اخبار داغ

اقدام غیرحرفه ای جهاد کشاورزی هرمزگان در نابودی گونه مهاجم/ سود سرشار دلالان از قطع درختان کرت!

اقدام غیرحرفه ای جهاد کشاورزی هرمزگان در نابودی گونه مهاجم/ سود سرشار دلالان از قطع درختان کرت!
اعطای مجوز فعالیت برای قطع درختان کرت دریایی که به صورت غیر کارشناسانه و ناشیانه تنها زمینه فعالیت دلالان و سود سرشار از تجارت چوب، زغال را رقم می زند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  هرمز؛درخت سمر ،کهور پاکستانی یا کرت دریایی نام درختی است که در استان‌های ساحلی جنوب ایران می‌روید؛این درخت گونه‌ای اقاقیا و بومی شبه قاره هند، جنوب ایران، شبه جزیره عربستان و بخش‌هایی از آفریقا می باشد که برخی به آن لقب کهور آمریکایی داده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

کرت دریایی گونه ای است مهاجم که درختان بومی را با خطر جدی مواجه کرده

,

درخت کهور آمریکایی که در ابتدا برای مقابله با معضل گرد و غبار بجای کاشت درختان بومی در استان های جنوب و  هرمزگان کاشته شده اکنون به خطری جدی برای محیط زیست و باغات تبدیل و گریبان گیر محیط زیست شده است.

, درخت کهور آمریکایی که در ابتدا برای مقابله با معضل گرد و غبار بجای کاشت درختان بومی در استان های جنوب و  هرمزگان کاشته شده اکنون به خطری جدی برای محیط زیست و باغات تبدیل و , درخت کهور آمریکایی که در ابتدا برای مقابله با معضل گرد و غبار بجای کاشت درختان بومی در استان های جنوب و  هرمزگان کاشته شده اکنون به خطری جدی برای محیط زیست و باغات تبدیل و , گریبان گیر محیط زیست شده است., گریبان گیر محیط زیست شده است.,

در حال حاضر وجود درخت مهاجم به چالش جدی منابع طبیعی در میناب شده چرا که بالغ بر ۴۰ هزار هکتار از اراضی این شهرستان در بخش های مرکزی و بندزرک درگیر گونه مهاجم سمر هستند از این رو منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میناب به منظور جلوگیری از تخریب اکوسیستم طبیعی، کنترل گونه مهاجم سُمر یا کهور آمریکایی در ۵۰۰ هکتار از اراضی میناب در دست انجام دارد.

,

بهرامی نژاد ،  رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میناب با بیان اینکه این درخت مهاجم تا کنون نخیلات، مزارع و باغات فراوانی را نابود کرده است، گفت: سمر گونه ای سریع الرشد و دارای سه نمونه ریشه است که می تواند تا ۵۰ متر در زمین ریشه بزند اکنون با تکثیر فراوان به سرطانی برای جنگل و درختان بومی تبدیل شده است.

,

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میناب اظهار داشت:پتانسیل اکولوژیک میناب به هیچ وجه جوابگوی آن نیست که سمر به جنگل تبدیل شود چرا که این گونه آب زیادی مصرف می کند.

,

وی تنها راه مقابله با تکثیر سمر در میناب را کنترل آن دانست و گفت:در این راستا می بایست بخش خصوصی و سرمایه گذاران محلی ورود کنند.

,

اعطای مجوز فعالیت برای قطع درختان کرت دریایی که به صورت غیر کارشناسانه و ناشیانه انجام می شود با انتقادات بسیاری روبرو بوده چرا که نحوه برخورد با این گونه مهاجم به هیچ وجه اصولی نبوده و تبعات آن همچنان در محیط زیست پابرجاست.

,

مجوز قطع درختان کرت دریایی بدون هیچ گونه طرح مدون زمینه فعالیت دلالان و سود سرشار از تجارت چوب، زغال می شود همچنین رها کردن شاخه ها بهمراه غلاف هایی که حاوی دانه قابل رشد هستند منجر به گسترش گونه خواهد شد.

,

انتخاب زمان برش درختان در فصل بارندکی علاوه بر اینکه موجب تخریب خاک می شود شرایط مناسب برای تکثیر سریع این گونه مهاجم را فراهم می کند این در حالی است که حذف کرت های دریایی نیاز به پاکسازی کامل ریشه، بذر و شاخه های جانبی دارد.

,

اجرای طرح های وابسته به محیط زیست نیازمند مطالعات دقیق و کارشناسانه دارد که این موضوع در طرح پاکسازی اراضی از کرت های دریایی دیده نشده و تنها زمینه سودهای هنگفت را برای سودجویان رقم زده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه