اخبار داغ

در برنامه پایش مطرح شد؛

ایجاد 1.2 میلیون شغل در صورت شکسته شدن انحصارات مشاغل حرفه‌ای

ایجاد 1.2 میلیون شغل در صورت شکسته شدن انحصارات مشاغل حرفه‌ای
یک کارشناس اقتصادی گفت: کشور ما در پزشکی، وکالت، داروسازی، سردفتری و دندان‌پزشکی سرانه بسیار پایینی نسبت به کشورهای گروه 20 و حتی کشورهای منطقه دارد که مشخصا به دلیل وجود انحصار در این مشاغل است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دیشب در برنامه «پایش»، کارشناس اقتصادی این برنامه به بررسی انحصارات موجود در اعطای مجوز به مشاغل حرفه‌ای و ظرفیت اشتغال‌زایی آن پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در برنامه دیشب «پایش» ابتدا از مخاطبان درباره این که آیا موافقید مسئولانی که طبق قانون شرایط صدور مجوزهای کسب وکار را شفاف و سهل نمی‌کنند تحت تعقیب قضایی قرار بگیرند، سوال شد.

,

 

,

در ادامه این برنامه تلویزیونی، هادی سلیمی‌زاده کارشناس اقتصادی برنامه، به انحصارات موجود در اعطای مجوز به مشاغل حرفه‌ای و ظرفیت اشتغال‌زایی آن پرداخت و گفت: علی رغم اعلام مسئولین که تعداد زیادی از پزشکان کشور بیکار هستند طبق آمار جهانی و رسمی کشور سرانه پزشک ما حتی از کشورهایی چون مالت و تاجیکستان کمتر است. در صورتی که اگر در کشور تعداد پزشکان افزایش یابد، می‌توانند به مناطق محروم بروند و ماهانه حدود 20 میلیون تومان درآمد کسب کنند.

,

 

,

وی در ادامه تشریح کرد: کشور ما در پزشکی، وکالت، داروسازی، سردفتری و دندان‌پزشکی سرانه بسیار پایینی نسبت به کشورهای گروه 20 و حتی کشورهای منطقه دارد که مشخصا به دلیل وجود انحصار در این مشاغل است. برای مثال سرانه وکیل در کشور ما حتی از عراق هم کمتر است.

,

 

,

سلیمی‌زاده افزود: وضعیت وکالت در کشور آنقدر وخیم است که کمتر کسی به دلیل هزینه‌های گزاف آن حاضر به وکیل گرفتن برای پرونده‌های قضایی است. این در شرایطی است که متصدیان و ذینفعان این مشاغل به بهانه واهی اشباع و تعداد زیاد، اجازه افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها برای رشته‌هایی چون پزشکی، داروسازی و دندان‌پزشکی را نمی‌دهند و در مشاغلی چون وکالت و سردفتری مجوزهای کسب و کار را افزایش نمی‌دهند. این در حالی است که نه تنها سرانه ما بسیار پایین است بلکه این مسئله موجب ایجاد صف و افزایش سرسام آور قیمت‌ها شده است. در صورتی که با افزایش سرانه در این مشاغل، هم معضل بیکاری تا حد زیادی حل می‌شود و هم به دلیل ایجاد رقابت، قیمت‌ها کاهش یافته، واقعی می‌شوند و کیفیت خدمات نیز افزایش می‌یابد.

,

 

,

کارشناس اقتصادی برنامه پایش در نهایت تصریح کرد: با شکست انحصار در این مشاغل می توان این چالش را حل و امکان ایجاد 1 میلیون و 200 هزار شغل مستقیم فراهم کرد.

,

 

,

در بخش بعدی برنامه «پایش»، مجری برنامه در مورد متقاضیان دریافت مجوز آموزشگاه، به گفتگوی تلفنی با سرهنگ هویدا تزار رئیس مرکز صدور پروانه‌های پلیس کل کشور پرداخت.

,

 

,

رئیس مرکز صدور پروانه‌های پلیس کل کشور در پاسخ این سوال که آیا به دلیل اشباع بازار منجر به عدم صدور مجوز خواهد شد یا خیر، پاسخ داد: اگر متقاضیان، شرایط و صلاحیت لازم را داشته باشند صدور مجوز مذکور قطعی خواهد بود و به هیچ عنوان مسئله اشباع مانعی برای صدور این مجوز نیست.

,

 

,

وی در پاسخ به سوال دیگر که آیا مجوزهای مورد نیاز را بر روی سایت پیشخوان مجوزهای کشور به آدرس g4b.ir بارگزاری کرده‌اید گفت: ما این موارد را به صورت محلی اعلام می‌کنیم و در سامانه بارگزاری نمی‌کنیم. در صورتی که طبق ماده 7 اصل 44 قانون اساسی همه دستگاه‌ها موظفند تمامی اطلاعات و جزئیات مجوزهای خود را بر روی پایگاه مجوزهای کسب و کار بارگزاری کنند.

,

 

,

در بخش پایانی برنامه پایش، علی سالک نجات، کارآفرین نمونه کشوری مهمان برنامه بود. وی در دهه 30 و در 19 سالگی ترک تحصیل کرد و شغل پدر که قند و آبنبات سازی بود را آغاز نمود.

,

 

,

سالک با اشاره به این که در آن زمان کمبود قند وجود داشت و بخش زیادی از قند مردم تبریز از تهران تهیه می‌شد اذعان کرد اینجانب توانستم به عنوان نفر اول تجهیزاتی را به تبریز بیاروم تا به حل این مشکل بپردازم. فعالیت‌های ما آنقدر توسعه پیدا کرد و آن قدر عشق به کار وجود داشت که بر آن شدیم تولید صنعتی را آغاز کنیم. در حال حاضر فرزندان من نیز عاشقانه کار می‌کنند و از 8 صبح تا 9 و نیم شب سر کارند. با عنایت خداوند و به عشق کارآفرینی در حال حاضر تعداد پرسنل در مجموعه ما از 150 نفر در 28 سال پیش به 3800 نفر رسیده است.

,

 

,

وی در نهایت برای مخاطبین این سوال را مطرح کرد که چه پیشنهاد و راهکاری برای انتقال مالیات بر ارزش افزوده تولیدکنندگان به حلقه آخر دارید؟ و برای 5 نفر از کسانی که بهترین پاسخ را ارسال کنند یک عدد نیم سکه بهار آزادی به عنوان هدیه در نظر گرفت.

,

 

,

«پایش» به تهیه‌کنندگی الهام پیرهادی و سردبیری محمد عنبری، کاری از گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما است که یکشنبه و سه شنبه شب‌ها ساعت 19:45 با اجرای محمد دلاوری به‌طور زنده پخش می‌شود.

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه