اخبار داغ

اختتامیه چهارمین مناظره رضوی در اردبیل+ تصاویر

اختتامیه چهارمین مناظره رضوی در اردبیل+ تصاویر
چهارمین همایش بزرگ گفتگو و مناظره رضوی با حضور نمایندگان ادیان الهی و پژوهشگران بین المللی با تجلیل از نفرات برتر در سالن فدک اردبیل به کار خود پایان داد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سبلان‌ما، چهارمین همایش بزرگ گفتگو و مناظره رضوی عصر دیروز با حضور نمایندگان ادیان گریگور چیفتچیان خلیفه کل ارامنه آذربایجان، آرش آبایی نماینده کلیمیان ایران، عبدالقادر محمد قلوب پژوهشگر برجسته از کشور نیجریه، امان اله شفاهی و حسینی پژوهشگر افغانستانی و عمار النظیمی پژوهشگر عراقی در مجتمع فرهنگی فدک اردبیل برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سبلان‌ما,

اردبیل به محفل گفتگوی علمای ادیان الهی تبدیل می شود

, اردبیل به محفل گفتگوی علمای ادیان الهی تبدیل می شود, اردبیل به محفل گفتگوی علمای ادیان الهی تبدیل می شود,

سید ناصر اسحاقی در مراسم اختتامیه چهارمین همایش بین‌المللی گفتگو و مناظرات رضوی با بیان اینکه در زمانی که داعش بی داد می کرد و آتش سلفی گری در بین برخی از افراد گداخته شده بود اهتزاز پرچم گفتگو بهترین ابزار برای دعوت جهانیان به صلح است تا با تکیه بر ارتباط کلامی خط بطلانی بر هر گونه اقدام جنگ‌طلبانه در جهان کشیده شود.

,

وی با بیان اینکه در آینده نزدیک اردبیل به محفل گفتگوی ادیان تبدیل خواهد شد، ابراز امیدواری کرد:روزی برسد تا تمام درگیری ها در جهان به جای خود را تدبیر و گفتگو دهند تا صلح در جهان سایه بیافکند.

,

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ادامه سخنان خود به خروجی این همایش بین المللی طی سه دوره گذشته کرد و گفت: تا کنون سه جلد کتاب برگرفته آثار محققین و پژوهشگران در خصوص مناظرات رضوی گردآوری و منتشر شده است.

,

اسحاقی ادامه داد: رهاورد برگزاری چنین همایش‌های بین‌المللی، وفاق و اتحاد بیش از گذشته ادیان توحیدی بوده که می‌تواند به عنوان چراغ راهی برای ساختن جهانی بهتر بر پایه احترام به عقاید باشد.

,

وی در پایان سخنان از  علمای ادیان، مدیران فرهنگی و اجراییاستان، روسای دانشگاه های اردبیل و حوزه علمیه،سازمان تبلیغات اسلامی،نیروی انتظامی،صدا و سیما و به خصوص آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل که مبتکر مناظرات رضوی آن هم زمانی که داعش بیداد می کرد و آتش سلفی گری در منطقه برافروخته بودتشکر و قدردانی کرد و گفت: طبق رسم هر سال که این همایش به نام  و یاد یکی از شهدای مدافع حرم برگزار می شود امسال چهارمین همایش بین المللی رضوی مزین به نام شهدید مدافع حرم فرید کاویانی نام گذاری شده است.

,

جنگ و ظلم و ستم در جهان نشات گرفته از تفکرات سکولار و مکاتی غیر الهی است

, جنگ و ظلم و ستم در جهان نشات گرفته از تفکرات سکولار و مکاتی غیر الهی است, جنگ و ظلم و ستم در جهان نشات گرفته از تفکرات سکولار و مکاتی غیر الهی است,

اسقف اعظم ارامنه آذربایجان ایران نیز در مراسم با بیان اینکه نهادینه شدن فرهنگ صلح به جای فرهنگ جنگ تیتر و محور اصلی گفتگو در بین ادیان‌های توحیدی است گفت: فرهنگ به عنوان اساس و زیربنای توسعه هر جامعه‌ای معرفی شده که بر اساس باورهای مذهبی ملت‌ها شکل می‌گیرد.

,

وی در ادامه سخنان خود به تبیین وظایف علمای ادیان پرداخت و گفت: وظیفه ادیان در وهله اول، احترام به طبیعت و محیط‌زیست بوده و قبل از آنکه دولت‌ها و موسسات مختلف برای صیانت و حفاظت از این میراث ارزشمند پیش قدم شدند

,

نماینده دین مسیجیت در ایران، حفظ ارزش‌های انسانی را از دیگر وظایف اصلی علمای ادیان توحیدی برشمرد و گفت: از بین بردن نفاق و اختلاف بین مذاهب و چشم‌پوشی از منافع شخصی در مقابله با مصلحت‌های انسانی و اخلاقی از فواید نهادینه شدن آن خواهد بود.

,

خلیفه کل ارامنه آذربایجان اتحاد تمام ادیان برای از بین ظلم و ستم و احقاق حقوق مظلومین را از وظایف مهم باورهای اصیل دینی دانست و افزود: چنانچه مهر، محبت و گذشت در بین ادیان جهان شمول شود، آرامش لذت‌بخشی در جهان حاکم شده و چنین تعامل مسالمت‌آمیزی از بین برنده هرگونه جنگ و خونریزی خواهد شد.

,

معنویت، فصل مشترک تمام ادیان توحیدی است/ حفظ کرامت انسان مهمترین وظیفه عالمان ادیان است

, معنویت، فصل مشترک تمام ادیان توحیدی است/ حفظ کرامت انسان مهمترین وظیفه عالمان ادیان است, معنویت، فصل مشترک تمام ادیان توحیدی است/ حفظ کرامت انسان مهمترین وظیفه عالمان ادیان است,

آرش آبایی نماینده کلیمیان ایران در این همایش با بیان اینکه تا زمانی که عنصری به نام گفتگو بر روابط بین ادیان حاکم باشد، نباید جای هیچ گونه نگرانی در تیره شدن روابط بین ملت‌ها بود گفت: در تمامی ادیان توحیدی اعتلای اخلاق در ارتباط با طبیعت، جامعه و همنوعان و منع ظلم و ستم مورد تاکید قرار گرفته و وجود مشکلات و موانعی در ارتباط هر چه مناسب ادیان مختلف با یکدیگر حاصل نگاه‌های تنگ‌نظرانه برخی از افراد بوده که با نگاهی تبعیض‌آمیز هم‌کیشان خود را برتر از دیگران می‌پندارند.

,

وی گوهر اصلی ادیان را گستردن مهر و محبت و همزیستی مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر عنوان کرد و گفت: وجود زیارتگاه‌های تاریخی مختلف یهودیان در نقاط مختلف ایران روایتگر تاریخی یهودیان از دو هزار و ۵۰۰ سال پیش در این سرزمین است بطوریکه در تمامی فراز و نشیب‌ها همزیستی مسالمت‌آمیز و دوسویه‌ای رادر ایران شاهد بودیم.

,

این پژوهشگر یهودی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: در ادیان توحیدی، مهر، محبت، عدالت‌محوری و عبادت خالق هستی از جمله نقاط مشترکی بوده که با عمل به آن امکان زندگی عاری از هرگونه تنش و خشونت وجود خواهد داشت.

,

اتحاد امت مسلمان تنها راه خشکاندن ریشه ظلم و استبداد در جهان

, اتحاد امت مسلمان تنها راه خشکاندن ریشه ظلم و استبداد در جهان, اتحاد امت مسلمان تنها راه خشکاندن ریشه ظلم و استبداد در جهان,

عبدالقادر محمد قلوب پژوهشگر برجسته نیجریه ای اسلام را دین صلح و دوستی معرفی کرد و گفت: گفتگو بین عالمان و پژوهشگران ادیان مختلف می تواند در ایجاد صلح جهانی موثر واقع شود

,

 

,

امان اله شفاهی پژوهشگر افغانستانی نیز در این مراسم به بیان تاریخ نه چندان دور افغانستان پرداخت و با بیان اینکه قبل از سال 50 هندوهای مستقر در افغانستان گلوگاه های تجاری این سرزمین را اداره می کردند گفت: با ورود گروه های تروریستی و تکفیری به این مناطق، افغانستان دچار بحران های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی زیادی شد.

,

وی با بیان اینکه اتحاد مسلمانان تنها راه نجات مردم از یوغ استبداد و استتکبار است گفت: اتحاد و همدلی مسلمانان می تواند ریشه ظلم و ستم در کشور ها بخشکاند و به مردم آزادی واقعی بدهد.

,

طاهر حسینی پژوهشگر دیگر افغانی،گفتگو را بهترین ابزار برای کاهش مناضعات عنوان کرد و گفت: خشونت، ترور و انتحار تنها زمانی بوجود می اید که در آن منطقه و جامعه منطق حاکمیت خود را از دست بدهد.

,

وی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد:عقلانیت نهفته در اسلام باعث استدلال درست در مناظرات شده و می تواند موجب پیوند عمیق بین علما و مدیران ادیان مختلف الهی شود.

,

, ,
,
,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه