اخبار داغ

مداح اهل بیت:

مداح باید امانت‌دار واقعه عاشورا باشد/ محرم ماه دستگیری مردم از فقرا است/ مرفهین بی‌درد درکی از مکتب حسین(ع) ندارند/ تذکر رهبری درباره انحراف در سبک‌های مداحی جدی است

مداح باید امانت‌دار واقعه عاشورا باشد/ محرم ماه دستگیری مردم از فقرا است/ مرفهین بی‌درد درکی از مکتب حسین(ع) ندارند/ تذکر رهبری درباره انحراف در سبک‌های مداحی جدی است
رحمان نوازانی گفت: مقام معظم رهبری بارها متذکر شدند آهنگ هایی که متناسب با مجالس لهو و لعب است به هیچ وجه در مجالس حضرت سید الشهدا(ع) استفاده نشود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ رحمان نوازانی از مداحان البرزی با نذر مادر از کودکی روضه‌خوان امام حسین(ع) شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, "تیتریک"؛ , ", تیتریک, ",
این شاعر آیینی کتاب مجموعه اشعار خود به نام "عاشقانه‌های معصوم" را در دیدار با رهبر معظم انقلاب به ایشان هدیه کرد.
,
 
,
وی معتقد است من نذر مادرم را ادا کردم و روضه خوان شدم و افتخار می کنم که نوکری اربابم امام حسین(ع) را انجام می‌دهم.
,
 
,
نوازانی در گفتگوی تفصیلی خبرنگار "تیتریک" می‌گوید؛ "مداح، امانتدار مدح عاشورایی است که متون و اتفاقاتی که در آن روز اتفاق افتاده را باید به مخاطب امروزش برساند و حرف امامش را منتقل کند. 
, تیتریک,
 
,
اگر در این زمینه دچار شخصی نگری شود و بخواهد صرفا حرف های خودش را القا کند یعنی پیام های عاشورایی و اتفاقاتی که در عاشورا رخ داده را برای مردم بازگو نکند، این یک نوع انحراف از مسیر است. 
,
 
,
 
,
, ,
 
,
 
,
البته با انحراف از مسیر، از حقیقت فاصله می گیریم یا اگر مداح بخواهد به ذوق و سلیقه مستقل به مخاطب نگاه کند و به دنبال تمایل مخاطب برود این هم فاصله گرفتن از حقیقت عاشورا است. اگرچه ما به این قائل هستیم که توجه به حال و نیاز مخاطب، برای ارائه مطلب مهم است اما اصل نیست.
,
 
,
برای یک خواننده مداح آن چیزی که اصل است و اصالت دارد این است که ما صرفا امانتدار واقعه عاشورا هستیم که در دیروز اتفاق افتاده و باید این واقعه و پیام آن را به مخاطب امروز برسانیم.
,
 
,
نذری برای امام حسین (ع) اشرافی گری نیست 
, نذری برای امام حسین (ع) اشرافی گری نیست  ,
 
,
عده ای 100 تا 200 میلیون تومان هزینه برای یک کنسرت را اشرافی گری نمی دانند در صورتی که این اصل اشرافی گری است اما اگر یک شب در هیئتی 10 میلیون تومان به عزادارهای امام حسین (ع) غذا داده شود آن را خدای ناکرده اشرافی گری تلقی می کنند اما واقعیت این است که هر قدر ما برای امام حسین (ع) خرج کنیم باز هم کم است.
,
 
,
زمان جنگ با اینکه وضعیت جبهه ها خیلی بحرانی بود عده ای از علما پیش حضرت امام (ره) رفتند و گفتند اگر اجازه می دهید اعلام کنید که مردم، روز عاشورا غذاهای نذری شان را بیاورند تا در جبهه ها توزیع کنیم. حضرت امام (ره) خیلی از این موضوع ناراحت شدند و فرمودند: "به نذری های محرم و به این مخارج محرم اصلا نباید دست بزنید، چون اینها قوام مکتب ماست." بنابراین هر چقدر برای امام حسین (ع) و عزاداری ایشان خرج کنیم تا پرچم این امام بزرگوار بالا باشد باز هم کم است.
,
 
,
 
,

 

نذری دادن برای امام حسین (ع) اشرافی گری نیست ترویج مکتب امام حسین (ع) است و اهل بیت (ع) روی این موضوع تاکید می کنند. 

,
, ,

 

,

نذری دادن برای امام حسین (ع) اشرافی گری نیست ترویج مکتب امام حسین (ع) است و اهل بیت (ع) روی این موضوع تاکید می کنند. 

,
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیه السلام قَالَ نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَةٌ وَ کِتْمَانُ سِرِّنَا جِهَادٌ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یَجِبُ أَنْ یُکْتَبَ هَذَا الْحَدِیثُ بِالذَّهَبِ.
,
 
,
امام صادق علیه السلام فرمود: "نَفَس شخص اندوهگین به خاطر ظلمی که بر ما رفته، به منزلۀ تسبیح (سبحان اللَّه گفتن) است، اندوه او به خاطر ما عبادت است و پرده پوشى اسرار ما جهاد در راه خداست."
,
 
,
این امام بزرگوار برای اینکه مفهوم و معنای حدیث همیشه در ذهن ها ماندگار شود تاکید کردند واجب است این حدیث را با آب طلا بنویسند، قرآن اشرافی گران را کسانی می دانند که مرفهین جامعه هستند و درد ضعفا و فقیران را نمی دانند، این اصالت اشرافی گری است.
,
 
,
محرم ماه دستگیری مردم از فقرا و ایتام است 
, محرم ماه دستگیری مردم از فقرا و ایتام است  ,
 
,
هر قدر در هیئت ها و مجالس و خیمه های حضرت سیدالشهدا (ع) خرج کنیم تا این مجالس باشکوه تر برگزار شود کم است، در این مجالسی که برگزار می شود برای نیازمندان کمک جمع می کنیم و به یاد ضعفا می افتیم، اگر کسی درد داشته باشد و به خیمه امام حسین (ع) پناه بیاورد، قطعا مردم دل هایشان همراه است و کمک می کنند. 
,
 
,
بیشترین زمان دستگیریِ مردم از فقرا و ایتام در ماه محرم است و این خیلی مهم است. بیشترین انفاق هایی که مردم در راه خدا می کنند در ماه محرم است، پس چه بهتر ما این خیمه ها را خیلی باشکوه تر، منظم تر و چشم نوازتر به پا کنیم و ان شاء الله نتیجه اش برای اسلام باشد.
,
 
,
اگر ما هم مانند مرفهین باشیم یعنی درد مردم، فقرا و ایتام را درک نکنیم، این اشرافی گری است. اگرچه هیئتی بخواهد هزینه های زیادی داشته باشد اما دست رد به سینه این یتیم زده شود، متولیان این هئیت در گروه اشرافی گران قرار می گیرند، این مصداق اشرافی گری در هیئت ها است که خدا را شکر ما در کشور چنین هیئت هایی نداریم.
 
,
,
هر چقدر بتوانیم برای امام حسین (ع) خرج کنیم در حقیقت برای اعطا و قوام مکتب ایشان و اهل بیت (ع) هزینه کرده ایم. اشرافی گری را باید جای دیگر پیدا کرد بنابراین نباید اشرافی گری را به هیئت امام حسین (ع) بچسبانیم . بعضی از مسئولین درد مردم را ندارند و میلیارد میلیارد اختلاس می کنند بنابراین به جای پرچم و عزای امام حسین (ع) اینها را به عنوان اشرافی گری در جامعه مطرح کنیم.
,
 
,
 
,
, ,
 
,
 
,
نباید آهنگ های لهو و لعب در مجالس عزاداری استفاده شود
, نباید آهنگ های لهو و لعب در مجالس عزاداری استفاده شود,
 
,
سبک های انحرافی در مداحی بسیار ناچیز هستند، برای هر جریانی ممکن یک انحراف کوچکی وجود داشته باشد. ما نمی توانیم یک جزء را به کل نعمیم دهیم. 
,
 
,
اما بعضا در برخی موارد انحراف معدودی در سبک ها و ملودی های نامناسب برای مداحی وجود دارد که دیگاه من و دیدگاه پیرغلامان و صاحب نفسان این حریم این است که عاشورا همه شئون عزاداری امام حسین در آن وجود دارد و عاشورا تبلور همه داشته های هنری حقی است که یک انسان می تواند داشته باشد و ما به جای اینکه یک آهنگی که مناسب مجلس لهو و لعب است را تطبیق کنیم این مورد را لغو کنیم و به نواهای قدیمی رو بیاوریم البته منکر نوآوری نیستیم.
,
 
,
مقام معظم رهبری به عنوان کسی که در این زمینه مرجع هستند بارها متذکر شدند که آهنگ هایی که متناسب با مجالس لهو و لعب است به هیچ وجه در مجالس حضرت سید الشهدا (ع) استفاده نکنیم.
 
متن زیارت عاشورا را اگر بارها و بارها برای مردم بخوانیم لایه های معناییش برای مردم در زمانهای مختلف تمام شدنی نیست. عاشورا متنی است که اگر هزاران بار تکرار شود باعث رکود این واقعه نمی شود زیرا یک متن و جریان پویا و زنده است.
,
,
,
 
,
انتهای پیام/ 
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه