اخبار داغ

نقش خط آهن قزوین - رشت در اقتصاد ملی

نقش خط آهن قزوین - رشت در اقتصاد ملی
رشت که بزودی مورد بهره برداری قرار می گیرد، با اتصال کریدور شمال به جنوب کشور و همچنین وصل کردن مسیر ریلی شرق آسیا به شمال اروپا در اقتصاد ملی و همچنین منطقه ای نقش موثر و مهمی ایفا خواهد کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایرنا راه های ارتباطی به عنوان یکی از عوامل مهم توسعه از گذشته های دور تاکنون همواره مطرح بوده اند و در این بین با تاسیس خط آهن، به دلایل مختلف از جمله میزان حمل بار و مسافر و نیز ارزان بودن همیشه از عوامل مهم و تاثیر گذار اقتصاد به حساب آمده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

بسیاری از کارشناسان حوزه اقتصاد، خطوط ریلی را در فرآیند توسعه اقتصادی کشورها بسیار موثر می دانند و معتقدند این وسیله بسیاری از بخش ها از جمله مبادلات کالا و مسافر را طی دهه های گذشته تحت تاثیر خود قرار داده است. 
جلوگیری از آلایندگی های زیست محیطی، ارزان بودن و صرفه جویی در مصرف سوخت مزایای مهم استفاده از خط آهن است.
راه آهن اما در کشور ما که از سابقه بیش از یک قرن بهره مند بوده نیز همیشه در بین حمل و نقل های عمومی از جایگاه ویژه و ممتازی برخوردار بوده تا جایی که بسیاری از تجار برای حمل کالاهای خود ترجیح به استفاده از این وسیله دارند. 

,
,
,

در حال حاضر طول خطوط ریلی کشور بیش از 14 هزار کیلومتر است که تا پایان برنامه ششم توسعه با افتتاح طرح های جدید از جمله قزوین-رشت-انزلی-آستارا طول این شبکه به 25 هزار کیلومتر افزایش خواهد یافت. 

,

همزمان با حرکت آزمایشی قطار قزوین - رشت در اول آذر ماه سال 97 توسط معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه، و ادامه این مسیر در آینده نه چندان دور تا آستارا، شاهد اتصال بنادر جنوبی کشور از جمله بندر امام خمینی (ره) و بندرعباس به بنادر شمالی کشور یعنی انزلی و آستار خواهیم بود. 
به نظر بسیاری از کارشناسان، با تکمیل خطوط ریلی یاد شده می توان شاهد شکوفایی اقتصادی در بخش های مختلف در استان های قزوین و گیلان بود تا جایی که به نظر می رسد انجام این مهم برای استانی مانند قزوین که دارای ویژگی های صنعتی، کشاورزی، دانشگاهی و گردشگری است، بیش از پیش حایز اهمیت باشد. 

**خط آهن قزوین - رشت ارتباط ریلی شمال به جنوب کشور را کامل می کند 
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به بهره برداری از پروژه خط آهن قزوین - رشت، گفت: این طرح در آینده بسیار نزدیک ارتباط خطوط ریلی شمال به جنوب کشور را کامل می کند. 
محمدباقر نوبخت اظهار داشت: برای راه اندازی این پروژه عظیم که همواره مورد توجه ویژه رییس جمهور نیز بوده تاکنون 18 هزار میلیارد ریال هزینه شده است. 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه حدود 13 هزار میلیارد ریال اعتبار این پروژه در زمان دولت یازدهم و دوازدهم هزینه شده، افزود: از مجموع 165 کیلومتر خطوط ریلی این پروژه، 125 کیلومتر آن توسط دولت یازدهم و دوازدهم ایجاد شده است. 
وی در ادامه، پیشرفت پروژه 41 کیلومتری خط آهن رشت - انزلی را نیز امیدوار کننده دانست و یادآور شد: با تخصیص و تامین اعتبار 7 هزار میلیارد ریالی لازم برای احداث راه آهن انزلی - آستارا، در آینده نه چندان دور هم شاهد بهره برداری از این طرح ملی خواهیم بود. 
معاون رییس جمهور اضافه کرد: در حوزه توریسم نیز با تمهیدات صورت گرفته، گردشگران می توانند پس از پیاده شده از قطار در رشت، با استفاده از خودروهای موجود در منطقه آزاد گیلان، برای تفریح و گردش در این استان از این خودروها به راحتی استفاده کنند. 

** نقش حیاتی خط آهن قزوین - رشت در جا به جایی کالا و مسافر از جنوب به شمال کشور 
مدیر اجرایی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در استان گیلان گفت: بدون شک احداث و راه اندازی خط آهن قزوین - رشت می تواند اهمیت به سزایی در جا به جایی کالا و مسافر از مناطق جنوبی به شمال کشور داشته باشد. 
ماکام پدرام با اشاره به اینکه خط آهن قزوین - رشت پس از جدا شدن از ایستگاه سیاه چشمه در قزوین به سمت کوهین، لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد، امامزاده هاشم و در نهایت به رشت امتداد می یابد، افزود: با بهره برداری نهایی، از این پس خطوط ریلی بنادر جنوبی خوزستان، بوشهر و هرمزگان به رشت و پس از آن به بنادر انزلی و آستار ادامه می یابد. 
به گفته مدیر اجرایی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در استان گیلان، پیش بینی جا به جایی سالانه 10 میلیون تن کالا و سه میلیون و 380 هزار مسافر در این کریدور ریلی شده است. 

**خط آهن قزوین - آستارا هند را به شمال اروپا متصل می کند 
نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم اهمیت توسعه خطوط ریلی کشور، اظهار داشت: خط آهن 350 کیلومتری قزوین - آستارا در صورت بهره برداری نهایی بمبئی در کشور هند را به هلسینکی پایتخت فنلاند در شمال اروپا متصل می کند. 
داود محمدی، کاهش بار ترافیکی و تلفات جاده ای به همراه کاهش مصرف انرژی و عدم آلایندگی های زیست محیطی را از مهمترین مزیت های خطوط ریلی دانست و یادآور شد: جا به جایی میلیون ها مسافر و حمل کالا با ارزان ترین نرخ و امنیت موجود در آن را می توان از جمله دستاوردهای مهم استفاده از خط آهن برشمرد. 
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پروژه ریلی در دست احداث قزوین - آستارا یک طرح مهم و ملی کشوری است که علاوه بر تهران، استان های البرز، قزوین و گیلان نیز به نحو مطلوبی از آن بهره مند می شوند و گرچه از اجرای فاز نخست آن، یعنی خط آهن قزوین - رشت بیش از 12 سال می گذرد اما طی 6 سال گذشته شاهد یک روند اجرایی مطلوب با سرمایه گذاری بسیار کلانی بودیم که در نهایت منجر به اتمام آن شد. 

,
,
,
, **خط آهن قزوین - رشت ارتباط ریلی شمال به جنوب کشور را کامل می کند ,
,
,
,
,
,
,
, ** نقش حیاتی خط آهن قزوین - رشت در جا به جایی کالا و مسافر از جنوب به شمال کشور ,
,
,
,
,
, **خط آهن قزوین - آستارا هند را به شمال اروپا متصل می کند ,
,
,
,

انتهای پیام / 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه