اخبار داغ

وقتی دریا، خوراک ثروتمندان می شود؛

تخریب ساحل خلیج فارس به بهانه توسعه/ موج دریاخواری هر روز طوفانی تر از دیروز!

تخریب ساحل خلیج فارس به بهانه توسعه/ موج دریاخواری هر روز طوفانی تر از دیروز!
ساخت و ساز در حاشیه ساحل بندرعباس تبدیل به معظلی عظیم برای ساحل نشینان شده که عده ای به‌صورت غیرقانونی و یا دور زدن قانون بخشی از یک ساحل را می‌گیرند، ده‌ها کامیون خاک در دریا می‌ریزند و آن را خشک می‌کنند تا بتوانند ساخت‌وساز انجام دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ اهمیت راهبردی دریا در توسعه کشورها موضوعی غیر قابل انکار به شمار می رود که ارتباط مستقیمی با پیشرفت جوامع بشری داشته و دارد؛ کشور ما به واسطه برخورداری از پنج هزار کیلومتر نوار ساحلی و همجواری با مهمترین آبراه‏های دنیا، ظرفیت های بکر و بی نظیری برای بهره‌مندی از این نعمت الهی داراست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

جنوب کشور با برخورداری از چهار هزار و 900 کیلومتر خط ساحلی و دارا بودن مهم ترین میدان های نفت و گاز جهان در حوزه خلیج فارس، به عنوان گلوگاه انرژی جهان محسوب می شود؛ توسعه فعالیت های دریایی با محوریت تامین امنیت دریایی، فعالیت های گسترده شیلاتی، توسعه حمل و نقل دریایی، توسعه سواحل و رونق صنایع مرتبط با دریا امری غیر قابل انکار در این مناطق است.

,

وجود بیش از هزار و 100 کیلومتر نوار ساحلی موقعیت منحصر به فرد استان هرمزگان به شمار می رود که خداوند این نعمت بس عظیم را در اختیار ساحل نشینان هرمزگانی قرار داده که با بهره جستن از آن بهترین روزی ها را به دست آورند.

,

, ,

دریاخواری با دور زدن قانون در بندرعباس

, دریاخواری با دور زدن قانون در بندرعباس,

بی شک هر گاه اسم هرمزگان در زبان ها جاری می شود ناخود آگاه همه ذهن ها به سمت ساحل، شنا، قایق،دیدن پرواز مرغان دریایی و شن های ماسه ای و پاکیزه دریا معطوف می شود، تخیلی که این روزها به دلیل علاقه شدید مسئولان این منطقه به تجاری سازی بدون کارشناسی در حال تبدیل شدن به یک کابووس غیر قابل جبران است.

,

این روزها آن چیزی که بیش از هر چیزی مردم و دوستدارن طبیعت را نگران ساخته سرعت و عجله ساخت و سازهای بدون کارشناسی در ساحل مرکز هرمزگان است به طوری که دید و وجه ساحلی را از این شهر زیبا گرفته و بر ندانم کاری هایی سردمداران این شهر افزوده است.

,

ساخت و ساز در حاشیه ساحل بندرعباس تبدیل به معظلی عظیم برای ساحل نشینان شده که عده ای به‌صورت غیرقانونی و یا دور زدن قانون بخشی از یک ساحل را می‌گیرند، ده‌ها کامیون خاک در دریا می‌ریزند و آن را خشک می‌کنند تا بتوانند ساخت‌وساز انجام دهند.

,

دریا خواری علاوه بر کاسبی میلیونی و گاه میلیاردی برای عده‌ای سودجو، باعث از بین رفتن اکوسیستم منطقه و بر هم زدن نظم طبیعت می‌شود.

,

, ,

تخریب ساحل به بهانه توسعه

, تخریب ساحل به بهانه توسعه,

ساخت‌وساز در حاشیه ساحل‌ها و خشک‌کردن دریا این روزها یکی از پرهزینه‌ترین و شایع‌ترین معضلات استان های جنوبی کشور محسوب می شود که مردم بندرعباس نیز با معضل دریا خواری و ساخت‌وساز بی‌رویه در حاشیه ساحل‌ها روبرو هستند.

,

در دهه ۴۰ قانونی برای حفاظت از دریا و ساحل تحت عنوان «حریم ۶۰ متری دریا» مصوب شد که مطابق آن ساخت ‌و سازها باید حریم ۶۰ متر که بالاترین نقطه مد آب است، رعایت شود همچنین بر اساس اصل‏ 50 قانون اساسی «در جمهوری‏ اسلامی‏، حفاظت‏ محیط‌زیست‏ که‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‌‏شود. ازاین‌رو فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‌که‏ با آلودگی‏ محیط‌زیست‏ یا تخریب‏ غیرقابل‌جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا کند، ممنوع‏ است‏.»

,

در ساحلی ترین شهر کشور پروژه تخریب و نابود سازی ساحل بندرعباس از نوار شرقی تا سواحل غربی به بهانه بهسازی و احداث پیست دوچرخه سواری کلید خورد و اکنون از پلاژ بانوان گرفته تا بازار ماهی ‌فروشان، بندر صیادی و تالار فرهنگی ، مزارع پرورش میگو و آکواریوم بندرعباس همه و همه حریم ۶۰ متری دریا به صورت قانونی که عملا غیر قانونی است را طی کرده است.

,

علیرغم اعتراضات مردمی مخصوصا محلات ساحلی شهر بندرعباس از قیبل سورو، پشت شهر و نخل ناخدای نسبت به ساخت و سازهای غیر مجاز در کنار ساحل تاکنون اقدام موثر و برخورد جدی با این معضل صورت نگرفته است.

,

, ,

حریم دریا با حمایت، لجاجت و تقویت مسئولان استان مورد تجاوز قرار گرفته است

, حریم دریا با حمایت، لجاجت و تقویت مسئولان استان مورد تجاوز قرار گرفته است,

آیت الله غلامعلی نعیم آبادی نماینده سابق ولی فقیه در هرمزگان طی چند سال اخیر با استفاده از تریبون نمار جمعه بارها معضل دریاخواری را به مسئولان استان گوشزد کرد اما انگار گوشی شنوا برای برخورد قاطع با این پدیده وجود ندارد.

,

امام جمعه سابق بندرعباس در یکی از خطبه‌های فروردین‌ماه سال جاری نیز اعلام کرد حریم دریا با حمایت، لجاجت و تقویت مسئولان استان و برخلاف قانون مورد تجاوز واقع‌شده است.
نعیم آبادی افزود: برای حمایت از حریم دریا، شهردار، استاندار و نمایندگان مجلس هیچ‌گونه حمایتی نکردند و بنده به‌تنهایی چهار سال است دراین‌باره فریاد می‌زنم، اما گوش شنوایی وجود ندارد.

,
,

وی خاطر نشان کرد: دعوای شخصی باکسی ندارم تنها برای رعایت حاکمیت قانون فریاد می‌زنم؛ به‌عنوان مدافع قانون جلوی ساخت‌وسازهای غیرقانونی را خواهم گرفت.

,

, ,

تجاوز به حریم ساحل باعث ازبین رفتن طبعیت می شود

, تجاوز به حریم ساحل باعث ازبین رفتن طبعیت می شود,

حسین هاشمی تختی، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار هرمز با اشاره به بحران دریا خواری در هرمزگان اظهارکرد: حریم دریا متعلق به عموم مردم است و نباید دراختیار افراد خاص باشد چه افرادی که درمنصب قدرت اند وچه افرادی که از لحاظ مالی ثروتمند هستند.

,

هاشمی تختی با بیان اینکه نباید ساحل تخریب شود، افزود: تجاوز به حریم ساحل باعث ازبین رفتن طبعیت می شود.
وی با اشاره به لزوم جدیت نظارت بیشتر دستگاه های نظارتی در موضوع دریا خواری عنوان کرد: متاسفانه درشهر بندرعباس کسانی که صاحبان این بنا ها هستند وسرمایه گذاری کردند از لحاظ قانونی مراحل گذرانده اند و باید با افرادی که چنین مجوز های را صدور کرده اند برخورد شود.

,
,

با صدور کنندگان مجوزهای دریاخواری برخورد شود

, با صدور کنندگان مجوزهای دریاخواری برخورد شود,

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: دریا خواری و تجاوز به حریم سواحل باید بیشگیری شود نه اینکه سرمایه به کار بیفتد ساخت و ساز صورت گیرد بعد تازه مشخص شود که این خلاف است واین خود هدر رفت سرمایه است.
نماینده مردم استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: مراقبت و حراست از سواحل و دریا یکی ضرویت هاست که دستگاه های نظارتی با جدیت بیشتر ورود کنند.

,
,

علی ای حال که استان هرمزگان با دارا بودن دریا و جزایر زیبا هر ساله مقصد میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی است انتظار می رود برای بکر نگه داشتن ساحل و نگهداری آن برای نسل های آینده و جلوگیری از حوادث ناگوار بر اثر دخل و تصرف در اکوسیستم طبیعت مسئولان استان و کشور جلوی دریاخواری و ساخت و ساز در حریم دریا را بگیرند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه