اخبار داغ

وجود 31 هزار و 189 هکتار زمین کشاورزی در حاجی آباد/ شمال هرمزگان منطقه ای مستعد برای تولید میوه های تابستانی است

وجود 31 هزار و 189 هکتار زمین کشاورزی در حاجی آباد/ شمال هرمزگان منطقه ای مستعد برای تولید میوه های تابستانی است
حاجی آباد شمالی ترین شهر هرمزگان است که به دلیل دارا بودن آب و هوای سردتر نسبت به سایر شهرستان های استان منطقه ای مستعد برای کشت انواع میوه های تابستانی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ شهرستان حاجی آباد دارای تابستان های گرم و خشک و زمستان های سرد است و اطراف آن را کوه های سر به فلک کشیده احاطه کرده؛ این شهرستان به دلیل شرایط آب و هوایی خاص خود در حال حاضر تولید میوه های تابستانی اعم از خربزه، هندوانه، هلو، زردآلو، انگور یاقوتی و خرما بسیار مستعد و پر رونق است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

شهرستان حاجی آباد 31 هزار و 189 هکتار زمین های کشاورزی دارد که 21 هزار و 238 هکتار آن زیر کشت انواع محصولات زراعی شامل چهار هزار و 824 هکتار مرکبات، 50 هزار و 52 هکتار کشت نخل و 80 هکتار نیز کشت گلخانه ای است.

,

24 هزار و 700 نفر در شهرستان حاجی آباد در زمینه کشاورزی و  22 هزار و 500 نفر در بخش زراعت، باغبانی و صنایع مختلف تبدلی مشغول به کار هستند.

,

محصولات باغی این شهرستان شامل خرما، لیموترش، نارنگی، پرتقال، انجیر، طالبی، زیتون، انگور، لیمو شیرین و اغلب درختان منطقه های سردسیری و گرمسیری است؛ محصولات لیموترش، نارنگی و لیموشیرین مناطق فارغان، احمدی، سیاهک و سیرمند نیز شهرت بسیار زیادی دارد.

,

, ,

صیفی جات حاجی آباد از جمله جو، ذرت،هندوانه، خیار، گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز، طالبی، گرمک و کمی هم حبوبات می باشد که مرغوب و برای کشاورزان و سرمایه گذاران در تولید کشاورزی سودآور است.

,

این شهرستان در تولید انواع خرما ممتاز است و یکی از محصولات با ارزش در این شهرستان می توان خرمای پیارم نام برد.

,

«گیس»، یکی از روستاهای حاجی آباد دارای آب و هوای سرد و کوهستانی است که اغلب اهالی آن به شغل دامداری و باغداری مشغول هستند و محصولات باغی این روستا انجیر، انگور و بادام است.

,

میوه های تابستانه در روستای گیس در تمام مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و در خاکی که از مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت می شود جزو محصولات ارگانیک و سالم است.

,

میوه های دیم منطقه گیس به شهرستان حاجی آباد، میناب، بندرعباس و استان های همجوار (فارس وکرمان) ارسال می شود.

,

کاشت انگور در حاجی آباد به دو صورت دیم و آبی است که ۱۱۸ هکتار کاشت آبی و ۱۲۰ هکتار به صورت دیم به عمل می آید؛ فصل برداشت انگور، انجیر و بادام دیم اوایل تیرماه آغاز و تا اواخر تیرماه ادامه دارد.

,

مهدی عباسپور، مدیر جهاد کشاورزی حاجی آباد در گفت و گو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: این شهرستان دارای 12 نوع خرما می باشد که این ارقام شامل زرد، پیارم، خاصویی، نقار (نگار)، مضافتی، تخم مرغی، شاهانی، فرکم، نودون گزی و پاسلاری است.

, هرمز,

, ,

 عباسپور افزود: سالانه بیش از نیمی از تولید خرمای پیارم حاجی آباد معادل شش هزار تن به کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای اروپایی و آسیای مرکزی صادر می شود.

,

مدیرجهاد کشاورزی حاجی آباد عنوان کرد: خرمای نقار (نگار) از نوع زودرس است که اواخر خرداد برداشت آن آغاز می شود.

,

وی عنوان کرد: خرمای نگار در روستاهای گنج، سیرمند، تزرج، طارم، در آگاه، دهستان، آبگرم و برآفتاب کشت می شود و در روستای آبگرم و گنج نیز زودتر از دیگر روستاها وارد بازار می شود.

,

به گفته این مقام مسوول، رطب نگار در بازار به قیمت 12 هزار تومان به فروش می رسد، اما از کشاورز 10 هزار تومان خریداری می شود.

,

عباسپور گفت: بیشتر نخل داران دو تا سه نخل نگار دارند که در مجموع از پنج هزار هکتار حدود 10 هکتار به این رقم اختصاص دارد.

,

مدیر جهاد کشاورزی حاجی آباد افزود: رقم خرمای نگار در نیمه دوم خرداد بصورت رطب وارد بازار می شود.

,

, ,

وی از دیگر میوه های تابستانی حاجی آباد به انگور و انجیر گیس اشاره کرد و ابراز کرد: این میوه ها در 500 هکتار از باغ های کشاورزی در نیمه مرداد برداشت می شود.

,

عباسپور تعداد بهره برداران باغ های انگور و انجیر گیس را 600 نفر اعلام کرد و ادامه داد: میوه های انار نیز از اواخر شهریور در 190 هکتار با 150 نفر بهره بردار برداشت می شود.

,

وی تصریح کرد: انجیر به علت سردسیری بودن تنها در شهرستان حاجی آباد و در منطقه گیس به عمل می آید که از ۸۲ هکتار کشت آبی این محصول ۶۵ هکتار بارور و سالانه حدود ۳۵۵ تن محصول برداشت می شود.

,

عباسپور  زمان برداشت پسته کال در حاجی آباد را اواخر مرداد اعلام و اظهار کرد: 430 هکتار از باغ های این شهرستان به کشت پسته اختصاص دارد و دارای 130 کشاورز بهره بردار است.

,

, ,

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان حاجی آباد در ادامه افزود: شهرستان حاجی آباد علاوه بر میوه های تابستانه انگور ، هلو و گیلاس انجیر و خرما  دارای چهار هکتار باغات زرد آلو نیز می باشد که پیش بینی می شود 25 تن زردآلو از باغهای شهرستان حاجی آباد امسال برداشت شود.

,

عباس پور افزود: شهرستان حاجی آباد به علت شرایط آب و هوایی مناسب تنها منطقه کشت زردآلو در هرمزگان است .

,

مدیرجهادکشاورزی حاجی آباد سطح زیر کشت زردآلو در حاجی آباد را چهار هکتار اعلام کرد و افزود: این محصول 10 نفر بهره بردار دارد و  تخم گردی ، تخم خیاری ، شدو ، از ارقام کشت شده زردآلو در شهرستان حاجی آباد است.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه