اخبار داغ

رهاورد غرب زدگی یک دیپلمات تبریزی؛

۲۰۳۰ تداوم بمب های تقلید از فرنگ / تمثیل رهبر انقلاب از تقی زاده های زمان

۲۰۳۰ تداوم بمب های تقلید از فرنگ / تمثیل رهبر انقلاب از تقی زاده های زمان
رهبر معظم انقلاب در سخنرانی امروز خود در حرم مطهر رضوی با نام بردن از سید حسن تقی زاده دیپلمات غرب زده تبریزی فرمودند: «کسانی که افکار، سبک زندگی، روش‌های غربی و لغات غربی را به طور پیوسته در داخل تزریق و پمپاژ می کنند، در ادبیات و افکار و دانشگاه ها و مدارس ما، اینها همین تقی‌زاده‌های جدید هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  تبریز بیدار ، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی ظهر امروز خود در حرم مطهر رضوی ضمن تبیین منسایل مهم کشوری در حوزه سیاست خارجی و داخلی، فرهنگ و اقتصاد، گریزی به احوالات یکی از رجال سیاسی تبریز در دوران مشروطیت و بعد از آن زدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  تبریز بیدار ،,

۲۰۳۰ تداوم بمب های تقلید تقی زاده از غرب

, ۲۰۳۰ تداوم بمب های تقلید تقی زاده از غرب,

ایشان با نام بردن از سید حسن تقی زاده فرمودند: «کسانی که افکار، سبک زندگی، روش‌های غربی و لغات غربی را به طور پیوسته در داخل تزریق و پمپاژ می کنند، در ادبیات و افکار و دانشگاه ها و مدارس ما، اینها همین تقی‌زاده‌های جدید هستند. اینهایی که پشت سر سند ۲۰۳۰ می‌ایستند - سند۲۰۳۰ یعنی برگرداندن سبک زندگی اسلامی به زندگی غربی - اینها همان تقی‌زاده‌های امروز هستند. البته امروز به توفیق الهی جوان‌های مومن و مردم انقلابی ما نخواهند گذاشت این تقی‌زاده‌ها حرف‌شان به کرسی بنشیند.»

,

این سخنان رهبر معظم انقلاب کافی بود تا با ورق زدن تاریخ، نگاهی به شخصیت   تقی‌زاده انداخته و عبرت هایی از دل آن بشکافیم.

,

سید حسن تقی زاده از جمله رجال مشروطه خواه بود که فراز و فرود های زیادی در زندگی شخصی و سیاسی او وجود دارد. وی که در بین چهره‌های روشنفکر غربگرا، از شهرت خاصی برخوردار است، نه تنها شعار «از ناخن پا تا موی سر باید غربی شد» را سرداد، بلکه به تعبیر خود «اولین بمب تقلید از غرب را در ایران منفجر کرد»  در نهایت به این آموزه‌ها نیز عمل نمود. وی تا جایی پیش رفته بود که  حتی زمانی خواستار تغییر خط فارسی به لاتین در کشور بود. همه این ها ۲۰۳۰ های زمان خود بود که امروز عده ای دیگر از سیاسیون در ردای دین یا سیاست خواستار تحمیل آن بر کشور هستند.

,

روحانیِ روحانی زاده که لباس روحانیت را فدای سبک زندگی غربی کرد

, روحانیِ روحانی زاده که لباس روحانیت را فدای سبک زندگی غربی کرد,

تقی زاده از جمله عاملان انحراف نهضت مشروطه به سمت امیال سیاسی انگلستان و از عوامل توفیق نقشه‌های سیاسی آن کشور در ایران طی یک دوره ۵۰ ساله پس از مشروطیت به شمار می‌رود. بی شک مطالعه احوالات او آینه عبرت بزرگی را برای سیاسیون امروز باز می کند.

,

سید حسن تقی زاده در شهریور۱۲۵۶ شمسی در خانواده ای روحانی در شهر تبریز متولد شد از چهار سالگی به آموختن قرآن پرداخت، از هشت سالگی تا بیست سالگی نیز دروس حوزوی را فراگرفت. از چهارده سالگی در اندیشه های او تغییراتی رخ داد و به علوم غربی علاقه مند شد به همین دلیل به طور پنهانی و به دور از چشم پدر شروع به مطالعه کتب آن ها کرد و پس از مرگ پدر علوم دینی را رها کرد و با جدیت تمام مشغول مطالعه ی علوم جدید شد. پدیده شومی که در زمان حاضر نیز بین برخی سیاسیون دیده می شود که خود را خلع لباس کرده و تفکرات روشنفکری در سر می پرورانند.

,

Image title

, Image title,

 

,

این روحانی زاده در از آغاز جوانی تحت تاثیر روشنفکرانی چون طالبوف و میرزا ملکم خان قرار گرفت و با مطالعه آثار مکتوب آنان و خواندن نشریاتی که از اسلامبول، مصر، کلکته، قفقاز، لندن و پاریس مخفیانه به ایران می رسید، با آرای لیبرال _ دموکرات ها آشنا شد و پیش از عزیمت به غرب به عنوان یک روشنفکر سکولار، تلاش خود را جهت اشاعه آرای پیشکسوتان غربگرایی  در زادگاهش آغاز کرد. با شروع نهضت مشروطه به صف آزادیخواهان در تبریز پیوست  در دوره اول مجلس به عنوان نماینده مردم تبریز به مجلس راه یافت.

,

از وکالت ملت تا پناهندگی به سفارت انگلیس
وی در تهیه پیش نویس قانون اساسی دخیل و به عنوان یکی از چهره های  شاخص و فعال جریان روشنفکری، طرفدار جدایی دین از سیاست بود. وی شدیدترین خطابه ها را علیه نمایندگان متشرع مجلس به ویژه هنگام طرح لزوم بازنگری پیش نویس قانون اساسی و انطباق آن با قوانین شرع ایراد کرد. اگر چه در روز واقعه به توپ بستن مجلس، بر خلاف انتظار در کنار مردم و نمایندگان نبود، اما شبانگاه همان روز به همراه چند تن از یارانش به سفارت انگلیس پناه برد و پس از چندی تحت حمایت سفارت انگلیس به اروپا عزیمت نمود. 
پس از فتح تهران و سقوط محمد علی شاه، عضو هیات مدیره شد و در زمره کسانی درآمد که با تائید حکم بر دار کردن شیخ فضل الله نوری زمینه ساز شکست نهضت مشروطه گردید. عملکرد گذشته و مواضع دین ستیزانه وی در مجلس دوم به عنوان رهبر حزب دموکرات، موجب شد تا علمای مشروطه خواه نجف او را فاسد بخوانند. موضوع ترور سیدعبدالله بهبهانی به دستور حزب دموکرات و تظاهرات اعتراض آمیز مردم علیه حزب دموکرات و رهبران آن عرصه را بر تقی زاده چنان تنگ کرد که مجبور به خروج از ایران گردید.

, از وکالت ملت تا پناهندگی به سفارت انگلیس,
,
,

وی در جریان انتقال سلطنت به خاندان پهلوی، به عنوان یکی از شخصیت های مدعی پیشگامی در نهضت مشروطیت و حامی قانون اساسی به عنوان مخالف طرح خلع قاجاریه از سلطنت سخن گفت،  اما به رغم مخالفتش با انتقال سلطنت به رضاخان، در دوران سلطنت رضا خان، چون گذشته مورد عنایت خاصه رضاخان قرار داشت.

,

قرارداد ننگین سیاستمدار کهنه کار و بدعهدی انگلیس

, قرارداد ننگین سیاستمدار کهنه کار و بدعهدی انگلیس,

تقی زاده در آغاز سلطنت رضا خان، مدتی به عنوان والی خراسان و سپس به عنوان سفیر ایران در لندن خدمت کرد. در دوره سفارتش در لندن در جریان تمدید قرارداد دارسی قرار گرفت و پس از چندی برای ایفای نقش در تمدید این قرارداد به ایران فراخوانده شد و به عنوان وزیر دارایی در این جریان حضور یافت و به عنوان طرف ایرانی، این قرارداد را امضا کرد.

,

قرارداد دارسی یا امتیازنامه دارسی قراردادی است که ویلیام ناکس دارسی با دولت ایران امضا کرد تا به اکتشاف و استخراج نفت در ایران بپردازد.  براساس این قرارداد، امتیاز استخراج و بهره‏ برداری از نفت در سراسر ایران به استثنای ایالات شمالی شامل گیلان، مازندران، گرگان، خراسان و آذربایجان برای مدت ۶۰ سال به دارسی واگذار گردید. هم‏چنین بر اساس این قرارداد، دارسی متعهد گردید ظرف دو سال، شرکت و یا شرکت‏هایى برای بهره‏ برداری از این امتیازات تأسیس نماید و سالیانه مبلغ ۲۰ هزار لیره وجه نقد و معادل همین مبلغ از سهام شرکت و نیز ۱۶ درصد از منافع خالص خود را به دولت ایران بپردازد. در سال ۱۳۱۰ طرف انگلیسی به تعهدات خود کامل عمل نکرد و تنها سه‌چهارم مبلغ تعهد شده را به ایران پرداخت کرد. رضاشاه در واکنش به این موضوع قرارداد را یکسویه لغو کرد و آن را آتش زد. دولت انگلستان با ارسال نامه‌ای به این موضوع شکایت و تهدید کرد که به دیوان لاهه شکایت خواهد برد؛ اما ایران با توجه به اینکه موضوع را خارج از دستور این دیوان می‌دانست به این تهدید توجهی نکرد. در نهایت موضوع به جامعهٔ ملل کشیده شد و در آنجا وزیر خارجهٔ چکسلواکی مأمور حل و فصل مناقشه شد و با پیشنهاد او دو کشور به گفتگو نشستند و قرارداد جدیدی را تنظیم کردند. مذاکرات در ۱۳۱۲ آغاز شد و به قرارداد ۱۹۳۳ انجامید.

,

رهبر معظم انقلاب درباره‌ تقی زاده اینگونه گفته‌اند:

,

«در جریان روشنفکری آمدند گفتند ما اگر بخواهیم آدم بشویم، اگر ایرانى بخواهد کسى بشود و به جایى برسد باید لباس ایرانى‌گرى و اسلامى‌گرى را از تنش بکند و برود تو پوست اروپائیها و فرنگیها. این جمله‌اى که از تقى‌زاده معروف است که گفته بود ایرانى باید جسما و روحا و ظاهرا و باطنا فرنگى‌مأب بشود، این مخصوص تقى‌زاده نبود، این طرز فکر همه‌شان بود، حتى آن کسانى که روى متون فارسى کار مى‌کردند، با یک بى‌ایمانى، با یک بى‌اعتنائى نسبت به خود این کتابها برخورد مى‌کردند که واقعا گریه آور است.»

,

سخنان امروز رهبر انقلاب و بازخوانی زندگی این سیاستمدار پر فراز و نشیب بهانه ای دیگری به وجود آورد تا از نظر گذراندن اظهارات برخی دولتمردان در مورد تقی زاده خالی از لطف نباشد.

,

شاید یکی از جنجالی ترین اظهارات در خصوص سید حسن تقی زاده مربوط به اسماعیل جبارزاده استاندار دولت یازدهم در آذربایجان شرقی باشد.

,

تلقی بی نظیر استاندار دولت روحانی از تقی زاده و عتاب مرجعیت شیعه

, تلقی بی نظیر استاندار دولت روحانی از تقی زاده و عتاب مرجعیت شیعه,

جبارزاده در خرداد ماه سال ۹۳ در حاشیه سفر آیت الله العظمی نوری همدانی از مراجع تقلید به تبریز در حاشیه جلسه شورای اداری استان از سیدحسن تقی‌زاده با عنوان یکی از مفاخر آذربایجان یاد کرد و گفت: اینها افرادی بودند که «لا نظیر له» هستند؛ البته توجهی به این مساله نداریم که در چه قالب فکری و گروهی بودند.

,

 این سخن استاندار وقت آذربایجان شرقی با واکنش و پاسخ صریح و جدی حضرت آیت الله نوری همدانی و آیت الله شبستری نماینده مقام ولی فقیه در آذربایجان شرقی همراه بود.

,

حضرت آیت الله نوری همدانی در سخنانی با اشاره به این سخن جبارزاده اظهار داشت: در اسلام علم هدف نیست، بلکه وسیله است، معلوم است که اگر این علم به دست کسروی ها و تقی‌زاده ها بیفتد با آن چه خواهند کرد!

,

همچنین آیت الله شبستری گفت: استاندار محترم فرمودند آقایان کسروی و تقی زاده «لا نظیر له» هستند، اما این جمله ایشان ادامه دارد و آن این که کسروی و تقی زاده «لا نظیر له فی الخباثه» بودند.

,

وابستگی، رهاورد روشنفکران و  السابقون غرب زده

, وابستگی، رهاورد روشنفکران و  السابقون غرب زده,

مطالعه تاریخ سیاسی کشور نشان داده که وابستگی، رهاورد روشنفکران غرب زده به کشور بوده است. همواره مطالعه تاریخ کشور و تلاش  در راه شناسایى آسیب هاى نهضت های مردمی از جمله مشروطیت نشان می دهد که همواره لغزش بین السابقون انقلاب ها بوده است. شناخت این آسیب ها و عبرت گرفتن از آنچه موجب انحراف آن نهضت گردید، مى تواند راهنماى  امروز و راهگشاى تداوم انقلاب اسلامى ایران باشد. اگر دیروز نفوذ جریان غرب گرا و روشنفکر نما در نهضت مشروطیت و شیفتگی برخی سردمداران نهضت به تمدن غربی باعث سرکوب آن شد، اما امروز وجود رهبری مقتدر و فرزانه در صدر انقلاب اسلامی، باعث شده همه توطئه های تکراری تاریخ علیه کشور، خنثی شود و این بار جوانان مجاهد کشور اجازه هیچ گونه انحراف به تقی زاده های زمان با ابزار های جدیشان همچون ۲۰۳۰ نخواهند داد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه