اخبار داغ

آداب و رسوم پهناورترین استان کشور در ماه محرم؛

از «سنگ زنی» تا «علم گردانی» همراه با نوحه سرایی/ چهل منبرون؛ سنت کرمانی‌ها در عاشورای حسینی

از «سنگ زنی» تا «علم گردانی» همراه با نوحه سرایی/ چهل منبرون؛ سنت کرمانی‌ها در عاشورای حسینی
استان کرمان نیز همانند سایر استان ها با فرا رسیدن ماه محرم حال و هوای حسینی به خود گرفته است و با عبور از هر کوی و برزن صدای نوحه خوانی و مدیحه سرایی برای امام حسین (ع) به گوش می رسد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از راه آرمان؛ با شروع ماه محرم بیرق های عزای حسینی در سراسر استان برافراشته و در و دیوار شهر مملو از پارچه های سیاه شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

خیمه های متعدد عزاداری و مراسمات در مساجد و تکایای شهر در حال برگزاری هستند و مردم سر در مغازه ها و خانه های خود را با پرچم سیاه و سبز تزیین می کنند، شهر کاملا سیاه پوش شده است .

,

در پهناورترین استان کشور از همان روزهای قبل از محرم هر کوی برزنی را که سر بزنید اشخاص مختلف اقدام به برپایی مجالس روضه خوانی و زیارت عاشورا می کنند.

,

در گوشه و کنار شهر نیز ایستگاه های صلواتی برپا شده اند که با چای و قند از عزاداران امام حسینی پذیرایی می کنند.

,

مردم پهناورترین استان کشور نیز همانند سایر استان ها سنت های دیرینه ای در برگزاری ماه محرم دارند که به شرح زیر است:

,

سوگواری و سینه زنی

, سوگواری و سینه زنی,

, , ,

مراسمات سوگواری همراه با تغزیه در استان کرمان و به خصوص روستاهای ده زیار، هوتک و محی آباد از اول محرم و به خصوص در تاسوعا و عاشورای حسینی برگزار می شود و تعداد زیادی از مردم بومی و غیر بومی از این مراسمات استقبال می کنند.

,

در تعزیه ها عده ای در قالب لشکر دشمن به عنوان “شمریان” و در مقابل عده دیگری به عنوان یاران “امام حسین (ع)” قرار می گیرند و به صورت نمادین واقعه کربلا را به نمایش می گذارند .

,


مردم کرمان همچنین از ابتدای ماه محرم هیئت های عزاداری “سینه زنی” و  “زنجیرزنی” به راه می اندازند و به عزاداری برای سالار و سرور شهیدان می پردازند و بعضا برخی از این هیئت ها به صورت کفن پوش یا پای برهنه عزاداری می کنند.

,
,

 

,

علم گردانی

, علم گردانی,

, , ,

علم گردانی در روز هفتم محرم انجام می شود و حرکت دسته های عزاداری از این روز اوج می گیرد. 

,

در این مراسم افرادی علم هایی از جنس چوب ساخته و پارچه هایی بر آن برافراشته و حمل می کنند و به درب منازل می روند و برای صاحب خانه فاتحه می خوانند و  او نیز نذورات خود را به آن ها می دهد و به هنگام فرارسیدن اذان نیز علم‌ها را در جایی قرار می‌دهند و نماز جماعت را اقامه می کنند.

,

 

,

عاشوری؛ غذای مخصوص ایام عزاداری محرم

, عاشوری؛ غذای مخصوص ایام عزاداری محرم,

, , ,

از دیگر سنت های مردم کرمان پخت “عاشوری” یا “آش بلغوری” است.

,


خانواده هایی که درگذشتگانی دارند از اول ماه محرم آش شوری یا شله زرد به نام عاشوری را قبل از طلوع آفتاب می پزند و بین همسایگان و آشنایان خود توزیع می کنند .

,
,

معمولا خانواده هایی که کمتر از یک سال از فوت عزیزشان گذشته است، در روز اول محرم این نذری را می پزند و توزیع می کنند.

,

 

,

 آبگوشت امام حسینی

,  آبگوشت امام حسینی,

, , ,

طبخ آبگوشت، پلو قیمه و سایر غذاهای نذری نیز در ایام ماه محرم انجام می شود.

,

آبگوشت امام حسینی که به آن آبگوشت متنجنه هم گفته می شودعلاوه بر گوشت ، نخود و سیب زمینی دارای سبزیجات و برگه های میوه های خشک است و گوشت آن هم از گوشت گوسفند نذری می باشد .

,

این آبگوشت طبق گفته مردم طعم متفاوتی دارد و به راحتی از دیگر آبگوشت ها قابل تشخیص است و بیشتر در دیگ های مسی و بر روی آتش طبخ می شود.

,

 

,

جوش زنی

, جوش زنی,

, , ,

یکی از آیین های عزاداری در شهرستان های شمال استان از جمله شهربابک، انار و کوهبنان است که ثبت ملی هم شده است. این آیین که قدمت آن به دوران صفویه برمی گردد دارای سبک های مختلفی از جمله حیدری، ترکی، میمندی و… دارد که در این آیین، عزادارن حلقه وار به دور هم ایستاده و دست در گردن یکدیگر با کوبیدن یک پا به زمین، یک دست به سینه، اشعار مخصوصی را همنوایی می کنند.

,

 مردم استان کرمان از دیر باز تا کنون سنت های دیرینه ای در ایام سوگواری امام حسین(ع) داشته اند و در شهرهای جوپار، چترود، زنگی آباد، ده زیار، بم و … به صورت سنتی مراسمات بسیار با کیفیتی را برگزار می کنند.

,

 

,

چهل منبرون

, چهل منبرون,

, , ,

مراسم چهل منبرون به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین سنت کرمانی ها است که در شب‌های تاسوعا و عاشورا برگزار می‌شود.

,

عزاداران حسینی شب عاشورا با در دست داشتن شمع به چهل مجلس عزاداری، حسینیه یا مسجد سر می‌زنند و در هر یک از این مکان‌ها شمعی روشن می‌کنند و به ابراز ارادت به اهل بیت (ع) می پردازند.

,

 

,

سنگ زنی

, سنگ زنی,

, , ,

آئین سنگ زنی از جمله رسومی است که در ایام سوگواری سالار شهیدان(ع) در برخی از مناطق کشورمان انجام می شود و در استان کرمان نیز در کوهبنان این سنت که در نوع خود بی‌نظیر است، در تاسوعا و عاشورای ماه محرم انجام می شود.

,

در این مراسم عزاداران دو قطعه چوب گرد تراشیده شده با دو فرو رفتگی روی آن را در دستان خود به هم می زنند و صدایی شبیه صدای به هم خوردن سنگ تولید می‌کنند.

,

به هم زدن چوب‌ها به شیوه خاصی انجام می‌شود؛ قدیمی‌ترها در حالتی مانند بالا و پایین پریدن، آن ها را به هم می‌زنند، در حالی که یک بار دست راست را از بالا به پایین می‌آورند و دست چپ ثابت می‌ماند و بار دیگر، عکس این حالت اتفاق می‌افتد.

,

این نوع عزاداری با نوحه سرایی سوزناک و با رسم قدیمی همراه است و مردم هم‌نوا با دسته سنگ زنی، مرثیه سرایی کرده و اشک ماتم می‌ریزند و اشعاری مانند زیر می خوانند.

,

ای مهر به پیش مه روی تو ستاره

,

زخم تن مجروح تو افزون ز شماره

,

وای زون ز شماره

,

ای قافله سالار ز جا خیز که بردند

,

از کوی تو ما را به دف و چنگ و نقاره

,

وای چنگ و نقاره

,

برخیز که بردند زسر معجر زینب

,

او با سر عریان و گروهی به نظاره

,

وای گروهی به نظاره

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه