اخبار داغ

نقش سیدیونس اردبیلی در قیام مسجد گوهرشاد + عکس

نقش سیدیونس اردبیلی در قیام مسجد گوهرشاد + عکس
سرانجام حمله نیروهای رضاخان به مسجد گوهر شاد حوالی اذان صبح روز یکشنبه آغاز شد؛ حدود ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر در این حادثه در خون غلتیدند و کامیونهای بزرگ پیکر کشته‌ها و زخمی‌ها را به خارج شهر بردند و در گودال‌های بزرگی دفن کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛   به نقل از سبلان‌ما،در همین روزها بود تیرماه سال ۱۳۱۴ هجری شمسی؛ موجی از موج های حکومت اجباری با موضوع کشف حجاب در سراسر کشور سروصدای بزرگ و خونینی را به پا کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سبلان‌ما,

این جریان پس از سفر رضاه شاه در سال ۱۳۱۳ به ترکیه و با تصمیم مظاهر تمدن غرب گرای رضا شاه نشأت گرفت؛ غربزدگی که با نگرش هوس بار و غلط رضا شاه پس از سفر ۴۰ روزه  ترکیه ایجاد شد، ابتدا از تغییر کلاه مردم به کلاه شاپو آغاز و با کشف حجاب یک حکومت اجباری را در کشور رقم زد.

,

, ,

فرهنگسازی از راه کشتار

, فرهنگسازی از راه کشتار,

کلاه شاپو به فرمان حکومت، در آن زمان به طوری کلی در سطح کشور اجباری شد؛ به دنبال همین حکومت اجباری از سوی رضاخان مردم مشهد مقدس در آن دوران اعتراض گسترده ای بر سرِ نهادن کلاه شاپو و این دستور رضا خان به راه انداختند، عده ای از این معترضان به دستور رضاخان در مسجد گوهرشاد جمع شدند و تحصن عظیمی به راه انداختند.

,

قانون کشف حجاب قانون دیگری بود که با عنوان قانون متحدالشکل شدن البسه اتباع ایرانی در داخل مملکت در تاریخ ۱۳۰۸ به مرحله اجرا در آمد؛ این لباس متحدالشکل شامل کلاه پهلوی، همه نوع لباس کوتاه شامل نیم تنه، پیرهن و شلوار و امتناع از بستن شال بود؛ این قانون برای کل مملکت لازم الاجرا بود و بدین ترتیب تنوع لباس های محلی از بین می رفت و این درحالی بود که نمی دانستند اختلاف پوشش مردم ساکن در نواحی مختلف کشور زائیده تفاوت در آب و هوا و سنن ساکنان آن نواحی است.

,

باتوجه به اعتقادات مردم به قوانین شرعی اسلام و نوع پوشش و حجاب زنان که قرن ها در این سرزمین ریشه داشت دستگاه پهلوی اول به خوبی می دانست که برای عملی کردن قانون کشف حجاب راه سختی در پیش دارد و باید منتظر عکس العمل شدید مردن متدین و علما و روحانیون باشد.

,

در آن برهه از زمان رضاخان تمام تلاشش را کرد تا مردم را از روحانیت جدا کند، اما مردم ایران در برابر این حرکت رضاخان مقاومت کردند و به راحتی تن به تغییر ندادند؛ درپی فرمان تعویض کلاه وفعالیت های حکومتی برای عملی کردن کشف حجاب سخنرانی ها و تجمعات در مشهد برپا شد.

,

, ,

 روحانیون طلایه دار  قیام خونین مسجد گوهرشاد

,  روحانیون طلایه دار  قیام خونین مسجد گوهرشاد ,

یکی از علمای مبارز و انقلابی دورانی که شرایط اختناق به اوج خود رسیده بود و نخستین قیام شکوهمند شیعیان برضد نظام رضاخان در خانه وی شکل گرفت آیت الله سید یونس اردبیلی بود؛جلسه‎های زیادی با حضور این عالم ربانی آیت الله سیدیونس اردبیلی ترتیب داده شد تا خط مبارزه شکل بهتری به خود بگیرد.

,

دراین جلسات آیت الله سیدیونس اردبیلی، آقازاده و حاج آقا حسینی قمی به دلیل اعتبار علمی، نفوذ مردمی و عنوان مرجعیتی، محور و منشأ تصمیم گیری های مهم بودند.

,

چکیده بحث‌های مطرح شده در منزل وی بر این محور بود که موضوع تغییر لباس به کشف حجاب کشیده خواهد شد و باید از این نقشه شوم به شدت جلوگیری کرد.

,

آنان به دلیل موقعیت مهم مشهد و احساسات پاک مذهبی مردم، تشخیص دادند که این مکان برای ادامه مبارزات از زمینه مساعدی دارد. از این رو توافق کردند که جلسات مستمری منعقد کنند و بالاخره در برابر فاجعه هولناک کشف حجاب دست به اقدامی همگانی بزنند.

,

علما و روحانیون برجسته مشهد قبلا با مخابره تلگرافهای شدیداللحنی مراتب خشم خود از این اقدام ضد ارزشی ابراز داشته بودند. خشم مردم هم از اهانت به مقدسات به اوج رسیده بود، لذا علمایی که در منزل سید یونس اردبیلی اجتماع کرده بودند، ابتدا طی اطلاعیه‌ای مردم را نسبت به انحراف رژیم از مسیر اسلام آگاه و پس از مساعد شدن زمینه، اهالی را به تحصن در مسجد گوهرشاد فراخواندند.

,

 از سوی دیگر روحانیان طی جلسه‌ای ویژه در منزل آیت‌الله اردبیلی تصمیم گرفتند آیت‌الله حاج آقا حسین قمی به عنوان اعتراض به اقدامات رضاخان به تهران برود و با وی گفتگو نماید، بعد از سفر وی به تهران، وقتی به تهران رسید منزلش در محاصره نیروهای نظامی قرار گرفت، خبر بازداشتش فضای مشهد را دچار هیجان نگران کننده‌ای ساخت، علما در منزل آیت‌الله سید یونس اردبیلی اجتماع و با هم مشورت کردند و به این نتیجه رسیدند که تلگرافی به رضاخان مخابره کنند و او را از اقدامات ضد دینی و فشار بر روحانیان بازدارند.

,

این تلگراف با امضای هشت تن از علمای متعهد به تهران ارسال شد، اما رضاخان نه تنها به این تقاضا توجهی نکرد، بلکه بعدها امضا کنندگان را دستگیر و تحت شدیدترین فشارها زندانی کرد.

,

, ,

از طرفی ازدحام مردم در منزل آیت‌الله اردبیلی به حدی رسید که آنان ناگزیر شدند به مسجد گوهرشاد بروند. طی چند شبانه روز حضور مردم در گوهرشاد، گویندگان مذهبی سخنرانیهای مبسوطی ایراد و مردم را برای مقابله با جنایات رضاخان تهییج و با قرائت قطعنامه‌هایی در حضور آیت‌الله سید یونس اردبیلی و... وظیفه مردم را در برابر خودکامگی رضاخان اعلام می‌کردند.

,

صبح روز شنبه قوای نظامی مسجد گوهرشاد را محاصره و از پیوستن سایر مردم به متحصنین جلوگیری کردنداما با یورش مردم بیرون صحن، برای آمدن به داخل مسجد، درگیری آغاز و عده‌ای کشته و مجروح شدند.

,

 آیت‌الله سید یونس اردبیلی به همراه هفت نفر دیگر از مجتهدین و بزرگان حوزه علمیه مشهد تلگرافی خطاب به شاه ارسال داشتند، رضاشاه به ماموران نظامی دستور داد تا صبح فردا مردم را متفرق کنند.

,

, ,

 سرانجام حمله نیروهای رضاخان حوالی اذان صبح روز یکشنبه آغاز شد و حدود دو ساعت به طول انجامید. می‌گویند حدود ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر در این حادثه در خون خویش غلتیدند و کامیونهای بزرگ پیکر کشته‌ها و زخمی‌ها را به خارج شهر بردند و در گودال‌های بزرگی دفن کردند.

,

پس از این واقعه، تعدادی از جمله آیت‌الله اردبیلی دستگیر و پس از ۵ یا ۶ روز بازجویی به تهران فرستاده شدند.

,

دستگیری علما و زندانی کردن آنان به مدت پنج ماه، موج وسیعی از خشم مسلمانان - حتی در هند و پاکستان و... - پدید آورد و روحیه‌ای تازه در مردم متدین دمید، شیعیان و علمای هند، خصوصا لکنهو، طی اجتماعات گسترده‌ای نفرت خود را ابراز داشتند و با احضار کاردار و سرکنسول ایران هشدار دادند که اگر برای آزادی آقایان اقدام نشود، حکم به تکفیر رضاشاه خواهند داد، رضاخان درپی این تهدید فورا آنان را آزاد کرد.

,

 آیت‌الله سید یونس اردبیلی در اواخر سال ۱۳۱۴هـ. ش از زندان آزاد و به اجبار راهی اردبیل شد و حدود شش سال در این شهر زیست، تا اینکه در شهریور ۱۳۲۰هـ. ش بر اثر حوادث جنگ جهانی دوم و اشغال ایران بار دیگر به مشهد مقدس بازگشت.

,

روایت امام خمینی (ره)  از قیام خراسان

, روایت امام خمینی (ره)  از قیام خراسان ,

امام خمینی (ره) بارها شخصیت ممتاز این مجتهد را ستود و وی را در زمره مراجع مبارز اخیر شیعه و مایه افتخار معرفی کرد. در فرازی از بیانات امام آمده است:

,

«قیام خراسان را کی کرد؟ علمای خراسان، مرحوم آمیرزا یونس و مرحوم آقازاده و امثال این‌ها...

,

یک نهضت، نهضت علمای  خراسانی نبود، مرحوم آقازاده و مرحوم آسید یونس، سایر علمای آن وقت، همه را گرفتند و آوردند در حبس در تهران. من خودم مرحوم آمیرزا محمد آقازاده (رضوان الله علیه) را دیدم که یک جایی نشسته بود بدون عمامه ،... تحت مراقبت بود.

,

در این مدت که خودمان مشاهده کرده‌ایم قیام‌هایی از این طبقه (روحانیت و علمای شیعه) دیده‌ایم در مقابل رضاشاه، آنوقت که آمد کودتا کرد... قیامی که از خراسان شد که همه علمای خراسان را که قیام کرده بودند گرفتند و بردند در زندان مثل مرحوم آیت الله سید یونس و دیگر علما بود.

,

آیت الله سید یونس اردبیلی در دوره دوم حضور خود در اردبیل نیز منشاء خدمات و مرجع مراجعات دینی و علمی گشته و به تدریس و تبلیغ و اقامه جماعت و دیگر شئونات و وظایف روحانیت همت گماشت.

,

, ,

پس از سقوط رضاخان در سال 1320ش آیت الله سید یونس اردبیلی مجددا به مشهد مقدس بازگشت و در عداد مراجع معظم جهان تشیع قرار می گیرد.

,

ایشان در میان علماء و فقهاء و بزرگان عصر خویش علاوه بر اشتهار علمی و فقهی در حد مرجعیت، به ویژگیهای چون تقدس، تقوی، زهد، بی اعتنائی به زخارف دنیا، شجاعت، صراحت لهجه و اهتمام به نهی از منکر و امر به معروف شناخته می شوند و مورد تکریم و تعظیم فوق العاده بزرگانی چون حضرت آیت الله العظمی حاج آقا حسین بروجردی، حضرت آیت الله العظمی حاج آقا حسین طباطبائی قمی، حضرت آیت الله العظمی محمدهادی میلانی، حضرت آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی و دیگر اعاظم عصر خود واقع شده‌اند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه