چشم و هم چشمی در دادن شیر خشک به نوزاد در بین مردم ایجاد شده در صورتی که مادران تنها در صورت شرایط بحرانی می‌توانند از شیر خشک برای نوزادان خود استفاده کنند.

,

باتوجه به اینکه ۲ سال اول زندگی کودک از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین تغذیه کودک با شیر مادر در ۲ سال نخست زندگی وی می‌تواند باعث شکل‌گیری شخصیت و جلوگیری از بسیاری آسیب‌های روحی و جسمی شود.

,

, , ,

تغذیه با شیر مادر سبب انتقال صفات مادر به فرزند می‌شود

,

حجت الاسلام علی عباسی کارشناس مذهبی و رئیس حوزه علمیه استان قزوین اظهار کرد: استفاده نوزاد از شیر مادر سبب می‌شود تا صفات موجود در مادر به فرزند منتقل شود و علاوه بر آن فرزند در آغوش و با بوی مادر احساس امنیت کند.

,

وی افزود: بسیاری از کارها در اسلام توسط خداوند برنامه‌ریزی شده است که تغذیه با شیر مادر نیز یکی از آن‌ها می‌باشد بنابراین می‌توان گفت با توجه به اینکه خدای متعال بهترین برنامه‌ریزی‌ها را برای مخلوقاتش انجام می‌دهد استفاده از شیر مادر نیز یکی از بهترین برنامه‌ها است که توسط خداوند متعال توصیه شده است.

,

عباسی یاد آور شد: کودکانی که از شیر خشک استفاده می‌کنند معمولاً از نظر جسمی دچار ضعف می‌شوند و این ضعف‌ها به مرور زمان و در آینده نمایان خواهد شد.

,

رئیس حوزه علمیه استان علت عمده‌ای از بیماری‌های موجود در جامعه را عدم استفاده کودکان از شیر مادر عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه استفاده از شیر مادر به مدت ۲ سال در قرآن هم ذکر شده است بنابراین لازم است تا والدین به این موضوع توجه کنند.

,

وی تاکید کرد: در علوم دینی، تجربی و پزشکی اثبات شده است که تغذیه با شیر مادر سبب انتقال صفات مادر به فرزند می‌شود بنابراین مادری که از شجاعت بالا برخوردار است از طریق تغذیه فرزند با شیر خود این صفت را به کودک خود منتقل می‌کند.

,

عباسی خاطرنشان کرد: باید رویکرد کلی جامعه تغییر پیدا کند و وزارت بهداشت و مسئولان مرتبط برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای در خصوص جمع‌آوری شیرهای خشک داشته باشند تا فرزند با در کنار مادر قرار گرفتن احساس آرامش کرده و دچار کمبود محبت نشود.

,

اگرچه نمی‌توان به طور کلی استفاده از شیر خشک را ممنوع کرد ولی به نظر می رسد با فرهنگ سازی گسترده می توان تغذیه به وسیله شیر مادر را در جامعه رواج داد و شیر خشک را تنها مختص به مادرانی باشد که از کمبود و یا نبود شیر رنج می‌برند.

,

, , ,

شیر مادر تنها ماده حیاتی زنده است

,

دکتر فاطمه محمد بیگی پزشک عمومی در این خصوص اظهار کرد: شیر مادر تنها ماده حیاتی زنده‌ای است که علاوه بر اینکه برای نوزادان غذا محسوب می شود به واسطه وجود ماکروفاژها به عنوان سلول‌های ایمنی طبیعی زنده عمل می کند.

,

وی افزود: شیر مادر قدرت بلع و از بین بردن میکروب‌های سیستم گوارشی نوزاد را دارد و به همین دلیل کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند کمتر دچار بیماریهای عفونی، گوارشی و مشکلات رشد می شوند.

,

محمد بیگی یادآور شد: شیر مادر نسبت به شیر خشک تازه تر و بدون واسطه بوده و از آلودگی کمتری برخوردار است.

,

وی اضافه کرد: آهن موجود در شیر خشک نسبت به شیر مادر بالاتر است اما قابلیت جذب روده‎ای برای شیر مادر نسبت به شیر خشک بیشتر بوده و از نظر وجود کلسیم و مواد معدنی شیر مادر غنی‌تر است.

,

این پزشک عمومی توضیح داد: از نظر اقتصادی نیز شیر مادر به صرفه تر خواهد بود البته دسترسی همیشگی به آن و برقراری ارتباط عاطفی بین کودک و مادر نیز از دیگر مزیت‌های شیر مادر است.

,

وی ادامه داد: طبق تحقیقات صورت گرفته کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند قدر‌شناس‌تر هستند و معمولاً از لحاظ روحی محکم‌تر و پیوند عاطفی بیشتری با والدین خود دارند.

,

محمدبیگی اضافه کرد: بچه‌هایی که شیر مادر می‌خورند کمتر دچار عوارض پوکی استخوان و بیماری‌های مرتبط با آن می‌شوند و به لحاظ سیستم دفاعی نیز قوی‌تر خواهند بود.

,

این پزشک عمومی تاکید کرد: شیر مادر نه تنها برای نوزاد مزیت دارد بلکه سبب جلوگیری از بروز سرطان سینه در مادران نیز می‌شود و طبق تحقیقات صورت گرفته موجب کاهش یک دومی در ابتلا به سرطان سینه خواهد شد.

,

با توجه به بررسی های صورت گرفته و افزایش بسیاری از بیماری‌ها در جامعه امروز استفاده از شیر خشک و عدم استفاده از شیر مادر می‌تواند یکی از دلایل افزایش بیماری‌ها باشد بنابراین لازم است تا مادران در این زمینه توجه خود را بیشتر کنند.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه